اخبار داغ

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا:

کاهش چشمگیر منابع آبی شهرضا /کشاورزان شهرضا روزهای سختی پیش رو دارند

کاهش چشمگیر منابع آبی شهرضا /کشاورزان شهرضا روزهای سختی پیش رو دارند
معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا گفت: میزان آب قابل استحصال در شهرستان از ۲۳۶ میلیون مترمکعب به ۸۵ میلیون متر مکعب کاهش یافته است، این در حالی است که سطح زیر کشت نیز به تبع وضعیت کم آبی از ۱۲ هزار و ۷۶۷ هکتار به ۱۰ هزار و ۵۵۲ هکتار کاهش یافته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شهرضانیوز؛ محمد مهدی ابوالحسنی عصر امروز در جلسه شورای کشاورزی شهرستان شهرضا، عنوان کرد: از مجموع مساحت دو هزار و 820 کیلومتری شهرستان 28 هزار و 855 هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان اراضی 10 هزار و 472 هکتار زیر کشت است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شهرضانیوز,

وی، ادامه داد: در شهرستان شهرضا 20 دهنه چشمه، 112 رشته قنات، 408 حلقه چاه، یک رودخانه فصلی وجود دارد و اقلیم آن نیمه خشک با متوسط بارندگی 130 میلیمتر در سال است.

,

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا، تصریح کرد: در شهرستان شهرضا 386 چاه، 112 قنات، 35 چشمه و یک کانال آب رسانی وجود دارد که وظیفه تأمین آب مورد نیاز اراضی زراعی را بر عهده دارد.

,

ابوالحسنی، اظهار کرد: آب قابل استحصال شهرستان از محل چاه ها 132 لیتر از محل قنوات 64.4 لیتر، از محل چشمه ها 13.1 لیتر و از محل کانال های آبیاری 27 لیتر و در مجموع از همه ای منابع 236.5 لیتر در سال است.

,

وی اذعان کرد: بارندگی سالانه شهرستان از 208.8 میلی لیتر در سال زراعی 85 – 86 به 132 میلی لیتر در سال زراعی 95 – 96 کاهش یافته است، این در حالی است که تعداد بارش مؤثر شهرستان نیز در سال زراعی جاری تنها هفت مرحله بوده است.

,

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا، در بخش دیگری از سخنن خود، بیان کرد: مهمترین فعالیت های جهادکشاورزی در سه بخش امور فنی و زیربنایی، بهبود تولیدات گیاهی و آموزش و ترویج تقسیم بندی و اجرا می شود.

,

ابوالحسنی، در تشریح اقدامات انجام شده در بخش زیربنایی مدیریت جهاد کشاورزی شهرضا، عنوان کرد: احداث 340 کیلومتر کانال آبیاری، اجرای 185 کیلومتر شبکه های آبیاری سه و چهار، چهار هزار و 500 هکتار سیستمهای آبیاری تحت فشار، 125 کیلومتر لوله گذاری و انتقال آب به مزارع، 884 هکتار تسطیح لیزری اراضی، 42 کیلومتر مرمت و بازسازی قنوات، 235 هکتار تجهیز و نوسازی اراضی و احداث 350 باب استخر ذخیره آب از جمله فعالیت های مدیریت جهاد کشاورزی شهرضا بوده است.

,

وی، در خصوص امکانات مورد نیاز مدیریت جهاد کشاورزی شهرضا برای خدمات رسانی به جامعه کشاورزان منطقه، عنوان کرد: احداث کانال های آبیاری عمومی در روستاها و مزارع مهم شهرستان به میزان 75 کیلومتر  و اعتبار مورد نیاز بالغ بر 100 میلیارد ریال و مرمت و بازسازی 45 رشته از قنوات مهم و اولویت دار شهرستان با هزینه ای بالغ بر 80 میلیارد ریال از جمله این موارد است.

,

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا، در ادامه افزود: توسعه سیستمهای آبیاری نوین و انتقال آب در سطح هزار هکتار با اعتبار 120 میلیارد ریال و تخصیص اعتبار جهت تسطیح دقیق اراضی کشاورزی به مبلغ 6 میلیارد ریال در سطح هزار هکتار از جمله دیگر نیازمندی های این مدیریت در شهرضا است.

,

ابوالحسنی در بخش دیگری از سخنان خود، درخصوص اقدامات انجام شده در بخش بهبود تولیدات گیاهی بیان کرد: فعالیت های انجام شده باعث شده تا از 12 هزار و 767 هکتار اراضی زیر کشت شهرستان با میزان تولید 169 هزار و 236 تن محصول در سال زراعی 92 – 93 به 139 هزار و 390 تن محصول از 10 هزر و 552 هکتار سطح زیر کشت در سال زراعی 95 – 96، افزایش یابد.

,

وی، در ادامه این مطلب افزود: در همین مدت میانگین برداشت محصول از 13.255 تن در هر هکتار به 13.209 تن در هر هکتار رسیده است.

,

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا، بیان کرد: میزان آب قابل استحصال در شهرستان از 236 میلیون مترمکعب به 85 میلیون متر مکعب کاهش یافته است، این در حالی است که سطح زیر کشت نیز به تبع وضعیت کم آبی از 12 هزار و 767 هکتار به 10 هزار و 552 هکتار کاهش یافته است.

,

ابوالحسنی، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش بهبود تولیدات گیاهی عنوان کرد: کشت 44 هکتار گلخانه و تولید 150 میلیون اصله نشاء در سال از 305 هکتار، از جمله قدامات انجام شده بوده است.

,

وی، ادامه داد: توسعه کشت های زیر پلاستیک، توسعه کشت نشاء در محصولات زراعی، اصلاح باغات با استفاده از ارقام مقاوم به خشکی و شوری، بکار گیری ارقام زراعی مقاوم به خشکی و شوری، خاکورزی حفاظتی شامل کشت مستقیم ، حفظ بقایا و …، توسعه کشت گیاهان مقاوم به خشکی از جمله گیاهان داروئی، از جمله سیاست های اجرایی واحد تولید محصولات زراعی و باغی است.

,

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا، بیان کرد: در این بخش اجرای طرح مالچ کشی باغات بصورت پایلوت در سطح 50 هکتار به منظور جلوگیری از تبخیر و تعرق و مبارزه با علفهای هرز با تامین اعتبار دو هزار و 500 میلیون ریال  و هرس و جوان سازی و کنترل اندام های هوائی باغات آسیب دیده در اثر خشکسالی در سطح 50 هکتار با اعتبار هزار میلیون ریال، مورد نیاز است.

,

ابوالحسنی، در ادامه این مطلب افزود: آبیاری سیار باغات با خرید تانکرهای پشت تراکتوری و تحویل به دهداریها به منظور استفاده بهره برداران به منظور آبرسانی به باغات صعب العبور و باغاتی که امکان لوله گذاری و یا استفاده از تانکرهای خود کششی در آنها وجود ندارد در سطح 150 هکتار با اعتبار 2500 میلیون ریال در ین بخش باید انجام شود.

,

وی، تأکید کرد: با اعطای تسهیلات ارزان قیمت با توسعه گلخانه ها و مصرف بهینه آب و افزایش تولید در واحد سطح می توان علاوه برتامین نیاز کشور به محصولات سبزی و صیفی جات در صادرات این محصولات ارزآور گام برداشت.

,

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا، عنوان کرد: در بخش آموزش و ترویج برگزاری کلاسهای آموزشی 770 نفر روز، بازدید کشاورزان پیشرو 76 نفر روز، تهیه و توزیع نشریات آموزشی دو هزار عدد و برگزاری کارگاه های آموزشی 250 نفر روز انجام شده است.

,

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا، نیز در این جلسه بیان کرد: متأسفانه روستاها به دلیل معضلات ناشی از خشکسالی در حال تخلیه شدن هستند و جوانان روستایی به علت آنکه شغل مناسبی ندارند در حال مهاجرت هستند.

,

رضا باقری، ادامه داد: کشاورزی مدرن مبتنی بر الگوهای اقتصادی است زیرا کشاورزی سنتی قابلیت رقابت پذیری را ندارد بنابراین ضرورت دارد اقداماتی از جمله اصلاح الگوی کشت و تغییر شیوه آبیاری در دستور کار کشاورزان قرار بگیرد.

,

وی، تأکید کرد: توسعه گلخانه ها، افزیش تولیدات در واحد سطح، تجمیع و یکپارچه سازی اراضی و جلوگیری از حفر چاه های غیر مجاز از جمله سیاست های اجرایی وزرت جهاد کشاورزی در این زمینه است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه