اخبار داغ

استاد حوزه و دانشگاه:

افزودن مواد ناسالم به خوراکی‌ها برای سود بیشتر حرام است و مرتکب آن با غیرمسلمان محشور می‌شود

افزودن مواد ناسالم به خوراکی‌ها برای سود بیشتر حرام است و مرتکب آن با غیرمسلمان محشور می‌شود
معاون دانشکده سلامت و دین وزارت بهداشت گفت: اگر فروشنده‌ای از باب سود ‏بیشتر ماده‌ای را به جنس مورد فروش اضافه کند که جنس را برای خود ارزان‌تر تمام کرده و مشتری نیز از مواد ‏تشکیل دهنده آن آگاهی نداشته باشد، به صراحت گفته شده چنین کسی از مسلمانان محسوب نمی‌شود و با غیر مسلمان ‏محشور می‌شود‎.‎
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از بسیج جامعه پزشکی، عباسعلی واشیان استاد حوزه و دانشگاه، مدیر گروه پزشکی دانشگاه بین المللی ‏المصطفی و معاون دانشکده سلامت و دین وزارت بهداشت گفت: براساس اصل قانون معاملات در قرآن و عترت در معامله ای که انجام می شود، می بایستی شروط معامله کاملا رعایت شود و طرفین معامله شناخت کافی از جنس تبادل شده را داشته و از نظر مشخصاتی همچون رنگ و اجزای تشکیل دهنده کاملا روشن باشد و کمک به شفاف بودن معامله کند.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, .,

 

,

غش در معامله از باب سود بیشتر حرام است و مرتکب آن با غیر مسلمان محشور می شود

, غش در معامله از باب سود بیشتر حرام است و مرتکب آن با غیر مسلمان محشور می شود,

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: روایات و قرآن کاملا روشن می کند که خریدار باید از خصوصیت های جنسی که می خرد باخبر باشد و فروشنده نیز موظف است مواد تشکیل دهنده جنس خود را بر روی آن مشخص کند.

, .,

 

,

وی تاکید کرد: همچنین می بایستی برای مشتریان مشخصات روی برچسب ها کلماتی قابل فهم بوده و نباید از نام هایی استفاده شود که عامه مردم آن را متوجه نمی شوند چرا که از نظر شرعی مساله را حل نمی کند

, ,

 

,

واشیان با اشاره به آیات قرآن و روایات گفت: "اگر فروشنده ای در جنس مورد معامله غشی را انجام دهد یعنی از باب سود بیشتر ماده ای را اضافه کند که جنس را برای خود ارزان تر تمام کند و مشتری نیز از مواد تشکیل دهنده آن آگاهی نداشته باشد؛ به صراحت گفته شده که چنین کسی از مسلمانان محسوب نمی شود و با غیر مسلمان محشور می شود."

, .",

 

,

مدیر گروه پزشکی دانشگاه بین المللی ‏المصطفی ادامه داد: دستورات دین الزام می کند در رابطه با روشنگری در خرید و فروش مخصوصا آنجه با سلامتی مردم در ارتباط است؛ دقت نظر بیشتری شود.

, .,

 

,

وی افزود: در وسایل الشیعه آمده است اگر فروشنده ای قصد فریب خریدار را داشته باشد و در مورد معامله غش کند؛ کار حرامی را انجام داده لذا در احادیث معصومین (ع) نیز سفارش به عدم مخفی کاری در معاملات شده است.

, .,

 

,

هیچ ضرری از نظر اسلام پذیرفته شده نیست

, هیچ ضرری از نظر اسلام پذیرفته شده نیست,

واشیان با بیان اینکه از نظر اسلام، هیچ ضرر جسمی، روحی و روانی و همچنین در تعاملات اجتماعی و مادی پذیرفته شده نیست، گفت: در اصول فقه آمده است که در خرید و فروش نباید ضرری وجود داشته باشد و این ضرر تنها مربوط به مادیات نشده بلکه از نظر سلامت این مهم ضروری تر است.

, .,

 

,

وزارت بهداشت مسئول بررسی ضرر و زیان ناشی از روغن پالم است

, وزارت بهداشت مسئول بررسی ضرر و زیان ناشی از روغن پالم است,

معاون دانشکده سلامت و دین وزارت بهداشت با مطرح کردن "موضوع افزودن مواد ناسالم به خوراکی ها" گفت: از دید کلان، متولی این مسئله وزارت بهداشت بوده و سلامت جامعه را در اختیار گرفته است و وارد شدن به موضوع ضرر و زیان ناشی از افزودنی های ناسالم ، بر عهده این وزارتخانه می باشد.

, .,

 

,

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت می بایستی بنیان های نظام سلامت جامعه را با قوت بیشتری پیش ببرد، حتی اگر مواد خوراکی از طریق واردات به کشور می آیند و از این نظر وزارت بازرگانی متولی آن می باشد اما از حیث سلامت، بررسی آن بر عهده وزارت بهداشت است.

, .,

 

,

واشیان ادامه داد: می بایستی وزارت بهداشت به قدری بر این موضوع ولایت داشته باشد که به طور علمی قادر به بررسی بهداشت مواد غذایی وارداتی باشد.

, .,

 

,

انتهای پیام/خ

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه