اخبار داغ

همدان در آستانه خشکسالی:

بحران آب؛ مواجهه کاهش 76 درصدی آب ورودی سد اکباتان با افزایش 15 درصدی مصرف آب

بحران آب؛  مواجهه کاهش 76 درصدی آب ورودی سد اکباتان با افزایش 15 درصدی مصرف آب
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان اظهار داشت: در سال جاری 76درصد میزان آب ورودی به سد اکباتان کاهش پیدا کرده است در حالیکه در قسمت مصرف اب نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش مصرف داشته ایم .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبنم همدان: نزولات جوی بارش برکت و رحمت الهی است .آب مایه حیات و احیا کننده موجودات زنده  است ,زندگی موجودات زنده به آب وابسته است . گاهی یادمان می رود کمبود  حیات، موجودات زنده را با مخاطره مواجه می سازد . امسال با گذشت چهار ماه از شروع سال آبی(از مهر  ماه آغاز و تا شهریور ماه ادامه دارد   ) می گذرد اما بارشی در استان رخ نداده است ما تا چه اندازه به صرفه جویی در مصرف آب واقف هستیم .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبنم همدان: ,

باید باور کنیم اگر ذخایر آب تمام شوند قطعا دوباره نمی توان آب را تولید کرد .

,

 

,

در خصوص اطلاع از میزان ذخایر آب و میزان بارش های جوی و میزان مصرف آب گفتگویی با علی پرند افشار مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای انجام دادیم .

,

 

,

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اظهار داشت: منابع آب به دو بخش  تجدید پذیر و تجدید ناپذیر تقسیم بندی می شوند .در استان همدان سه حوزه آبریز وجود دارد ,میزان نزولات جوی به طور میانگین 330 میلیمتر است ,میزان ذخایر آب از منابع تجدید  دو میلیارد و ششصد و هشتاد و هشت میلیون مترمکعب است و سهم آب های زیر زمینی یک میلیارد و نهصد چهل و هشت میلیون متر مکعب است ,میزان  آب های سطحی 740 میلیون متر کعب است .

,

 

,

3 دشت ممنوعه در همدان

,

پرند افشار اشاره داشت : در استان همدان 8 رودخانه  و 13 دشت مطالعاتی وجود دارد. از این 13 دشت 3 دشت ممنوعه بحرانی در استان وجود دارد و توسعه بخش کشاورزی و صنعت در این قسمت ممنوع است. در این دشت ها مجوز جدیدی برای بخش کشاورزی و صنعت صادر نمی شود و همچنین افرادی که ازقبل دارای مجوز بوده اند متعهد هستند که به میزان مجاز آب برداشت نمایند .9 دشت مطالعاتی ممنوع در استان وجود دارد که توسعه بخش کشاورزی در این دشت ها ممنوع است .1 دشت مطالعاتی آزاد در استان وجود دارد .

,

 

,

90 در صد آب مصرفی استان صرف کشاورزی می شود

,

پرند افشار در خصوص میزان مصرف آب در بخش های مختلف استان همدان گفت :میزان آب مصرفی در بخش های مختلف جمعا دو میلیارد و چهارصد و بیست میلیون متر مکعب است از این مصرف دو میلیارد و صد و هشتاد میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی مصرف می شود. 180میلیون متر مکعب آب  در بخش شرب و بهداشت استفاده می شود ,59 میلیون متر مکعب در بخش صنعت و خدمات  استفاده می شود .اگر بخواهیم به صورت درصدی محاسبه نماییم 90درصد اب در بخش کشاورزی استفاده می شود ,7/5درصد در بخش شرب و بهداشت ,2/04درصد در بخش صنعت و خدمات استفاده می شود .

,

 

,

کاهش 10 درصدی آب سد اکباتان

,

روابط عمومی شرکت آب منطقه ای در خصوص میزان ذخایر آب در سد اکباتان و میزان نزولات جوی در سال جاری اشاره داشت : حجم آب در 7 دی ماه در سد اکباتان 10 میلیون متر مکعب است در حالی که  در هفدهم  دی ماه  سال گذشته 13 میلیون و ششصد متر مکعب بوده است. در دی ماه سال گذشته 40درصد از مخزن سد اکباتان پر از اب بوده است در حالی که این میزان در دی ماه سال جاری 30 درصد از گنجایش مخزن رسیده  است .

,

 

,

بحران در کاهش 76 درصدی آب ورودی سد اکباتان و افزایش 15 درصدی مصرف آب

,

علی پرند افشار ادامه داد :570 لیتر آب در ثانیه وارد سد اکباتان می شود ,780 لیتر آب در ثانیه از سد اکباتان  خارج می شود .از ابتدای سال ابی جاری (از مهر ماه ) تا  شانزدهم دی ماه سال جاری 710هزار متر مکعب آب وارد سد اکباتان شده است در حالی که در سال گذشته در همین مدت زمانی 2 میلیون و900 هزار لیتر آب وارد سد اکباتان شده بود .در سال جاری 76درصد میزان آب ورودی به سد کاهش پیدا کرده است .میزان مصرف اب از ابتدای سال ابی تاکنون 9میلیون و نهصد هزار مترمکعب بوده  است در حالی که در سال گذشته 8 میلیون و ششصد هزار متر مکعب بوده است .در قسمت مصرف اب نسبت به سال  15 درصد افزایش مصرف داشته ایم .

,

 

,

 برداشت ذخایر آب زیرزمینی موجب کاهش توان خاک برای جذب آب می شود

,

میزان بارش نزولات جوی  از ابتدای مهر ماه تا کنون 59میلیمتر   بوده است .در حالی که میزان بارش های جوی در سال گذشته در همین مدت زمانی 119میلیمتر بوده است نسبت به سال گذشته 50 درصد شاهد کاهش نزولات جوی بوده ایم. در بلند مدت در طی این مدت زمانی 124 میلیمتر بارش داشته ایم و نسبت به بلند مدت 52 درصد کاهش نزولات جوی داشته ایم .

,

 

,

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تاکید داشت: 67درصد از میزان نزولات جوی  قابل جذب در بخش های تجدید و غیر تجدید پذیر نمی باشد بخش عظیمی ازبارش ها از طریق تبخیر از بین می رود .از سوی دیگر هر ساله ما میزان قابل توجهی از منابع اب های زیر زمینی برداشت می کنیم  و این امر به همراه  کمبود بارش ها موجب می شود خاک توان خود را برای جذب آب از دست بدهد .

,

 

,

بحران جدی در ذخایر آب استان

,

با توجه به امارها و ارقامی که به دست آمده است باید متوجه شویم که با بحران مواجه هستیم. 90 درصد از آب مصرفی  در بخش کشاورزی استفاده می شود آیا تدبیری در راستای کاشت محصولاتی که به صورت دیم   پرورش پیدا می کنند اندیشیده شده است؟ آیا در بخش مصارف خانگی نسبت به میزان مصرف اب مدیریتی انجام می شود؟ آیا اداره ابفای استان تدبیری برای تعویض لوله های پوسیده آب در نظر گرفته است ؟ بحران آب شوخی نیست و یک حقیقت مسلم است ما باید ان را جدی بگیریم .

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه