اخبار داغ

کارشناس مذهبی:

فرهنگ فاطمی باید تبدیل به جریان اجتماعی و سبک زندگی شود/ توسل به حضرت زهرا(س) دوای دردهای بشر است

فرهنگ فاطمی باید تبدیل به جریان اجتماعی و سبک زندگی شود/ توسل به حضرت زهرا(س) دوای دردهای بشر است
کارشناس مذهبی با بیان اینکه توسل به حضرت زهرا (س) دوای دردهای بشر است، گفت: فرهنگ فاطمی باید در جامعه نهادینه شود تا به یک جریان اجتماعی و سبک زندگی تبدیل شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید مهدی خضری در گفت‌وگو با صبح قزوین؛ راه نجات بشر را توجه به سیره زندگی حضرت زهرا (س) دانست و اظهار کرد: حضرت ولی عصر (عج) که بزرگترین، کامل‌ترین و پیشرفته‌ترین تمدن بشری را در آخرالزمان تشکیل خواهند داد اسوه و الگوی خود را مادرشان حضرت فاطمه زهرا (س) معرفی می‌کنند. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,


وی افزود: این جمله امام زمان (عج) نشان می‌دهد که دوای تمام دردهای بشری توسل به سیره حضرت زهرا (س) است. 

این کارشناس مذهبی ادامه داد: سبک زندگی پست مدرن و مدرنیته و جریان سنت گرایی در دنیای امروز مطرح است اما سبک زندگی حضرت زهرا (س) فراتر از این دو الگوست و با هردو جریان سازش دارد. 

خضری اضافه کرد: بعضی از افراد تصور می‌کنند کسانی که حضرت زهرا (س) را الگوی زندگی خود قرار می‌دهند سنت‌گرا هستند اما تأثی به سیره این بانوی بزرگوار پیروری از سنت گرایی نیست بلکه موضوع سومی به نام فرهنگ فاطمی مطرح می‌شود که با توجه به اقتضائات زمان بهترین و پیشرفته‌ترین الگو برای زندگی بشر است. 

وی با بیان اینکه بنای پست مدرن و مدرنیته لذت گرایی و لذت در لحظه است، اظهار کرد: سبک زندگی فاطمی بر اساس حق‎مداری و تکلیف‌مداری است؛ تمام معضلات و مشکلات اجتماعی امروز فاصله گرفتن از فرهنگ فاطمی است. 

این استاد حوزه ادامه داد: با بررسی دقیق آسیب‌های اجتماعی متوجه می‌شویم که یا در فضای پست مدرن مدرنیته قرار داشته‌ایم و یا در فضای سنت گرایی؛ به عنوان مثال موضوع مردسالاری و زن سالاری در اسلام مطرح نیست بلکه خدا و فرمامین الهی محور خانواده است. 

خضری با بیان اینکه مردم به علت ایجاد یک مساله کمتر توجه می‌کنند و بیشتر معلول را می‌بییند، تصریح کرد: حرکت در زمین تجدد و تهجر قطعا جامعه را به سقوط می‌کشاند و مشکلات امروز جامعه همچون طلاق‌های علاطفی نتیجه حرکت در این مسیر است. 

وی افزود: عبور از سنت‌گرایی غلط و رسیدن به فرهنگ فاطمی راه‌حل تمام مشکلات جوامع امروزی است؛ فرهنگ فاطمی با مدرنیته و پست مدرن و تهجر تعارض و چالش دارد، البته این بدان معنا نیست که دستاوردها و کلام خوب در هرجای دنیا را انکار کنیم. 

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه طبق روایات، معصومین دست پرورده خداوند هستند، ادامه داد: اصول فرهنگ فاطمی مبتنی بر اندیشه محکم و سازماندهی الهی است؛ از این جهت در لایه اصول و وجود اندیشه صحیح غنی هستیم و مشکلی وجود ندارد. 

وی افزود: در لایه فرهنگ سازی، این الگوها و اندیشه‌ها باید به ارزش‌های رایج جامعه تبدیل شود که متاسفانه در این مسیر کم کاری شده است. 

خضری با بیان اینکه در حال حاضر مشکل ما در لایه فرهنگ سازی است، گفت: به عنوان مثال مقوله حیا که مختص زنان نیست و برتر از حجاب است، در فرهنگ فاطمی ارزش است که باید هنرمندانه و درست با ساخت فیلم، شعر، چاپ کتاب و درآمیزی آن با هنر این مقوله را در جامعه تبدیل به ارزش کنیم در غیر اینصورت مدرنیته آن را به ضد ارزش تبدیل خواهد کرد. 

این کارشناس مذهبی ادامه داد: ما در جامعه‌ای با گستره عظیمی از چالش فرهنگ‌ها مواجه هستیم و همه دستگاه‌های فرهنگی باید برای تبدیل شاخصه‌های یک الگو به ارزش‌ها بسیج شوند. 

وی با اشاره به لزوم تبدیل شاخصه‌ها به فرهنگ، تصریح کرد: دستگاه‌های فرهنگی و حرکت‌های خودجوش مردم ابتدا باید شاخصه‌ها و ارزش‌ها را به درستی درک کنند سپس با زبان‌های مختلف و خلاقیت، فرهنگ فاطمی را در جامعه نهادینه کرده تا به یک جریان اجتماعی و سبک زندگی تبدیل شود. 

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه