اخبار داغ

اختصاصی دانا؛

دستورالعمل عجیب در دولت درباره بحران نفتکش ایرانی/ از سانسور خبری بحران سانچی تا بسنده کردن پیگیری ها به یک پیام توئیتری و اینستاگرامی +سند

دستورالعمل عجیب در دولت درباره بحران نفتکش ایرانی/ از سانسور خبری بحران سانچی تا بسنده کردن پیگیری ها به یک پیام توئیتری و اینستاگرامی +سند
بسنده کردن دولتی ها به حل بحران با یک پیام توئیتری یا اینستاگرامی نیز از آن ماجراهای عجیب و غریبی است که به تازگی در فعالیت های رسانه ای دولت و شورای اطلاع رسانی آن راه افتاده است. اقدامی که بیش از آنکه به حل و فصل بحران کمک کند به یک شوی رسانه ای شباهت دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روز شنبه هفته گذشته 16 دی ماه کشتی ایرانی با یک کشتی چینی در سواحل شرق چین تصادف کردند که در پی این حادثه 32 نفر از خدمه این کشتی ناپدید و سرنوشت آنان تا کنون نامعلوم گزارش شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این نفتکش ایرانی در شرایطی حامل 136 هزار تن میعانات گازی صادراتی ایران به کره جنوبی بود که این حادثه سبب انفجار و آتش سوزی در کشتی نفتکش شد و از 32 سرنشین آن شامل 30 نفر ایرانی و 2 تن بنگلادشی خبری نیست. البته دوشنبه پیکر یکی از خدمه های ایرانی این نفتکش در سه مایلی محل حادثه کشف شد. کشتی باری چینی که حامل غلات آمریکایی بود، آسیب جزیی دید و 21 خدمه آن که همگی اتباع چین هستند، نجات یافته اند و عملیات برای اطفای حریق و تعیین سرنوشت 31 خدمه نفتکش همچنان ادامه دارد.

,

در این بین نفتکش ایرانی در شرایطی همچنان می سوزد و از سرنشینان آن خبری نیست که دولت نیز در این ماجرا هنوز اقدام قابل توجهی انجام نداده و تنها «علی ربیعی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به عنوان رئیس کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت نفتکش حادثه دیده ایرانی سانچی عازم چین کرد تا اخرین وضعیت کشتی ایرانی و خدمه آن را پیگیری کند.

,

این در شرایطی است که از حیث موادی که این کشتی حمل کرده است، وزارت نفت و از حیث بین المللی بودن ابعاد حادثه، وزارت امور خارجه  از لحاظ متولی سفرهای دریایی، وزارت راه و شهرسازی مسئولیت های به مراتب بالاتری از علی ربیعی وزیر کار بر عهده دارند.

,

حالا در اقدامی عجیب تر، دستورالعملی از سوی شورای اطلاع رسانی دولت با امضای علیرضا معزی دبیر شورای اطلاع رسانی دولت به برخی دستگاه ها ارسال شده که حاوی نکات قابل تامل و البته عجیبی است که نشان از نگاه تاسف بار دولت به بحران به وجود آمده است.

,

 

,

, ,

, ,

دستور دبیر به یک وزیر!

, دستور دبیر به یک وزیر!,

 

,

یکی از نکات عجیب دستورالعمل ابلاغی شورای اطلاع رسانی دولت به دستگاه های مرتبط با ماجرای آتش سوزی نفتکش ایرانی، دستوری است که از سوی دبیر این شورا به برخی وزرا ابلاغ شده است. این دستور العمل در شرایطی به برخی وزرا ابلاغ شده که تاکنون سابقه نداشته یک دبیر در دولت دستورالعملی را به وزرا ابلاغ کند.

,

 

,

روال معمول در ابلاغ اسناد دولتی نیز به این صورت است که وزرا فقط از رئیس جمهور، معاون اول و یا رئیس دفتر رئیس جمهور دستور العمل های مربوطه را دریافت می کنند اما این بار ماجرا به گونه ای دیگر رقم خورده و یک مقام پایین تر از وزرا برای مقامات بالادستی در دولت دستورالعمل اجرایی صادر کرده است که جای تعجب دارد.

,

 

,

ایجاد جو رسانه ای برای فرار از کم کاری دولت

, ایجاد جو رسانه ای برای فرار از کم کاری دولت,

 

,

در بند اول از دستور العمل ابلاغی آمده است: "از آنجا که تا تعیین تکلیف قطعی همه سرنشینان نفتکش حادثه دیده نمی توان برنامه جامعی ارائه نمود لذا ضروری است برای مقابله با شبهه کم کاری یا بی توجهی دولت به
موضوع، اطلاع رسانی منسجم و شایسته ای با حضور فعال و پیگیر مسئولان ذیربط برای افکار عمومی و رسانه ها صورت پذیرد."


صدور ابلاغیه برای مقابله با شبهه کم کاری دولت در ماجرای نفتکش در شرایطی به دستگاه های ذیربط ابلاغ شده که همین مسئله می تواند گواهی بر این کم کاری ها و بی توجهی های صورت گرفته باشد. چراکه پس از یک هفته و حتی بعد از سفر یکی از وزرای کابینه به چین هم هنوز خبری از پیگیری های صورت گرفته و نتیجه آن منتشر نشده است.

,
,
,
,
,

 

,

ارائه گزارش فقط به رسانه های دولتی

, ارائه گزارش فقط به رسانه های دولتی,

 

,

در پنجمین بند از دستورالعمل ابلاغی شورای اطلاع رسانی دولت به دستگاه های ذیربط آمده که "رسانه های اصلی در جریان اطلاع رسانی این بحران: پایگاه اطلاع رسانی دولت، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و رسانه ملی (معاونت های سیاسی و برون مرزی) می باشند."

از بند پنجم این ابلاغیه تصوری جز کانالیزه کردن اخبار مربوط به بحران توسط شورای اطلاع رسانی دولت و سانسور خبری آن نمی توان داشت. اینکه دستگاه های ذیربط فقط به رسانه های وابسته به دولت ارائه گزارش کنند موضوعی است که بیش از آنکه رنگ و بوی اطلاع رسانی داشته باشد، شکل و شمایل سانسور اخبار مربوط به نفتکش ایران را دارد.


منتظر سفر آقای ظریف به چین باشید!

,
,
,
,
,
, منتظر سفر آقای ظریف به چین باشید!,

 

,

گویا پیگیری ها و اقدامات چند روز گذشته دولتی ها برای تعیین تکلیف بحران نفتکش ایرانی به بار ننشسته و حتی سفر وزیر کار دولت روحانی به چین هم نتوانسته موضوعات را حل و فصل کند. همین امر هم موجب شده تا در ابلاغیه شورای اطلاع رسانی دولت به دستگاه های ذیربط، به این مسئله اشاره شود که " با توجه به سفر قریب الوقوع وزیر امور خارجه به چین، مقتضی است رایزنی های ایشان که قرار است با مقامات چینی در این خصوص انجام گیرد و سایر ملاقاتها و پیگیری های ایشان مرتبط با این موضوع، در جریان سفر رسانه ای و برجسته سازی گردد.

حال سوال اینجاست که سفر محمد جواد ظریف به چین چه زمانی صورت می گیرد و آیا بحران سانچی آنقدر اهمیت نداشت که این سفر در همان روزهای ابتدایی حادثه انجام شود. یا اینکه دولتی ها نمی توانستند به جای ربیعی، محمد جواد ظریف را به عنوان وزیر امور خارجه به محل حادثه اعزام کنند؟ این بند از ابلاغیه بدین معناست که برای تعیین تکلیف وضعیت سرنشینان سانچی، همچنان باید منتظر سفر وزیر امور خارجه کشورمان به چین باشیم.

 

,
,
,
,
,

بند عجیب ماجرا؛ بسنده کردن به یک پیام توئیتری یا اینستاگرامی!

, بند عجیب ماجرا؛ بسنده کردن به یک پیام توئیتری یا اینستاگرامی!,

 

,

در بند هشتم و آخر ابلاغیه آمده است: پیشنهاد می گردد طی یک پیام (توئیتری یا اینستاگرامی) از سوی معاون اول محترم رییس جمهور بر بکار گیری و الزام همه دستگاههای اجرایی برای استفاده از ظرفیتهای در اختیار جهت پیگیری این حادثه و ابعاد آن تاکید گردد.

بسنده کردن دولتی ها به حل بحران با یک پیام توئیتری یا اینستاگرامی نیز از آن ماجراهای عجیب و غریبی است که به تازگی در فعالیت های رسانه ای دولت و شورای اطلاع رسانی آن راه افتاده است. اقدامی که بیش از آنکه به حل و فصل بحران کمک کند به یک شوی رسانه ای شباهت دارد.

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه