اخبار داغ

شهردار کمیجان:

نهال‌های کاشته شده روی کاغذ سبز نمی‌شوند/ضرورت توجه به مرحله «داشت» درختان

نهال‌های کاشته شده روی کاغذ سبز نمی‌شوند/ضرورت توجه به مرحله «داشت» درختان
شهردار کمیجان گفت: نهال‌های کاشته شده روی کاغذ و در گفتارمسئولان نه سبز می‌شوند و نه سایه دارند و نه میوه‌ای می‌دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سلام کمیجان؛ درخت زیباترین نماد طبیعت و یکی از جلوه‌های آفرینش خداوند است، درخت نماد آبادانی، شاخص سرسبزی، مظهر زندگی و سبب تلطیف هوا و موجب آسایش و رفاه مردم و صفا می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سلام کمیجان, سلام کمیجان,

هرساله با آغاز اسفندماه تب و تاب کاشت نهال از سوی مسئولان و مردم به چشم می‌خورد و با فرارسیدن ۱۵ اسفندماه و روز درختکاری شعار «کاشت» نهال و بیان فوایدی در این زمینه در میان همه و به خصوص رسانه‌ها به اوج خود می‌رسد.

,

اما در این روزها توجه و تاکید فقط و فقط به کاشتن نهال اختصاص می‌یابد و دوره‌های بعد از کاشت فراموش می‌شود چه بسا نهالی بدون در نظر گرفتن شرایط زیستی کاشته شود و بعد از مدتی توسط عوامل دیگر از بین برود.

,

محمود مرادی نراقی، شهردار کمیجان در گفتگو با خبرنگار سلام کمیجان؛ با اشاره به کاشت نهال در این روزها گفت: موضوع درختکاری در کشور باید با برنامه‌ریزی صحیح انجام شود برای این منظور لازم است در این زمینه با آسیب شناسی دقیق به اصلاح معایب بپردازیم.

, سلام کمیجان, سلام کمیجان,

مرادی اظهار کرد: چند سالیست که با اجرای طرح درختکاری میلیون‌ها اصله درخت به صورت نمادین توسط منابع طبیعی، شهرداری‌ها، دانشگاهیان، مدارس، سمن‌ها و غیره در مناطق مختلف کشور غرس می‌شود.

,

شهردار کمیجان با انتقاد از بی‌برنامگی در حوزه «کاشت» درخت تصریح کرد: اگر مرکزی برای پایش آمار این حرکت‌های نمادین در کشور وجود داشت، مشخص می‌شد که در همین ده سال اخیر چه مقدار از منابع محلی و ملی صرف کاشت نهال در کشور شده است.

,

ضرورت توجه به مرحله «داشت» درختان

, ضرورت توجه به مرحله «داشت» درختان, ضرورت توجه به مرحله «داشت» درختان,

وی ادامه داد: با همه این تلاش‌ها، اکنون کشورمان در خط فقرِ درخت و فضای سبز مناسب به سر می‌برد. واقعیت این است که جنگل‌ها و منابع طبیعی نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه سالیانه هزاران هکتار از آن به دست انسان‌ها نابود شده است.

,

مرادی به مراحل درختکاری اشاره کرد و افزود: اگر بخواهیم مراحل صفر تا صد یک پروژه درختکاری را مشخص کنیم سهم «کاشت» و «برداشت» کمتر از پنج درصد هزینه را به خود اختصاص می‌دهد و «داشت» که همان نگهداری است بیش از ۹۵ درصدِ کار را به خود اختصاص می‌دهد.

,

شهردار کمیجان بیان کرد: «کاشت» تنها یک قدم از پروژه درخت شدن نهال‌ها است و اساسی‌ترین مرحله «داشت» است که انگار خیلی برای ما اهمیت ندارد. باید برای این که نهال به درخت تبدیل شود، مرحله پراهمیت «داشت» هم مد نظر قرار گیرد.

,

شهردار کمیجان با تاکید بر نگهداری از نهال‌های کاشته شده، گفت: در مرحله «داشت» گاهی به دلیل فقدان آب، گرمای بیش از حد، کاشت غلط، خاک نامناسب، انتخاب گونه غیربومی، قطع و تخریب توسط انسان و دام، نهال کاشته شده از بین می‌رود و از میان هزاران نهالی که هر ساله روی کاغذ آمارشان اعلام می‌شود، اندک تعدادی از آنها به درخت تبدیل می‌شوند.

,

نهال‌های کاشته شده روی کاغذها سبز نمی‌شوند

, نهال‌های کاشته شده روی کاغذها سبز نمی‌شوند, نهال‌های کاشته شده روی کاغذها سبز نمی‌شوند,

مرادی تصریح کرد: چه بسا دانش آموزانی که هر ساله در روز درختکاری در این فصل برای کاشت نهال به حاشیه شهرها دعوت شدند تا با عجله و شتاب اقدام به کاشت درخت آن هم در مناطقی کنند که امکان آبیاری و نگهداری این نهال‌های کاشته شده وجود نداشته است. بنابراین نهال‌های کاشته شده روی کاغذ و در گفتارمسئولان نه سبز می‌شوند و نه سایه دارند و نه میوه‌ای می‌دهند.

,

شهردار کمیجان خاطرنشان کرد: اگر قرار است کاری اساسی و علمی در راستای کاشت درخت و احیای منابع طبیعی در کشور انجام شود به جای تمرکز بر روی «کاشت» و «برداشت» بایستی به مقوله «داشت» و نگهداری توجه ویژه شود.

,

انتهای پیام/

,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه