اخبار داغ

برای دانش آموزان و دانشجویان؛

استرس؛ هیولای شب های امتحان!/ ایجاد محیطی آرام و ورزش، راهکارهایی برای کاهش اضطراب شب امتحان

استرس؛ هیولای شب های امتحان!/ ایجاد محیطی آرام و ورزش، راهکارهایی برای کاهش اضطراب شب امتحان
کارشناسان امر، ایجاد محیطی آرام از سوی والدین برای فرزندان و ورزش از سوی دانش آموزان را راهکاری های مقابله با استرش و اضطراب شب امتحان می دانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رودآور؛ شب امتحان که می شود، هستند برخی دانش آموزان و یا حتی دانشجویان اضطرابریال استرس و دلهره آنان را فرامی گیرد و به قول بعضی دلشوره و دلواپسی از روز امتحان و لحظه تحویل برگه امتحانی به سراغشان می آید، گاهی اوقات این استرس ها آنقدر زیاد می شود که فرد حتی نمی تواند درس های خوانده شده را مرور کند و یا در جلسه امتحان به دلیل اضطراب بیش از حد تمام جواب های سوالات را فراموش می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رودآور,

نگرانی از این که نتیجه امتحان چه می شود، تا حدود اندکی به جاست و سبب رفتن به سمت درس خواندن منطقی و به دور از هرگونه تنش فکری می شود،  اما اگر این نگرانی بیش از حد معمول باشد نه تنها مناسب نیست، بلکه زمینه ساز افت تحصیلی شدید هم می شود.

,

والدین محیطی آرام برای فرزندان ایجاد و از تحمیل هر درخواست غیرمعقول برای کسب نمره بالا دوری کنند

, والدین محیطی آرام برای فرزندان ایجاد و از تحمیل هر درخواست غیرمعقول برای کسب نمره بالا دوری کنند,

, ,

به گفته «زهرا سوری» کارشناس رواشناسی بیخوابی، یا بدخوابیدن، کوتاهی نفس کشیدن، تنگی نفس، تپش قلب، ایجاد ناراحتی های گوارشی که گاهی با حالت تهوع و دردهای شکمی همراه است، از نشانه های استرس شب های امتحان در برخی افراد است.

,

وی با بیان اینکه گاهی هم شده فردی در ایام امتحانات دچار لرزش دستان و رنگی پریدگی می شود، اظهار کرد: این گونه استرس ها که بیش از حد است زمینه افت تحصیلی و بیزاری از مدرسه رفتن را در فرد ایجاد می کند، گاهی هم پیش آمده که دانش آموزی از استرس بالا غذا نمی خورد و یا ناخن ها و لب های خود را می جود.

,

این رواشناس افزود: در این جا لازم است والدین محیطی آرام برای فرزندان ایجاد کنند و از هر گونه فشار برای تحمیل کردن خواسته های خود از جمله اینکه فرزندشان باید نمره بالایی بیاورد خودداری کنند و با کلماتی همچون "عزیزم تو تلاش خود را انجام بده، هر نمره ای گرفتی ایرادی ندارد"، آرامشی در فرزندشان ایجاد کنند.

,

سوری تصریح کرد: تهیه غذاهای مقوی و کم حجم و شناساندن توانمندی های فرزندان به آنان از سوی والدین در کاهش اضطراب شب های امتحان نیز بسیار مؤثر است و باید والدین از ایجاد حس رقابت های ناسالم و قیاس فرزند خود با دیگران اجتناب کنند.

,

تدوین برنامه درس مطالعه در طول سال تحصیلی 

, تدوین برنامه درس مطالعه در طول سال تحصیلی ,

, ,

وی عنوان کرد: والدین می توانند از همان ابتدای سال تحصیلی برنامه ای سبک و منظم با همکاری فرزندشان برای چگونه درس خواندن تدوین کنند تا شب امتحان دانش آموز با حجم بالایی از دروس مطالعه نشده، روبرو نشود.

,

این رواشناس تأکید کرد: همچنین تا جایی که امکان دارد از رفتن به مهمانی و یا مهمانی دادن توسط والدین پرهیز شود، تا فشارهای روحی کمتری از نظر کمبود وقت برای فرزندشان به وجود نیاید.

,

ورزش های سبک، زمینه ساز ایجاد نشاط و کاهش اضطراب های شب امتحان می شود

, ورزش های سبک، زمینه ساز ایجاد نشاط و کاهش اضطراب های شب امتحان می شود,

«حسنا زنگنه» کارشنان ارشد تربیت بدنی هم در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: ورزش های مناسب و سبک و البته به اندازه تا جایی که دانش آموز دچار خستگی بیش از حد نشود، می تواند تا حدود قابل توجهی، استرس را از او دور کند.

,

وی اظهار کرد: ورزش با ایجاد نشاط و شادابی درونی و بیرونی، زمینه ساز داشتن حسی خوب در هر فردی می شود، همین حس رضایت از تندرستی و نشاط درونی، به تقویت روحیه فرد کمک شایانی می کند و در نتیجه سبب کاهش اضطراب می شود.

,

امید آن که تمام فرزندان این مرز و بوم به اینده خود امیدوار باشند و هیچ گاه استرش شب امتحان به سراغشان نیاید.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه