اخبار داغ

منطقه رویایی دشتک در چنگ زمین خواران؛

خنجر زمین خواران بیخ گلوی دنا/دشتک سی سخت زیر یوغ قانون شکنان

خنجر زمین خواران بیخ گلوی دنا/دشتک سی سخت زیر یوغ قانون شکنان
دشتک دشتی در فاصله ده کیلمتری شهر سی سخت که هر روز تکه ای از آن همچون گوشتی قربانی در دست این فرد و یا آن فرد ذی نفوذ غصب می شود و هنوز صدایی نیست که در برابر این همه بدعت ها و منفعت طلبی ها بایستد و این آقایان ذی نفوذ را که مبادرت به غصب منابع طبیعی و ملی می زنند را محکوم کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل ازسفیر دنا؛زمین خواری، بدعتی غلط و نازیبا از سوی برخی منفعت طلبان و حتی برخی ذی نفوذان است که دامن گیر برخی از نقاط زیبای سرزمین چهار فصل از پایتخت طبیعت ایران تا مناطق سربه فلک کشیده دنا شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل ازسفیر دنا؛زمین خواری، بدعتی غلط و نازیبا از سوی برخی منفعت طلبان و حتی برخی ذی نفوذان است که دامن گیر برخی از نقاط زیبای سرزمین چهار فصل از پایتخت طبیعت ایران تا مناطق سربه فلک کشیده دنا شده است., سفیر دنا,

امروز زمین خواری و به طبع آن غصب مراتع ملی و کوهستانی یکی از بزرگترین جرم هایی است که برای این موضوع در نظر گرفته شده ، اما هنوز دست قانون نتوانسته است این افرادی که چه در نهان و چه در پنهان دست به این اقدامات می زنند را به پای میز محاکمه بکشاند.

,

زجرهای دنا در دامن زاگرس

, زجرهای دنا در دامن زاگرس, زجرهای دنا در دامن زاگرس,

امروز دنا از زجرهای زمین خواری در مناطق زیبایش همچون دشتک که روزی ورود عشایر و امروز تنها نشیمن گاه مردم شهر  از خستگی های شهری برای نشستن بوده به ستوه آمده است.

,

دشتک، دشتی در فاصله ده کیلومتری شهر سی سخت که هر روز تکه ای از آن همچون گوشتی قربانی در دست این فرد و یا آن فرد ذی نفوذ غصب می شود و هنوز صدایی نیست که در برابر این همه بدعت ها و منفعت طلبی ها بایستد و این آقایان ذی نفوذ را که مبادرت به غصب منابع طبیعی و ملی می زنند را محکوم کند.

,

پایه های دنا در حال سست شدن

, پایه های دنا در حال سست شدن, پایه های دنا در حال سست شدن,

امروز دنا همچنان غمخوار است، دنا که روزی سمبل زیبایی و نعمت افزونی دیار بزرگ چهار فصل تا هندیجان و خوزستان بود هر روز بر چهره غم زده اش افزوده می شود و دشت های زیبایش از زنگوا تا دشتک هر روز بواسطه یک زمین خواری نابود و پایه هایش به واسطه خنجر ماشین های زمین خوار و سنگ شکن های کوهی سست تر می شود.

,

بر اساس شواهده رسیده در چند روز اخیر حتی با تذکر صریح استاندار برای مواظبت مردم شهرستان دنا از دشت های زیبای زاگرس، دیده شده که در منطقه زیبای دشتک برخی که ذی نفوذ هستند و حتی دستی بر آتش دارند مبادرت به قطع درختان بلوط چند هزار ساله دنا و غصب زمین ها و مراتع ملی دشتک کرده اند.

,

حضور ذی نفوذان در غصب مراتع ملی دشتک

, حضور ذی نفوذان در غصب مراتع ملی دشتک, حضور ذی نفوذان در غصب مراتع ملی دشتک,

مناطقی که امروز بیشتر از گذشته نیاز به مواظب دارند، اما متأسفانه دیده شده که این آقایان چه در نهان و چه در پنهان این زمین ها را یکی پس از دیگری غصب کرده و درختان زیبا و چند هزار ساله بلوط را بر زمین زده و دشت زیبای دشتک را به یغما برده است.

,

طبق قانون مصوب در گزارش کمیسیون اصل 90 آمده است " زمین‌خواری، جرم پیچیده‌ای است که دست‌های زیادی در پس آن دیده می‌شود و برخورد قاطع قضایی می‌تواند این دست‌ها را قطع کند. هرچند به نظر می‌رسد سازمان‌های دولتی باید در واگذاری‌ها دقت کنند تا زمین‌ها و مستغلات به نام مردم و کام زمین‌خواران رها نشود."

, .",

به رغم تمام غوغاهای فراوانی که درباره زمین‌خواری صورت می‌گیرد، هیچ‌گاه این فعالیت به صورت مشخص تعریف نشده و در هیچ قانونی فعالیتی به نام زمین‌خواری، مورد جرم‌انگاری قرار نگرفته است.

,

لزوم توجه جدی مسئولان به زمین خواری در دشتک

, لزوم توجه جدی مسئولان به زمین خواری در دشتک, لزوم توجه جدی مسئولان به زمین خواری در دشتک,

مدت هاست بر لزوم مبارزه با زمین خواری تاکید می شود اما همچنان شاهد هستیم بستر و کوهپایه کوه ها ی سللسه جوار زاگرس و دنا مورد هجوم زمین خوران قرار می گیرند و حتی برخی دیگر به برخی از نقاط حتی مناطقی که به عنوان طبیعت بکر در این طبیعت از آنها یاد می شود هجوم برده اند.

,

متاسفانه پدیده زمین خواری محدود به محله، شهر، روستا، استان یا بخش خاصی نیست و در سراسرکشور به اشکال مختلف پراکنده شده است و حتی این زمین خواری به گونه ای پیش رفته که  اراضی ملی و حیات وحش را نیز تحت سلطه خود قرار داده است.

,

شهرستان دنا و علی الخصوص شهر سی سخت به خاطر شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی بی نظیرش همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده  که همین مسئله موجب تأثیرات منفی و مثبتی بر بخش های مختلفی از این شهر زیبا شده است.

,

وجود جنگلهای بکر و منابع طبیعی بی نظیر در این شهر، سی سخت را به نگینی بر تارک رشته کوه زاگرس تبدیل کرده که حاصلخیزی خاک و آب و هوای دلنشین این شهر باعث گردیده تا متعرضان سودجو به طبیعت این منطقه دست درازی کنند و مبادرت به تخریب بخش عمده ای از جنگلها و مراتع این شهر نمایند.

, . ,

دنا در خطر نابودی

, دنا در خطر نابودی, دنا در خطر نابودی,

به دلیل محصور بودن شهر سی سخت بین کوه های سر به فلک کشیده دنا و کمبود زمین کشاورزی، قیمت زمین در این شهر روز به روز رو به افزایش بوده و همین عامل باعث شده تا افراد سودجو با تخریب مراتع و جنگل ها، چهره طبیعت این شهر را دگرگون کنند.

, .,

 تخریب بخش عمده ای از تپه های اطراف این شهر از یک طرف و جواب های مسئولان در زمینه برخورد با این گونه زمین خواری ها موجب شده تا افراد سود جو جسورتر از گذشته اقدام به نابودی جنگل های این منطقه بکر و دیدنی نمایند.

,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد با تأکید بر اینکه بیشترین تعداد پرونده های تشکیل شده مربوط به سال های 94 و 93 به ترتیب با 431 و 397 مورد بوده است،خاطر نشان کرد:بسیاری از پرونده های تشکیل شده در دو سال اخیر نیز مربوط به تصرفات و دست درازی های سودجویان در سالیان گذشته بویژه طی سال های 80 تا 82و 88 تا 90 بوده است.
بهشتی فر با اشاره به اینکه به نظر می رسد بیشترین میزان تخریب ها و تعرض به اراضی ملی نیز در بین همین سال ها بوده است،گفت: با بررسی های انجام شده بیشترین تعرض ها نیز مربوط به شهرستان های بویراحمد و دنا و منطقه طسوج در شهرستان چرام بود.

, .,
,

بهشتی فر با اشاره به فعال شدن کارگروه ویژه حفظ حقوق بیت المال و مبارزه با زمین خواری گفت: سالهای 93 و 94 حدود 828 مورد پرونده زمین خواری در مراجع قضایی استان تشکیل شد.
وی افزود: در این دو سال نیز حدود 637 هکتار از اراضی و منابع ملی از دست سودجویان رفع تصرف شد.
بهشتی فر برخی دستاوردها و نتایج کارگروه ویژه حفظ حقوق بیت المال و مبارزه با زمین خواری در استان و اهتمام ویژه دولت یازدهم و نیز تعامل دستگاه قضایی در این راستا را یادآور شد و گفت: میزان هماهنگی ها و عزم همگانی برای مقابله جدی با این پدیده یکی از اقدام های مثبت و امیدبخش این کارگروه بوده است.

, .,
, .,
, .,

مصوباتی که هنوز عملیاتی نشده است

, مصوباتی که هنوز عملیاتی نشده است, مصوباتی که هنوز عملیاتی نشده است,


وی گفت: دستور دادستانی مرکز استان مبنی بر اجرای تبصره یک ماده 55 قانون حفاظت از جنگل ها و منابع ملی که تاکنون در استان اجرایی نشده بود یکی از مهمترین مصوبات و دستاوردهای این کارگروه بوده است.

,
,

بهشتی فر با بیان اینکه بخش عمده ای از تخریب ها و خسارت های وارد شده بر عرصه های طبیعی استان ناشی از اجرای طرح های عمرانی و مربوط به دستگاه های اجرایی است، خواستار حمایت و ورود سازمان های مردمی و رسانه ها برای جلوگیری از گسترش و دامنه وسیع این تخریب ها شد.

, .,

لزوم تهیه نقشه کاداستر در مراتع ملی

, لزوم تهیه نقشه کاداستر در مراتع ملی, لزوم تهیه نقشه کاداستر در مراتع ملی,


وی با اشاره به افزایش روزافزون پدیده زمین خواری و تغییرکاربری های غیراصولی در اراضی و منابع ملی استان، یادآور شد: اجرای طرح و تهیه نقشه کاداستر مهمترین عامل در کاهش بروز این معضل است.
بهشتی فر تاکید کرد: از مجموع حدود یک میلیون و450 هزار هکتار سطح منابع ملی در این استان تاکنون کمتر از دو درصد آن تهیه طرح کاداستر انجام شده است.
 

,
, .,
, .,
,

هرگونه واگذاری در حاشیه های دنا ممنوع است

, هرگونه واگذاری در حاشیه های دنا ممنوع است, هرگونه واگذاری در حاشیه های دنا ممنوع است,

بهشتی فر اظهار کرد: با وجود محدودیت اراضی منابع طبیعی بویژه در شهرستان های بویراحمد و دنا هر گونه واگذاری و حتی حق بهره برداری از اراضی حاشیه شهرهای یاسوج و سی سخت ممنوع شده است.

, .,

به گفته مسئولان امر در کهگیلویه و بویراحمد شواهد و اسناد زیادی از نفوذ کارکنان و نیروهای دولتی در بروز بسیاری از رانت خواری ها و پرونده های زمین خواری و همراهی و همگامی آنان با چپاولگران و غارتگران بیت المال در این استان حکایت دارد.
هرچند مسئولان امر به شکل مصداقی به نمونه هایی از نفوذ کارکنان دولت در بروز این پدیده و همراهی و همگامی آنان با چپاولگران و غارتگران بیت المال اشاره ای نکردند، اما نباید از این چالش اساسی و از عوامل بسترساز بروز این پدیده شوم نیز غافل ماند.

, .,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه