اخبار داغ

بعد از پهلوی چه کردیم- 7

گفتگو با فردی که منشور شاه را در میدان ابوذر پایین کشید/ ماجرای قحطی نان در روزهای پایانی حکومت شاه

گفتگو با فردی که منشور شاه را در میدان ابوذر پایین کشید/ ماجرای قحطی نان در روزهای پایانی حکومت شاه
انقلابی بیرجندی با بیان این‌که انقلابی باید پیرو ولایت فقیه باشد گفت: اگر مسئولان به حرف مقام معظم رهبری گوش می‌دادند کشور ما بهشت می‌شد اما چه فایده که گوش نمی‌دهند و متوجه نیستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا باقری‌نژاد انقلابی بیرجندی در گفتگو با خاورستان، اظهار کرد: در دوران تظاهرات و پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۲۶ سال سن داشتم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, محمدرضا باقری‌نژاد انقلابی بیرجندی در گفتگو با , خاورستان, خاورستان, خاورستان, ، اظهار کرد: در دوران تظاهرات و پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۲۶ سال سن داشتم.,

 

,

وی افزود: در شهر بیرجند که تظاهرات و راهپیمایی‌ها آغاز شد، در صحنه حضور داشتم و تاکنون نیز هر جا که نیاز به حضور در راهپیمایی و مراسم ملی و مذهبی باشد شرکت می‌کنم.

,

 

,

این مبارز انقلابی بیرجندی بیان کرد: در آن زمان عمده جلسات در مسجد آیت‌الله آیتی برگزار می‌شد و ساعت آغاز جلسات و مسیر راهپیمایی‌ها را در مسجد آیتی مشخص می‌کردند.

,

 

,

باقری‌نژاد عنوان کرد: شب‌ها معمولا هر شب بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد آیتی جلسه بود و در همان مسجد هر خبر و برنامه‌ای که بود اعلام می‌شد.

,

 

,

وی اظهار کرد: بعضی مواقع نیز اجتماعات در مسجد جامع پایین‌شهر برگزار می‌شد و بعضی مواقع نیز شب‌ها تعداد ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر بودیم که دور شهر گشت می‌زدیم و مراسم گفتن الله‌اکبر داشتیم و از فرصت شب که دژبان‌ها کمتر حضور داشتند برای گفتن الله‌اکبر استفاده می‌کردیم و چون شب برای ماموران خطرناک بود و ماموران کمتر در سطح شهر حضور داشتند بهترین فرصت برای حضور ما بود.

,

 

,

, ,

 

,

این مبارز انقلابی بیرجندی گفت: تمام هم و غم ما اجرای دستور امام خمینی (ره) بود و روحانیت نیز در سطح شهر حضور داشتند.

,

 

,

باقری‌نژاد بیان کرد: آن دوران مسجد آیت‌الله آیتی سنگر مبارزان بود و در زمانی‌که امام خمینی (ره) در پاریس بودند، سخنان امام را از رادیو گوش می‌کردیم.

,

 

,

وی خاطرنشان کرد: اعلامیه‌های امام خمینی (ره) به سرعت وارد شهرها و بین مردم توزیع می‌شد. در بیرجند معمولا شبهای احیا اعلامیه‌ها را بین قرآن‌ها می‌گذاشتند و زمانی‌که قرآن‌ها را بین مردم توزیع می‌کردند مردم اعلامیه‌هایی که بین قرآن‌ها بود را مطالعه کرده و بین یکدیگر جابجا کرده و اخبار را به هم می‌رساندند.

,

 

,

از بیرجند به مشهد نان بردیم

, از بیرجند به مشهد نان بردیم, از بیرجند به مشهد نان بردیم,

انقلابی بیرجندی با اشاره به توزیع عکس امام خمینی (ره) و اعلامیه ها بین مردم، اظهار کرد: در آن سال‌ها قحطی وجود داشت و مردم برای تهیه نان با مشکل مواجه بودند و ما از بیرجند برای مردم مشهد نان می‌بردیم.

,

 

,

باقری‌نژاد افزود: در یکی از سفرهایی که به مشهد رفتم و نان بردیم، عکس‌های کوچکی از امام خمینی (ره) که برای نصب روی ماشین مناسب بود، دیده می‌شد و من نیز سراغ این عکس‌ها و این‌که از کجا می آورند و چاپ می‌کنند را گرفتم؛ در یک سنگتراشی جایی که کسی فکر نمی‌کرد که عکس چاپ کند، عکس‌های امام به چاپ می‌رسید و من هم رفتم و از آنجا عکس امام را که به یک قرآن به فروش می‌رسید را خریده و به بیرجند آوردم و در بیرجند شب‌ها به خودرودارها می‌دادیم که روی خودروهایشان نصب کنند.

,

 

,

وی با اشاره به راهپیمایی روز ۷ بهمن در بیرجند، گفت: آن روز من مسئول حمل کردن دستگاه بلندگو که از طریق میکروفن شعار می‌دادند بودم و زمانیکه ما به میدان شهدا رسیدم صدای تیراندازی را شنیدیم و مردم به محض شنیدن صدای تیراندازی فرار کردند و من چون دستگاه بلندگو روی شانه‌ام بود نتوانستم فرار کنم و بعد از گذشت چند دقیقه دیدم اطرافم خلوت است و هیچ کسی نیست برای یک لحظه برگشتم و پشت سرم را نگاه کردم دیدم یک ستون نظامی که در رأس آن‌ها یک سرگرد با اسلحه کلت در دست حضور داشت به من گفت برو و من در حالی که در آن لحظه امام زمان (عج) را یاد می‌کردم به سمت جلوی و به طرف مردم حرکت کردم.

,

 

,

انقلابی بیرجندی اضافه کرد: مردم در مسیر راه از من سوال می‌کردند که چه کار شد و من گفتم که هیچی نشده و به مسیرم ادامه دادم که بعد از آن اکثر مردم در کنار مسجد آیتی جمع شده و آنجا بود که فهمیدم دو نفر از تظاهرات کننده‌ها، شهید سورگی و شهید سندروس به شهادت رسیده اند و تعدادی نیز در آن روز مجروح شدند.

,

 

,

شعارهای جالب زمان پیروی انقلاب

, شعارهای جالب زمان پیروی انقلاب, شعارهای جالب زمان پیروی انقلاب,

باقری‌نژاد خاطرنشان کرد: مردم روز ۷ بهمن جلوی شهربانی تجمع کرده و شعار می‌دادند " ارتشیان خمینی سلامتان رسانده"، " برادر ارتشی چرا برادر کُشی" و سایر شعارهایی که معمولا از مرکز به بیرجند می‌رسید و در همه جای کشور این شعارها را سر می‌دادند.

,

 

,

وی یادآور شد: معمولا وقتی یکی از مسئولان زمان شاه صحبت می‌کرد، روز بعد یا همان شب مردم علیه آن صحبت و حرف شعاری درست کرده و سر می‌دادند؛ زمانی‌که ازهاری نخست وزیر شده بود در تهران مردم در شبهای محرم که آن سال‌ها در آذر و دیماه بود بعد از اتمام مراسم عزاداری در کوچه و خیابان‌ها شعار می‌دادند و ازهاری گفته بود که این‌ها صدای ضبط شده و از طریق نوار از مساجد پخش می‌شود که مردم روز بعد در راهپیمایی شرکت کردند و گفتند: "اظهاری گوساله، ای سگ چهارستاره، این ملتم نواره؟ نوار که پا نداره!" این‌ها شعارهایی بود که مردم در مقابل صحبت‌ها و اظهارات مسئولان وقت سر می‌دادند.

,

 

,

انقلابی بیرجندی عنوان کرد: سایر شعارها در بیرجند مانند شعارهای سایر شهرهای کشور بود مگر این‌که با آهنگ و ریتم متفاوتی سر داده می‌شد.

,

 

,

, ,

 

,

باقری‌نژاد اظهار کرد: علاوه بر راهپیمایی‌های رسمی که در سطح شهر برگزار می‌شد، شبها جوانان در سطح شهر تجمعاتی داشته و معمولا جلوی مسجد آیت‌الله آیتی لاستیک‌هایی را آورده و آتش می‌زدند چراکه شب‌ها ماموران کمتر در شهر حضور داشته و می‌ترسیدند که بیرون بیایند.

,

 

,

حضور چماق به دست‌ها با همراهی نیروهای نظامی در بیرجند

, حضور چماق به دست‌ها با همراهی نیروهای نظامی در بیرجند, حضور چماق به دست‌ها با همراهی نیروهای نظامی در بیرجند,

وی خاطرنشان کرد: یک روز چماق به دست‌ها به بیرجند آمدند و نیروهای نظامی نیز آن‌ها را همراهی می‌کردند و ما داخل کوچه‌ها پنهان شده بودیم و از دور، آن‌ها را نگاه می‌کردیم که چه می‌کنند.

,

 

,

انقلابی بیرجندی گفت: در محله خیرآباد آقای قاسمی بود که به من گفت شنیده‌ام عده‌ای آمده‌اند در شهر و در مسجد آیتی فرش‌های مسجد را آتش زده و شلوغ کاری کرده اند. آیا می‌آیی با هم برویم و ببینییم چه خبر است؟ آن موقع در بیرجند حکومت نظامی بود و اگر شب کسی بیرون از خانه می‌رفت، مأموران حق تیراندازی داشتند و اگر متوجه می‌شدند فردی که شب در خیابان حضور دارد انقلابی است او را دستگییر می‌کردند.

,

 

,

باقری‌نژاد عنوان کرد: آقای قاسمی چاقوی یزرگی داشت و آن‌را به من داد و یک چاقوی بزرگتری را خودش داشت و در واقع این‌ها را برای این با خود داشت که اگر یک موقع ماموری به ما حمله کند برای دفاع از خود چیزی داشته باشیم.

,

 

,

وی اظهار کرد: از سمت محله خیرآباد به سمت خیابان جمهوری و بعد مسجد آیت‌الله آیتی آمدیم و اگر در طول مسیر ماشینی را می‌دیدم، زود خودمان را پنهان می‌کردیم که شناسایی نشویم وقتی که به مسجد رسیدیم دیدیم هیچ خبری نیست و از بنا این حرف که فرش‌های مسجد را آتش زده اند دروغ بوده است.

,

 

,

شعار مرگ بر شاه در نوحه‌ها طنین‌انداز بود

, شعار مرگ بر شاه در نوحه‌ها طنین‌انداز بود, شعار مرگ بر شاه در نوحه‌ها طنین‌انداز بود,

انقلابی بیرجندی با اشاره به ایام محرم و صفر در سال 57 بیان کرد: آن زمان همه هیئت‌های عزاداری شهر بیرجند به خصوص هیئت حسینی علاوه بر نوحه و عزاداری شعارهای مرگ بر شاه را نیز در مراسم عزاداری خود سر می‌دادند.

,

 

,

باقری‌نژاد اظهار کرد: بعد از آن‌که طرفداران شاه دیدند که انقلابیون از هر شرایط و فرصتی برای اعلام انزجار خود از شاه استفاده کرده و شعار مرگ بر شاه را سر می‌دهند طرفداران شاه در شهرهای بزرگ نیز راهپیمایی کرده و حمایت خود را از شاه اعلام کردند و عده اندکی در بیرجند هم بودند که برای حمایت از شاه چماق به دست وارد خیابان‌ها شده و هر فرد انقلابی که  می‌دیدند را می‌زدند اما مردم و انقلابیون هم در مقابل آن‌ها مقاومت کرده و عده‌ای از روی پشت‌بام‌ها با پرتاب سنگ و آجر به آن‌ها از خود دفاع می‌کردند و حرکت طرفداران شاه در بیرجند تأثیر نداشت و مردم انقلابی و مبارز بیرجند از آن‌ها ترس و واهمه‌ای نداشتند.

,

 

,

وی گفت: در بیرجند حکومت نظامی خاصی و به آن صورت وجود نداشت اما ماموران شهربانی، ژاندارمری و ارتشی شهر را کنترل کرده و به خصوص در شب‌ها اگر کسی را داخل خیابان می‌دیدند دستیگر می‌کردند.

,

 

,

, ,

 

,

انقلابی بیرجندی یادآور شد: من و دوستان آن زمان از فرصت شب استفاده کرده و کار شعارنویسی روی دیوارها را انجام میدادیم؛ در همان سال 57 موقعی که شاه به شیراز رفته بود در تخت جمشید گفته بود "کوروش آسوده بخواب که ما بیداریم" و در همان دوران ما نیز روی دیوارها شعار می‌نوشتیم که " کوروش بیدار شو که گندش در آمد".

,

 

,

باقری‌نژاد با اشاره به یکی دیگر از شعارهایی که سر می‌دادند و روی دیوارها می‌نوشتند، گفت: مدت زمان کوتاهی ولیعهد نیز گفته بود اگر شاه نمی‌تواند مملکت را مدیریت کند من آمادگی اداره کشور را دارم که ما نیز در مقابل این ادعای ولیعد شعار می‌نوشتیم "ولیعهد سلطنتت محال است، سگ زرد برادر شغال است".

,

 

,

وی گفت: روز 21 بهمن‌ماه جوان‌های انقلابی و پرشور بیرجند مجدد اقدام به راهپیمایی کردند و در مسیر راهپیمایی از خیابان نزاری به سمت شهدا و میدان ابوذر می‌رفتند. در مسیر تابلوهایی از اصل 12 گانه انقلاب سفید شاه خائن نصب شده بود که همه آن‌ها را به راحتی و با دست کندیم. به میدان ابوذر که رسیدم روی سکوی بزرگی که اکنون نیز در میدان ابوذر قرار دارد، منشور شاه خائن روی یک صفحه آهنی از جنس برنج یا استیل نوشته شده بود و با دو پایه محکم روی سکو نصب بود و با دست کنده نمی‌شد. من بالای سکو رفتم و با یک قلم و چکشی که نمی‌دانم از کجا بچه‌ها آورده بودند به پایه‌ها که از میلگرد بودم زدم و با هر بار ضربه زدن من بچه ها یک "االله اکبر بگو مرگ بر شاه" می‌گفتند ضمن این‌که من از آن بالا داخل پادگان را نیز نگاه می‌کردم که نیروهای ارتش به سمت ما حمله نکنند اما خبری از نیروهای ارتش نبود و من با خیال راحت آن قدر به پایه های منشور با چکش زدم تا زمانی‌که از جا کنده شد و روی زمین افتاد.

,

 

,

انقلابی بیرجندی اظهار کرد: در آن دوران در شهر بیرجند زندان به آن صورت که الان مطرح است نبود و زندانی‌های سیاسی را به مشهد منتقل می‌کردند و دو سه مکان را برای زندان در بیرجند در نظر گرفته بودند که یکی در میدان امام خمینی (ره) کنونی همان مکانی که بانک مسکن قرار دارد، بود و این طور که گفته می‌شود مقام معظم رهبری مدت زمانی در این زندان شهر بیرجند زندانی بوده‌اند.

,

 

,

باقری‌نژاد خاطرنشان کرد: زندانی‌های دیگر این طور که گفته شده و ما نیز شنیده‌ایم در محل خیابان مطهری فعلی ساختمانی به عنوان زندان ساخته شده بود و یک زندان نیز در خیابان جمهوری جایی که اکنون پارکینگ طبقاتی است قرار داشت.

,

 

,

شاه خائن و عَلم مردم را بیچاره کردند

, شاه خائن و عَلم مردم را بیچاره کردند, شاه خائن و عَلم مردم را بیچاره کردند,

وی گفت: شاه خائن و عَلم که از بیرجند بود در شهر بیرجند کارهای زیادی کردند و مردم این منطقه را بدبخت و بیچاره کردند. اگر گاهی اوقات هم اقدامات و کارهای خوبی داشتند برای رفاه حال خودشان بود نه اینکه به فکر مردم باشند و از بیمارستان ساختن و آسفالت کردن جاده و لوله کشی آب شرب همه و همه برای رفاه حال خودشان در بیرجند بوده نه اینکه خدمتی به مردم کرده باشند.

,

 

,

انقلابی بیرجندی در خصوص انقلابی‌بودن و انقلابی‌ماندن تصریح کرد: انقلابی ماندن از انقلابی بودن مهمتر است؛ رمز انقلابی ماندن این است که وقتی شخص راه را شناخت و مسیرش را انتخاب کرد در آن ثابت قدم باشد و مسیرش را ادامه دهد اگر کسی بخواهد انقلابی باشد و انقلابی بماند باید پیرو ولایت فقیه باشد.

,

 

,

اگر مسئولان به حرف مقام معظم رهبری گوش می‌دادند کشور ما بهشت می‌شد

, اگر مسئولان به حرف مقام معظم رهبری گوش می‌دادند کشور ما بهشت می‌شد, اگر مسئولان به حرف مقام معظم رهبری گوش می‌دادند کشور ما بهشت می‌شد,

باقری‌نژاد عنوان کرد: اکنون مقام معظم رهبری رهنمودها را می‌دهند و بر آن‌ها تأکید دارند اما متأسفانه بر این رهنودها توجهی نمی‌شود و مورد غفلت قرار می‌گیرد. چه قدر مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی و عدم وابستگی به غرب و بیگانه‌ها تأکید داشته و دارند اما چرا تاکنون محقق نشده؟ چون به رهنمودهای مقام معظم رهبری توجهی نمی‌شود.

, متأسفانه بر این رهنودها توجهی نمی‌شود,

 

,

, ,

 

,

وی گفت: اگر مسئولان گوش به حرف مقام معظم رهبری می‌دادند کشور ما بهشت می‌شد اما چه فایده که گوش نمی‌دهند و متوجه نیستند. مسئولان ما اکنون خوشحال هستند که نفت می‌فروشند و در مقابل جنس‌های بنجل و به درد نخور می‌گیرند که اینها همه کارخانه ها را از کار انداخته است و چند هزار کارگر را از کار بیکار کرده است.

,

 

,

انقلابی بیرجندی اظهار کرد: انقلابی ماندن یعنی این‌که راه را تشخیص دهیم و بصیرت داشته باشیم. انسان باید امام شناس و دشمن شناس باشد. در این صورت مسلم است که به منزل و مقصود واقعی خواهد رسید.

, باید امام شناس و دشمن شناس باشد,

 

,

باقری‌نژاد ادامه داد: انقلابی ماندن یعنی اقامه نماز اول وقت؛، همیشه در صحنه‌ها حضور داشتن، حجاب کامل و اسلامی، انقلابی بودن و ماندن یعنی مثل حضرت علی علیه‌السلام یک بسیجی به تمام معنا.

,

 

,

انقلاب اسلامی را مردم سرپا نگه داشتند

, انقلاب اسلامی را مردم سرپا نگه داشتند, انقلاب اسلامی را مردم سرپا نگه داشتند,

وی اظهار کرد: انقلاب را اکنون مردم سر پا نگه داشته و خواهند داشت نه مسئولان. البته تمام مسئولان مانند هم نبوده و برخی‌ها واقعا برای مردم کار کرده و برای حفظ کشور و آرمان‌های این نظام جانشان را کف دست گرفته و کشور را نجات داده‌اند.

,

 

,

انقلابی بیرجندی گفت: برای بقای انقلاب ما تاکنون دست خدا بالای سر همه مردم و دولت ایران بوده و خواهد بود و من شک ندارم که این انقلاب اسلامی ما به انقلاب و ظهور امام زمان (عج) پیوند خواهد خورد.

,

 

,

باقری‌نژاد بیان کرد: مردم نمی‌گذارند که کشور ما به دست بیگانگان بیفتد و دشمن به هدفش برسد و روح پاک و مطهر شهدا همیشه روحیه دهنده مردم ما بوده و مردم برای حضور در صحنه ها از روح و خون شهدا الهام گرفته و وارد میدان می‌شوند.

,

 

,

وی تأکید کرد: آن کسانی که می‌خواهند کاری کنند که کشور ایران در آستانه 40 سالگی انقلاب خود نتواند جشن تولد انقلاب را برپا کند، بدانند که کور خوانده‌اند و تاکنون ملت ایران را نشناخته‌اند. ملت ایران از این ادعاها نمی‌ترسد.

,

 

,

این مبارز انقلابی بیرجندی تصریح کرد: مقام معظم رهبری آینده خوبی برای انقلاب اسلامی ما پیش‌بینی کرده‌اند و ملت ایران هم بدانند که اگر برای خدا و با هدف و برای حفظ آرمان‌های خود وارد میدان شوند و حضور داشته باشند خداوند هیچ گاه آنها را تنها نخواهد گذاشت و همیشه حامی و پشتیبان آنها خواهد بود.

,

 

,

باقری‌نژاد با اشاره به علت ماندگاری انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: دلیل اینکه انقلاب اسلامی ما تاکنون ماندگار شده است اول این است که برگرفته شده از انقلاب و نهضت حسینی بوده است و چون در نهضت امام حسین (ع) اخلاص، انگیزه، نشاط و آگاهی وجود داشته که باعث ماندگاری آن شده است انقلاب ما که برگرفته از نهضت امام حسین (ع) است و این معیارها را داشته و دارد تاکنون ماندگار شده و هیچ خللی به آن وارد نشده است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه