اخبار داغ

مریم کاظمی در گفتگو با دانا؛

جشنواره تئاتر فجر تفاوتی با سال گذشته نداشت؛ تنها آدم ها تغییر کرده اند/ در سینما باند وجود دارد اما این مسئله به خود سینما و اهالی آن مربوط می شود

جشنواره تئاتر فجر تفاوتی با سال گذشته نداشت؛ تنها آدم ها تغییر کرده اند/ در سینما باند وجود دارد اما این مسئله به خود سینما و اهالی آن مربوط می شود
مریم کاظمی کارگردان نمایش خسیس در جشنواره تئاتر فجر گفت: از هشت سال گذشته جشنواره تئاتر فجر ابتر شده است. گروه های خارجی خوبی وارد جشنواره نمی شوند و ممکن است خیلی اتفاقی یک گروه خوب هم بیاید. تا جایی که من رصد کردم در دهه بین 75 تا 85 کارهای فوق العاده خوبی وارد جشنواره فجر می شد. الان چون هزینه ها پایین آمده است، دست دبیر جشنواره را می بندد و مجبور است تابع سیاست های مرکز هنرهای نمایشی باشد.
[

مریم کاظمی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در مورد جشنواره تئاتر فجر امسال گفت: از ابتدا حواشی زیادی در مورد این جشنواره به وجود آمد. به 2 مورد که خیلی بزرگ شد اشاره می کنم؛ یکی انتخاب دکتر مهندس پور به عنوان دبیری جشنواره و دیگری پوستر جشنواره که در مورد آن جنجال شد. به نظر من دکتر مهندس پور خیلی گزینه ی خوبی است، چون او را از سال های دور می شناسم. مهندس پور از همان دوران دانشجویی سابقه مدیریتی داشت و وارد کار های مدیریتی شد. به همین دلیل ما مجبور شدیم برای خیلی از کارها سراغ او برویم چون مدیر خیلی از جشنواره ها شد. در سال هایی که من در تئاتر کار کردم وی در سمت های مختلف بود. یادم می آید یک دوره وی رئیس شورای نظارت بود و یک پنل را طراحی کرد که سالن ها به گروه های مختلف داده شود و گروه ها خود، برنامه ریزی کنند و هنرمندان مختلف را بیاورند، اما بعد از مهندس پور برنامه کنسل شد. من در مورد انتخاب او برای مدیریت جشنواره موافق هستم و امیدوارم که خود او برتمام کارها نظارت کند. در مورد پوستر جشنواره با اینکه خیلی جنجال به پا کرد و من خیلی پسندیدم، به نظرم ایده نو و جالبی بود. هر پوستری یک محتوا و یک شکل دارد و این پوستر نیز خیلی جالب است. فقط یک مشکل وجود دارد که این پوستر در ابعاد بزرگ که برای جشنواره ای چنین چاپ می شود جوابگو نیست، چون در این ابعاد بزرگ کمی خالی به نظر می رسد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی افزود: نظم خاصی در ورود و خروج تماشاگران به سالن وجود داشت. همه چیز خیلی معمولی و آرام برگزار شد. در مورد جشنواره تا زمانی که تمام نشده است نمی توان نظر داد. جشنواره مانند سال قبل برگزار می شود، تنها آدم ها تغییر کرده اند.

,

, ,

گروه های خارجی خوبی وارد جشنواره نمی شوند

, گروه های خارجی خوبی وارد جشنواره نمی شوند,

کارگردان نمایش خسیس گفت: از هشت سال گذشته جشنواره تئاتر فجر ابتر شده است. گروه های خارجی خوبی وارد جشنواره نمی شوند و ممکن است خیلی اتفاقی یک گروه خوب هم بیاید. تا جایی که من رصد کردم در دهه بین 75 تا 85 کارهای فوق العاده خوبی وارد جشنواره فجر می شد. الان چون هزینه ها پایین آمده است، دست دبیر جشنواره را می بندد و مجبور است تابع سیاست های مرکز هنرهای نمایشی باشد.

,

کمیت به معنای کیفیت نیست

, کمیت به معنای کیفیت نیست,

کاظمی خاطر نشان کرد: چیزی که باعث می شود در جشنواره به ما خوش بگذرد بلیت، صندلی و حواشی آن نیست. تاثیری که جشنواره بر روی بدنه تئاتر می گذارد مهم است و نباید به حواشی بپردازیم و این آسیب شناسی را بعد از جشنواره باید انجام داد. کارهای شهرستان خیلی پیشرفت داشته اند و می توان امیدوار بود که در شهرستان بلیت بفروشند و اجرای عموم داشته باشند. در جشنواره نباید به اسم ها نگاه کرد، بلکه باید اجرای گروه ها را دید. جشنواره امسال خیلی پر و پیمان است چون گروه های زیادی در آن شرکت کرده اند، اما باید دانست که کمیت به معنای کیفیت نیست. من برای شرکت در جشنواره درخواست دادم و بر خلاف تصورم پذیرفته شدم چرا که گمان می کردم به دلیل محدودیت جا پذیرفته نشوم.

,

, ,

بازیگری در سینما و تلویزیون کاملا مقتضی بر تقاضا است

, بازیگری در سینما و تلویزیون کاملا مقتضی بر تقاضا است,

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون عنوان کرد: کم کار بودن اصلا انتخابی نیست. هر کسی دوست دارد بیشتر کار کند. بازیگری در سینما و تلویزیون کاملا مقتضی بر تقاضا است. نمی گویم که اصلا تقاضا نیست اما بار ها شده پیشنهادی داشته اما همزمان پروژه تئاتری داشته ام که نمی توانستم آن را رها کنم و به سراغ کار تصویر بروم. هرگز کار تئاتری را به خاطر کار تصویر رها نمی کنم. کار اصلی من تئاتر است و مسیر خاصی را در آن دنبال می کنم. این حرکت مستمر نیاز به کار، تلاش و پژوهش دارد و باید بدون توقف به آن ادامه دهم.

,

وی در ادامه گفت: من هم شنیده ام که می گویند در سینما باند وجود دارد اما این مسئله به خود سینما و اهالی آن مربوط می شود و نمی خواهم در مورد آن حرفی بزنم. باند را اگر به عنوان گروه و دسته ای تلقی کنیم که با هم کار می کنند و راحت هستند هیچ اشکالی ندارد چون مانند تئاتر می شود و خوب است. باند نه تنها بازدارنده نیست بلکه پیش برنده است.

,

هنرمندان ما در 2 جناح باید کار کنند، اینکه چه حرفی باید بزنند و چگونه آن را بیان کنند

, هنرمندان ما در 2 جناح باید کار کنند، اینکه چه حرفی باید بزنند و چگونه آن را بیان کنند,

مریم کاظمی اظهار کرد: در هر کشوری هنرمندان باید با یک سری مسائل بجنگند تا کار خود را پیش ببرند. در بسیاری از کشور ها چون هنرمندان با مشکلات مدنی مواجه نیستند می توانند نیروی بیشتری بگذارند تا کار هنری و تخصصی خود را پیش برند، اما در کشور ما چون حقوق مدنی تعریف نشده است، هنرمندان ما ابتدا باید بستری فراهم کنند که بفهمیم یک هنرمند متخصص چه کسی است و چگونه باید کار کند و شرایط کار وی چیست؟ هنرمندان ما در 2 جناح باید کار کنند، اینکه چه حرفی باید بزنند و چگونه آن را بیان کنند. در کشورهایی مانند کشور ما که بسته اقتصاد دولتی داریم و کارهای سفارشی انجام می دهند، همه این امکان را ندارند که در مورد همه موضوعات صحبت کنند. سینمای دولتی ما دوست دارد که مسائل خود را مطرح کند اما نه توسط همه بلکه یک عده خاص عهده دار آن هستند.

,

اکثر کسانی که بر سرکار می آیند یا به یک قدرت متصل هستند یا سعی می کنند متصل شوند تا برای خود امکانات بهتری بگیرند

, اکثر کسانی که بر سرکار می آیند یا به یک قدرت متصل هستند یا سعی می کنند متصل شوند تا برای خود امکانات بهتری بگیرند,

وی در مورد تفاوت سینمای ایران با سینمای جهان گفت: ما نیز صنعت سینما داریم اما مانند خیلی چیزهای دیگر تشریفاتی است. زمانی از حالت تشریفاتی خارج می شود که برای آن برنامه ریزی سیستماتیک شود. اکثر کسانی که بر سرکار می آیند یا به یک قدرت متصل هستند یا سعی می کنند متصل شوند تا برای خود امکانات بهتری بگیرند.به خاطر روابط زیاد و تنگاتنگی که در سینما وجود دارد برخی خانواده ها ممکن است با ورود دختر خود به این حرفه مخالفت کنند، چون بر این باور هستند که ممکن است تربیت و اعتقادات خانوادگی خود را فراموش کند.

,

کاظمی  ادامه داد: استار کسی است که همه او را می شناسند اما بقیه کسانی که در هنر فعالیت دارند را ممکن است همه نشناسند. تعداد استارها کم است. مدیریت ها نباید تحت تاثیر استارها باشد. امکانات را باید طوری تقسیم و پخش کنند که همگان بتوانند از آن استفاده کنند.

,

, ,

وقتی که هرکسی سر جای خودش باشد و در جایگاه تعریف شده باشد، هیچ کس نمی تواند به دیگری اجحاف کند

, وقتی که هرکسی سر جای خودش باشد و در جایگاه تعریف شده باشد، هیچ کس نمی تواند به دیگری اجحاف کند,

مریم کاظمی در پایان گفت: فساد در همه رشته ها وجود دارد. علیرغم این که شعار می دهیم و می گوییم ما مملکت اسلامی هستیم اما خودمان نیز می دانیم که ضعف زیاد داریم اما علت چیست؟ چون ساختار درست مدنی وجود ندارد. وقتی که هرکسی سر جای خودش باشد و در جایگاه تعریف شده باشد، هیچ کس نمی تواند به دیگری اجحاف کند. راه های مختلفی برای ورود به سینما وجود دارد. در این میان راه های نادرست و ناسالم هم می تواند باشد. اما برای ماندگار بودن باید آموزش و دانش کافی را داشت.

,

گفتگو از احسان رستمیان

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه