اخبار داغ

گشت و گذار مجازی:

معرفی جاذبه های مذهبی و زیارتی همدان

معرفی جاذبه های مذهبی و زیارتی همدان
از جاذبه های مذهبی استان می توان به امام زاده ها و بُقاع متبرکه، مساجد جامع، مزارات و کلیساها اشاره کرد. این اماکن هم از نظر معنوی و هم از نظر سبک معماری مورد توجه گردشگران بوده و در بیش تر ایام به ویژه روزهای پنج شنبه و مناسبت های مذهبی، مورد زیارت و استقبال قرار می گیرند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از صبح الوند، همدان یکی از مراکز تمدنی بسیار کهن در ایران و جهان به شمار می‌آید. به همین دلیل این سرزمین آثار باستانی و تاریخی مختلفی را از دوران گذشته به یادگار دارد.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, صبح الوند,

وجود این آثار زمینه و امکان فراوانی را برای رونق صنعت گردشگری استان و علاوه بر این موقعیت جغرافیایی و جاذبه- های فرهنگی، هنری و اقتصادی این زمینه را تقویت کرده است.

,

بنابراین باید گفت همدان برای تبدیل شدن به یکی از قطب‌های گردشگری در سطح کشور و حتی جهان از ویژگی و امکان بالایی برخودار است.

,

امام زاده عبدا... (ع)

,

, ,

, ,

, ,

آرامگاه امامزاده عبداله در همدان ، در وسط میدانی به همین نام واقع شده و مدفن دو امامزاده است، که پدر و پسر هستند، به نامه های : احمد (پدر) و عبدا... (پسر) ، ولی امامزاده به نام عبدالله شهرت یافته است.
این دو امام زاده عالیقدر ، علاوه بر کسوت سیادت و امام زاده بودن، از اعلام دین و پیشوایان بزرگ و ناشران علم و قسط، مربی نفوس و مجری حدود بوده اند و نسب تعدادی از رجال علم و تقوی، به این دو منتهی می شود. به هنگام تسلط قرامطه بر شهرهای غربی ایران (حدود 294 هجری) که مصادف با آغاز خلافت المقتدرباا... عباسی بوده، جناب احمد به شهادت می رسد. شجره نامه این دو بزرگوار به شرح زیر ذکر شده است:
" قتیل القامطه جناب احمد بن محمد ابن ابراهیم بن عبیدا... بن موسی الکاظم (ع) "

,
,
,

" جناب عبدا... بن احمد بن محمد بن براهیم بن عبیدا.. بن موسی الکاظم (ع) "

,

از سال 1369 تا 1357 ساختمان قبلی بقعه تخریب و بنایی شکیل و زیبا به جای آن احداث گردید.
مردم همدان، اعتقاد زیادی به این امامزاده ها دارند و به همین جهت، معمولاً پس از برآورده شدن حاجاتشان، نذورات خود را در این محل ادا می نماید و د رمراسم عروسی، عروس و دامادها، این امامزاده را طواف می کنند.

,
,

*******************************************************************************************

,

امام زاده حسین " شاه زاده حسین" (ع)

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

مقبره امامزاده حسین معروف به شاهزاده حسین ، در میدان امام خمینی، ابتدای خیابان شهدا قرار گرفته است. تا چندی پیش تصور بر این بود ، که نسب صاحب این بقعه ، با 7 واسطه به امام حسن مجتبی (ع)می رسد، لیکن در کتاب "پژوهشی در باره امامزادگان همدان" تالیف مرحوم حاج شیخ حسین عندلیب زاده، در مورد این اما زاده آمده است:
" با توجه به تصریح برخی از علمای انساب و تاریخ، نسبت به دفن جناب حسین بن علی النقی (ع) در همدان، شهرت بین مردم متدین و عدم انکار مزارشناسان و با استناد به اسناد عتیق بقعه، که از شخص دفن شده، در این مزار به عنوان " امامزاده لازم التعظیم و التکریم حسین بن علی النقی (ع) یاد کرده است، اطمینان پیدا می کنیم که این مزار ، مدفن این امامزاده است. لذا صاحب این بقعه ، فرزند امام علی النقی (ع) ، برادر امام حسن عسگری (ع) و عموی گرامی امام مهدی (عج) محسوب می گردد.

,
,

علاوه بر آن حضرت، تعدادی از رجال علم و ادب و یا وابستگان حکومتهای وقت نیز در جوار این مقبره مدفون می باشد، از جمله "آباغا خان" فرزند هلاکوخان مغول ، سرشاه سلطان حسین صفوی و یکی از احفاد خواجه نصیر الدین طوسی .
اسناد و نوشته های عتیق این آستان، نشانه پیشینه تاریخی مزار و شکوه آن نزد مردم متدین بوده است، اما از زمانی که مسلم گردید، آن حضرت فرزند بی واسطه امام علی النقی(ع) می باشند، مورد عشق و ملاقه مضاعف ارادتمندان به این خاندان قرار گرفت. از قرار اطلاع، برای توسعه آن برنامه های عمرانی گسترده ای ، پیش بینی شده است. مقبره امام زاده حسین، طی شماره 1707/3 مورخه 7/3/1365 در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

,
,

*******************************************************************************************

,

امام زاده محسن " امام زاده کوه " (ع)

,

, ,

بقعه امامزاده محسن، بر فراز تپه ای در دامنه شمالی کوهستان لوند و در انتهای دره سرسبز و مصفای برفین ( وفرجین) قرار گرفته و به همین دلیل به امامزاده کوه نیز شهرت یافته است.
این دره به علت امتداد شرقی به غربی، در تمام ساعات روز، از تابش نور خورشید بهره می گیرد.
فاصله امامزاده کوه تا شهر همدان، حدود 15 کیلومتر است، که مسیر ان از شهر مریانج و روستای سولان، توئین، موئین وفرجین می گذرد. در روی مقبره امامزاده محسن، اثری از سنگ قبر مشاهده نمی شود، اما در حاشیه صندوقی چوبی، هویت امامزاده به نام: محسن بن علی النقی بن الحسین بن زید بن الحسن المجتبی (ع) و تاریخ ساخت صندوق به سال 935 هجری نوشته شده و با تکرار صلوات تزئین شده است.
این بقعه، مدفن یکی از اصحاب حضرت علی (ع) به نام ابودجانه انصاری نیز هست.

,
,
,
,

تاریخ ساخت بنای بقعه ، بر اساس شناسنامه آن، قرن هفتم هجری است، که به دوره ایلخانیان می رسد. این بنا تا کنون چند بار مرمت شده و شباهت زیادی به بنای "هفتاد و دو تن" در ساروق اراک دارد و به شماره 824 مورخه 5/10/47 در فهرست آثار تاریخی به ثبت رسیده است.

,

منطقه جغرافیایی امام زاده، به لحاظ دارا بودن آب و هوای مطبوع و دره های مصفا ، علاوه بر جذابیت زیارتی از جنبه سیاحتی و تفریجگاهی نیز، برخوردار می باشد.

,

*******************************************************************************************

,

مسجد جامع همدان

,

 

,

, ,

, ,

 

,

, ,

این مسجد در نزدیکی میدان امام خمینی ، ابتدای خیابان اکباتان قرار گرفته است و تاریخ ساخت آن، که بر لوحه ای در قطار بندی جلو ایوان بزرگ مسجد نگاشته شده 1253 هجری را نشان می دهد. این سال مقارن حکومت فتحعلی شاه قاجار است. مساجد جامع، چنانکه ا نامشان پیداست، نسبت به سایر مساجد جنبه مرکزی دارند و همواره محل تجمع مسلمانان هر منطقه بوده اند.
نقشه این مسجد که به صورت مربعی است، دارای 3 درب ورودی ، 3 ایوان، 6 مناره ، 2 شبستان قدیم و جدید ، حیاط و گنبد بزرگ آجری است.

,
,

در شبستان اصلی مسجد در ضلع جنوبی کتیبه هایی از آیات قرآن در روی کاشی زرد رنگ و به خط ثلث نگاشته شده است و در ورودی شبستان ، بر روی سنگاب بزرگی به قطر دهانه یک متر و ضخامت لبه 13 سانتیمتر و ارتفاع یک متر ، اشعاری به خط نستعلیق حک شده، که نام واقف و تاریخ وقف را بیان می کند، به این شرح:
خادم الدین جناب قدسمدار حاجی الواقف الحمد خان
با توجه به اختلاف تاریخ ساخت بنا و تاریخ سنگاب ، احتمالاً سنگاب قبل از ساخت مسجد وجود داشته است. این مسجد طی شماره 1733 مورخه 26/3/75 به ثبت آثار تاریخی ایران رسیده است.

,
,
,

*******************************************************************************************

,

کلیساهای همدان

,

 

,

, ,

 

,

, ,

اقلیت آشوری و ارمنی همدان، دارای دو کلیسا می باشند، که یکی از آنها، به نام "کلیسای کاتولیک حضرت رفائیل" ، از سال 1956 میلادی تاسیس شده و فعال می باشد و در میدان آرامگاه بوعلی واقع است. مسیحیان همدان، مراسم مذهبی خود را روزهای یکشنبه هر هفته ، به طور آزادانه به جای می آورند.

,

کلیسای دیگری نیز، به نام، "کلیسای گریگوری ارامنه" در میدان مفتح واقع می باشد، که غیر فعال است.

,

*******************************************************************************************

,

امام زاده یحیی (ع)

,

 

,

, ,

, ,

 

,

, ,

مقبره امام زاده یحیی (ع) در محله ای به همین نام در اواسط چهارباغ آیت ا.. مدنی همدان قراردارد. در کتیبه های بنای امامزاده یحیی نوشته ای که مشخص کننده صاحب بقعه و زمان احداث آن باشد، دیده نمی شود و بر روی قبر امامزاده نیز، سنگ نوشته ای وجود ندارد. ولی براساس سنگ عقیق مرمرینی که چند سال پیش از زیر خاک بیرون آورده شد و اینک بر روی دیوار بقعه نصب شده است، صاحب قبر یحیی نام دارد .

,

به استناد کتاب "سر الانساب" شجره نامه این امامزاده با هشت واسطه، به امام حسن مجتبی (ع) می رسد؛ به این ترتیب:
یحیی بن علی بن حسین بن هارون القطع بن حسین بن محمد بن هارون بن محمد بن قاسم بن حسن بن زید بن حسن مجتبی (ع) و در نیمه دوم قرن هشتم هجری در همدان می زیسته است. بر اساس شناسنامه فنی ، بنا به دوره ایلخانیان یا تیموریان تعلق دارد و به شماره 1286/1354 در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

,
,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه