اخبار داغ

گشتی در مدرسه تاریخی حجتیه بروجرد/ ۲۷ طلبه در این مدرسه علمیه تاریخی به درجه اجتهاد رسیدند

گشتی در مدرسه تاریخی حجتیه بروجرد/ ۲۷ طلبه در این مدرسه علمیه تاریخی به درجه اجتهاد رسیدند
مدرسه علمیه حجتیه بروجرد یکی از آثار تاریخی بروجرد است که بیش از 2 قرن قدمت دارد و علمای بسیاری در این مدرسه علمیه درس خوانده به طوری که 27 نفر از شاگردان ملا اسد اله حجتی در این مدرسه به درجه اجتهاد رسیده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ و به نقل از بازتاب بروجرد  در شهرستان بروجرد آثار تاریخی بسیار زیادی وجود دارد که هر کدام دنیایی از معماری و زیبایی را در خود جای داده اند، از خانه های تاریخی گرفته تا مدارس و حوزه علمیه تاریخی که یادگاری از دوران های گذشته هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بازتاب بروجرد ,

 

,

مدرسه علمیه حجتیه یکی از بناهای تاریخی و ارزشمند شهرستان بروجرد است که در خیابان شریعتی این شهر واقع شده است، قدمت این بنای تاریخی به بیش از 200 سال پیش برمی گردد، این مدرسه تاریخی در دوران قاجار و به دستور مرحوم آیت اله حاج مولا اسد الله حجتی(ره) که یکی از فضلای بروجرد بود ساخته شده است.

,

مدرسه

, مدرسه,

سالها این مدرسه مکانی برای آموختن علوم دینی مختلف به شاگردان و طلبه های علاقه مند بود که گفته می شود 27 نفر از علاقه مندانی که در این مدرسه تحت تعلیم قرار گرفتند به درجه اجتهاد رسیدند.

,

 

,

وارد حیاط این مدرسه تاریخی که می شوی، حجره هایی آجری با معماری زیبا در دور حیاط دیده می شوند که این حجره ها زمانی برای اسکان طلاب در نظر گرفته شده بودند و در وسط حیاط حوضی زیبا ساخته شده است.

,

 

,

در قسمت ورودی این حوزه تاریخی قبر مرحوم آیت اله حاج مولا اسد الله حجتی(ره) موسس این مدرسه تاریخی دیده می شود.

,

اما سالها این مکان تاریخی زیبا که در دهه 80 ثبت آثار ملی شده بدون استفاده باقی ماند و گرد تخریب بخش هایی از این اثر را تهدید کرد که مدتی است مرمت و نگهداری از این اثر ارزشمند آغاز شده است.

,

مدرسه

, مدرسه,

"حجت اله یارمحمدی" رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد در گفت و گو با بازتاب بروجرد گفت: مدرسه حجتیه یکی از قدیمی ترین مدرسه علمیه غرب کشور است که حدود 2 قرن قدمت دارد.

,

 

,

وی اضافه کرد: این اثر ارزشمند وقف خاص است و در دهه 80 این اثر تاریخی ثبت آثار ملی شد اما سالها این مدرسه رها شد و وضعیت آن بسیار نامناسب بود و در معرض تخریب قرار گرفت و سرانجام در لیست پروژه های مرمتی اداره میراث فرهنگی قرار گرفت.

,

 

,

یارمحمدی اظهار داشت: با توجه به میزان اعتبار در نظر گرفته برای این بنا در سال گذشته 28 میلیون تومان اعتبار اختصاص یافت که سبک سازی بام و بنا، کف سازی ، بندکشی و مرمت حوض انجام شد و این بنای تاریخی از خطر تخریب نجات یافت.

,

مدرسه

, مدرسه,

به گفته وی این بنای تاریخی علاوه بر این که برای بازدید ارزش زیادی دارد می تواند به عنوان فضایی برای آموزش مورد استفاده قرار گیرد اما هنوز تصمیم قطعی برای استفاده از این بنا بعد از مرمت گرفته نشده است و در حال حاضر حفظ و نگهداری این بنا بسیار ارزشمند است.

,

 

,

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد تصریح کرد: مدرسه تاریخی حجتیه یکی از عناصر تاریخی ارزشمند شهرستان بروجرد است که در مجموع برای مرمت این بنا حدود 500 میلیون تومان اعتبار نیاز است که در صورت تامین اعتبارات همه اقدامات مرمتی انجام خواهد شد.

,

 

,

هفته گذشته خادمی استاندار لرستان در سفر به بروجرد از مدرسه تاریخی حجتیه هم بازدید کرد و گفت: مدرسه حجتیه از نقاط مهم و آثار تاریخی است که باید فکری اساسی برای آن صورت گیرد و گام اول مرمت این اثر و گام بعدی این است که برای این اثر کاربری مناسب تعریف شود به طوری که در می توان از این فضا به عنوان موزه های علمی و تاریخی استفاده کرد.

,

 

,

به گفته وی در سال آینده حتما توجه ویژه ای به آثار تاریخی بروجرد خواهد شد البته منابع ما محدود است ولی سعی می شود تا با برنامه ریزی توجه ویژه ای به آثار تاریخی بروجرد صورت گیرد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه