اخبار داغ

کارشناس مسائل سیاسی:

تعامل با دنیا یکی از اصول جمهوری اسلامی ایران است

تعامل با دنیا یکی از اصول جمهوری اسلامی ایران است
کارشناس مسائل سیاسی گفت: تعامل جمهوری اسلامی ایران با همه کشورهای دنیا یک اصل اساسی در سیاست خارجی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا فاضل عسگرزاده کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار مشکین رسا با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جمع سفیران و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران که در آن بر تعامل با همه دنیا تاکید کرده و فرمودند: در این میان دو استثنا وجود دارد رژیم صهیونیستی و آمریکا. معظم له درباره نفی تعامل با آمریکا، به ذکر دلایلی پرداختند.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, مشکین رسا,

وی با بیان اینکه تعامل جمهوری اسلامی ایران با همه کشورهای دنیا یک اصل اساسی در سیاست خارجی است گفت: در این میان دو کشور استثناء وجود دارد، یکی رژیم غاصب اسرائیل که از منظر جمهوری اسلامی ایران به جهت فقدان عنصر سرزمین دارای الزامات دولت ـ کشور نبوده و اساساً کشوری به این نام هنوز در صحنه روابط بین الملل به رسمیت شناخته نمی‌شود و دیگری دولت آمریکاست که به دلیل رویه استکباری و خود برتر بینی، امکان تعامل برابر با آن میسر نیست، اما در صورتی که از این خصلت دست برداشته و مصداق استکبار نباشد.

,

وی ادامه داد: روابط دو جانبه جمهوری اسلامی ایران با آمریکا به دلیل ماهیت ضد استکباری و ظلم‌ستیزی انقلاب اسلامی در حال حاضر ممکن نبوده و ادعای بر طرف شدن رویه سلطه جویی آمریکا هنوز در صحنه عمل به اثبات نرسیده است. لذا موضوع تعامل و روابط برابر با دولت ایالات متحده آمریکا منتفی است.

,

وی خاطر نشان کرد: آنچه در حال حاضر تحت عنوان مذاکرات هسته‌ای بین کشورهای اروپایی و آمریکا با ایران صورت می‌گیرد، به مفهوم برقراری رابطه یا بهبود آن نیست. اگر چه می‌توان پذیرفت که «مذاکره» بر رفع برخی کدورت‌ها و حل مشکلات فی‌ما بین کمک کند اما الزاماً به معنای «رابطه» نبوده است و اساسا رابطه و مذاکره دو مفهوم متمایزند و چه بسا مذاکره‌هایی که نه تنها به بهبود روابط کمک نکرده بلکه فاصله‌ها را تشدید نیز کرده است.

,

وی افزود: اصل «مذاکره با آمریکا» به عنوان یک خط قرمز مطرح نبوده و امری غیر قابل امکان به نظر نمی‌رسد لکن انجام هرگونه مذاکره با هر کشوری الزاماتی دارد که تعیین موضوع مذاکره، تعریف اهداف مورد نظر دو طرف و زمان‌بندی مشخص جهت نیل به آن از جمله آنهاست و در حال حاضر رفتار آمریکایی‌ها امکان پیشبرد چنین مذاکره‌ای را نمی‌دهد و آنچه تحت عنوان «مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5» در حال انجام است، ارتباطی به مذاکره با آمریکا نداشته و آمریکا تنها یکی از کشورهای گروه مذاکره کننده بوده و لو آن که طرف اصلی در میان گروه مذکور باشد که علت این امر را باید در ضعف کشورهای اروپایی، خصومت دیرینه و همچنین روحیه استکباری دولت آمریکا جستجو کرد.

,

عسگرزاده اظهار کرد: مذاکرات هسته‌ای بنا به تاکید رهبر معظم انقلاب تا حصول نتیجه که از نظر جمهوری اسلامی ایران؛ اثبات بطلان ادعای غرب مبنی بر عدم پای بندی ایران به قوانین بین الملل از جمله پروتکل‌ها و پادمان‌های سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، عدم صداقت غرب در طرح دستیابی تهران به سلاح‌های هسته‌ای، عدم تغییر در روحیه استکباری آمریکا، غیر قابل اعتماد بودن طرف مذاکره و ... می‌باشد.

,

وی افزود: از این رو مقام معظم رهبری همچنان از تیم مذاکره کننده کشورمان حمایت و موضوع «مذاکره هسته‌ای» را از آنچه که مذاکره برای رابطه با آمریکا تلقی می‌شود تفکیک نمودند و آنچه در این شرایط تا دستیابی به هدف اصلی، یعنی روشن ساختن چهره واقعی دولت‌های غربی و اثبات حقانیت جمهوری اسلامی در استفاده مسالمت آمیز از انرژی هسته‌ای و مظلومیت آن در تحمل تحریم‌های ظالمانه لازم و ضروری به نظر می‌رسد، حفظ یکپارچگی و انسجام ملی، مخابره کردن صدای واحد به طرف مقابل، حمایت از دستگاه دیپلماسی کشور و توجه به ماهیت فریبکارانه و بازی پیچیده و به دور از صداقت حریف می‌باشد.

,

انتهای پیام/پ

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه