اخبار داغ

کارشناس مسائل بین الملل و تحلیل گر سیاسی:

لیبرالها و سکولارهای آذربایجان شوروی، به دنبال ماهی گیری از آشوبهای داخلی ایران هستند/ آرزوی "قلی اف" به منظور تجزیه ایران دست نیافتنی است

لیبرالها و سکولارهای آذربایجان شوروی، به دنبال ماهی گیری از آشوبهای داخلی ایران هستند/ آرزوی "قلی اف" به منظور تجزیه ایران دست نیافتنی است
تحلیل گر سیاسی وعضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس نهم ، اظهارات "حسن قلی اف" به منظور تجزیه ایران را آرزویی آرمانی و دست نیافتنی دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از نافع، "قدرت حسن قلی اف" عضو مجلس ملی جمهوری آذربایجان و رئیس حزب جنبش آزادی‌بخش جمهوری آذربایجان، در پی اغتشاشات اخیر در ایران، درمصاحبه با رسانه‌های آذربایجانی علاوه بربیان علل مختلفی برای ناآرامیهای ایران،در اظهاراتی اعلام کرد که «اتفاقات و حوادث ایران به این دلیل برای دولت جمهوری آذربایجان  مهم است که در داخل مرزهای این کشور هم‌وطن آنان درآذربایجان جنوبی زندگی می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع،,

 

,

وی در اظهاراتی توهین آمیزعنوان کرد: می‌توانیم به جنبش استقلال‌طلبی آذربایجان ایران پیوسته و یا آن را شروع کنیم.

,

 

,

به نظر می رسد، "قلی اف" با طرح این جملات، در وضعیت فعلی ایجاد شده در ایرانبه دنبال ایجاد تحریکاتی به منظورتجزیه در ایران است که در همین رابطه گفتگویی ترتیب دادیم با یکی از کارشناسان و تحلیلگران مسائل بین الملل که در اامه به آن اشاره شده است.

,

 

,

احمد بخشایش اردستانی ، کارشناس مسائل بین الملل و تحلیلگر سیاسی در گفتگو با خبرنگار نافع، در ابتدا با اشاره به اینکه موضوع اعتراضات در ایران را می توان از دو منظر بررسی نمود،گفت: در حقیقت اعتراضات و اغتشاشاتی که اخیرا شکل گرفت آتش زیر خاکستری بود که قسمت عمده آن به دلیل نارضایتی مردم از شرایط نامناسب اقتصادی و بخشی هم به دلیل اخبار منتشر شده در فضای مجازی از فساد برخی مقامات حکومتی  ایجاد شد.

, نافع,

 

,

وی ادامه داد: اخبار مذکور،به مردم این اطلاعات را می داد که فساد در جمهوری اسلامی ایران سیستمی شده و باید راه حل مناسبی برای آن پیدا کرد.

,

 

,

بخشایش با بیان اینکه، از دیگر سوی، 5/2 سال بود که سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری مجاز و غیر مجازعلیرغم اعلام درخواستهایشان با بی توجهی و تحقیرمسئولین مواجه شده بودند،اظهارکرد: در حقیقت در این موضوع دولت در روز روشن دست در جیب ملت کرده بود و پاسخگوی مردم نبود و همین خود آتش زیر خاکستر را شعله ورکرد.

,

 

,

وی همچنین با این توضیح که بی کاری جوانان، تورم و گرانی نیز عواملی برای به وجود آمدن اعتراضات اخیرشد،گفت: این موارد موجب شد تا تظاهراتی همانند آنچه در آلمان شرقی شکل گرفت در ایران نیز شکل بگیرد که در آن زمان درآلمان شرقی نیز در مرحله اول، اعتراضات تنها ضد فساد بود اما طبیعی است که در چنین شرایطی گروهایی به دنبال مصادره به مطلوب باشند.

,

 

,

این کارشناس و تحلیلگر سیاسی بیان کرد: در ایران نیز از آنجا که این اعتراضات جنبه صنفی خود را حفظ نکرد و سریعا وارد فضای سیاسی شد، طبیعی بود که با برخورد مواجه شود.

,

 

,

وی در ادامه با اشاره به اظهارات اخیر "قدرت حسن قلی اف" عضو مجلس ملی جمهوری آذربایجان مبنی بر آغاز جنبش استقلال‌طلبی آذربایجان ایران در شرایط  مذکور گفت: ایران، آذربایجان را در سال 1828 از دست داد و علاوه بر آن در قراردادهای گلستان و ترکمانچای نیز چیزی در حدود 42 شهر از ایران جدا شد.

,

 

,

احمد بخشایش توضیح داد: آذربایجان همواره علاقه مند بوده که به ایران وابسته باشد و از آنجا که مردم آذربایجان حس ایران پرستی و تشیع دوستی را دارند، همواره به دنبال منتسب بودن به این کشورهستند.

,

 

,

وی با بیان اینکه پس از استقلال آذربایجان،دوطیف در آذربایجان شوری به وجود آمدند گفت: دسته اول اسلام گرایان علاقه مند به گسترش تشیع هستند که این طیف به شدت به ایران و مذهب تشیع علاقه مند هستند وطیف دیگر، لیبرالها و سکولارهایی هستند که در واقع علاقه دارند در رقابتها داخلی  ضمن منکوب دسته اول، در عرصه های مختلف، آراء را از آن خود کنند.

,

 

,

این تحلیل گر سیاسی وعضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس نهم ادامه داد: دسته دوم همواره به دنبال نزدیک شدن به غرب و ارتباط با رژیم صهیونیستی است اما از انجا که اگرقرار باشد ارتباطات با ایران شکل بگیرد،دسته اول قدرت می گیرند ، بر همین اساس طیف دوم حاضر به این شرایط نیستند.

,

 

,

وی ضمن اشاره به اظهارات قلی اف عنوان کرد: اگر قرار باشد حالت استقلال به وجود آید این آذربایجان است که باید به ایران برگردد و از آن طرف هم آذربایجان ایران ذات ایران است

,

 

,

این تحلیل گر سیاسی وعضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس نهم بیان کرد: در حقیقت این گونه اظهار نظرها نوعی فرار به جلو و دست پیش گرفتن به منظور غلبه براسلام گراهای اذربایجان شوروی است.

,

 

,

وی عنوان کرد: در حقیقت لبیرالها و سکولارهای آذربایجان شوروی با این اظهارات به دنبال تقویت خود هستند  چراکه اینها گمان میکنند در اعتراضات ایجاد شده میتوانند از آب گل آلود ماهی گیری بگیرند.

,

 

,

بخشایش همچنین بیان کرد: درحقیقت اینها بگوییم باید دوآذربایجان ایران و شوروی یکی شوند تا آذربایجان بزرگتری به وجود آید که البته اینها تنها آرزوهایی آرمانی اما دست نیافتنی هستند.

,

 

,

وی خاطرنشان کرد: البته جنبش استقلال خواهی کاتالونیا و کردستان نیز سنیاریوهایی از پیش تعیین شده بود که البته با شکست مواجه شد.

,

 

,

وی تصریح کرد: درحقیقت طیف سکولار و لیبرال در آذربایجان شوری،با تلاش برای پوشش آشوب و تجمعات خیابانی در ایران، به دنبال تحریک و تجزیه کشورهستند که آرزو دست نیافتنی است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه