اخبار داغ

نگاهی به صنعت فرش دستباف مهدیشهر

مسئولین اگر یاری کنند فرش دستباف جان دوباره می گیرد

مسئولین اگر یاری کنند فرش دستباف جان دوباره می گیرد
از یک طرف نقدینگی نیست و فرش را نمی خرند از طرف دیگر نیز دستمزدها کم است و بافندگان نمی بافند و همین طور فرش راکد مانده است اما اگر دستگاهها و نهادهای مربوطه کمک کنند صنعت فرش دستباف دوباره جان می گیرد .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانابه نقل از مرآت ، در سلسله گزارشات نگاهی به صنعت فرش دستباف مهدیشهر با دو نفر از دست اندرکاران فرش دستباف گفتگو کردیم . حسین ذوالفقاریان مدیر عامل شرکت تعاونی فرش دستباف مهدیشهر هم یکی از دست اندرکاران فرش دستباف است که از بی توجهی مسئولین امر به فرش دستباف گلایه دارد و می گوید: الان مواد اولیه خیلی گران شده و کرک از کیلویی 15 هزار تومان به 60 هزار تومان رسیده است اما اگر پول و مواد اولیه با قیمت مناسب باشد فرش راه می افتد و رونق می گیرد چرا که مردم اگر برایشان پول و درآمد کافی باشد به عنوان اشتغال به سمت آن رو می آورند .

, شبکه اطلاع رسانی دانا, مرآت ,

ذوالفقاریان با بیان اینکه شرکت تعاونی فرش دستباف مهدیشهر در سال 66 تاسیس شد و الآن 27 سال است که فعالیت می کند  افزود: این شرکت در ابتدای تاسیس 6 هزار بافنده داشت اما در حال حاضر فقط هزار بافنده با 800 دار قالی فعال هستند که سالیانه 100 متر مربع فرش تولید می کنند .

,

وی اضافه کرد: اگر به بافندگان کمک می شد همه آن 6 هزار بافنده ای که قبلاشرکت فرش داشت همه فعال بودند اما به خاطر دستمزد کم و نبود امکانات و کمک نکردن دیگر کسی به سمت فرش بافی نمی رود.

,

مدیر عامل شرکت تعاونی فرش دستباف مهدیشهر ادامه داد : اصلی ترین مشکل فرش دستباف این است که از یک طرف نقدینگی نیست و فرش را نمی خرند از طرف دیگر نیز دستمزدها کم است و بافندگان نمی بافند و همین طور فرش راکد مانده است اما اگر دستگاهها و نهادهای مربوطه کمک کنند صنعت فرش دستباف راه می افتد زیرا الآن اکثریت استقبال نکردن از تولید فرش دستباف به خاطر دستمزد بسیار کم آن است .

,

ذوالفقاریان با بیان اینکه برای رونق هر چه بیشتر فرش دستباف مهدیشهر باید  به بافندگان کمک کرد افزود : اولین اقدام این است که دستمزد بافندگان افزایش یابد و همچنین شرکت و مسئولین با دادن تسهیلات و تهیه مواد اولیه مرغوب و قیمت مناسب و دادن امکانات در این امر تلاش کنند .

,

 

,

, ,

 

,

وی ضمن کمک خواهی از دولت گفت : باید از راهی دولت کمک کند. شرکت قبلا با مسئولین دولتی مکاتباتی داشته است که بیشتر به این هنر و صنعت اهمیت دهند اما این مکاتبات زیاد نتیجه ای نداده و فقط گفته اند تسهیلات می دهیم اما دادن تسهیلات هم هنوز هیچ مشخص نیست که بدهند.

,

ذوالفقاریان وظیفه اصلی شرکت تعاونی فرش دستباف مهدیشهر را تهیه مواد اولیه و ارائه تمام امکانات لازم به بافندگان دانست و افزود:  ابزار قالی ، دار قالی،مواد اولیه و ... را در اختیار بافنده قرار می دهیم به صورت امانی که برای شرکت ببافند و دستمزد می دهیم  البته قبلا شرکت می توانست تسهیلات بدهد اما الان تسهیلات نیست که بدهد چون بانک ها همکاری نمی کند و شرایط سختی را در نظر میگیرند که کسی هم با این شرایط سخت نمی تواند تسهیلات را دریافت کند .

,

مدیر عامل شرکت تعاونی فرش دستباف مهدیشهر تصریح کرد: البته بیمه کردن بافندگان یکی از اقدامات بسیار خوب دولت است که باعث شده از زمان اجرای طرح بیمه بافندگان 50 درصد بیشتر شوند .

,

ذوالفقاریان خاطر نشان کرد:با طرح بیمه کردن بافندگان گرایش به سمت فرشبافی بیشتر شد و اگر دستمزد ها هم بالاتر برود استقبال از فرشبافی روز به روز بیشتر می شود .

,

ذوالفقاریان ادامه داد : در حال حاضر 80 درصد بافندگان ما بیمه هستند و 20 درصد دیگر به علت اینکه شرایطش را نداشتند نتوانستند بیمه شوند.

,

وی با بیا ن اینکه فرش دستباف مهدیشهر جایگاه خوبی را در سطح استان سمنان دارد و بهترین فرش استان است افزود: از علاقمندان به فرش خواهشمندم با بافتن فرش اصالت این هنر و فرهنگ را حفظ نمایند تا به گرده فراموشی نرود .

,

مدیر عامل شرکت تعاونی فرش دستباف مهدیشهر همچنین از دولت و مسئولین خواست به صنعت فرش دستباف کمک کنند و نگاهی به بافندگان داشته باشند .

,

 

,

اما در این میان شنیدن صحبت های یکی از بافندگان فرش هم خالی از لطف نیست

,

محمد علی ساقیان جوان مهدیشهری است که 3 سال است به صورت رسمی به کار فرش روی آورده است .

,

وی می گوید : 27 سال دارم و حدود 3 سال است که به صورت رسمی در کار فرش هستم و چون از قبل از همان دوران ابتدایی که 8 سالم بود در کنار مادرم فرش بافی می کردم و یواش یواش فرش بافی را کامل یاد گرفتم  همان طور به فرش علاقمند شدم تا بعد از اینکه از دانشگاه فارغ التحصیل شدم آمدم در زمینه فرش فعالیت می کنم .

,

 

,

, ,

 

,

ساقیان در خصوص ارتباط رشته دانشگاهیش با فرش بافی گفت : رشته دانشگاهیم ریاضی بود و هیچ ارتباطی به فرش ندارد اما چون به فرش بافی علاقه دارم به این کار وارد شدم و تنها اشتغالم هم همین است و شغل دیگری ندارم و وضعیت اقتصادی هم الحمدلله آدم اگر قناعت داشته باشد کفاف خرج زندگی را می دهد.

,

این بافنده فرش، هدف خود را از فرش بافی نه از جنبه اقتصادی بلکه از روی علاقه بیان می کند و می گوید :فقط به خاطر علاقه و هم اینکه این هنر دارد در این شهر از بین می رود وارد این کار شدم تا با راه انداختن یک فرش بافی در شهر و آوردن نقشه های جدید کامپیوتری توانستم این روش را در این شهر باب کنم و الآن الحمدلله روی آوری به این نوع نقشه ها زیاد شده و مردم از نقشه های کامپیوتری استقبال کردند و به دنبال این نقشه ها هستند .

,

وی در خصوص کاربرد نقشه ها ی کامپیوتری یا عددی هم می گوید :نقشه های کامپیوتری در بافت چهره ها و شمایل و نقش هایی که خیلی ظریف هستند کاربرد دارد چون با نقشه های شطرنجی به خاطر ظریف بودن این نوع فرش ها خوب در نمی آید و بافتن آن سخت است و البته چون رنگ بندی های آن هم زیاد و شبیه به هم است در نقشه های معمولی برای تشخیص رنگ ها اشتباه می شود بیشتر باید از نقشه های کامپیوتری استفاده کرد که البته بافتشان هیچ فرقی نمی کند و فقط جنس نخ در تابلو فرش ها و فرش های نفیس ابریشم و مرینوس است که ظریف تر و لطیف تر می شود .

,

این بافنده از مزایای نقشه کامپیوتری و استقبال بافندگان گفت و اضافه کرد: خیلی ها دنبال نقشه ها ی کامپیوتری هستند اولا که بافت آن خیلی راحت تر است و خیلی سریع تر یاد می گیرند همچنین دقیق تر و ظریف تر در می آید و اشتباه در آن کمتر است و سخت ترین طرح ها را هم افراد مبتدی راحت به وسیله این نقشه می توانند ببافند .

,

ساقیان با بیان اینکه می خواهم فعالیت در حوزه فرش و فرشبافی را ادامه دهم افزود : مادرم هم در کنارم به عنوان کارشناس و هم آموزش دادن به خواهرانی که علاقمند به یادگیری هستند فعالیت می کند که آموزش را هم یک سال است که شروع کردیم و دو روز از هفته را به این امر اختصاص دادیم و از اول چله کشی تا بافت و نقشه خوانی را آموزش می دهیم .

,

 

,

, ,

 

,

این بافنده فرش همچنین می گوید : توانستم برای اولین بار در استان پرداخت برجسته را آموزش ببینم و انجام دهم و دو سال است که به عنوان تنها کسی که پرداخت برجسته انجام می دهد در سطح استان فعالیت کنم که  از شهرهای دیگر استان تابلو برای پرداخت می فرستند .

,

وی ادامه می دهد: به عنوان نمایندگی یکی از شرکت های فرش تبریز در اینجا ، مواد اولیه و نخ و نقشه آن شرکت را اینجا عرضه می کنم البته سفارش بافت هم می گیرم و می بافم و به مشتری تحویل می دهم . 

,

ساقیان با توصیه ای صحبت های خود را به پایان رساند و اظهار کرد : درست است که در این دوره و زمانه بافتن فرش از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست اما به دیگران توصیه میکنم اگر می خواهید تابلو فرشی را با قیمت گزاف از مغازه خریداری کنید بهتر است بیایید و با یک پنجم هزینه و خرید مواد اولیه همان تابلو را با دسترنج و هنر وسلیقه خود ببافید و به عنوان یادگاری نگه دارید .

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه