اخبار داغ

پای درددل کشاورزان سرایانی:

رمق وتوان دشت بحرانی سرایان ازبین رفته است

رمق وتوان دشت بحرانی سرایان ازبین رفته است
سوءتدبیرمسئولین گذشته وقهرطبیعت وکمی باران دادکشاورزان ودشت بی جان سرایان را درآورده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از سرایان بیدار ، پاییز رنگارنگ را با یک رنگ از جنس کم آبی ودرد پشت سر گذاشتیم و درحالی یک ماه از زمستان را سپری می کنیم که فقط حدود یک و دو دهم میلیمتر بارندگی را در شهرستان سرایان به عنوان یکی از قطب های اصلی کشاورزی استان شاهد بودیم و این نشان از بزرگتر شدن زخم عمیقی است که بر پیکردشت بی جان سرایان وبروایتی چهارمین دشت بحرانی کشور است نشسته است.زخمی که  که با سو تدبیر مسئولان در گذشته،انقدر بر بر وسعتش افزوده شده که نه تنها دادمردم و کشاورزان بلکه داد دشت بی جان این  شهرستان را درآورده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سرایان بیدار ,

«رضایی» از کشاورزان سرایانی می گوید:افت منابع زیر زمینی و اجرای بحث تعادل بخشی ومدیریت آب در دشت  بحرانی سرایان سبب شده که درآمد کشاورزان ، بنیه اقتصادی وحتی سرمایه چندین ساله آنان بشدت آسیب دیده ودر معرض تهدید جدی قرار گرفته است درحالی که هیچ درآمد و شغل جایگزینی از سوی مسولان برای مردم منطقه پیش بینی نشده است. وی با بیان اینکه مردم  شهرستان با مشکلات مالی و معیشتی فراوان مواجه هستند خواستار افزایش شارژچاههای  کشاورزی شد وگفت : ادامه ی خشکسالی ها، فرونشست زمین ،کمبود بارندگی ها و همه این مسائل و مشکلات دست به دست هم دادند تافشارها بر کشاورز مضاعف شده و باید تدبیری اندیشیده شودتا همه فشارها به مردم وکشاورزان تحمیل نشود.این کشاورز سرایانی به سرمایه گذاری کشاورزان در مزارع زعفران، لوله گذاری،احداث استخرو احداث باغات انار و پسته اشاره کرد و گفت: برخی توان اندکی دارندتا اگر مشکل حاد ی ایجاد شود از شهر خارج شوندولی بیشتر کشاورزان انقدر ار شرایط رنج آوری برخوردار هستند که حتی یک قدم جلوترنمی توانند پای بگذارند وهمین جا از بین خواهند رفت .

,

«خزایی» رئیس نظام صنفی کشاورزی شهرستان سرایان با بیان اینکه امروزه موضوع  آب و کمبود آن بر هیچ کس پوشیده نیست  گفت: کشاورزان سرایانی با بینش و فرهنگشان با  کاهش ۵۰ درصدی منابع آبی خود در این راستا پیش قدم بودند و این حاکی از آن است  که درآمدشهرستان در حوزه اقتصادی به نصف کاهش یافته است که تبعات اجتماعی بسیاری را بدنبال خواهد داشت . وی گفت در قبال این کار قرارداد ۱۱ ماده ای با آب منطقه ای امضا شد که در آن دولت و سازمان آب و وزارت نیرو متعهد شده یک سری اقداماتی را به منظور جبران خسارات ناشی از کاهش منابع آبی انجام دهد که متاسفانه تا امروز به جز،وزارت جهاد کشاورزی که در بخش لوله گذاری وسیستم های آبیاری تحت فشار اقداماتی انجام داده است هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

,

«صنعتی »مسئول شورای اسلامی آیسک به وضعیت فوق بحرانی دشت سرایان  اشاره کرد و گفت: این دشت در حال حاضر در حالت احتضاربسر برده و نفس های آخررا می کشد  و نیازمند تدبیرو راه حل اساسی می باشد .

,

وی با بیان اینکه در بحث انتقال آب به استان، دشت فوق بحرانی سرایان باید در اولویت قرار بگیرد افزود: ۱۰ سال قبل هنگام افتتاح مجتمع آبرسانی  به روستاهای کوهستانی گوشه ای از واکنشهای مردم به مسئولان انعکاس داده شد. درحالی که آب شرب شهرستان فردوس وروستاهای تابعه همه و همه از دشت نیمه جان سرایان  تامین می شود که دیگر رمقی برای این دشت نمانده است و از نظر روانی هم مردم به مرحله ای رسیدند که قید همه چیز را زدند .

,

وی در ادامه با بیان اینکه آب شهرستان فردوس از خود این منطقه قابل تامین است گفت: اگر ازمصارف بی رویه در گلخانه ها و کارگاه ها و فضای سبزاین شهرستان جلوگیری شودآب موجود برای این شهرستان  کفایت می کند و ۳۵ سال قبل ما پیشنهاد دو شبکه شدن آب را در فردوس ارائه دادیم اما مردم و مسئولان فردوس زیر بار نرفتند درحالی که با کمترین هزینه اجرایی می شد.

,

وی با گلایه از کم توجهی به سرنوشت دشت آیسک ،سرایان گفت: نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در آغاز کار بر پیگیری موضوع دوشبکه ای کردن آب شهرستان فردوس قول مساعد داد ولی بازهم پیگیری وعملیاتی نشد.

,

مسئول شورای اسلامی شهر آیسک با ارائه یک پیشنهاد برای تامین آب شرب فردوس از محل آب قنات بلده این شهرستان که وقف تامین اب شرب فردوس است گفت: این درحالی است که به نیت واقعی واقف عمل نمی شود و در صورتی که آب بلده دوشبکه ای شود آب بهداشتی فراوان در شهرستان فردوس تامین می باشد.

,

وی به وجود آب بهداشتی فراوان در مناطق کجه و چه نو پرداخت و افزود: مسئولین باید در این مناطق برای تامین آب کار کنند.

,

وی با بیان اینکه شنیده ها حاکی از آن است که هنوز هم مسئولان این شهرستان برای تامین آب بر روی دشت سرایان اصرار دارند تصریح کرد: هر اتفاقی که پیش بیاید مسئولیت بر عهده مسئولین که در این قضیه دست اندرکار هستند می‌باشد لذا متولیان بحث آب استان بر روی مدیریت  تامین آب فردوس از خود این شهرستان متمرکز شوند. وی بر پیگیری ویژه این موضوع در شورای تامین شهرستان تاکید کرد: و پیش بینی کرد: بیم آن می رود ادامه این روند به یک تنش اجتماعی بزرگ در شهرستان تبدیل شود ولذامسئولین باید پاسخگو باشند

,

محمدکریمی فرماندار سرایان هم با بیان اینکه در سال جاری  شهرستان سرایان با 2.4 بارندگی از وضعیت خوبی برخوردار نبوده گفت: در سال گذشته علاوه بر ۱۸ سال تحمل خوشکسالی ، بعد از ۱۰ سال مجدد ،مردم این شهرستان سرمازدگی  را تجربه کردند که دربرآورد اولیه چیزی حدود ۱۵۰ میلیارد تومان خسارت به باغات وارد کرد که با پیگیری نماینده و استاندار حدود ۲۳ میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان دردست اقدام است ولی هیچگونه خسارتی پرداخت نشد.

,

وی افزود: در بررسی های که در حوزه کشاورزی شهرستان حاصل شده است فقط در سال گذشته به جهت سرمازدگی و مدیریت منابع آب، کاهش چشمگیری را در سطح زیر کاری و کشت گندم و پنبه در شهرستان شاهد بودیم که در مجموع ۱۷۴ هزار نفر ساعت کاری ، کاهش منابع درآمدی مردم را در پی داشته و در حدود ۶ میلیارد تومان فقط در این حوزه کشاورزان سرایانی متضرر شده اند.

,

فرماندار سرایان اظهارکرد: طبق اعتقاد کارشناسان حوزه  جهاد کشاورزی در حوزه مدیریت منابع آب حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان کاهش منابع درآمدی مردم شهرستان را شاهد هستیم.

,

کریمی گفت: مردم سهم شان را در مدیریت مصرف آب کمک کردند حال نوبت کمکهای سازمان آب و دیگر سازمان‌های مربوطه است تا  گوشه ای از خسارت های وارده در حوزه سرما زدگی و خشکسالی را مدیریت کنیم.

,

وی درادامه به فرونشست زمین در دشت سرایان اشاره کردو خاطرنشان کرد: این فرونشست ابعادی در عرض ۲ متردرطول بالای 100 مترحدود با یک و نیم متر عمق ایجاد کرده است که در حال حاضر به قسمت مسکونی روستای دوحصاران رسیده است.

,

فرماندارسرایان با نقل قول ازکارشناسان مجموعه ژئوفیزیک استان خراسان رضوی در بازدید از دشت سرایان عنوان نمود : اگر بحث فرونشست زمین دردشت سرایان مدیریت نشود در آینده مشکلاتی را برای استقراروسکونت مردم آیسک ایجاد خواهدکرد و ادامه این روند به خواسته عمومی مردم آیسک از شورای شهر و فرماندار در تمامی جلسات تبدیل شده است و ما هم پاسخ شفافی برای مردم نداریم .

,

کریمی بیان کرد: طرح برنامه جامع مدیریت منابع آب که بخشی از خسارت‌های وارده را به کشاورزی شهرستان تامین شود باید اجرایی شود.

,

وی ایجاد ردیف اعتباری ویژه برای خرید چاه های موجود کم بازده دردشت سرایان وکمک از محل اعتبارات حوزه تعادل بخشی را ضروری عنوان کرد و افزود:در این راستای ردیف اعتباری خاصی در استان می بایست در دستور کار استاندار قرار گیرد و در صورتیکه سرایان به عنوان دشت پایلوت مطرح می باشد با توجه به توان مالی پایین مردم شهرستان به صورت ویژه دیده شود

,

سلیمانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرایان موضوع با اشاره به موضوع هرساله نظام پهنه بندی در حوزه کشاورزی گقت:سطح زیر کشت زراعی شهرستان هر سال نسبت به سال قبل کاهش یافته و با وضعیت  منابع آبی وهمکاری  کشاورزان شهرستان شاید عملا درسال جاری کشت زراعی درشهرستان نداشته باشیم و بیشتر کشاورزان روی کشت های باغی و زعفران و پسته  متمرکز شده اند.

,

وی اضافه کرد: حدود 6000 هزار از سطح زیر کشت اراضی کشاورزی با توجه به نیاز آبی کم به زعفران و پسته اختصاص یافته است واجرای طرح های نوین آبیاری در دستور کار این مدیریت قرار گرفته است.

,

مدیرجهادکشاورزی سرایان اظهارکرد : در سال ۹۵ و ۹۶ شاید بالغ بر 2800 هکتار اجرای طرحهای نوین آبیاری در بحث آبیاری تحت فشار و کم فشار کمک شایانی به حوزه کشاورزی شهرستان کرده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه