اخبار داغ

گزارش لحظه‌ای از جلسه علنی مجلس در استیضاح ربیعی و آخوندی:

ربیعی از دست نمایندگان موافق استیضاح قسر در رفت

ربیعی از دست نمایندگان موافق استیضاح قسر در رفت
جلسه استیضاح آخوندی و ربیعی برگزار شد و پس از صحبت‌های موافقان و مخالفان در نهایت بار دیگر از نمایندگان مجلس رای اعتماد گرفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به‌نقل از شبکه خبری تهران نیوز ؛ جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه ۲۲ اسفندماه) به ریاست دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت ۸ و ۱۵ دقیقه و با حضور ۲۳۳ نفر از نمایندگان مجلس آغاز شد. استیضاح علی ربیعی و عباس آخوندی در دستور کار پارلمان قرار دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز, شبکه خبری تهران نیوز,

اسحاق جهانگیری ، معاون اول رئیس جمهور برای استیضاح وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی در قوه مقننه حضور پیدا کرد. همچنین ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی، حسینعلی امیری معاون پارلمانی ریاست جمهوری، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سیدتقی نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی برای همراهی وزیر تعاون در صحن علنی حاضر شدند.

در ابتدا نمایندگان موافق و مخالف دلیل خود را از طرح استضاح وزرای مذکور اعلام می‌کنند.

*مخالفان وزیر کار

ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مخالف وزیر کار پشت تریبون رفت و در مخالفت خود بیان کرد: متاسفانه طی این دو سه سال اخیر همواره با فشارهای گوناگون، ایشان در این پست باقی مانده است. این وزارتخانه بالغ بر ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه دارد. اگر این سرمایه را در اختیار بانک قرار دهیم، ۳۰ میلیارد دلار به ما سود می‌رساند.

بیگی خاطرنشان کرد:  در همین جا من از آقای نوبخت هم تشکر می‌کنم که برای این حرکت خیر، شب گذشته اعتباراتی را برای حقوق، مزایا و عیدی کارکنان ذوب آهن پرداخت کردند. مجلس شورای اسلامی با نیت خیرخواهانه بخشی از سرمایه کشور را در اختیار این وزارتخانه قرار داد تا بتواند به بازنشستگان و نیروهای محروم خدمت کند. امروز شاهدیم شرکت نفتکش به این وزارتخانه واگذار شده است. پتروشیمی که باید ۳۰ میلیارد دلار در سال سود داشته باشد و خزانه را پر کند، به این وزارتخانه برگزار شده ولی این سود به خزانه واریز نمی‌شود.

وی گفت:  شرکت رجا، شرکت شستا به این وزارتخانه واگذار شده است. همه کارگران و دولتمردان و انقلابیون می‌گویند که ده سال آینده ظلم‌های امروز را متوجه خواهید شد. امکان سرمایه‌گذاری جدید نیست و پتروشیمی ما در حال انهدام است. وقتی به هواپیمایی آسمان می‌نگریم مشاهده می‍‌کنم که همه نیروهای توانا از این وزارتخانه رفتند. کارگران، مهندسان و متخصصان ما اعلام می‌کند که ما را نجات بدهید. این وزارتخانه یک نفر اقتصادی را می‌خواهد.

او خطاب به  ربیعی اعلام کرد:  مگر شما در رای اعتماد اعلام نکردید که نگاه من جوانگرایانه است؟ چرا امروز به جوانان بها نمی‌دهید؟ همه میدانیم که جوانان از ما تواناتر و به‌روزتر هستند. بردارید ربیعی را و یک وزیر قدرتمند بیاورید. ایشان همواره با بانوان این کشور هم احساسی رفتار می‌کند و هر روز در تلویزیون گریه میکند و می‌خواهد کشور را دلسوزانه به پیش ببرد. امیدوارم مجلس احساسی رفتار نکند.

*ربیعی عامل گرایش جوانان به سمت داعش 

شهاب نادری نماینده مردم پاوه در مجلس در مخالفت با وزیر کار و موافق استیضاح ربیعی گفت:  جنابعالی متولی کارگران هستید، بفرمایید امروز چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ عدم توجه به اشتغال، ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه برای اشتغال اختصاص دادید اما شما هیچ کاری انجام ندادید. معاون شما خط فقر را در سال ۹۶، ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرد تا شما به عنوان یک قهرمان معرفی شوید اما خط فقر ۲.۵ میلیون تومان است.

نادری اظهار کرد: شما که مسئول اشتغال کشور نیستید، ولی ۴۰ درصد بنگاه‌های اقتصادی کشور در دست شماست. مطالبه ما این بود که اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها را معرفی کنید. ماحصل دوران مدیریتی شما این بوده که ارزش دارایی سرمایه کارگران به ۲ درصد تنزل پیدا کرده است.

نماینده مردم پاوه اذعان داشت: دکتر ربیعی! من در بحث بیکاری جوانان در منطقه صفر مرزی خدمت شما آمدیم و قول دادید. شما چه اقدامات مثبتی در نقطه صفر مرزی انجام دادید؟ من هر بار خدمت شما آمدم شما رایزنی کردید و وعده دادید تا مشکلات را حل کنید. جوانان مناطق نقطه صفر مرزی را اگر سر کار نگذارید، جذب گروه‌هایی مثل داعش می‌شوند. حواستان باشد اگر شما امروز کاری انجام ندهید که در جامعه بازخورد خوبی داشته باشد، فردا دیگر رای ندارید.

*ربیعی توانایی ندارد

محمدحسین فرهنگی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه مخالفان اظهار کرد: ما در ابتدای آغاز به کار دکتر ربیعی، از ایشان حمایت کردیم و احساس ما این بود که ایشان در این مجموعه بسیار گسترده و مهم موفق خواهد بود. اما الان متوجه این هستیم که ایشان عملا این توانایی را ندارد.

فرهنگی ادامه داد: دولت مکلف بود که بدهی‌هایش به سازمان‌های مختلف را از طرق مختلف تسویه کند. عملا که اتفاقی نیفتاده هیچ، شروع به حراج اموال کارگران هم کرده‌اند. در تیتر اول یکی از روزنامه‌ها به نقل از مسئولان تامین اجتماعی اعلام شد که ۱۱ هزار میلیارد تومان از اموال تامین اجتماعی در حال واگذار شدن است. سپس گفته بودن که این‌ها حدود ۳ هزار میلیارد تومان در سال سوددهی داشته‌اند؛ کدام عقل سلیمی اموال در اختیار خودشان را واگذار می‌کند؟

نماینده مردم تبریز افزود:  یکی از این بنگاه‌ها در سال ۹۵، ۵۰ درصد فروشش را سود کرده بود و این یک موفقیت بزرگ است. کدام عقل سلیمی چنین بنگاه موفقی را واگذار می‌کند؟ این‌ها به خاطر برنامه‌ریزی نادرست و سوءتدبیر است. اموال کارگران به درستی اداره نمی‌شود.

* از مجموعه‌ای کارنابلد چیزی جز سقوط انتظار نمی‌رود

محمود نگهبان سلامی  نایب رئیس دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات مخالف بعدی بود که در جایگاه حضور پیدا کرد و گفت:  امروز با تجمعات کارگری مواجهیم. این تجمعات به دلیل عدم پاسخگویی به مشکلات روزانه شکل می‌گیرد، وزیر محترم بیشتر از کارگران برای رسیدن به اهداف شخصی و ابقاء خودشان استفاده می‌کنند، شاهد پیامک‌هایی هم بودیم که در صورت استیضاح وزیر کار، کارگران در مقابل مجلس تجمع خواهند کرد.

سلامی اضافه کرد:بحث امنیتی کردن فضای وزارتخانه و زیرمجموعه‌های آن است. آقای ربیعی! حوزه شما حوزه اجتماعی و فرهنگی می‌باشد و امروز شاهد مشکلات زیادی در حوزه آسیب‌های اجتماعی هستیم که کوچک ترین قدمی برای حل آن‌ها برداشته نمی‌شود. انتظار ما از شما به عنوان یک وزیر سابقه‌دار این بود که تمام بنگاه‌ها را به بخش‌های خصوصی واگذار می‌کردید تا تصدی‌گری کاهش پیدا کند، نمایندگان مجلس حق دارند نسبت به اموال عمومی و پول کارگران حساس باشند. عملکرد چند ساله شما نشان می‌دهد، نه ضعیفان توانمند شدند و نه معلولان از حلقه محدودیت خارج شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: امروز داغدار از دست دادن ۶۶ نفر از هموطنانمان هستیم، هواپیمایی آسمان بدون رعایت کمترین شاخص‌ها انتخاب شده‌اند. از مجموعه‌ای کارنابلد چیزی جز سقوط انتظار نمی‌رود. سابقه استیضاح شما را به خاطر می‌آورم، معمولا قرآنی را در دست گرفته و بغض می‌کنید تا با احساسات بازی کرده و برای خود بلیط بازگشت تهیه کنید. امروز مجلس شورای اسلامی بلیط سقوط شما را صادر خواهد کرد.

*این همه پرونده اختلاس رو شد، کدامیک به وزارتخانه من مرتبط بود؟

علی ربیعی در صحن مجلس در دفاع از خود پشت تریبون حضور پیدا کرد و اظهار کرد: حضور در صحن مجلس را فرصتی برای تبیین دقیق اهم مسائل کشور می‌دانم. حضور در صحن مجلس را فرصتی برای مباحثه جدی میان یک عضو دولت و نمایندگان درباره مشکلات کشور می‌دانم.

ربیعی گفت: ۷ ماه قبل برنامه‌ای به مجلس دادم و ۱۹۱ نفر به من رای دادند، از استیضاح کنندگان تقاضا دارم که با اعلام آمار دقیق، میزان تخطی من از برنامه را اعلام کنند. ۹۰ درصد مباحث درباره شرکت‌های وابسته به ما بود، متاسفم که کارکردهای این مجموعه به مجموعه‌ای مثل «شستا» تقلیل پیدا کرده است.

وی آسیب‌ها، عدالت، فقر و … را از مسائل بنیادین در پیش رو دانست و افزود: ما با فهم درست و اجماع قادر به حل مشکلات هستیم؛ قالب کسانی که در شلوغی‌های دی ماه دستگیر شدند، شغل داشتند. انگیزه داشتم و پرتلاش بودم، نظریه و ایده داشتم و تیم خوب به کار گرفتم اما این نیاز به اجماع همه دارد.

وزیر کار با اشاره به اینکه ماهی یک میلیون مراجعه به وزارتخانه من صورت می‌گیرد، ادامه داد:  در مورد فقر مطلق و اشتغال خرد مرتبط با فقر مطلق کار را پیش بردیم، سیاست‌های فقرزدایی را داشتیم درحالی که  فقر با پاشیدن پول حل نمی‌شود و ۲۰ سال برنامه می‌خواهد. ما خودمان اصلاح صندوق‌ها را به دولت پیشنهاد کردیم.

ربیعی خاطرنشان کرد: بخشی از وظایف من در صندوق‌ها شرکت‌ها بوده است، ما به سمت شفاف‌سازی حرکت کرده‌ایم و به عنوان یک نظریه مبارزه با فساد معتقدم که باید به سمت غیربنگاه‌داری برویم، این همه پرونده اختلاس رو شد، کدامیک به وزارتخانه من مرتبط بود؟

وی بیان کرد: هیچ‌کدام ما سوپرمن نیستیم اما معتقدم که روند سالم در وزارتخانه کار در حال اجراست. امروز تیم هیئت مدیره «شستا» از بهترین‌ها هستند. من ثبات مدیریت در تامین اجتماعی را حفظ کرده‌ام.  همین که ۹۰ درصد شرکت‌های من در سامانه «کدال» قابل دسترسی هستند، یک افتخار برای من است. تا شهریور ۹۷، از بنگاه‌هایی که کم بازده هستند خارج خواهیم شد. این پول باید برای سرمایه‌گذاری غیرنسلی هزینه شود.

وزیر کار تصریح کرد: ما بهینه کردن سرمایه‌گذاری‌ها را شروع کرده‌ایم، می‌خواهیم صندوق‌ها را از بنگاه‌داری جدا کنیم و مجلس باید برای این اقدام به من پاداش دهد. میانگین فروش کل مجموعه شستا برابر با ۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده که امروز به ۲۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.

ربیعی گفت: این‌ها همه اتفاق افتاده و می‌توانید آمار بدهید، مگر این شرکت‌ها را وزیر رفاه تحویل گرفت؟ مگر ما رفتیم و گفتیم که به ما کشتیرانی بدهید؟ شما کج‌خصوصی‌سازی را دنبال کردید. به شما می‌گویم که ۸۰ درصد سود ما به خاطر ۲۰ درصدی است که خودمان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

موافقان

*ربیعی بود که صندوق بازنشستگی را افشا کرد

جهانبخش محبی‌نیا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی  در موافقت از وزیر کار پشت تریبون رفت و گفت: مطالبی در این جا مطرح شد که بخشی از آن‌ها قابل تامل است، از آقای ربیعی می‌خواهم که اگر مجلس به ایشان اعتماد کرد، تا حدی که برایشان مقدور است با مجلس و نمایندگان مردم مهربان باشند. این جا قرار است مدیریت وزیر مورد استیضاح قرار بگیرد، لرزاندن تن خانمی که در خاک است چه معنایی دارد؟ خانمی که من خودم شاهدم که در دوران جنگ حضور داشته است.

محبی نیا افزود: آقای ربیعی بیشتر از سایر وزرا به سایر شهرستان‌ها سفر کرده‌اند؛ وزیر کار قبلی را با این وزیر مقایسه کنید؛ ۶ ماه برای برخورد با مفاسد و ایجاد اشتغال کافی نیست.

وی خاطرنشان کرد: ربیعی فرزند جوادیه می‌باشد، ربیعی فرزند خانواده‌ای است که فقر را در آغوش گرفته بود و من ۴۰ سال است که ایشان را می‌شناسم. همین آقای ربیعی از من شکایت کرده بود. من شاهد بودم که ربیعی در اوایل انقلاب به عنوان یک نگاه جامع به سراغ امنیت آمد. نگاه ربیعی به مسائل قومی، جغرافیایی و تاریخی امنیتی محض نبود، اولین مجله به زبان کردی آن زمان به ریاست علی ربیعی منتشر شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: اگر به آقای ربیعی اعتماد کردید، حتما خواهیم نشست و مذاکره و دعوا خواهیم کرد. چه کسی در این مملکت پرده از روی صندوق بازنشستگی و فجایع آن کنار زد؟ مشکلات صندوق بازنشستگی از مسائل زیست محیطی به مراتب وحشتناک‌تر است.

محبی‌نیا اضافه کرد:  وزارت رفاه و تامین اجتماعی در حوزه فقر، بیمه تامین اجتماعی و اشتغال مسئولیت دارد. شاخص فقر ما در سال ۸۴، ۱۸ درصد بوده اما در سال ۹۶ به ۳۰ درصد رسیده است. ما هم نسبت به مشکلات آگاهی داریم اما باید دلیل آن را بررسی کنیم. بسیاری از بنیادها متولی مبارزه با فقر هستند اما این حرکت به صورت واحد نیست که ما این موضوع را هم بررسی می‌کنیم.

*اختلاسی از وزارت خانه ربیعی بیرون نیامده

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با استیضاح وزیر کار اظهار کرد:  من در هیچ دوره‌ای از هیچ وزیری حمایت نکرده‌ام. وزارتخانه آقای ربیعی ۳ بخش دارد که فقط ۲۰ درصد آن مربوط به اقتصاد و ۸۰ درصد باقی مانده مربوط به بخش‌های اجتماعی و خدماتی است.

کواکبیان گفت:  کدامیک از استیضاح کنندگان در بخش‌های اجتماعی و خدماتی قائل به شفافیت نیست؟ درباره آن ۲۰ درصد عرض بنده این است که در طول مدت وزارت آقای ربیعی کدام اختلاس در این وزارتخانه صورت گرفته است؟

وی خاطرنشان کرد:  در دوره قبلی از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان که در بخش‌های اقتصادی بود، فقط ۱۷ هزار میلیارد تومان به بابک زنجانی داده شد. آیا فساد ۳ هزار میلیاردی، ۱۰۰ هزار میلیاردی و … تاکنون از وزارت رفاه سرچشمه گرفته است؟

نماینده مردم تهران بیان کرد: تا فساد در این کشور کفن نشود؛ این وطن، وطن نشود. خوشبختانه در دوره آقای ربیعی تغییر رویکردی هم در بخش‌های اقتصادی صورت گرفته است.  عزیزانی که آسیب‌های اجتماعی را به گردن آقای ربیعی انداختند، پس چرا وزیر کشور رئیس شورای آسیب‌های اجتماعی است؟ اگر جرئت دارید این آمارها را به ایشان بگویید. مگر ما از فقر اجتماعی خبر نداریم؟ اما آیا قرار است تمام مشکل فقر را ربیعی حل کند؟ من با بسیاری از وزیران و حتی دولت مخالفم.

کواکبیان بیان کرد: اگر ربیعی نبود، ده‌ها اعتصاب و تحصن در سراسر کشور پیش می‌آمد. ایشان خودش کارگر بوده و زبان این قشر را به خوبی می‌فهمد. ما آقای ربیعی را ۱۰۰ درصد اصلاح‌طلب می‌دانیم و فراکسیون ما هم با این استیضاح مخالف است. اگر می‌خواهید بخش‌های کارگری دچار تنش و مشکل نشود و شب عیدی همه به حق و حقوقشان برسند، به این برادر انقلابی رای بدهید.

*من الان بخواهم شرکت مسافربری «رجا» را بفروشم، چه کسی می‌خرد؟ 

ربیعی در بخش دوم سخنان خود با انتقاد از سخنان حسن‌بیگی مبنی بر ارزش ۶۰۰ هزار میلیارد تومان «شستا»  اظهار کرد: این آمار  اشتباه می‌باشد، ما دو هدف محو فقر مطلق و اشتغال فراگیر را در کنار دولت دنبال کردیم، ۱۱ هزار فقیر و بیچاره شهری در وزارتخانه ما پایه‌ریزی شد.

ربیعی گفت: طرح تحول سلامت را ما با تمام کاستی‌ها دنبال کردیم و به آن افتخار می‌کنم، ما حداقل‌ها را به ۸۰ درصد حداقل دستمزد رساندیم.  قدرت خرید بازنشستگان و کارگران سال‌های سال کاهش داشت. آیا می‌شد این قدرت خرید را به یک باره درست کرد؟ سیاست پیشی دادن مزد بر تورم یک سیاست افتخارآمیز بود که ما آن را انجام دادیم. اگر وضعیت کارگران را از من بپرسید، می‌گویم خوب نیست اما آیا غیر از این مسیر که پیش گرفته‌ایم، چاره دیگری داریم؟

وزیر کار افزود: هیچ سالمندی فقیر زندگی نخواهد کرد و این جزو اتفاقات مهم است، ما دیدیم که هزار روز اول زندگی افراد مهم است و نظام غربالگری گوش، شنوایی و ژنتیک را دنبال می‌کنیم. این‌ها کافی نیست؟ ۲۰۰ هزار زن باردار دچار سوء تغذیه را تامین کردیم. بزرگ‌ترین نگرانی من امنیت شغلی است.

وی ادامه داد: خوش حالم که در دوره من تشکل‌های کارگری ۵۵ درصد افزایش یافت، راه‌اندازی پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان که طی آن هر ایرانی یک شناسنامه خواهد داشت. ما پول زیادی می‌پاشیدیم اما کارساز رفع فقر نبود. بلوچستان ما مملو از کودکان بازمانده از تحصیل بود که برنامه ریختیم و مشکلات حل شد، البته این کار هنوز هم نیاز به استمرار دارد.

ربیعی خاطرنشان کرد: معتقدم که دانش این کار در وزارتخانه وجود دارد چرا که نیروهای متخصصی را انتخاب کرده‌ایم. ما در تامین اجتماعی یک روز حقوق عقب افتاده مستمری بگیران را نداشته‌ایم، در ۹ ماهه اول امسال ۶۰۰ هزار دفترچه تامین اجتماعی شغل اولی داشته‌ایم. برنامه دیگر ما تثبیت اشتغال موجود بود، اگر برنامه تثبیت اشتغال نبود، حدود ۳۰۰ هزار شغل ریزش کرده بود. ما برنامه اشتغال حمایتی و روستایی آوردیم؛ ما از همان اول معتقد بودیم که پول‌پاشی راه حل مشکلات نیست.

وزیر کار تاکیدکرد:  بیکاری امروز ناشی از دو یا سه دهه برنامه‌ریزی است. امروز ما سند اشتغال را آماده کرده‌ایم و برنامه‌های ما طبق این سند در حال پیشروی است. آثار برنامه‌های رفاهی و اشتغالی دولت رو به افزایش است و در سال‌های آتی خودش را نشان خواهد داد. اشتغال ناشی از روند اقتصاد کلان شامل سیاست‌های مالی، تجارت خارجی، واردات قاچاق، سیاست بازار مصرف و نهایتا بازار کار است. من با این محدودیت مسئولیت را پذیرفته‌ام. فک می‌کنم که با توجه به شرایطی که داریم، وضعیت مناسبی را به دنبال خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: ما نمی‌توانیم در مورد صندوق‌ها تصمیمات سخت و درست بگیریم و این میسر نیست مگر با همکاری دولت و مجلس و حمایت کل نظام. آیا من برنامه‌ای برای اصلاح نداشتم؟ روند ما روند مثبت و رو به جلویی بوده است.

ربیعی اضافه کرد: یکی از مباحثی که مطرح شد، بحث هواپیمایی آسمان بود. من الان بخواهم شرکت مسافربری «رجا» را بفروشم، چه کسی می‌خرد؟ هواپیما سالم بوده و هر چهار روز به مناطق مختلف می‌رفته است. وضعیت آب و هوا در مبدا و مقصد هم مطلوب گزارش شده و بدنه هواپیما هم هیچ مشکلی نداشته است. متاسفانه برخی از افراد به جای بررسی علت این حادثه به یک نفر هجوم می‌آورند. وقتی آسمان را گرفته‌ایم، ۱ و ۲۵۰ میلیارد بدهی داشت که ۹۰۰ میلیارد آن را پرداخت کرده‌ایم.

 

در ادامه نمایندگان شروع به رای گیری کردند و در پایان وزیر کار با ۱۲۶ رای مخالف ۱۲۴ رای موافق با اختلاف یک رای وزیر ماند.

تعداد ارای مآخوذه: ۲۵۳ رای
ارای موافق: ۱۲۶
آرای مخالف: ۱۲۴

,

اسحاق جهانگیری ، معاون اول رئیس جمهور برای استیضاح وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی در قوه مقننه حضور پیدا کرد. همچنین ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی، حسینعلی امیری معاون پارلمانی ریاست جمهوری، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سیدتقی نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی برای همراهی وزیر تعاون در صحن علنی حاضر شدند.

در ابتدا نمایندگان موافق و مخالف دلیل خود را از طرح استضاح وزرای مذکور اعلام می‌کنند.

*مخالفان وزیر کار

ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مخالف وزیر کار پشت تریبون رفت و در مخالفت خود بیان کرد: متاسفانه طی این دو سه سال اخیر همواره با فشارهای گوناگون، ایشان در این پست باقی مانده است. این وزارتخانه بالغ بر ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه دارد. اگر این سرمایه را در اختیار بانک قرار دهیم، ۳۰ میلیارد دلار به ما سود می‌رساند.

بیگی خاطرنشان کرد:  در همین جا من از آقای نوبخت هم تشکر می‌کنم که برای این حرکت خیر، شب گذشته اعتباراتی را برای حقوق، مزایا و عیدی کارکنان ذوب آهن پرداخت کردند. مجلس شورای اسلامی با نیت خیرخواهانه بخشی از سرمایه کشور را در اختیار این وزارتخانه قرار داد تا بتواند به بازنشستگان و نیروهای محروم خدمت کند. امروز شاهدیم شرکت نفتکش به این وزارتخانه واگذار شده است. پتروشیمی که باید ۳۰ میلیارد دلار در سال سود داشته باشد و خزانه را پر کند، به این وزارتخانه برگزار شده ولی این سود به خزانه واریز نمی‌شود.

وی گفت:  شرکت رجا، شرکت شستا به این وزارتخانه واگذار شده است. همه کارگران و دولتمردان و انقلابیون می‌گویند که ده سال آینده ظلم‌های امروز را متوجه خواهید شد. امکان سرمایه‌گذاری جدید نیست و پتروشیمی ما در حال انهدام است. وقتی به هواپیمایی آسمان می‌نگریم مشاهده می‍‌کنم که همه نیروهای توانا از این وزارتخانه رفتند. کارگران، مهندسان و متخصصان ما اعلام می‌کند که ما را نجات بدهید. این وزارتخانه یک نفر اقتصادی را می‌خواهد.

او خطاب به  ربیعی اعلام کرد:  مگر شما در رای اعتماد اعلام نکردید که نگاه من جوانگرایانه است؟ چرا امروز به جوانان بها نمی‌دهید؟ همه میدانیم که جوانان از ما تواناتر و به‌روزتر هستند. بردارید ربیعی را و یک وزیر قدرتمند بیاورید. ایشان همواره با بانوان این کشور هم احساسی رفتار می‌کند و هر روز در تلویزیون گریه میکند و می‌خواهد کشور را دلسوزانه به پیش ببرد. امیدوارم مجلس احساسی رفتار نکند.

*ربیعی عامل گرایش جوانان به سمت داعش 

شهاب نادری نماینده مردم پاوه در مجلس در مخالفت با وزیر کار و موافق استیضاح ربیعی گفت:  جنابعالی متولی کارگران هستید، بفرمایید امروز چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ عدم توجه به اشتغال، ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه برای اشتغال اختصاص دادید اما شما هیچ کاری انجام ندادید. معاون شما خط فقر را در سال ۹۶، ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرد تا شما به عنوان یک قهرمان معرفی شوید اما خط فقر ۲.۵ میلیون تومان است.

نادری اظهار کرد: شما که مسئول اشتغال کشور نیستید، ولی ۴۰ درصد بنگاه‌های اقتصادی کشور در دست شماست. مطالبه ما این بود که اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها را معرفی کنید. ماحصل دوران مدیریتی شما این بوده که ارزش دارایی سرمایه کارگران به ۲ درصد تنزل پیدا کرده است.

نماینده مردم پاوه اذعان داشت: دکتر ربیعی! من در بحث بیکاری جوانان در منطقه صفر مرزی خدمت شما آمدیم و قول دادید. شما چه اقدامات مثبتی در نقطه صفر مرزی انجام دادید؟ من هر بار خدمت شما آمدم شما رایزنی کردید و وعده دادید تا مشکلات را حل کنید. جوانان مناطق نقطه صفر مرزی را اگر سر کار نگذارید، جذب گروه‌هایی مثل داعش می‌شوند. حواستان باشد اگر شما امروز کاری انجام ندهید که در جامعه بازخورد خوبی داشته باشد، فردا دیگر رای ندارید.

*ربیعی توانایی ندارد

,

اسحاق جهانگیری ، معاون اول رئیس جمهور برای استیضاح وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی در قوه مقننه حضور پیدا کرد. همچنین ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی، حسینعلی امیری معاون پارلمانی ریاست جمهوری، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سیدتقی نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی برای همراهی وزیر تعاون در صحن علنی حاضر شدند.

در ابتدا نمایندگان موافق و مخالف دلیل خود را از طرح استضاح وزرای مذکور اعلام می‌کنند.

*مخالفان وزیر کار

ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مخالف وزیر کار پشت تریبون رفت و در مخالفت خود بیان کرد: متاسفانه طی این دو سه سال اخیر همواره با فشارهای گوناگون، ایشان در این پست باقی مانده است. این وزارتخانه بالغ بر ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه دارد. اگر این سرمایه را در اختیار بانک قرار دهیم، ۳۰ میلیارد دلار به ما سود می‌رساند.

بیگی خاطرنشان کرد:  در همین جا من از آقای نوبخت هم تشکر می‌کنم که برای این حرکت خیر، شب گذشته اعتباراتی را برای حقوق، مزایا و عیدی کارکنان ذوب آهن پرداخت کردند. مجلس شورای اسلامی با نیت خیرخواهانه بخشی از سرمایه کشور را در اختیار این وزارتخانه قرار داد تا بتواند به بازنشستگان و نیروهای محروم خدمت کند. امروز شاهدیم شرکت نفتکش به این وزارتخانه واگذار شده است. پتروشیمی که باید ۳۰ میلیارد دلار در سال سود داشته باشد و خزانه را پر کند، به این وزارتخانه برگزار شده ولی این سود به خزانه واریز نمی‌شود.

وی گفت:  شرکت رجا، شرکت شستا به این وزارتخانه واگذار شده است. همه کارگران و دولتمردان و انقلابیون می‌گویند که ده سال آینده ظلم‌های امروز را متوجه خواهید شد. امکان سرمایه‌گذاری جدید نیست و پتروشیمی ما در حال انهدام است. وقتی به هواپیمایی آسمان می‌نگریم مشاهده می‍‌کنم که همه نیروهای توانا از این وزارتخانه رفتند. کارگران، مهندسان و متخصصان ما اعلام می‌کند که ما را نجات بدهید. این وزارتخانه یک نفر اقتصادی را می‌خواهد.

او خطاب به  ربیعی اعلام کرد:  مگر شما در رای اعتماد اعلام نکردید که نگاه من جوانگرایانه است؟ چرا امروز به جوانان بها نمی‌دهید؟ همه میدانیم که جوانان از ما تواناتر و به‌روزتر هستند. بردارید ربیعی را و یک وزیر قدرتمند بیاورید. ایشان همواره با بانوان این کشور هم احساسی رفتار می‌کند و هر روز در تلویزیون گریه میکند و می‌خواهد کشور را دلسوزانه به پیش ببرد. امیدوارم مجلس احساسی رفتار نکند.

*ربیعی عامل گرایش جوانان به سمت داعش 

شهاب نادری نماینده مردم پاوه در مجلس در مخالفت با وزیر کار و موافق استیضاح ربیعی گفت:  جنابعالی متولی کارگران هستید، بفرمایید امروز چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ عدم توجه به اشتغال، ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه برای اشتغال اختصاص دادید اما شما هیچ کاری انجام ندادید. معاون شما خط فقر را در سال ۹۶، ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرد تا شما به عنوان یک قهرمان معرفی شوید اما خط فقر ۲.۵ میلیون تومان است.

نادری اظهار کرد: شما که مسئول اشتغال کشور نیستید، ولی ۴۰ درصد بنگاه‌های اقتصادی کشور در دست شماست. مطالبه ما این بود که اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها را معرفی کنید. ماحصل دوران مدیریتی شما این بوده که ارزش دارایی سرمایه کارگران به ۲ درصد تنزل پیدا کرده است.

نماینده مردم پاوه اذعان داشت: دکتر ربیعی! من در بحث بیکاری جوانان در منطقه صفر مرزی خدمت شما آمدیم و قول دادید. شما چه اقدامات مثبتی در نقطه صفر مرزی انجام دادید؟ من هر بار خدمت شما آمدم شما رایزنی کردید و وعده دادید تا مشکلات را حل کنید. جوانان مناطق نقطه صفر مرزی را اگر سر کار نگذارید، جذب گروه‌هایی مثل داعش می‌شوند. حواستان باشد اگر شما امروز کاری انجام ندهید که در جامعه بازخورد خوبی داشته باشد، فردا دیگر رای ندارید.

*ربیعی توانایی ندارد

,

اسحاق جهانگیری ، معاون اول رئیس جمهور برای استیضاح وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی در قوه مقننه حضور پیدا کرد. همچنین ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی، حسینعلی امیری معاون پارلمانی ریاست جمهوری، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سیدتقی نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی برای همراهی وزیر تعاون در صحن علنی حاضر شدند.

در ابتدا نمایندگان موافق و مخالف دلیل خود را از طرح استضاح وزرای مذکور اعلام می‌کنند.

*مخالفان وزیر کار

ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مخالف وزیر کار پشت تریبون رفت و در مخالفت خود بیان کرد: متاسفانه طی این دو سه سال اخیر همواره با فشارهای گوناگون، ایشان در این پست باقی مانده است. این وزارتخانه بالغ بر ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه دارد. اگر این سرمایه را در اختیار بانک قرار دهیم، ۳۰ میلیارد دلار به ما سود می‌رساند.

بیگی خاطرنشان کرد:  در همین جا من از آقای نوبخت هم تشکر می‌کنم که برای این حرکت خیر، شب گذشته اعتباراتی را برای حقوق، مزایا و عیدی کارکنان ذوب آهن پرداخت کردند. مجلس شورای اسلامی با نیت خیرخواهانه بخشی از سرمایه کشور را در اختیار این وزارتخانه قرار داد تا بتواند به بازنشستگان و نیروهای محروم خدمت کند. امروز شاهدیم شرکت نفتکش به این وزارتخانه واگذار شده است. پتروشیمی که باید ۳۰ میلیارد دلار در سال سود داشته باشد و خزانه را پر کند، به این وزارتخانه برگزار شده ولی این سود به خزانه واریز نمی‌شود.

وی گفت:  شرکت رجا، شرکت شستا به این وزارتخانه واگذار شده است. همه کارگران و دولتمردان و انقلابیون می‌گویند که ده سال آینده ظلم‌های امروز را متوجه خواهید شد. امکان سرمایه‌گذاری جدید نیست و پتروشیمی ما در حال انهدام است. وقتی به هواپیمایی آسمان می‌نگریم مشاهده می‍‌کنم که همه نیروهای توانا از این وزارتخانه رفتند. کارگران، مهندسان و متخصصان ما اعلام می‌کند که ما را نجات بدهید. این وزارتخانه یک نفر اقتصادی را می‌خواهد.

او خطاب به  ربیعی اعلام کرد:  مگر شما در رای اعتماد اعلام نکردید که نگاه من جوانگرایانه است؟ چرا امروز به جوانان بها نمی‌دهید؟ همه میدانیم که جوانان از ما تواناتر و به‌روزتر هستند. بردارید ربیعی را و یک وزیر قدرتمند بیاورید. ایشان همواره با بانوان این کشور هم احساسی رفتار می‌کند و هر روز در تلویزیون گریه میکند و می‌خواهد کشور را دلسوزانه به پیش ببرد. امیدوارم مجلس احساسی رفتار نکند.

*ربیعی عامل گرایش جوانان به سمت داعش 

شهاب نادری نماینده مردم پاوه در مجلس در مخالفت با وزیر کار و موافق استیضاح ربیعی گفت:  جنابعالی متولی کارگران هستید، بفرمایید امروز چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ عدم توجه به اشتغال، ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه برای اشتغال اختصاص دادید اما شما هیچ کاری انجام ندادید. معاون شما خط فقر را در سال ۹۶، ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرد تا شما به عنوان یک قهرمان معرفی شوید اما خط فقر ۲.۵ میلیون تومان است.

نادری اظهار کرد: شما که مسئول اشتغال کشور نیستید، ولی ۴۰ درصد بنگاه‌های اقتصادی کشور در دست شماست. مطالبه ما این بود که اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها را معرفی کنید. ماحصل دوران مدیریتی شما این بوده که ارزش دارایی سرمایه کارگران به ۲ درصد تنزل پیدا کرده است.

نماینده مردم پاوه اذعان داشت: دکتر ربیعی! من در بحث بیکاری جوانان در منطقه صفر مرزی خدمت شما آمدیم و قول دادید. شما چه اقدامات مثبتی در نقطه صفر مرزی انجام دادید؟ من هر بار خدمت شما آمدم شما رایزنی کردید و وعده دادید تا مشکلات را حل کنید. جوانان مناطق نقطه صفر مرزی را اگر سر کار نگذارید، جذب گروه‌هایی مثل داعش می‌شوند. حواستان باشد اگر شما امروز کاری انجام ندهید که در جامعه بازخورد خوبی داشته باشد، فردا دیگر رای ندارید.

*ربیعی توانایی ندارد

,

اسحاق جهانگیری ، معاون اول رئیس جمهور برای استیضاح وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی در قوه مقننه حضور پیدا کرد. همچنین ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی، حسینعلی امیری معاون پارلمانی ریاست جمهوری، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سیدتقی نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی برای همراهی وزیر تعاون در صحن علنی حاضر شدند.

,

در ابتدا نمایندگان موافق و مخالف دلیل خود را از طرح استضاح وزرای مذکور اعلام می‌کنند.

,

*مخالفان وزیر کار

, *مخالفان وزیر کار, *مخالفان وزیر کار,

ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مخالف وزیر کار پشت تریبون رفت و در مخالفت خود بیان کرد: متاسفانه طی این دو سه سال اخیر همواره با فشارهای گوناگون، ایشان در این پست باقی مانده است. این وزارتخانه بالغ بر ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه دارد. اگر این سرمایه را در اختیار بانک قرار دهیم، ۳۰ میلیارد دلار به ما سود می‌رساند.

,

بیگی خاطرنشان کرد:  در همین جا من از آقای نوبخت هم تشکر می‌کنم که برای این حرکت خیر، شب گذشته اعتباراتی را برای حقوق، مزایا و عیدی کارکنان ذوب آهن پرداخت کردند. مجلس شورای اسلامی با نیت خیرخواهانه بخشی از سرمایه کشور را در اختیار این وزارتخانه قرار داد تا بتواند به بازنشستگان و نیروهای محروم خدمت کند. امروز شاهدیم شرکت نفتکش به این وزارتخانه واگذار شده است. پتروشیمی که باید ۳۰ میلیارد دلار در سال سود داشته باشد و خزانه را پر کند، به این وزارتخانه برگزار شده ولی این سود به خزانه واریز نمی‌شود.

,

وی گفت:  شرکت رجا، شرکت شستا به این وزارتخانه واگذار شده است. همه کارگران و دولتمردان و انقلابیون می‌گویند که ده سال آینده ظلم‌های امروز را متوجه خواهید شد. امکان سرمایه‌گذاری جدید نیست و پتروشیمی ما در حال انهدام است. وقتی به هواپیمایی آسمان می‌نگریم مشاهده می‍‌کنم که همه نیروهای توانا از این وزارتخانه رفتند. کارگران، مهندسان و متخصصان ما اعلام می‌کند که ما را نجات بدهید. این وزارتخانه یک نفر اقتصادی را می‌خواهد.

,

او خطاب به  ربیعی اعلام کرد:  مگر شما در رای اعتماد اعلام نکردید که نگاه من جوانگرایانه است؟ چرا امروز به جوانان بها نمی‌دهید؟ همه میدانیم که جوانان از ما تواناتر و به‌روزتر هستند. بردارید ربیعی را و یک وزیر قدرتمند بیاورید. ایشان همواره با بانوان این کشور هم احساسی رفتار می‌کند و هر روز در تلویزیون گریه میکند و می‌خواهد کشور را دلسوزانه به پیش ببرد. امیدوارم مجلس احساسی رفتار نکند.

,

*ربیعی عامل گرایش جوانان به سمت داعش 

, *ربیعی عامل گرایش جوانان به سمت داعش , *ربیعی عامل گرایش جوانان به سمت داعش ,

شهاب نادری نماینده مردم پاوه در مجلس در مخالفت با وزیر کار و موافق استیضاح ربیعی گفت:  جنابعالی متولی کارگران هستید، بفرمایید امروز چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ عدم توجه به اشتغال، ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه برای اشتغال اختصاص دادید اما شما هیچ کاری انجام ندادید. معاون شما خط فقر را در سال ۹۶، ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرد تا شما به عنوان یک قهرمان معرفی شوید اما خط فقر ۲.۵ میلیون تومان است.

,

نادری اظهار کرد: شما که مسئول اشتغال کشور نیستید، ولی ۴۰ درصد بنگاه‌های اقتصادی کشور در دست شماست. مطالبه ما این بود که اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها را معرفی کنید. ماحصل دوران مدیریتی شما این بوده که ارزش دارایی سرمایه کارگران به ۲ درصد تنزل پیدا کرده است.

,

نماینده مردم پاوه اذعان داشت: دکتر ربیعی! من در بحث بیکاری جوانان در منطقه صفر مرزی خدمت شما آمدیم و قول دادید. شما چه اقدامات مثبتی در نقطه صفر مرزی انجام دادید؟ من هر بار خدمت شما آمدم شما رایزنی کردید و وعده دادید تا مشکلات را حل کنید. جوانان مناطق نقطه صفر مرزی را اگر سر کار نگذارید، جذب گروه‌هایی مثل داعش می‌شوند. حواستان باشد اگر شما امروز کاری انجام ندهید که در جامعه بازخورد خوبی داشته باشد، فردا دیگر رای ندارید.

,

*ربیعی توانایی ندارد

,

محمدحسین فرهنگی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه مخالفان اظهار کرد: ما در ابتدای آغاز به کار دکتر ربیعی، از ایشان حمایت کردیم و احساس ما این بود که ایشان در این مجموعه بسیار گسترده و مهم موفق خواهد بود. اما الان متوجه این هستیم که ایشان عملا این توانایی را ندارد.

,

فرهنگی ادامه داد: دولت مکلف بود که بدهی‌هایش به سازمان‌های مختلف را از طرق مختلف تسویه کند. عملا که اتفاقی نیفتاده هیچ، شروع به حراج اموال کارگران هم کرده‌اند. در تیتر اول یکی از روزنامه‌ها به نقل از مسئولان تامین اجتماعی اعلام شد که ۱۱ هزار میلیارد تومان از اموال تامین اجتماعی در حال واگذار شدن است. سپس گفته بودن که این‌ها حدود ۳ هزار میلیارد تومان در سال سوددهی داشته‌اند؛ کدام عقل سلیمی اموال در اختیار خودشان را واگذار می‌کند؟

,

نماینده مردم تبریز افزود:  یکی از این بنگاه‌ها در سال ۹۵، ۵۰ درصد فروشش را سود کرده بود و این یک موفقیت بزرگ است. کدام عقل سلیمی چنین بنگاه موفقی را واگذار می‌کند؟ این‌ها به خاطر برنامه‌ریزی نادرست و سوءتدبیر است. اموال کارگران به درستی اداره نمی‌شود.

,

* از مجموعه‌ای کارنابلد چیزی جز سقوط انتظار نمی‌رود

, * از مجموعه‌ای کارنابلد چیزی جز سقوط انتظار نمی‌رود, * از مجموعه‌ای کارنابلد چیزی جز سقوط انتظار نمی‌رود,

محمود نگهبان سلامی  نایب رئیس دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات مخالف بعدی بود که در جایگاه حضور پیدا کرد و گفت:  امروز با تجمعات کارگری مواجهیم. این تجمعات به دلیل عدم پاسخگویی به مشکلات روزانه شکل می‌گیرد، وزیر محترم بیشتر از کارگران برای رسیدن به اهداف شخصی و ابقاء خودشان استفاده می‌کنند، شاهد پیامک‌هایی هم بودیم که در صورت استیضاح وزیر کار، کارگران در مقابل مجلس تجمع خواهند کرد.

,

سلامی اضافه کرد:بحث امنیتی کردن فضای وزارتخانه و زیرمجموعه‌های آن است. آقای ربیعی! حوزه شما حوزه اجتماعی و فرهنگی می‌باشد و امروز شاهد مشکلات زیادی در حوزه آسیب‌های اجتماعی هستیم که کوچک ترین قدمی برای حل آن‌ها برداشته نمی‌شود. انتظار ما از شما به عنوان یک وزیر سابقه‌دار این بود که تمام بنگاه‌ها را به بخش‌های خصوصی واگذار می‌کردید تا تصدی‌گری کاهش پیدا کند، نمایندگان مجلس حق دارند نسبت به اموال عمومی و پول کارگران حساس باشند. عملکرد چند ساله شما نشان می‌دهد، نه ضعیفان توانمند شدند و نه معلولان از حلقه محدودیت خارج شده‌اند.

,

وی خاطرنشان کرد: امروز داغدار از دست دادن ۶۶ نفر از هموطنانمان هستیم، هواپیمایی آسمان بدون رعایت کمترین شاخص‌ها انتخاب شده‌اند. از مجموعه‌ای کارنابلد چیزی جز سقوط انتظار نمی‌رود. سابقه استیضاح شما را به خاطر می‌آورم، معمولا قرآنی را در دست گرفته و بغض می‌کنید تا با احساسات بازی کرده و برای خود بلیط بازگشت تهیه کنید. امروز مجلس شورای اسلامی بلیط سقوط شما را صادر خواهد کرد.

,

*این همه پرونده اختلاس رو شد، کدامیک به وزارتخانه من مرتبط بود؟

, *این همه پرونده اختلاس رو شد، کدامیک به وزارتخانه من مرتبط بود؟, *این همه پرونده اختلاس رو شد، کدامیک به وزارتخانه من مرتبط بود؟,

علی ربیعی در صحن مجلس در دفاع از خود پشت تریبون حضور پیدا کرد و اظهار کرد: حضور در صحن مجلس را فرصتی برای تبیین دقیق اهم مسائل کشور می‌دانم. حضور در صحن مجلس را فرصتی برای مباحثه جدی میان یک عضو دولت و نمایندگان درباره مشکلات کشور می‌دانم.

,

ربیعی گفت: ۷ ماه قبل برنامه‌ای به مجلس دادم و ۱۹۱ نفر به من رای دادند، از استیضاح کنندگان تقاضا دارم که با اعلام آمار دقیق، میزان تخطی من از برنامه را اعلام کنند. ۹۰ درصد مباحث درباره شرکت‌های وابسته به ما بود، متاسفم که کارکردهای این مجموعه به مجموعه‌ای مثل «شستا» تقلیل پیدا کرده است.

,

وی آسیب‌ها، عدالت، فقر و … را از مسائل بنیادین در پیش رو دانست و افزود: ما با فهم درست و اجماع قادر به حل مشکلات هستیم؛ قالب کسانی که در شلوغی‌های دی ماه دستگیر شدند، شغل داشتند. انگیزه داشتم و پرتلاش بودم، نظریه و ایده داشتم و تیم خوب به کار گرفتم اما این نیاز به اجماع همه دارد.

,

وزیر کار با اشاره به اینکه ماهی یک میلیون مراجعه به وزارتخانه من صورت می‌گیرد، ادامه داد:  در مورد فقر مطلق و اشتغال خرد مرتبط با فقر مطلق کار را پیش بردیم، سیاست‌های فقرزدایی را داشتیم درحالی که  فقر با پاشیدن پول حل نمی‌شود و ۲۰ سال برنامه می‌خواهد. ما خودمان اصلاح صندوق‌ها را به دولت پیشنهاد کردیم.

,

ربیعی خاطرنشان کرد: بخشی از وظایف من در صندوق‌ها شرکت‌ها بوده است، ما به سمت شفاف‌سازی حرکت کرده‌ایم و به عنوان یک نظریه مبارزه با فساد معتقدم که باید به سمت غیربنگاه‌داری برویم، این همه پرونده اختلاس رو شد، کدامیک به وزارتخانه من مرتبط بود؟

,

وی بیان کرد: هیچ‌کدام ما سوپرمن نیستیم اما معتقدم که روند سالم در وزارتخانه کار در حال اجراست. امروز تیم هیئت مدیره «شستا» از بهترین‌ها هستند. من ثبات مدیریت در تامین اجتماعی را حفظ کرده‌ام.  همین که ۹۰ درصد شرکت‌های من در سامانه «کدال» قابل دسترسی هستند، یک افتخار برای من است. تا شهریور ۹۷، از بنگاه‌هایی که کم بازده هستند خارج خواهیم شد. این پول باید برای سرمایه‌گذاری غیرنسلی هزینه شود.

,

وزیر کار تصریح کرد: ما بهینه کردن سرمایه‌گذاری‌ها را شروع کرده‌ایم، می‌خواهیم صندوق‌ها را از بنگاه‌داری جدا کنیم و مجلس باید برای این اقدام به من پاداش دهد. میانگین فروش کل مجموعه شستا برابر با ۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده که امروز به ۲۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.

,

ربیعی گفت: این‌ها همه اتفاق افتاده و می‌توانید آمار بدهید، مگر این شرکت‌ها را وزیر رفاه تحویل گرفت؟ مگر ما رفتیم و گفتیم که به ما کشتیرانی بدهید؟ شما کج‌خصوصی‌سازی را دنبال کردید. به شما می‌گویم که ۸۰ درصد سود ما به خاطر ۲۰ درصدی است که خودمان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

,

موافقان

,

*ربیعی بود که صندوق بازنشستگی را افشا کرد

,

جهانبخش محبی‌نیا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی  در موافقت از وزیر کار پشت تریبون رفت و گفت: مطالبی در این جا مطرح شد که بخشی از آن‌ها قابل تامل است، از آقای ربیعی می‌خواهم که اگر مجلس به ایشان اعتماد کرد، تا حدی که برایشان مقدور است با مجلس و نمایندگان مردم مهربان باشند. این جا قرار است مدیریت وزیر مورد استیضاح قرار بگیرد، لرزاندن تن خانمی که در خاک است چه معنایی دارد؟ خانمی که من خودم شاهدم که در دوران جنگ حضور داشته است.

,

محبی نیا افزود: آقای ربیعی بیشتر از سایر وزرا به سایر شهرستان‌ها سفر کرده‌اند؛ وزیر کار قبلی را با این وزیر مقایسه کنید؛ ۶ ماه برای برخورد با مفاسد و ایجاد اشتغال کافی نیست.

,

وی خاطرنشان کرد: ربیعی فرزند جوادیه می‌باشد، ربیعی فرزند خانواده‌ای است که فقر را در آغوش گرفته بود و من ۴۰ سال است که ایشان را می‌شناسم. همین آقای ربیعی از من شکایت کرده بود. من شاهد بودم که ربیعی در اوایل انقلاب به عنوان یک نگاه جامع به سراغ امنیت آمد. نگاه ربیعی به مسائل قومی، جغرافیایی و تاریخی امنیتی محض نبود، اولین مجله به زبان کردی آن زمان به ریاست علی ربیعی منتشر شد.

,

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: اگر به آقای ربیعی اعتماد کردید، حتما خواهیم نشست و مذاکره و دعوا خواهیم کرد. چه کسی در این مملکت پرده از روی صندوق بازنشستگی و فجایع آن کنار زد؟ مشکلات صندوق بازنشستگی از مسائل زیست محیطی به مراتب وحشتناک‌تر است.

,

محبی‌نیا اضافه کرد:  وزارت رفاه و تامین اجتماعی در حوزه فقر، بیمه تامین اجتماعی و اشتغال مسئولیت دارد. شاخص فقر ما در سال ۸۴، ۱۸ درصد بوده اما در سال ۹۶ به ۳۰ درصد رسیده است. ما هم نسبت به مشکلات آگاهی داریم اما باید دلیل آن را بررسی کنیم. بسیاری از بنیادها متولی مبارزه با فقر هستند اما این حرکت به صورت واحد نیست که ما این موضوع را هم بررسی می‌کنیم.

,

*اختلاسی از وزارت خانه ربیعی بیرون نیامده

, *اختلاسی از وزارت خانه ربیعی بیرون نیامده, *اختلاسی از وزارت خانه ربیعی بیرون نیامده,

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با استیضاح وزیر کار اظهار کرد:  من در هیچ دوره‌ای از هیچ وزیری حمایت نکرده‌ام. وزارتخانه آقای ربیعی ۳ بخش دارد که فقط ۲۰ درصد آن مربوط به اقتصاد و ۸۰ درصد باقی مانده مربوط به بخش‌های اجتماعی و خدماتی است.

,

کواکبیان گفت:  کدامیک از استیضاح کنندگان در بخش‌های اجتماعی و خدماتی قائل به شفافیت نیست؟ درباره آن ۲۰ درصد عرض بنده این است که در طول مدت وزارت آقای ربیعی کدام اختلاس در این وزارتخانه صورت گرفته است؟

,

وی خاطرنشان کرد:  در دوره قبلی از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان که در بخش‌های اقتصادی بود، فقط ۱۷ هزار میلیارد تومان به بابک زنجانی داده شد. آیا فساد ۳ هزار میلیاردی، ۱۰۰ هزار میلیاردی و … تاکنون از وزارت رفاه سرچشمه گرفته است؟

,

نماینده مردم تهران بیان کرد: تا فساد در این کشور کفن نشود؛ این وطن، وطن نشود. خوشبختانه در دوره آقای ربیعی تغییر رویکردی هم در بخش‌های اقتصادی صورت گرفته است.  عزیزانی که آسیب‌های اجتماعی را به گردن آقای ربیعی انداختند، پس چرا وزیر کشور رئیس شورای آسیب‌های اجتماعی است؟ اگر جرئت دارید این آمارها را به ایشان بگویید. مگر ما از فقر اجتماعی خبر نداریم؟ اما آیا قرار است تمام مشکل فقر را ربیعی حل کند؟ من با بسیاری از وزیران و حتی دولت مخالفم.

,

کواکبیان بیان کرد: اگر ربیعی نبود، ده‌ها اعتصاب و تحصن در سراسر کشور پیش می‌آمد. ایشان خودش کارگر بوده و زبان این قشر را به خوبی می‌فهمد. ما آقای ربیعی را ۱۰۰ درصد اصلاح‌طلب می‌دانیم و فراکسیون ما هم با این استیضاح مخالف است. اگر می‌خواهید بخش‌های کارگری دچار تنش و مشکل نشود و شب عیدی همه به حق و حقوقشان برسند، به این برادر انقلابی رای بدهید.

,

*من الان بخواهم شرکت مسافربری «رجا» را بفروشم، چه کسی می‌خرد؟ 

,

ربیعی در بخش دوم سخنان خود با انتقاد از سخنان حسن‌بیگی مبنی بر ارزش ۶۰۰ هزار میلیارد تومان «شستا»  اظهار کرد: این آمار  اشتباه می‌باشد، ما دو هدف محو فقر مطلق و اشتغال فراگیر را در کنار دولت دنبال کردیم، ۱۱ هزار فقیر و بیچاره شهری در وزارتخانه ما پایه‌ریزی شد.

,

ربیعی گفت: طرح تحول سلامت را ما با تمام کاستی‌ها دنبال کردیم و به آن افتخار می‌کنم، ما حداقل‌ها را به ۸۰ درصد حداقل دستمزد رساندیم.  قدرت خرید بازنشستگان و کارگران سال‌های سال کاهش داشت. آیا می‌شد این قدرت خرید را به یک باره درست کرد؟ سیاست پیشی دادن مزد بر تورم یک سیاست افتخارآمیز بود که ما آن را انجام دادیم. اگر وضعیت کارگران را از من بپرسید، می‌گویم خوب نیست اما آیا غیر از این مسیر که پیش گرفته‌ایم، چاره دیگری داریم؟

,

وزیر کار افزود: هیچ سالمندی فقیر زندگی نخواهد کرد و این جزو اتفاقات مهم است، ما دیدیم که هزار روز اول زندگی افراد مهم است و نظام غربالگری گوش، شنوایی و ژنتیک را دنبال می‌کنیم. این‌ها کافی نیست؟ ۲۰۰ هزار زن باردار دچار سوء تغذیه را تامین کردیم. بزرگ‌ترین نگرانی من امنیت شغلی است.

,

وی ادامه داد: خوش حالم که در دوره من تشکل‌های کارگری ۵۵ درصد افزایش یافت، راه‌اندازی پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان که طی آن هر ایرانی یک شناسنامه خواهد داشت. ما پول زیادی می‌پاشیدیم اما کارساز رفع فقر نبود. بلوچستان ما مملو از کودکان بازمانده از تحصیل بود که برنامه ریختیم و مشکلات حل شد، البته این کار هنوز هم نیاز به استمرار دارد.

,

ربیعی خاطرنشان کرد: معتقدم که دانش این کار در وزارتخانه وجود دارد چرا که نیروهای متخصصی را انتخاب کرده‌ایم. ما در تامین اجتماعی یک روز حقوق عقب افتاده مستمری بگیران را نداشته‌ایم، در ۹ ماهه اول امسال ۶۰۰ هزار دفترچه تامین اجتماعی شغل اولی داشته‌ایم. برنامه دیگر ما تثبیت اشتغال موجود بود، اگر برنامه تثبیت اشتغال نبود، حدود ۳۰۰ هزار شغل ریزش کرده بود. ما برنامه اشتغال حمایتی و روستایی آوردیم؛ ما از همان اول معتقد بودیم که پول‌پاشی راه حل مشکلات نیست.

,

وزیر کار تاکیدکرد:  بیکاری امروز ناشی از دو یا سه دهه برنامه‌ریزی است. امروز ما سند اشتغال را آماده کرده‌ایم و برنامه‌های ما طبق این سند در حال پیشروی است. آثار برنامه‌های رفاهی و اشتغالی دولت رو به افزایش است و در سال‌های آتی خودش را نشان خواهد داد. اشتغال ناشی از روند اقتصاد کلان شامل سیاست‌های مالی، تجارت خارجی، واردات قاچاق، سیاست بازار مصرف و نهایتا بازار کار است. من با این محدودیت مسئولیت را پذیرفته‌ام. فک می‌کنم که با توجه به شرایطی که داریم، وضعیت مناسبی را به دنبال خواهیم داشت.

,

وی عنوان کرد: ما نمی‌توانیم در مورد صندوق‌ها تصمیمات سخت و درست بگیریم و این میسر نیست مگر با همکاری دولت و مجلس و حمایت کل نظام. آیا من برنامه‌ای برای اصلاح نداشتم؟ روند ما روند مثبت و رو به جلویی بوده است.

,

ربیعی اضافه کرد: یکی از مباحثی که مطرح شد، بحث هواپیمایی آسمان بود. من الان بخواهم شرکت مسافربری «رجا» را بفروشم، چه کسی می‌خرد؟ هواپیما سالم بوده و هر چهار روز به مناطق مختلف می‌رفته است. وضعیت آب و هوا در مبدا و مقصد هم مطلوب گزارش شده و بدنه هواپیما هم هیچ مشکلی نداشته است. متاسفانه برخی از افراد به جای بررسی علت این حادثه به یک نفر هجوم می‌آورند. وقتی آسمان را گرفته‌ایم، ۱ و ۲۵۰ میلیارد بدهی داشت که ۹۰۰ میلیارد آن را پرداخت کرده‌ایم.

,

 

,

در ادامه نمایندگان شروع به رای گیری کردند و در پایان وزیر کار با ۱۲۶ رای مخالف ۱۲۴ رای موافق با اختلاف یک رای وزیر ماند.

,

تعداد ارای مآخوذه: ۲۵۳ رای
ارای موافق: ۱۲۶
آرای مخالف: ۱۲۴

,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه