اخبار داغ

به مناسبت روز مبعث؛

بخوان به نام پروردگارت ای محمد

بخوان به نام پروردگارت ای محمد
اى محمد! بخوان، محمد فرمود: چه چیزى را بخوانم؟ گفت: اى محمد! «اِقْرَاْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذی خَلَقَ * خَلَقَ الْاِنسانَ مِنْ عَلَقَ * اِقْرَا وَ رَبُّکَ الْاَکْرَمُ * اَلَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ.» به نام پروردگارت- که هستى را آفرید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از صبح توس؛ مبعث از ریشه فعل «بعث» به مبنای برگزیده شدن و انتخاب شدن است و در ادبیات اسلامی روزی است که رسول اکرم (ص) به غار حرا و معراج رفتند و به مقام رسالت پروردگار نائل آمدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

رسول اکرم در این زمان چهل سال داشتند و زمانی که پس از چرای گوسفندان به غار حرا برای عبادت و راز و نیاز رفتند فرشته وحی جناب جبرائیل (ع) بر رسول اکرم (ص) نازل شدند و بشارت پیامبری را بر ایشان دادند، روز مبعث روز خاموشی جهل و نادانی بشر و روشن شدن مسیر صحیح کمال برای انسان ها است، انسان های که پیش از بعثت چنان در جهل ونادانی غرق بودند که حتی به فرزندان خود نیز رحم نمی کردند و آن ها را زنده به گور می کردند.

,

 

,

شاید بتوان گفت تاریخ بشر به دو بخش قبل از بعثت رسول گرامی اسلام و بعد از آن تقسیم می شود زیرا مردمانی که در خرافی ترین زندگی و اوج بردگی و انحراف ادیان قبلی توسط علمای سودجو بودند اسلام را یافتند و به آن گرویدند.

,

 

,

روایت های شیعه و سنی

, روایت های شیعه و سنی ,

بر اساس باور شیعیان، حضرت محمد (ص) در روز ۲۷ رجب عام الفیل، سال ۱۳ پیش از هجرت مبعوث شد اما اهل تسنن تاریخ دقیق بعثت پیامبر مشخص نیز ولی بعضی معتقدند که این واقعه در شب ۲۱ ماه رمضان بوده است، شیعیان این روز را جشن می‌گیرند و در روایات اسلامی اعمال مستحبی برای روز مبعث پیش بینی شده‌است که از  جمله آن ها دعا، نماز و غسل مستحب از اعمال این روز است.

, .,

 

,

بخوان به نام پروردگارت

, بخوان به نام پروردگارت,

 

,

امام حسن عسکرى (ع) در توصیف بعثت نبى اکرم می فرماید: «... تا این که به چهل سالگى رسید، و خداوند قلب کریمش را بهترین و والاترین و خاشع‌ترین و مطیع‌ترین قلب‌ها یافت. پس به درهاى آسمان اجازه داد و آنها بازشدند و به ملائکه اجازه داد و آنها نازل شدند و در این حال محمد (ص)  به آنها مى‌نگریست.

,

 پس رحمت از طرف عرش بر وى نازل شد و او به روح الامین، جبرئیل- طاووس ملائکه- نگاه مى‌کرد، جبرئیل نزد او فرود آمد و دستش را گرفت و تکان داد و گفت: اى محمد! بخوان، محمد فرمود: چه چیزى را بخوانم؟ گفت: اى محمد! «اِقْرَاْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذی خَلَقَ * خَلَقَ الْاِنسانَ مِنْ عَلَقَ * اِقْرَا وَ رَبُّکَ الْاَکْرَمُ * اَلَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ.» به نام پروردگارت- که هستى را آفرید- بخوان همو که انسان را از خون بسته آفرید، بخوان که پروردگارت از همه ارجمندتر است، همو که با قلم تعلیم داد و آن چه را که انسان نمى‌دانست به او آموخت.

, !, .,

 

,

عظمت حضرت رسول (ص) بعد از نبوت

, عظمت حضرت رسول (ص) بعد از نبوت,

به روایتی، جبرئیل امین با هفتاد هزار فرشته و میکائیل با هفتاد هزار فرشته فرود آمدند و برای آن حضرت، کرسی عزت و کرامت آوردند و تاج نبوت و رسالت را بر سر آن بزرگوار گذاشتند و لوای حمد را به دستش داده و گفتند بر فراز این کرسی برو و خدایت را سپاس گو.

,

 به روایت دیگر آن کرسی از یاقوت سرخ و پایه‌ای از آن از زبرجد و پایه‌ای از مروارید بود و چون فرشتگان به سوی آسمان صعود کردند، آن حضرت از کوه حرا پایین آمد و انوار جلال او را فراگرفته بود، به طوری که کسی توان نظر کردن به چهره مبارکش را نداشت و بر هر درخت گیاه و سنگی که می‌گذشت، وی را سجده می‌کردند و با زبان فصیح می‌گفتند: السلام علیک یا نبی الله، السلام علیک یا رسول الله.

,

 

,

خدیجه و علی اولین زن و مرد مسلمان

, خدیجه و علی اولین زن و مرد مسلمان,

همین که وارد خانه شد از نور چهره مبارکش خانه خدیجه کبری سلام الله علیها منور شد و آن بانوی پرهیزکار پرسید: ای محمد! این چه نوری است که در تو مشاهده می‌کنم؟ حضرت فرمود: این نور پیامبری است، بگو: لا اله الله، محمد رسول الله. خدیجه گفت: من سال‌هاست که پیامبری تو را می‌دانم و هم اکنون نیز شهادت می‌دهم که خدایی جز خداوند یکتا نیست و تو رسول و پیامبر خدایی؛ بدین گونه خدیجه نخستین کسی بود که به همسرش حضرت محمد (ص) ایمان آورد.

, .,

از میان مردان نیز امام علی بن ابی‌طالب (ع) به محض دیدن چهره نورانی پیامبر (ص)به وی ایمان آورد و شهادتین را بر زبان جاری کرد، از آن پس پیامبر صلی الله علیه و آله در کنار خانه خدا نماز می‌گذارد و خدیجه سلام الله علیها و علی علیه‌السلام بر او اقتدا می‌کردند و نماز می‌خواندند؛ این سه نفر با جان و مال و هستی خویش اسلام را پرورانده و فراگیر نمودند.

, .,

 

,

اعمال عبادی شب و روز مبعث

, اعمال عبادی شب و روز مبعث,

شب و روز مبعث برای مسلمانان شرافتی ویژه دارد. تا جایی که برخی آن آن را شریف‏تر از تمام روزها و شبها دانسته اند.،در کتاب مفاتیح الجنان برای شب و روز مبعث اعمالی ذکر شده است که عبارتند ازغسل، نماز مخصوص این شب، دعای مخصوص این شب، زیارت امام علی علیه السلام.

,

اعمال روز مبعث نیزغسل، روزه، بسیار صلوات فرستادن، زیارت پیامبر و امام علی (ع)، نماز ویژه این روز، نمازی از امام جواد علیه السلام و دعای ویژه این روز در مفاتیح الجنان است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه