اخبار داغ

گشت و گذار مجازی در همدان

از آرامگاه بوعلی سینا تا دشت میشان

از آرامگاه بوعلی سینا تا دشت میشان
شهریور ماه بهترین فصل برای سفر به همدان است چون هم گرمای هوا کاهش پیدا کرده و هم برعکس اردیبهشت و خرداد احتمال بارندگی خیلی خیلی کمتر می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از زنگ اول، هوای شامگاه و صبحگاهش فوق العاده است. تنها اشکالش این است که غار علیصدر یه خورده شلوغ میشود خصوصا روزهای تعطیل که ممکن است یک نصفه  روز معطل ورود به غار بشوید! اماکن دیدنی همدان به سه دسته تاریخی، تفریحی و طبیعت گردی تقسیم میشوند.

, شبکه اطلاع رسانی دانا , زنگ اول,

ما شما را به صورت سفر نامه و عکس با اماکن دیدنی همدان آشنا میکنیم که اگر قصد سفر به همدان را دارید با برنامه ریزی دقیق تر همدان گردی کنید.

,

 اونجا که میگن عین جِنانه هِمِدانه

,

خوشگل تر اَ شیش دانگِ جِهانه هِمِدانه

,

حافظ میگه خالِ رُخ ِ هفت کشور ِ شیراز

,

خالِ رُخ ِ دنیا٬ نیمیدانه هِمِدانه...

,

 بنای شهر همدان را که به نامهای اکباتان، هگمتانه، آنادانا و همدانا معروف است به دیاآکو پادشاه ماد نسبت می دهند چراکه بر اساس تاریخ شهر همدان، در زمان فرمانروایی بخت النصر ویران شد و بعدها داریوش بزرگ آن را مرمت کرد.در زمان اشکانیان که تیسفون پایتخت کشور بود همدان پایتخت و اقامتگاه تابستانی شاهان اشکانی شد و بعد از اشکانیان، ساسانیان نیز قصرهای تابستانی خود را در این شهر بنا کردند.خرابه های باروی قلعه اشکانی بر فراز تپه مصلی و مجسمه شیر سنگی یکی از دروازه های همدان از آثار این دوره است.

,

 

,

بزرگترین غار آبی قابل قایقرانی در جهان ( علیصدر)

, بزرگترین غار آبی قابل قایقرانی در جهان ( علیصدر),

 اگر از سمت فرودگاه (جاده تهران) وارد همدان میشوید اولین میدان قبل از شهر میدان فردوگاه است  که می توا نید از کیوسک گردشگریش نقشه بگیرید و اگه بسته بود کمی جلوتر در فرهنگسرای راه کربلا ( معروف به پارک پیام نور) هم کیوسک گردشگری هست. یادتان باشد قبل از ورود به شهر (نزدیک پلی به اسم غدیر یا فرهنگیان) به سمت غار تغییر جهت بدهید چون غار علیصدر در 60 کیلومتری همدان قرار دارد، غاری با  دوازده کیلومتر طول که تنها دوکیلومتر آن قابل بازدید است ( اگر بتوانید طوری برنامه ریزی کنید که بین 8 تا 10 صبح برسید عالی میشود)

,

, ,

 

,

بسته به روز و ساعت بازدید از غار مدت ایستادن در صف سوار شدن قایق هم متفاوت است و باید این زمان را در برنامه های سفر لحاظ کرد.

,

بخشی از غار را باید با قایق و بخشی دیگر رو باید پیاده پیمود که مسیر پیاده بصورت رفت و برگشت هست حدود 117 تا پله برای رفت و 142 تا پله برای برگشت دارد، بازدید از غار با قایقرانی و پیاده رویش حدود 1.5 ساعت زمان نیاز دارد. این غار از معدود غارهای آبی جهان و تنها غار تالابی ایران است که قابل قایقرانی میباشد. این تالاب یا دریاچه از به هم پیوستن رشته آبهای درون غار تشکیل شده پس در همان ابتدای ورود جلیقه های نجات را میپوشید چراکه نفوذ در غار و گشت وگذار در آن بدون قایقرانی ممکن نیست.

,

 

,

قدمت غار به دوران ژوراسیک باز میگردد (دوره دوم زمین شناسی)، چیزی بین 136 تا 190 میلیون سال قبل! تصورش را بکنید این قندیلها این دیوارها این سقفها و این چلچراغهای باشکوه طبیعی صدونود میلیون سال عمر دارند و این موضوع خود به تنهایی گواهی بر عظمت غار میباشد.

,

 

,

در محوطه بیرون غار رستوران ، بازارچه و محلهایی برای اقامت و استراحت در نظر گرفته شد است.

,

 

,

پایتخت سفال و سرامیک ایران (لالجین)

, پایتخت سفال و سرامیک ایران (لالجین),

 بعد از بازدید از غار میتوانید حرکت کنید  به سمت شهر سفال و سفالگری ایران یعنی لالجین. لالجین در 18  کیلومتری همدان و ما بین غار و خود شهر همدان قرار داره.  اگه اهل دیزی هستید مشهورترین دیزی فروشی سنتی همدان با نام محمد در میدان اصلی این شهر کوچیک قرار دارد.

,

 

,

, ,

 

,

بیشتر کارگاهها و مغازه ها و فروشگاه های سفال در خیابان اصلی متمرکز است.

,

 

,

بعد از بازدید از لالجین حرکت میکنیم  به سمت همدان و شروع همدانگردی!

,

جالب اینجاست که بیشتر جاذبه های همدان در وسط میادین شهر قرار دارد ! شهر همدان از نظر طراحی شهری و خیابانها به صورت مدور هست و تقریبا در مرکز دایره میدان امام خمینی قرار دارد و خیابانهای اصلی اطراف این میدان قرار دارند که به نوبت توسط بلوارهای بزرگ قطع می شوند و اگه از بالا به شهر نگاه کنیم دوایری متحدالمرکز را می بینیم!

,

, ,

  

,

, ,

 

,

 شاعر دوبیتی سرا مشهور به عریان (باباطاهر)

, شاعر دوبیتی سرا مشهور به عریان (باباطاهر),

وقتی از غار بر می گردید به سمت میدان سپاه یا به قول همدانی ها چراغ قرمز بروید و از آنجا در ورودی خیابانی که به سمت آرامگاه باباطاهر میرود قرار بگیرید. اینطوری می توانید خانه های اجاره ای ارزان قیمت پیدا کنید .انتهای همین خیابان ارامگاه باباطاهرعریان قرار دارد.  شاعر نامی و دوبیتی سرای مشهور ایرانی که در همدان جاودانه گشته است. آرامگاه او نیز در جوار میدانی به همین نام قرار دارد و بنابراین دسترسی به آن به راحتی میسر است.

,

 

,

, ,

باباطاهر در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم میزیسته (تقریبا" معاصر ابن سینا) و به خاطر دوبیتیهایش بسیار مشهور است هرچند که اشعار وی تنها به دوبیتی محدود نمیشوند و غزلیاتی نیز از وی باقی مانده. بنای فعلی آرامگاه در سال 1344 (دوره پهلوی دوم) به صورت زیبا با گنبد فیروزه ای ساخته شد است .

,

   مو آن آزرده بی خانمونم/مو آن محنت نصیب سخت جونم/مو آن سرگشته خارم در بیابون/که هربادی وزه پیشش دوونم...

,

 

,

  اگه به لالجین نرفتید از مغازه های دور میدان باباطاهر می تونید سفال تهیه کنید چرا که بزرگترین و شیک ترین مغازه های فروش سفال در شهر همدان همینجا هستند. علاوه بر آن می توانید  دور میدان باباطاهر درشکه سواری کنید که جذابیت خاص خودشو داره و اکثر بازدید کننده ها به خاطر عکسش هم که شده ازش نمی گذرند.

,

 

,

دو کتیبه از ایران باستان ( گنجنامه)

,

بعد از بابا طاهر چون نزدیک عصر بود و بهمون گفته بودن برا دیدن زیبایی گنجنامه و استفاده از امکانات تفریحیش عصرها بهتره از باباطاهر به سمت بلوار دانشگاه و از آانجا به میدان قائم و میدان عباس اباد و نهایتا جاده گنجنامه حرکت میکنیم. در مسیر باغهای زیبای گنجنامه رو روی تپه ها میبینید.

,

 

,

, ,

جاده گنجنامه 4 کیلومتراست که انتهایش یک راه فرعی به تویسرکان و پیست اسکی تاریکدره دارد. در حقیقت گنجنامه در دل کوهپایه الونداست که  گنجینه نفیسی بر سینه آن حک شده است.

,

 

,

, ,

کتیبه بالا متعلق به داریوش بزرگ و کتیبه پایین متعلق به فرزندش خشایارشاه است که متنی مشابه کتیبه بالا دارد و فقط نام و زمان ساختش فرق دارد هردو کتیبه در سه ستون 20 سطری و به زبانهای پارسی، بابلی و عیلامی و به خط میخی نوشته شده اند.

,

 

,

این کتیبه ها تا قرنها در هاله ای از ابهام بودند و رهگذران همچون کتیبه بیستون دربابش افسانه ها ساخته بودند تا اینکه در سال 1840 توسط چند باستان شناس معروف اروپایی مورد بررسی قرار گرفتند و پرده از رازهای بسیار برداشته شد همچنین این کتیبه ها کمک شایانی درجهت رمزگشایی از خط میخی پارسی باستان نمودند.

,

 در مجموعه گنجنامه همه جور تفریحاتی فراهم است از کوهنوردی و صخره نوردی و پل معلق و تعادل هوایی تا آبشار و طبیعت گردی در هوای مطبوع کوهستان، از تله کابین و بانجی جامپینگ و اسکی (میدان میشان) و سورتمه سواری (طولانی ترین و سریعترین سورتمه ریلی کشور) تا جیگرکی و رستورانهای مجلل و سینما 5 بعدی و شهربازی و غارموزه و خلاصه همه چیز برای گذران یک روز خوش و به یادماندنی.

,

 

,

, ,

پس بین 4 ساعت تا یک روز کامل برای بازدید از این مجموعه تفریحی و مجتمع تجاریش و جاهای دیدنیش وقت بگذارید.

,

 

,

, ,

 

,

 

,

میدان میشان

, میدان میشان,

میتوانید سوار بر  تله کابین گنجنامه شوید و ضمن اینکه دامنه کوه الوند را نظاره میکنید در بالا به محلی میرسید به اسم دشت میشان که برای  خود بهشتی است. منطقه ای وسیع با چمنزار سرسبز و رودخا نه ای که از وسطش می گذرد. با هتل و رستوران و پیست اسکی.. میدان میشان اولین و مشهورترین پناهگاه کوهپیمایی همدانی هاست که جمعه محل صبحانه خوردن خانواده هاست.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

 اگه صبح زود وارد همدان شده باشید و بدون خستگی تا غروب ادامه بدید چن جای فوق رو می رسید که ببینید ولی اگه دیدن غار علیصدر طول کشیده باشه یا دوست داشتید از تفریحات بیشتر گنجنامه استفاده کنید که وقت کم میاورید.

,

مشهورترین دانشمند ایرانی ( ابوعلی سینا)

, مشهورترین دانشمند ایرانی ( ابوعلی سینا),

میتوانید به بازدید آرامگاه بوعلی سینا بروید. این ارامگاه هم مثل ارامگاه باباطاهر در وسط شهر قرار گرفته است. در خیابانی به اسم بوعلی سینا و وسط میدانی بزرگ به اسم میدان بوعلی سینا.

,

 

,

, ,

 

,

 بنای قبلی آرامگاه که در زمان قاجاریه ساخته شده بود، بنایی محقر و نه درخور شخصیت والایی چون ابن سینا بود.پس در دوران پهلوی تصمیم به ساخت مجدد آن گرفته میشود و مسابقه ای برای بهترین طرح و نقشه برگزار میگردد. دراین میان طرح دکترمهندس هوشنگ سیحون (مرد بناهای ماندگار) گوی سبقت را میرباید و این مقبره باشکوه که تلفیقی از معماری ایرانی و اسلامی است در سال 1332 به منصه ظهور میرسد.

,

 

,

بنای آرامگاه بر روی تپه ای سنگی واقع شده است و دوازده ستون به نشان دوازده رشته علمی که استاد در آنها تبحر داشته، دورتادور سنگ قبرش را فرا گرفته اند.

,

 وجود باغی مشجر و حوضی با اصالت ایرانی با آبنما و فواره ای زیبا، همچنین ایوانی ستوندار که یادآور بناهای باشکوه ایران باستان میباشد با یک هارمونی بی نظیر یک اثر باشکوه ایرانی – اسلامی را به معرض نمایش گذاشته اند سنگهای به کار رفته در ساختمان بنا که از جنس گرانیت و خارا میباشند همگی از کوه الوند به اینجا آورده شده اند.

,

در محوطه آرامگاه دو تالار وجود دارد که یکی نقش موزه را ایفا میکند و تعدادی از اشیای باستانی مکشوفه تپه های هگمتانه و انواع سکه را به معرض نمایش گذاشته و دیگری کتابخانه ای است با بیش از هشت هزار جلد کتاب که بسیاری از آنها از آثار شیخ الرئیسند یا نوشته هایی در باب آثار ایشان. از مهمترین این کتابها نسخه خطی کتاب «قانون» میباشد. در بین آثار بیشمار استاد، کتاب شفا (در فلسفه و منطق) و قانون (در طب) از بقیه مشهورترند.

,

 

,

  بنایی آجری با گچبری های زیبا (گنبد علویان)

,   بنایی آجری با گچبری های زیبا (گنبد علویان),

 در ادامه همدان گردی سری به بلوار علویان در نزدیکی میدان باباطاهر میزنیم تا از «گنبد علویان» دیدن کنیم در لحظه ورود با بنایی آجری با معماری سلجوقی متعلق به قرن ششم مواجه میشویم که برخلاف اسمش از هیچ گنبدی بر فرازش خبری نیست.

,

 

,

, ,

این بنا توسط خاندان علویان، به عنوان مسجد ساخته شده بود که بعدها با ایجاد سردابی در زیرزمینش به عنوان مقبره خانوادگی مورد استفاده واقع شد. در سردابه یک سنگ قبر کاشیکاری شده قرار دارد و گویا تعدادی از افراد خاندان علویان در این مکان دفن گردیده اند

,

باهمه این اوصاف در زیبایی بنا هیچ شکی نیست و بنا از عناصر هنری همچون تزیینات گچبری و آجرکاریهای بی نظیر برخوردار است. پیشانی بنا دارای گچبری و آجرکاریهای بسیار زیبا و نفیسی منقش به گل و بوته است و بر دیوارها نیز کتیبه هایی گچبری مشتمل بر آیات قرآنی به خط کوفی به چشم میخورد.

,

 

,

 کهن ترین تمدن آریایی ها در ایران ( هگمتانه)

,  کهن ترین تمدن آریایی ها در ایران ( هگمتانه),

بعد از علویان به سراغ تپه هگمتانه می رویم که در چند صد متری آونجا و کنار میدانی به همین نام قرار دارد. این تپه که هنوز مرمتش به اتمام نرسیده و داربستها هنوز در قسمتهایی از آن به چشم میخورد به شکل خرابه و دیوارهای خشتی است.

,

, ,

این دیوارهای خشتی قطور بقایای برج و باروی شهر باستانی هگمتانه هستند. چه کسی فکرش را میکند که در دل این خرابه های خشتی گلی شهری خفته باشد که روزگاری زبانزد عالم بوده و در جهان تنها دو شهر رم و آتن یارای رقابت با آن را داشته اند شهری که در وسعتی بالغ بر چهل هکتار گسترانده شده بود این شهر نیز همچون تمام شهرهای بزرگ آن روزگاران برج و بارو و حصاری داشته که هفت قلعه تودرتو را در خود جای داده بوده کاخ پادشاهی و خزانه مملکت در مرکز قلعه هفتم واقع بوده و کنگره های ستبری دورتادور قصر را فرا گرفته بوده است هرکدام به رنگی؛ از سفید و سیاه و نارنجی و ارغوانی بگیر تا کنگره های زرین و سیمین. کاخ پادشاهی با صدها اتاق زرین در مرکز قلعه میدرخشیده و دورتادورش را نیز محله ها و خانه هافراگرفته بوده است.

,

کاوشهااز حدود صد سال قبل آغاز گردید و علاوه بر کشف نمادهای هخامنشیان و ... شبکه منظم و پیشرفته آبرسانی این مجموعه موجبات حیرت باستان شناسان را فراهم آورده.

,

 

,

  پس از انقراض مادها در سال 550 قبل از میلاد و تأسیس سلسله هخامنشیان، هگمتانه کم کم از تب وتاب افتاد و جای خود را به پارسه (تخت جمشید) داد و تنها به عنوان پایتخت تابستانه هخامنشیان مورد استفاده واقع شد با این وجود به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در راه شاهی در زمره شهرهای مهم ایران باقی ماند و همچنین در دوره های اشکانیان، ساسانیان و پس از اسلام نیز همواره به عنوان شهری پرآوازه به قوت خود باقی ماند.

,

تپه شامل موزه، آثار بجای مانده شهرهای قدیمی، کلیسا و ایستگاه های خرید صنایع دستی است. شما با آثار باقی مانده شهرهای کاوش شده روبرو می شوید در ادامه بعد از عبور از مناطق دیگر کاوش شده به موزه این مجموعه میرسیم..

,

 موزه هگمتانه نمایشگاهی از اشیا فرهنگی تاریخی

,  موزه هگمتانه نمایشگاهی از اشیا فرهنگی تاریخی,

موزه هگمتانه نیز با یک طبقه ساختمان و با زیربنای 600 مترمربع در مرکز محوطه باستانی هگمتانه قرار دارد.  ساختمان موزه هگمتانه بین سالهای 25-1320 شمسی با عنوان مدرسه شش کلاسه پرورش ایجاد و در دهه 1350 به منظور اجرای برنامه های پژوهشی و باستان شناسی به تملک مرکز باستان شناسی سابق درآمد و همزمان با شروع فعالیتهای عمرانی و پژوهشی محوطه و انتقال آثار تاریخی مکشوفه از محوطه باستانی به داخل آن تبدیل به مخزنی برای نگهداری آثار شد.هم اکنون موزه هگمتانه با یک سالن اصلی و سرسرا و دو راهرو و با عرضه و نمایش گذراندن 200 شی فرهنگی، تاریخی مربوط به ادوار بیش از تاریخ، دوران تاریخی و دوران اسلامی آماده بازدید گردشگران است.موزه هگمتانه با توجه به انواع اشیا و آثار باستانی عرضه شده به دو بخش تاریخی و اسلامی تقسیم می شود.اشیاء هر دو بخش حاصل کاوشهایی است که در سال های گذشته از سطح تپه و داخل کارگاههای کاوش هگمتانه و تعدادی دیگر از طریق خرید، اهدا یا توقیف حاصل شده و بیشترین آثار و اشیاء موزه را آثار سنگی و سفالی تشکیل می دهد.

,

 

,

, ,

 

,

 

,

بازار قدیمی همدان

, بازار قدیمی همدان,

 بازارهای همدان دارای سقفند و بیش از 500 دکان پر مشتری در آنها قرار دارد، بازرگانان از این شهر به عنوان (انبار ایران) یاد می کنند و از جمله کالاهای بازرگانی این بازار اجناس چرمی را باید نام برد زیرا همدان شهر دباغخانه هاست و همدانی ها در ساختن و عمل آوردن پوست گاو و گوسفند و ساختن اجناس تجملی از آنها شهره شده اند. 150 دکان دباغی در همدان وجود داشته است. متاسفانه در حال حاضر از بازارهای آهنگرها، گیوه کش ها، زهتابها، موتابها، نجارها، گوزه گرها، صحافها و دیگر پیشه وران و مصنوعات آنها خبری نیست و جز نامی از آنان باقی نمانده است. راستاهایی نظیر کفش دوزخانه و صحاف خانه به مغازه های فروش کفش کارخانها و فروش لوازم التحریر و سایر اجناس متفرقه تبدیل شده اند. در سمت راست خیابان اکباتان نیز بازار فرش فروشهاس که مانند صحاف خانه و کفش دوز خانه به صورت سنتی باقی مانده است.

,

 

,

, ,

با دقت در نقشه همدان می بینیم که تمام بازارهای همدان در حول و محور مسجد جامع ساخته شده اند و تجار و پیشه وران نماز ظهر و عصر را در آنجا اقامه می کردند و می کنند.

,

   در انتهای بازار اگه سمت خیابان باباطاهر بروید بازار تره بار قدیمی شهر معروف به سبزه میدان را می بینید!

,

 

,

پذیرایی از مسافران در حمام تاریخی همدان (حمام قلعه)

, پذیرایی از مسافران در حمام تاریخی همدان (حمام قلعه),

حمام قلعه همدان از آثار دوره قاجاریه است که فضای درونی آن معماری اسلامی را به نمایش گذاشته به طوری که در ابتدای ورود، ناخودآگاه یک مسیر منطقی طی می‌شود.

,

 

,

, ,

 

,

گذری بر تاریخ ساخت این بنا بیانگر آن است که در ساخت آن، توجه ویژه‌ای به تمام زوایا شده است؛ به نحوی که بعد از سردر حمام، یک راهرو افراد را به فضای سردینه می‌برد که از نظر دما خیلی نزدیک به فضای بیرون بوده و بعد از آن یک راهرو قرار دارد که هوایش کمی گرم‌تر از سردینه بوده و در آخر نیز گرمخانه‌ای وجود دارد.

,

 

,

این حمام نیز مانند سایر حمام‌های قدیمی که اکثرا پایین‌تر از سطح زمین ساخته می‌شدند، در عمق یک متری ساخته شده است تا گرما و حرارت حمام براحتی از راه دیوارها منتقل نشود و دسترسی به آب قنات که در سطحی پایین‌تر از سطح زمین است، راحت‌تر باشد.

,

حمام‌ قلعه همدان در گذشته‌های دور پیش از اذان تا غروب که امکان استفاده از روشنایی خورشید وجود داشته، باز بوده است و مردم برای استحمام وارد این مکان می‌شدند.

,

این حمام قدیمی و تاریخی هم اکنون به موزه مردم‌شناسی و سفره‌خانه‌ای سنتی تبدیل شده است.

,

 

,

 مجتمع تفریحی عباس آباد (مشهور به استخر یا تپه عباس آباد) 

,  مجتمع تفریحی عباس آباد (مشهور به استخر یا تپه عباس آباد) ,

بعد از دیدن حمام قلعه میتوانید به تپه عباس آباد بروید و زیبایی شهر همدان را از این متجمع زیبای تفریحی ببینید.. از آن بالا چیزی که در بلوار ارم جلب توجه می کرد اسکت فلزی بزرگی به شکل کره است که پروژه ساخت دارالقرآن شهر همدان است.

,

 

,

, ,

 

,

بعد از بالا رفتن یک کیلومتری از تپه با ماشین به مجتمع میرسید. منطقه خوش آب و هوا و خیلی زیبایی است. با توجه به قابلیت های جغرافیایی ، طبیعی و گردشگری این تپه ، تاسیسات تفریحی ، پذیرائی و اسکان موقت مناسبی احداث شده و به مجتمع تفریحی و سیاحتی تبدیل گردیده ‌است. از جمله در بالای تپه استخر و در وسط استخر رستوران زیبائی احداث شده ‌است. از بالای تپه از یک سو ، چشم انداز طبیعی دره سرسبز عباس آباد واز طرف دیگر ، نمائی از شهر همدان نمایان است که در شب زیبایی آن دوچندان می شود. از بالای این مجتمع ، آبشار مصنوعی زیبائی جریان دارد که با پله های کناری می توان تا مبدا ان بالا رفت و نمایی زیباتر و بهتری دید و کلی عکس یادگاری گرفت .از اونجا قشنگ میشود شاهد فضای سبز باغات و دورنمای شهر همدان وآب و هوای مطبوع آنجا بود . قایق سواری، زمین مخصوص بازی اسکیت و فروشگاه خوراکی و تنقلات و یه کشتی اژدهای متحرک بزرگ از فضاهای تفریحی این تپه زیبا و خوش اب و هوا بود.

,

 

,

موزه حیات وحش

, موزه حیات وحش,

مگر میشود تا همدان آمد و از پدیده های طبیعی شگفت انگیزش دیدن نکرد. حالا که کتاب شکوهمند تاریخ سرزمینمان را در همدان ورق زدیم و با بزرگانی که در این دیار جاودانه گشته اند دیداری تازه کردیم، باید از طبیعتش هم بیشتر بدانیم و از پدیده های طبیعی که با نام همدان گره خورده دیداری کنیم پس در صبح روز سوم سری به موزه منابع طبیعی شهر واقع در پشت دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی (انتهای خیابانی به نام ازادگان معروف به چرم سازی) بزنیم تا از مجموعه گرانبهای کم نظیرش دیدن کنیم؛ مکانی برای مطالعه و تحقیق پژوهشگران و همه علاقمندان علوم طبیعی و حیات وحش؛ گنجینه ای با هزاران گونه گیاهی و جانوری از انواع پستانداران، پرندگان و خزندگان تا حشرات و آبزیان اعماق اقیانوسها! 

,

 

,

, ,

موزه منابع طبیعی همدان در سال 1351 (دوره پهلوی دوم) به همت «استادعلیزاده» از اساتید برجسته دانشگاه منابع طبیعی و دانشجویان علاقه مند و خوش ذوق ایشان، در دبیرستان پهلوی سابق بنا نهاده شد و در مدت کوتاهی چنان توسعه یافت تا به فضایی بالغ بر دوهزارمترمربع با سالنهای متعدد رسید؛ سالنهایی که هریک به گونه خاصی از موجودات زنده اختصاص یافته اند

,

 این موزه، گنجینه ای از موجودات زنده روی زمین محسوب میشود که دیدنش برای علاقمندان فیلمهای مستند حیات وحش است،بسیار جذاب است. همچنین این مکان یکی از مراکز مهم تحقیقاتی دانشجویان رشته های مربوطه نیز میباشد و اغراق نیست اگر بگویم در ایران که سهل است حتی در خاورمیانه نیز کم نظیر است.

,

 موزه علاوه بر گونه های مختلف گیاهان و جانوران دارای نگاره های سنگی حک شده، ابزار و ادوات سنگی و مفرغی مکشوفه از کوههای زاگرس و سایر نقاط ایران مربوط به چهارده هزار سال قبل میباشد. این تصاویر بازسازی زندگی انسانهای نخستین آن روزگاران است،

,

  در موزه آنقدر تنوع موجودات زیاد است که مطمئنا" هر فردی بنا به سلیقه اش میتواند علایق خود را در آن بیابد از انواع مورچه و ریزترین حشرات بگیر تا اسکلت نهنگ و برخی اعضا و جوارح تاکسیدرمی شده اش. خلاصه اینطور بگویم اینجا از شیر مرغ تا جان آدمیزاد فراهم است.

,

از جنین انسان تا انواع آبزیان و ماهیها و پرندگان و پستاندارانی که می شده، در معرض نمایش قرار داده شده اند.

,

 

,

شیرسنگی:

, شیرسنگی:,

مقصد بعدی ما مجسمه شیرسنگی است که در میدانی به همین نام واقع است، برای رسیدن به این مجسمه از بلوار دانشگاه رفتیم. تا یادم نرفته بگم برای رفتن از یک سمت شهر همدان به سمت دیگر هرگز مرکز شهر را انتخاب نکنید چون هم ترافیک سنگینه و هم اینکه ماشین های شخصی حق ورود به میدان امام و خیابانهای اصلی دورش رو ندارند ولی از بلوارهای دایره ای خیلی سریع و سر راست به مقصد می رسید.

,

, ,

شیری سنگی که بالغ بر پنج متر طول دارد و به رسم شیران واقعی بر صخره ای مصنوعی جاخوش کرده و برای دیدنش هم لازم نیست بلیت تهیه شودبرخی باستان شناسان قدمت شیرسنگی را به دوره مادها نسبت داده و براین باورند که این شیرها دوتا بوده اند که در دوسوی دروازه شهر به صورت قرینه قرار داشته اند و به منزله محافظان شهر بوده اند و بلاگردان هرگونه طلسم و تنگ نظری. عده ای نیز آنها را به اشکانیان نسبت میدهند چراکه این شیر بر روی گورستانی باستانی متعلق به اشکانیان یافت شده بود. عده ای نیز براین باورند که این دو شیر سنگی به دستور اسکندرمقدونی و به منظور بزرگداشت یکی از سردارانش بر روی مزارش ساخته شده. با این وجود گفته میشود در زمان حمله اعراب این شیرها هنوز در دو طرف دروازه شهر قرار داشته اند چراکه اعراب نام دروازه شهر را باب الاسد (دروازه شیر) گذاشته بودند.

,

اما چه بلایی برسر جفت این شیرسنگی آمده. از قرار وقتی دیلمیان در سال  319 قمری شهر همدان را به تصرف خود درآوردند «مرداویج» دستور داد تا شیرها را به ری منتقل کنند و چون نتوانستند آنها را از محل خود جابجا کنند یکی از شیرها شکسته و به کلی از بین رفت و این یکی نیز دست و پاشکسته نقش بر زمین شد. حالا هم که یک چیز از گزند اسکندر و اعراب سالم مانده توسط دیلمیها لت و پار گشته.

,

 

,

 

,

 

,

باغ موزه دفاع مقدس:

, باغ موزه دفاع مقدس:,

 باغ موزه دفاع مقدس همدان با بهره گیری از تکنولوژی های مدرن و با همکاری مهندسانی از کشور کره شمالی احداث شده است. . پنحشنبه جمعه ها بعد از اذان مغرب نمایش نور روی آب تو این باغ و موزه انجام میشود که واقعا زیبا و رویایی است

,

 

,

 

,

, ,

 

,

 

,

, ,

 

,

 

,

بزرگترین شهر بازی سرپوشیده کشور (شهربازی رنگین کمان):

, بزرگترین شهر بازی سرپوشیده کشور (شهربازی رنگین کمان):,

بعد از بازدید از موزه میتوانید به  سمت بلوار ارم و شهربازی رنگین کمان بروید.

,

شهربازی خوب و بزرگ و پرتجهیزاتی بود که حسابی میشود در آن به صورت مدرن بازی های مختلفی کرد و تفریبا همه چی دارد با فروشگاه ها و رستورانهای شیک و گران قیمت.

,

 

,

, ,

 

,

 

,

 روستای ورکانه همدان

,  روستای ورکانه همدان,

 

,

 

,

, ,

 

,

 

,

, ,

 

,

سد اکباتان

, سد اکباتان,

 

,

, ,

 

,

پیست اسکی تاریک دره

, پیست اسکی تاریک دره,

 

,

, ,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه