اخبار داغ

حجت الاسلام ذوالنور؛

در تحقق عنوان شعار سال های گذشته کوتاهی شد/ بانک ها با پول مردم کاسبی و بنگاه داری می کنند

در تحقق عنوان شعار سال های گذشته کوتاهی شد/ بانک ها با پول مردم کاسبی و بنگاه داری می کنند
نماینده مردم قم در مجلس گفت: لحن فرمایشات رهبر انقلاب در لحظه سال تحویل امسال که فرمودند «تا حدودی شعار سال 96 عملی شد»، اشاره به این نکته بود که انگار هیچ اقدامی در راستای اقتصاد مقاومتی انجام نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور در گفتگو با قم فردا، ضمن تبریک فرا رسیدن سال جدید که توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نام گذاری شد و تسلیت سالروز شهادت امام هادی(ع) اظهار داشت: مقام معظم رهبری سال 94 را به نام اقتصادی مقاومتی عنوان کردند که اگر تلاش در زمینه تحقق این عنوان چشمگیر بود ایشان سال 95 را هم به نام اقتصاد مقاومتی اعلام نمی کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,

وی با یادآوری این که رهبر معظم انقلاب سال 96 را هم به نام اقتصاد مقاومتی_تولید و اشتغال نام گذاری کردند، افزود: لحن فرمایشات رهبر انقلاب در لحظه سال تحویل امسال که فرمودند تا حدودی شعار سال 96 عملی شد، اشاره به این نکته بود که انگار هیچ اقدامی در راستای اقتصاد مقاومتی انجام نشده است.

,

نماینده مردم قم بیان داشت: اگر دولت فخیمه است می توانند بگویند ما چیزی به نام اقتصاد مقاومتی نداشتیم، آیا برنامه و بودجه 97 با آن چه که اکنون ارائه داده اند تفاوتی داشت؟ برنامه پیشنهادی پنج ساله ششم توسعه غیر از این چیزی بود که اکنون ارائه دادند؟ و چه چیزی به عنوان اقتصاد مقاومتی لحاظ شده که اگر اقتصاد مقاومتی نبود آن موارد لحاظ نمی شد؟

,

لزوم ارائه برنامه های دولت در زمینه حمایت از تولیدکنندگان داخلی

, لزوم ارائه برنامه های دولت در زمینه حمایت از تولیدکنندگان داخلی,

وی ادامه داد: باید بگوییم که دولت در سال گذشته تقریبا یک برنامه جاری را پیگیری کرده است که اگر برنامه اقتصاد مقاومتی هم نبود به همین منوال انجام می گرفت بنابراین توقع است که دولت به عنوان اقتصاد مقاومتی به بحث تولید ملی ورود پیدا کند.

,

حجت الاسلام ذوالنور اضافه کرد: دولت باید پیشنهادات و برنامه های خود را در زمینه اقتصاد مقاومتی ارائه بدهد که تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی به چه صورت باشد و البته مجلس شورای اسلامی هم باید در این زمینه تلاش کند.

,

وی گفت: دولت باید بررسی کند که الزامات تقویت تولید ملی چه چیزهایی است؛ برنامه های حمایتی از کالای ایرانی کدام برنامه ها می باشد؛ چه اقداماتی باید صورت بگیرد تا حمایت از کالای ایرانی وجود داشته باشد و چه چیزی باعث می شود که کالای خارجی، بازار ایران را قبضه کند اما کالای ایرانی نتواند عرض اندام کند.

,

وی در زمینه رفع مشکل تولیدکنندگان داخلی تأکید کرد: ابتدا باید حمایت از سرمایه گذاری مدنظر باشد و مورد تاکید و تقویت قرار بگیرد واز طرفی موانع سرمایه گذاری نیز برطرف شود؛ همچنین باید بررسی شود چه چیزهای مانع از تولید است که کالای ایرانی نمی تواند حیات خود را استمرار دهد.

,

قیمت کالای ایرانی باید کمتر بشود

, قیمت کالای ایرانی باید کمتر بشود,

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص قیمت بالای کالای ایرانی گفت: از آن جا که هزینه تولید کالا بالا است بنابراین آن چیزی که باعث رقابت می شود تا مردم به سراغ کالای خارجی نروند کیفیت و قیمت کالا است؛ حتی اگر قیمت مطلوب باشد، کیفیت هم اگر نتواند برابری کند باز هم مردم به سراغ جنس ارزان تر و داخلی می روند بنابراین باید قیمت تمام شده کالای ایرانی پایین بیاید.

,

وی ضمن بیان راه های پایین آمدن قیمت کالای ایرانی گفت: ابتدا سرمایه گذار باید احساس امنیت کند، حمایت شود و موانع تولید را برطرف کنند و دولت عواملی را که سبب بالا رفتن قیمت کالا می شود را بردارد؛ به طور مثال دولت باید جلوی قاچاق را بگیرد.

,

وی افزود: بخش سنگینی از کالاهای داخل بازار کالاهایی هستند که از مبادی غیر رسمی به صورت قاچاق وارد کشور می شوند یا با پوشش از مبادی رسمی وارد می شود.

,

حجت الاسلام ذوالنور در ادامه اضافه کرد: دولت باید سرمایه در گردش تولید کننده را افزایش دهد و مالیات های متنوع ، خسته کننده و نفس گیر را از تولید کننده بردارد و بروکراسی کُشنده ای که نفس تولید کننده را می گیرد، تغییر دهند و کار را آسان کنند.

,

بانک ها با پول مردم کاسبی می کنند

, بانک ها با پول مردم کاسبی می کنند,

وی با تاکید بر این که امروزه اگر کسی بخواهد کارگاه تولیدی بزند نفسش گرفته می شود، افزود: بانک ها به دنبال سود هستند و نقش خود را در اقتصاد ایفا نمی کنند؛ نقش بانک ها مخرب و منفی است زیرا بانک ها بنگاه داری و سودا گری می کنند و نفس تولید کننده را می گیرند.

,

نماینده مردم قم در مجلس بیان داشت: امروزه هیچ تولیدی 15 درصد سود ندارد ولی وقتی بانک ها 18 درصد وام می دهند، تولیدکننده چگونه نفس بکشد بنابراین بانک ها باید در رسالت خود قرار بگیرند.

,

وی ضمن تاکید بر این که بانک باید از سود پول کارمزد بردارد نه این که با پول مردم کاسبی و بنگاه داری کند، افزود: تا زمانی که سیستم بانکی کشور به طور جدی اصلاح نشود و بانک ها در جایگاه خود در تولید و اقتصاد قرار نگیرند هیچ گاه نمی توانیم قیمت تمام شده کالای ایرانی را پایین بیاوریم تا بتواند رقابت کند بنابراین باید در این زمینه سیستم هایی اصلاح شود و دولت نیز ورود پیدا کند که البته وظیفه مجلس هم در این راستا سنگین است.

,

قوه قضائیه در امنیت سرمایه گذاری به وظایف خود عمل کند

, قوه قضائیه در امنیت سرمایه گذاری به وظایف خود عمل کند,

وی ادامه داد: آن جایی که دولت به کمک احتیاج دارد باید مجلس زیر بغل آن را بگیرد؛ قوانین دست و پاگیر را اصلاح کند و قوانین مورد نیاز را برای دولت تصویب و ابلاغ کند و هر جایی که دولت به رسالت و وظیفه خود عمل نکرد، مجلس باید نقش نظارتی خود را اجرا کند و خودش روی خط دولت قرار بگیرد و مشکلات و موانع دولت را شناسایی کند به این صورت که در ابتدا ورود پیدا کند و جایی که نیاز به اصلاح ساختار و قانون است و یا جایی که نیاز به تصویب و ایجاد قانون جدید است را پیگیری کند.

,

وی با تاکید دوباره بر این که مجلس یا به صورت معین و کمک حال و یاور دولت باید وارد شود و یا در جایی که دولت اعلام نیاز و کمک نمی کند مجلس با تصویب قوانین آن را هُل دهد و یا در جایی که دولت کج می رود مجلس باید جلوی کج روی دولت را بگیرد.

,

وی در خاتمه بیان داشت: قوه قضائیه در امنیت سرمایه گذاری و اجرای قوانین باید وظایفی که دارد را انجام دهد و دستگاه های مختلف نیز در این زمینه فعال باشند تا با ایجاد رغبت در مردم ، کالای ایرانی به قیمت مناسب تهیه شود و تولیدکنندگان قدرت رقابت را پیدا کنند.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه