اخبار داغ

مسئول میراث فرهنگی شهرستان سرایان:

شروع مرمت آب انبار حاج عبدالرسول سرایان

شروع مرمت آب انبار حاج عبدالرسول سرایان
مسئول میراث فرهنگی شهرستان سرایان ازبازسازی ومرمت آب انبارحاج عبدالرسول سرایان با همکاری شهرداری خبرداد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛محمدعرب مسئول میراث فرهنگی شهرستان سرایان امروز صبح در گفت وگو با سرایان بیدار گفت: آب انبارها بناهایی هستند که در ساختار شهرها وروستاها از ارزش واهمیت زیادی برخوردار میباشند.درروستاها وشهرهای مناطق خشک وبیابانی جزو مهمترین بناهای عام المنفعه ای هستند که به دلیل شرایط اقلیمی مورد توجه زیادی میباشند.این بنا نیز جزو آب انبارهایی است که ازسلامت زیادی برخوردار بوده وهنوز امکان استفاده از آن وجود دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سرایان بیدار ,

وی ازمرمت شروع عملیات مرمت آب انبار حاج عبدالرسول سرایان با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر سرایان خبرداد وافزود: سرایان شهر آب انبارهای کهن تاریخی است که استفاده مناسب ازآب از سنت های دیرینه این منطقه بوده و مراسم آب گیری آب انبارها درسرایان که با شماره 1315در فهرست میراث معنوی کشور نیز به ثبت رسیده  ازجذابیت خاصی برخوردار است و نمونه بارز مشارکت عمومی در انجام کارهای عام المنفعه می باشد.

,

مسئول میراث فرهنگی شهرستان سرایان ضمن تقدیر و تشکر از حقدادی شهردار سرایان اظهارکرد : مرمت آب انبار حاج عبدالرسول که درمحدوده تاریخی شهر قرارگرفته با همکاری شهرداری آغاز شده و دراین مرحله، محوطه سازی اطراف بنا و فاصله بین سردرورودی و مخزن شامل سنگ فرش ، آجر فرش و فضای سبز و ساخت سکو استراحت ، انجام خواهد شد ، همچنین درسال 92 مرمت مخزن بنا انجام شده است.

,

به گفته عرب این بنا در وضعیت موجود شامل پلکان ارتباطی از سردر به پاشیر، پاشیر، مخزن و پوشش مخزن است. بنا دارای سردر ورودی بوده که تخریب شده واثری از آن باقی نمانده است. بنا فاقد هرگونه مدرک مکتوب یا مستندات تاریخی است که بتوان تاریخ دقیق ساخت آنرا استخراج کرد اما با در نظر گرفتن مواردی مانند شباهت زیاد بنا از نظر طرح و نقشه و مصالح مورد استفاده با سایر نمونه های موجود در سرایان میتوان گفت که این بنا به دوره صفویه تعلق دارد.

,

وی خاطرنشان کرد: بنای تاریخی آب انبارحاج عبدالرسول هنوز فعال می باشد و بعنوان آب انبار مورد استفاده قرار می گیرد و با شماره 28726 در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه