اخبار داغ

چالش عجیب اردبیلی ها بر سر حیران/ اظهارات تفرقه برانگیز به صلاح کشور نیست

چالش عجیب اردبیلی ها بر سر حیران/ اظهارات تفرقه برانگیز به صلاح کشور نیست
اظهارات برخی نمایندگاه مجلس در خصوص گردنه حیران انسان را به یاد برخی از سخنان کشورهای خلیج فارس می اندازد که هر زمان دلشان خواست ادعا می کنند که جزایر ایرانی در خلیج فارس متعلق به آنان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از 8دی، حیران، نام روستایی ییلاقی درشهرستان آستارا واقع در استان گیلان است این روستا در فاصله ۳۰ کیلومتری آستارا قرار داشته و  از سه روستای حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا تشکیل شده‌است، منطقه حیران از توابع شهرستان آستارا در منتهی‌الیه غرب استان گیلان و همجوار با استان اردبیل با ۲۲۰۰ هکتار مساحت است که از این میزان ۱۲۰۰ هکتار به مستثنیات اشخاص و ۱۰۰۰ هکتار به منابع ملی تعلق دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, 8دی,

گردنه حیران

,

گردنه حیران از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این روستا، است که در مسیر راه ارتباطی آستارا - اردبیل قرار گرفته‌ و به همراه روستای ونه‌بین، حاجی امیر بالا و حاجی امیر پایین از مناطق حفاظتی سیاسی و جغرافیایی استان گیلان است و  از یک طرف مشرف به کوه‌هایی است که پوشیده از جنگل‌های انبوه‌است و از سویی مشرف به دره‌ای نه چندان عمیق که از میان آن آستاراچای عبور می‌کند این رود تعیین‌کننده مرز استان گیلان ایران و جمهوری آذربایجان است.

,

 

,

, ,

 

,

این گردنه در بیشتر زمانها در زیر پوششی از مه قرار دارد و از نظر طبیعی دره‌ها و کوهپایه‌های آن، پوشیده از گل‌ها و گیاهان جنگلی و مرتعی هستند با این وجود این گردنه چندان مرتفع نیست و ارتفاع بلندترین نقطهٔ آن از سطح آبهای آزاد تنها حدود ۱۵۰۰ متر است.

,

چالش در گردنه حیران

,

نکته عجیب اینجاست که مناطقی که از لحاظ گردشگری بسیار مناسب هستند یک عده از مسئولان استان های دیگر به دنبال جداکردن آن و الحاق به استان خود هستند، ادعایی که مدتی درباره گردنه حیران و خود این روستا مطرح شده است، اما این اظهارات از زبان یک نماینده مجلس بسیار عجیب بوده و خطر بخش کردن کشور را به یاد می اندازد در همین رابطه صدیف بدری  نماینده مردم اردبیل با اشاره به اینکه شهرستان آستارا از پدید آمدن نخستین تقسیمات کشوری از توابع شهرستان اردبیل و استان آذربایجان شرقی وقت بوده و فقط به دلیل مسافت طولانی آستارا تا تبریز، نبود زیرساخت‌های لازم در منطقه و کیفیت نامناسب جاده حیران و … به گیلان ملحق شد، گفته بود: در شرایط فعلی جاده ارتباطی آستارا به اردبیل و گردنه حیران دارای جاده‌ای استاندارد است و تشکیل استان اردبیل، منطق فاصله طولانی آستارا – تبریز را هم از بین برده است.

,

در 15 مرداد 94  سیروس شفقی فرماندار وقت آستارا در خصوص نصب تابلوهای فرمانداری و بخشداری مرکزی آستارا در حاشیه جاده حیران گفته بود: «با استناد به قانون و با تبعیت از مستندات تقسیمات کشوری، روستاهای «ونه بین» و «حیران» و سایر روستاهای موجود در حاشیه ۲۰ کیلومتر جاده آقچای تا تونل، در بخش مرکزی آستارا و در حوزه جغرافیایی و سیاسی شهرستان آستارا و استان گیلان قرار دارند.»

,

سیروس شفقی در بخش دیگری از  سخنان خود از نامه شماره ۷۶ / ۱۸۳۱۰ مورخه ۲۲ اردیبهشت ماه سال94  معاون راهداری سازمان راهداری‌های کشور مبنی بر انطباق نگهداری راه‌ها براساس مرز جغرافیایی استان‌ها سخن گفته  و تاکید کرده بود: «با استناد بر این مصوبه بسیار مهم کلیه مجوزهای عمرانی در حاشیه جاده حیران در حد فاصل آقچای تا تونل توسط ادارات ذیربط شهرستان مرزی بندر آستارا در استان گیلان صادر خواهد شد.»

,

واگذاری ۲۰ کیلومتر از جاده حیران آستارا در استان گیلان در دهه ۷۰ برای کمک به تأسیس اداره‌کل راه و ترابری استان تازه تأسیس اردبیل سبب بروز مشکلاتی پس از دو دهه برای ساکنان مناطق مذکور شده است و از همه مهم‌تر پس از صدور نامه معاون راهداری سازمان راهداری‌های کشور، شاهد اظهارنظرهای تند و خصمانه از سوی مسئولان استان اردبیل بر علیه مسئولان استان گیلان و تخریب اموال عمومی از جمله تابلوهای راهنمای فرمانداری آستارا، بخشداری مرکزی و یادمان شهدای هشت سال دفاع مقدس در حاشیه جاده مذکور هست.

,

کوچکی نژاد: اگر امکانات داشتند به خلخال توجه بیشتری می کردند تا مردمش خواستار الحاق به گیلان نباشند

,

جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت نیز در این باره معتقد است: بحث الحاق آستارا به اردبیل کار نمایندگان تازه به دوران رسیده است؛ اگر امکانات داشتند به خلخال توجه بیشتر می کردند که مردم خواستار الحاق به گیلان نباشند.

,

کوچکی نژاد با اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان اردبیل مبنی بر الحاق آستارا به استان اردبیل ابراز داشت: کسانی که امروز این بحث را  مطرح می کنند نمایندگان جدید هستند و مسائل را به خوبی نگاه نمی کنند. معتقدم در  تغییر جغرافیای هر استانی بحث کردن چیزی جزء اختلافات قومی و قبیله ای چیز دیگری نیست. من یک بار در مجلس نهم به یکی از نمایندگان اردبیل که چنین بحثی را در مورد گردنه حیران مطرح کرده بود گفتم  اگر شما امکانات دارید به خلخال توجه بیشتر کنید که آن ها خواستار الحاق به گیلان نباشند. اگر نه گردنه حیران را برای یک سری منتفذین و افراد رانتی و ویلاسازی می خواهید  معتقدم به نفع مردم نیست.

,

طبق گفته کوچکی نژاد،  منطقه آستارا از مناطق اصلی گیلان است و گیلان توجه ویژه ای به آن می کند و ما دنبال وصل راه آهن رشت به آستارا هستیم و همچنین دنبال این هستیم بحث اشتغال و بحثهای خدماتی را در آن جا گسترش دهیم. به نظرم این نطق ها تازه به دوراه رسیده هاست و مردم نیز به حرف آن ها توجهی ندارند و  جزء خراب کردن فرد و دامن زدن بر یک سری از اختلافات چیز دیگری نیست.

,

اظهرات برخی از نمایندگاه استان اردبیل واکنش نماینده آستارا را هم به  همراه داشت، ولی داداشی در واکنش به صحبت‌های اخیر دو تن از نمایندگان آذری‌زبان مجلس در خصوص ماجرای الحاق این شهرستان به استان اردبیل، بابیان اینکه از برخی نمایندگان مردم در خانه ملت انتظار داریم که از مطرح کردن بحث‌های مسموم و تفرقه‌انگیز جداً خودداری کنند تصریح کرد: صحبت‌های اخیر دو تن از نمایندگان آذری‌زبان مجلس در خصوص الحاق شهرستان آستارا به استان اردبیل به اختلافات و تفرقه‌های قومی و قبیله‌ای دامن می‌زند.

,

نماینده مردم شهرستان آستارا در مجلس شورای اسلامی مطرح‌شدن بحث‌های تفرقه‌انگیز به‌ویژه اختلافات قومی و قبیله‌ای را به ضرر نظام و انقلاب اسلامی دانست و گفت: برخی از سیاسیون کشور به‌جای پرداختن به وظایف ذاتی خود و پیگیری مطالبات مردم با احساسات قومی و قبیله‌ای ملت شریف ایران بازی می‌کنند.

,

 

,

, ,

 

,

به‌گفته داداشی، تقسیمات کشوری طبق قانون از حوزه وظایف و اختیارات وزارت کشور و هیئت‌دولت بوده و این دولت است که بحث تقسیمات کشوری را در قالب لایحه به مجلس ارائه می‌دهد و نمایندگان مجلس فقط می‌توانند به لایحه دولت جواب آری یا نه بدهند، بنابراین صحبت کردن در خصوص الحاق آستارا به اردبیل در صلاحیت «نادر قاضی‌پور» نیست و ایشان در این خصوص محلی از اعراب ندارند.

,

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان شهرستان آستارا را به دلیل برخورداری از مرز خشکی، مرز دریایی و مرز ریلی یکی از قطب‌های اقتصادی کشور دانست و بیان کرد: کسانی که بحث الحاق آستارا به اردبیل را مطرح کرده‌ و پیگیری می‌کنند به دنبال منافع سیاسی خود هستند.

,

وی محدوده جغرافیایی استان گیلان و شهرستان آستارا را تا ورودی تونل در محور آستارا-اردبیل دانست و تأکید کرد: دفاع از محدوده جغرافیایی شهرستان از وظایف نمایندگان مردم بوده و من به‌عنوان نماینده مردم این شهرستان در خانه ملت با قاطعیت تمام از هویت و محدوده جغرافیایی شهرستان آستارا دفاع خواهم کرد.

,

اظهارات برخی نمایندگاه مجلس انسان را به یاد برخی از سخنان کشورهای خلیج فارس می اندازد که هر زمان دلشان خواست ادعا می کنند که جزایر ایرانی در خلیج فارس متعلق به آنان است این گونه سخنان هیچ جایگاهی در سیاست وحدت قومی نظام مقدس جمهوری اسلامی ندارد پس لطفا به این سخنان دامن نزنید.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه