اخبار داغ

حادثه دلخراش محور طبس- فردوس معیاری در سنجش مدیریت بحران/ مسئولان مشکلات را بر سر چه کسانی فریاد می زنند؟!

حادثه دلخراش محور طبس- فردوس معیاری در سنجش مدیریت بحران/ مسئولان مشکلات را بر سر چه کسانی فریاد می زنند؟!
پس از رخداد حادثه تلخ تصادف محور طبس- فردوس، اکنون همه مسئولان به جنب و جوش آمده و مشکلات مردم این شهرستان ها را فریاد می زنند، در حالی که باید پرسید؛ حل مشکلات برعهده چه کسانی بوده و این فریادها بر سر کیست؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان بامداد روز دوشنبه 23 بهمن ماه جاری اتوبوسی حامل مسافران زیارت اولی از گچساران به مشهد مقدس، در کیلومتر 86 محور طبس - فردوس واژگون شد که متاسفانه در پی این حادثه 9 نفر کشته و 36 نفر هم مصدوم شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

این حادثه دلخراش علاوه بر غم و اندهی که در پی داشت، اما نوعی معیار برای سنجش میزان آمادگی و مدیریت بحران بود، پس از وقوع این حادثه،  14 دستگاه آمبولانس از شهرستاهای سرایان، طبس، فردوس، بشرویه و خوسف به محل حادثه اعزام شده و همچنین یک دستگاه اتوبوس آمبولانس از پایگاه اورژانس فردوس برای اعزام مصدومین به بیمارستان های طبس و فردوس در محل حادثه حاضر شد.

,

 

,

ابراهیمی فرماندار فردوس در این خصوص در گفتگو با خاورستان،  اظهارکرد: این حادثه در حوزه استحفاظی شهرستان طبس رخ داده اما با توجه به اینکه نیروهای پایگاه امدادی هلال احمر سه راهی شهید زارع فردوس، موقعیت نزدیک تری به این حادثه داشته اند به محل اعزام می شوند و بسیاری از مصدومین و کشته های تصادف را بهخارج از اتوبوس منتقل می کنند.

, خاورستان،,

 

,

وی با اشاره به اینکه 17 نفر از مصدومین به بیمارستان شهید چمران فردوس و سایر آنها هم به بیمارستان طبس منتقل می شوند افزود: دو نفر از بیماران که حالشان وخیم بود نیاز به سی تی اسکن داشتند، اما متاسفانه دو ماه است که تیوپ این دستگاه سوخته و خراب است که ترجیح دادیم تعدادی از این بیماران توسط بالگرد و اتوبوس آمبولانس به بیرجند منتقل شوند.

,

 

,

فرماندار شهرستان فردوس گفت: جاده فردوس یکی از مسیرهای پرتردد است که در کریدور شماره شش و مسیر اتصال هفت استان به شمال شرق کشور واقع شده و سالانه بیش از 10 میلیون نفر از این مسیر تردد می کنند.

,

 

,

ابراهیمی بیان کرد: متاسفانه روند دوبانده شدن و کیفیت این جاده بسیار پایین و کند است و با توجه به فاصله زیاد بین شهرها، مراکز استراحت و پایگاه های اورژانس هم کم است.

,

 

,

وی با اشاره به فاصله 60 کیلومتری مسیر فردوس- بجستان افزود: بیش از 30 سال است که دوبانده سازی این مسیر آغاز شده اما متاسفانه هنوز حدود 5 کیلومتر از ساخت باند دوم آن باقی مانده است که این موضوع سبب ایجاد نگرانی برای مسافرت های نوروزی شده است، همچنین دوبانده سازی مسیر دیهوک- کرمان هم حدود 8 سال است که مصوب شده اما هنوز به اتمام نرسیده است.

,

 

,

فرماندار شهرستان فردوس با بیان اینکه جاده این شهرستان ایمنی لازم را ندارد اظهارکرد: جاده فردوس یکی از جاده های قدیمی و ترانزیتی است، اما متاسفانه از مجلس هفتم شورای اسلامی، بیمه ترانزیت در این مسیر قطع شده و علاوه بر ضربه به اقتصاد مردم این منطقه، سبب افزایش ترددها در جاده بیرجند- قاین شده و حوادث متعدد شده است.

,

 

,

ابراهیمی با اشاره به اینکه در حوزه استحفاظی شهرستان فردوس تنها یک پایگاه هلال احمر جاده ای وجود دارد و هم اکنون یک پایگاه اورژانس هم در حال ساخت است گفت: با توجه به فاصله زیاد بین شهرهای استان، این تعداد پایگاه های امدادی برای این شهرستان که دارای ترددهای زیادی است، کم است.

,

 

,

وی افزود: علاوه بر این، یکی از نیازهای واقعی این شهرستان؛ اختصاص بالگرد برای تسریع در خدمات رسانی به مصدومین حوادث است، که حداقل انتظار داریم در این خصوص حداقل برای ایام نوروز که ترددها افزایش می یابد، بالگرد بزرگی برای انتقال مصدومین در پایگاه امدادی سه راهی شهید زارع مستقر شود.

,

 

,

فرماندار شهرستان فردوس با بیان اینکه شهرستان فردوس دارای دو بیمارستان است اظهارکرد: موقعیت جغرافیایی این شهرستان طوری واقع شده که شهرستان های بشرویه، سرایان، آیسک، سه قلعه و بجستان از زمان های قدیم از امکانات بهداشتی درمانی و پزشکان مجرب این شهرستان بهره مند می شدند.

,

 

,

ابراهیمی با تقدیر از زحمات و حمایت های رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و رئیس مرکز اورژانس استان گفت: با توجه به وجود دو بیمارستان در این شهرستان، اما متاسفانه دستگاه ام ار آی در این شهرستان وجود ندارد، همچنین از جمله مهم ترین نیازهای بیمارستانی دیگر هم، ارتقاء دستگاه سی تی اسکن است.

,

 

,

وی یادآور شد: با توجه به اینکه بزرگترین مرکز اورژانس ترومای شرق کشور در این شهرستان در حال ساخت است، امیدواریم این مرکز با سرعت بیشتری ساخته و به بهره برداری برسد.

,

 

,

امیرحسنخانی نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص از بی توجهی وزارت راه به دوبانده سازی محور دیهوک- بجستان طی 12 سال اخیر گلایه کرد و گفت: اکنون 6-7 سال است که قسمتی از جاده به یکی از پیمانکاران واگذار شده ، اما متاسفانه هنوز این جاده آسفالت نشده است که این می تواند به دلیل نبود اعتبار، نظارت و یا پیگیری باشد، همیشه مسئولان به مردم می گویند اعتبار نداریم، در حالی که اگر مدیریت داشته باشند؛ پول و اعتبار هم تامین می شود.

,

امیرحسنخانی بیان کرد: باید مسیر فردوس به یک مسیر ملی تبدیل شود؛ چرا که اکنون مسافرانی از گچساران در این بیمارستان بستری هستند در حالی که جزء جمعیت این شهرستان نیستند و این به این معنا است که مردم در حوزه ملی هم از این شهرستان خدمات می گیرند، پس این شهرستان و همچنین شهرستان طبس، باید نه تنها از دید استانی، بلکه از دید ملی هم مورد توجه قرار بگیرند و جمعیت سیال این شهرستان ها هم در ارائه امکانات و خدمات مورد توجه قرار بگیرند.

,

 

,

دکتر کاظم قائمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم علت عدم تعمیر دستگاه سی تی اسکن شهرستان های فردوس و طبس را اختصاص دستگاه های جدید و با کیفیت دانسته که متاسفانه محقق نشده است.

,

وی با اشاره به اینکه دستگاه های سی تی اسکن بیمارستان های فردوس و طبس تعمیر می شود افزود: طبق قول داده شده، طی سه ماه آینده دستگاه های سی تی اسکن جدید و با کیفیت برایاین بیمارستان ها اختصاص خواهد یافت.

,

 

,

متاسفانه اکنون که حادثه تلخی در جاده طبس فردوس اتفاق افتاده و منجر به کشته و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان شده است؛ گویا مسئولان بیدار شده اند، شاید اگر این حادثه رخ نمی داد، مشکلات این شهرستان ها همچنان مسکوت می ماند.

,

 

,

اکنون همه مسئولان به جنب و جوش آمده و مشکلات مردم این شهرستان ها را فریاد می زنند، در حالی که باید پرسید؛ حل مشکلات برعهده چه کسانی بوده و این فریادها بر سر کیست؟ نبود تجهیزات بیمارستانی، نبود امکانات امداد و نجات در حد استاندارد، عدم تکمیل تنها قطعه ای از جاده که علاوه بر رخداد این حادثه، سلامت سفرهای نوروزی را هم به خطر انداخته و مشکلات دیگری که شاید نمود آن کمرنگ تر باشد، بر عهده کیست و چه کسی باید برای رفع این مشکلات و ارتقاء شاخص های خدماتی اقدام کند؟

,

 

,

متاسفانه پس از رخداد این حادثه، برخی مسئولان سعی کردند مدیریت نادرست خود را بپوشانند.

,

 

,

امید است حالا که مسئولان به حرف امده اند و این بار مشکلات مردم را از زبان خودشان می شنویم، با جدیت بیشتری پیگیر رفع مشکلات شوند تا دوباره و بخصوص اکنون که در آستانه سفرهای نوروزی هستیم، شاهد چنین حوادثی نباشیم و خود را بحران زده ننامیم.

,

 

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه