اخبار داغ

رشته تزئین کار سفال، برای اولین بار در کشور به نام بهار ثبت شده است

رشته تزئین کار سفال، برای اولین بار در کشور به نام بهار ثبت شده است
در بازدیدی که چندی پیش از اداره فنی و حرفه ای شهرستان بهار داشتیم با یکی از رشته های جالب که برای اولین بار در کشور در حال ثبت می باشد آشنا شدیم. رشته تزئین کار سفال نام این هنر می باشد که با تلفیق سفال و فرش ، گلیم و جاجیم آثار زیبایی را می توان خلق کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بهارانه، رشته تزئین کار سفال یکی از رشته های جدید و ابتکاری است. گفتگویی با حمیدرضا ربیعی در این مورد داشتیم. حمیدرضا ربیعی به همراه همسرش فلاح به آموزش این رشته هنری در فنی و حرفه ای بهار می پردازند و تعدادی هنرآموز را در این رشته آموزش می دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بهارانه,

ربیعی در خصوص این رشته گفت: این کار تلفیقی از سفال خام و فرش و گلیم و کارهای قدیمی است و در کل کشور برای اولین بار است که این رشته ثبت می شود و این کار به نام همدان و بهار ثبت خواهد شد.

,

وی گفت: ما با این کار هم به احیای آثار قدیمی همچون فرش و گلیم و جاجیم کمک کرده ایم و هم با ترکیب آن با سفال کار بدیعی  را ایجاد می کنیم.

,

, ,

ربیعی که خود کارشناس فرش می باشد گفت: ما شاهد این بودیم که فرش ها، گلیم ، جاجیم و دیگر آثار قدیمی به دلیل پارگی و فرسودگی در حال خراب شدن هستند و نه می توان از آن استفاده سابق را داشت و نه می توان از آن استفاده دیگری کرد. این در صورتی بود که این آثار دارای قدمت بالایی بودند و برای من همیشه این سوال مطرح بود که چگونه می توان از این آثار محافظت کرد یا آنها را احیا کرد، تا اینکه به طور اتفاقی چند سال پیش یک گلدان کوچک که روی آن تکه ای فرش کار شده بود را دیدم و این ایده به ذهنم رسید که از این تکنیک می توان برای احیای این آثار استفاده کرد.

,

ربیعی ادامه داد: از همان موقع دست به کار شدیم و اقدام به جمع آوری آثار قدیمی در حال فرسودگی همچون فرش و گلیم و جاجیم کردیم و این آثار را متناسب با طرح و نقشه خاص بر روی سفال پیاده کردیم.

,

فلاح که مسئولیت آموزش به بانوان مرکز فنی و حرفه ای خواهران را بر عهده دارد در ادامه صحبت های همسرش گفت: ما این کار را مدت 5 سال است که به طور جدی شروع کرده ایم و فرش و گلیم مورد نیاز خود را از مناطق کردستان، کاشان، اصفهان، مشهد و اردبیل جمع آوری می کنیم و در تزئینات سفال از آنها استفاده می کنیم.

,

, ,

فلاح گفت: کارهای ما در ابعاد مختلف از قلمدان های کوچک شروع شده تا به گلدان های یک و نیم متری و سماور هم می رسد و در همه کارها از گلیم ها و فرش های برش داده شده و نخ و کنف طبیعی استفاده می شود و همه کارها به صورت صد درصد پشم است و کارها به همه نقاط ایران ارسال می شود.

,

وی ادامه داد: زمان تعریف شده برای آموزش 120 ساعت است و از بهمن ماه 96 است که در فنی حرفه ای بهار کار آموزش این رشته را آغاز کرده ایم و همه کارآموزان تا قبل از اتمام آموزش ها سفارش کار گرفته اند و خوشبختانه این کار ارزآوری خیلی خوبی داشته و بهترین کار برای افراد به خصوص برای بانوان خانه دار است به طوریکه خانم های خانه دار بدون اینکه به کارگاه نیاز داشته باشند می توانند با تحویل وسایل مورد نیاز کار را در منزل انجام داده و کار تمام شده را به ما تحویل دهند و ما این کارها را برایشان به فروش می رسانیم.

,

, ,

فلاح همچنین با تشکر از مدیر مرکز فنی و حرفه ای بهار گفت: در بحث استاندار سازی کمک زیادی از جانب این مرکز انجام شده و این رشته هنری به نام همدان و بهار به ثبت رسیده است.

,

فلاح ادامه داد: این آثار به استان های مختلف ارسال می شود و در هر استان یک نمایندگی داریم که به عنوان مرکز پخش فعالیت می کنند و علاوه بر این آثار به کشورهای مختلف به صورت محدود نیز صادر شده است.

,

, ,

احمد سیفی رئیس مرکز فنی و حرفه ای شهرستان بهار که در این بازدید حضور داشت این رشته را یکی از بهترین رشته ها بری زنان بی سرپرست ، بد سرپرست و خود سرپرست دانست و گفت: با رایزنی هایی که با کمیته امداد، بهزیستی و دیگر نهادها داشته ایم ، زنانی که می توانند در رشته های فنی حرفه ای شرکت داشته و خود مشغول به کار شوند معرفی خواهند شد تا بدون هیچ هزینه ای آموزش ببینند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه