اخبار داغ

تعطیلات عید؛ بهینه‌ترین فرصت مطالعه برای خانواده‌ها/جشنواره نوروزی کتاب‌خوانی را جدی بگیریم

تعطیلات عید؛ بهینه‌ترین فرصت مطالعه برای خانواده‌ها/جشنواره نوروزی کتاب‌خوانی را جدی بگیریم
گرچه در سال‌های اخیر عنصر تنوع و خلاقیت در میان نویسندگان کتاب بیشتر شده است اما وجود برنامه‌های فرهنگی خاص کتاب که با جذابیت مردم را به سمت کتاب فرابخواند، بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف برای کتاب‌خوانی کشور به شمار می‌آید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازسپاس با نزدیکی به ایام عید و تعطیلات نوروزی خانواده‌ها وقت فراغت بیشتری را برای دورهم بودن دارند و تنوع برنامه‌های فرهنگی مناسب نوروزمی تواند این فراغت را به کام آن‌ها شیرین‌تر کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

گرچه تلویزیون و رادیو میهمان هرساله کانون گرم خانواده‌ها هستند اما تنوع در برنامه‌های فرهنگی باید فراتر از قاب تصویر باشد و باید خلأ مطالعه در این ایام برای خانواده‌ها پر شود.

,

اجرای برنامه‌های شاد و مفرح کتاب‌خوانی می‌تواند انس و الفت خانواده‌ها را با کتاب بیشتر کند، اما باید در اجرای چنین برنامه‌هایی دقت و وسواس فراوان به خرج داد زیرا یکی از دلایل آمار پایین سرانه مطالعه در کشور ضعف در تنوع برنامه‌های فرهنگی درزمینهٔ کتاب و کتاب‌خوانی در کشور است.

,

برای مثال وجود جشنواره‌های کتاب کودکان و نوجوانان که فقط مختص آن‌ها و تصویری گری تنها باشد در کشور یا نیست یا به‌خوبی اجرا نمی‌شود.

,

ایام نوروز به دلیل فراغت خانواده‌ها می‌توان از قاب تصویر تلویزیون هم مردم را به مطالعه تشویق کرد و با اجرای برنامه‌های متنوع آن‌ها را به سمت کتاب سوق داد.

,

وجود جشنواره‌های کتاب‌خوانی در کشور با حضور کودکان در تک‌تک شهرها در ایان نوروز یکی از برنامه‌های فرهنگی است که می‌تواند کودکان را به سمت کتاب‌خوانی سوق دهد.

,

حمید زارعی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی درباره روی آوردن کودکان به کتاب‌خوانی گفت: باید کاری کنیم تا جذابیت کتاب برای کودکان مانند جذابیت برنامه‌های تلویزیونی و یا برنامه‌های موبایلی باشد، اگر این‌گونه باشد مطمئن باشید کودک به سمت کتاب جذب خواهد شد.

,

وی گفت: در باشگاه‌های کتاب‌خوانی در شهرستان دشتی سعی کردیم عنصر خلاقیت را به نحو احسنت رعایت کنیم تا کودکان پس از جذب به سمت کتاب از آن دل‌زده نشوند به همین سبب ابتدا کانون خانواده‌ها را با کتاب آشنا کردیم و سپس کودکان را با تشویق به سمت کتاب‌خوانی هدایت کردیم.

,

گرچه در سال‌های اخیر عنصر تنوع و خلاقیت در میان نویسندگان کتاب بیشتر شده است اما وجود برنامه‌های فرهنگی خاص کتاب که با جذابیت مردم را به سمت کتاب فرابخواند، بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف برای کتاب‌خوانی کشور به شمار می‌آید.

,

ایام نوروز با توجه به فضای خاص خود می‌تواند مردم را به سمت کتاب‌خوانی هدایت کند، شاید بتوان در جشنواره‌های نوروزی بخشی را به کتاب اختصاص داد و یا کتاب را به‌عنوان جایزه اصلی یک جشنواره معرفی کرد.

,

اهمیت دادن به مقوله بزرگ کتاب‌خوانی باید از پایه آغاز شود و این حمایت باید از سوی مسئولان فرهنگی کشور و در بدنه شهرها از سوی شهرداری‌ها باید امری جدی تلقی شود تا بتوان کتاب را به‌عنوان عضوی از جامعه در میان مردم مشاهده کنیم.

,

سرپرست اداره فرهنگ ارشاد اسلامی شهرستان دشتی در مورد تشویق بهتر خانواده‌ها در نوروز به کتاب‌خوانی نیز گفت: ایام نوروز را می‌توان بهترین زمان دورهمی خانواده‌ها دانست و این دورهمی می‌تواند با کتاب و کتاب‌خوانی رنگین و متنوع‌تر شود.

,

وی ادامه داد: باید برای نهادینه کردن فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور از هر فرصتی استفاده کرد زیرا فرصت‌ها بسان ابرها هستند اگر استفاده نکنیم در آینده قطعاً تأسف خواهیم خورد.

,

مطمئن اهمیت دادن به بحث کتاب‌خوانی در نوروز می‌تواند راه بسیار مؤثری برای برگرداندن جامعه به ریل مطالعه باشد، به امید روزی که کتاب به‌عنوان همراه‌ترین همراه یار غار کودکان ما باشد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه