اخبار داغ

کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه و غرب آسیا:

ترامپ هیبت نیروهای مسلح آمریکا را در حد یک نیروی اجیر و نوکر پترو دلارهای سعودی ها تنزل داد

ترامپ هیبت نیروهای مسلح آمریکا را در حد یک نیروی اجیر و نوکر پترو دلارهای سعودی ها تنزل داد
کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه و غرب آسیا گفت: بازتاب این عملیات برای هم شخص ترامپ و هم مجموعه این سه تبه کار هزینه بر شد چرا که از مجموع 103 موشکی که از طریق دریا و هواپیما شلیک شد 70 درصد آن ها در هوا رهگیری و منهدم شده است که این عملیات امروز مورد تمسخر و شماتت مطبوعات آمریکایی و اروپایی شده است .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید هادی سید افقهی در گفت و گو با خبرنگار  بوتیا نیوز ؛در تحلیل حمله موشکی سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه اظهار کرد: با توجه به شکست های آمریکا در منطقه خصوصا در سوریه و بحث غوطه شرقی که حکم گرانی گاه بحران سوریه را دارد این حمله انجام شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بوتیا نیوز,

کارشناس ارشد مسائل منطقه افزود: آمریکایی ها می خواستند بیخ گوش پایتخت سوریه، پایگاه بزنند ولی عمر عملیات آن ها به قدری کوتاه بود که به آن ها چنین فرصتی نداد و اگر پایگاه می زدند بحث متزلزل کردن و به مخاطره افتادن پایتخت جدی می شد.

,

سید افقهی تصریح کرد:  لذا هم دولت سوریه و هم روسیه، محور مقاومت و ایران تصمیم گرفتند در یک حمله گاز انبری کار غوطه شرقی را تمام کنند و این در حالی بود که ما می دانستیم غوطه شرقی با وجود نیروهای جنگی و تونل های ماشین رو و نفر رو چه میزان مخاطره انگیز است.

,

وی بیان کرد:  لذا بحث غوطه شرقی عملیاتی شد و اینجا بود که صدای آمریکایی ها به آسمان رفت که شرایط انسانی این منطقه بحرانی است و ۸ جلسه اضطراری در شورای امنیت برگزار کردند تا شاید بتوانند جلوی این کار را بگیرند و یا حداقل طی یک عملیات تاخیری این فرصت را بگیرند و دوباره خودشان را بازآرایی کنند.

,

این کارشناس ارشد مسائل منطقه ادامه داد: عملیات غوطه شرقی به قدری سرعتش زیاد بود که آمریکایی ها نتوانستند کاری بکنند لذا تنها راهی که برای تغییر روند سیر عملیات پیدا کردند بحث شیمایی بود و در واقع به تروریست ها دستور دادند که شما یک فیلم نمایشی را برای ما بفرستید تا ما آن را به شورای امنیت ببریم و به وسیله آن سوریه را ادب و جلوی ادامه عملیات را بگیریم.

,

ایران و روسیه از قبل نقشه آمریکایی ها را می دانستند

,

سید افقهی با بیان اینکه ایران و روسیه از قبل نقشه آمریکایی ها را می دانستند، عنوان کرد:  لذا قبل از استفاده تروریست ها از گاز شیمایی کلر به سوریه هشدار دادیم که آن ها قرار است این کار را انجام دهند و آن را گردن ارتش سوریه بیاندازند .

,

وی تاکید کرد: بعد از انجام این حرکت ترامپ با هماهنگی قبلی با تروریست ها، نسبت به این اقدام موضع گرفت که به دلیل استفاده مجدد سوریه از گاز شیمایی، دولت سوریه باید بهای سنگینی را بپردازد.

,

این کارشناس مسائل منطقه در ادامه مطرح کرد: بعد از موضع گیری های موافقان و مخالفان معلوم شد همه اعضای کابینه ترامپ موافق این موضوع نبودند به نحوی که برخی از سناتورهای کنگره آمریکا به شدت با ترامپ مخالف کردند که شما به چه حقی می خواهید بدون اجازه کنگره به شواری امنیت مراجعه کنید و مجوز بگیرید.

,

موضع گیری قاطع و تهدید آمیز روس ها و ایران مانع گستردگی حمله ترامپ شد

,

سید افقهی موضع گیری قاطع و تهدید آمیز روس ها و ایران را مانع گستردگی  حمله ترامپ دانست و گفت: بعد از موضع گیری روس ها و ایران، ترامپ از طریق توئیت های متفاوت و پشت سر هم لحن تهدید خود را کاهش داد و در نهایت این عملیاتی که افتضاح بود را انجام داد.

,

وی با بیان اینکه بازتاب این عملیات برای هم شخص ترامپ و هم مجموعه این سه تبه کار هزینه بر شد، عنوان کرد: از مجموع ۱۰۳ موشکی که از طریق دریا و هواپیما شلیک شد ۷۰ درصد آن ها در هوا رهگیری و منهدم شده است که این عملیات امروز مورد تمسخر و شماتت مطبوعات آمریکایی و اروپایی شده است .

,

امروز پول نمی تواند تعیین کننده سرنوشت ملت ها و معادلات میدانی باشد

,

این کارشناس ارشد مسائل منطقه در ادامه به دلایل شکل گیری این حمله از سوی این سه کشور اشاره کرد و افزود: یکی از دلایل این حمله این بود که آن ها شاهد فروپاشی آرایش نیروهای تروریستی و تحولات میدانی به نحو محور مقاومت و شریک روسی شدند و یک شکست زود هنگام را تجربه کردند.

,

سید افقهی  به نقش رژیم صهیونیستی و سعودی ها در تحریک آمریکا برای این حمله اشاره و خاطر نشان کرد: سعودی ها و اماراتی ها پول هنگفتی حدود ۴ میلیارد دلار به ترامپ داده بودند که با یک عملیات ضربتی بشار اسد و ارتش سوریه را از پا در بیاورد و ایران و روسیه را از سوریه اخراج کند که منجر به این عملیات بسیار مضحک و شکننده شد.

,

وی تاکید کرد: نتیجه ای که از این عملیات می توان گرفت این است که امروز پول تعیین کننده سرنوشت ملت ها و معادلات میدانی نمی تواند باشد بلکه شجاعت و اراده در تصمیم باید پشت سلاح باشد که اگر این چنین نباشد منجر به شکست مفتضحانه مهاجم می شود.

,

ترامپ هیبت نیروهای مسلح آمریکا را در حد یک نیروی اجیر و نوکر پترو دلارهای سعودی ها تنزل داد

,

این تحلیل گر و کارشناس ارشد مسائل منطقه بیان کرد: ترامپ با این اقدام نیروهای مسلح خود را در حد پادو و نوکر برای پترو دلارهای سعودی ها و اماراتی ها تنزل داد و هیبت نیروهای مسلح آمریکا را در حد یک نیروی اجیر و مزدور پایین آورد.

,

سید افقهی ادامه داد: بازتاب دوم این حمله این است که در حال حاضر در سراسر دنیا موجی تحت عنوان ضد جنگ راه افتاده است؛ در آمریکا ۱۷ شهر، در پایتخت های اروپایی از جمله پاریس، لندن و... و برخی کشورهای عربی تظاهراتی بر علیه این عملیات زشت و زورمدارانه که هیچ پشتوانه قانونی و حقوقی بین المللی نداشته است برپا شده است.

,

وی خاطر نشان کرد: آمریکایی ها حتی صبر هم نکردند که شورای امنیت کمیته تحقیق و تفحص تشکیل دهد تا نتیجه را اعلام کنند چون مطمئن بودند خودشان این نمایش را اجرا کردند لذا گفتند ما خودمان دلایل قانع کننده داریم و مجبور نیستیم به کسی دلیل ارائه کنیم .

,

تحلیل گر مسائل منطقه بیان کرد: این منطق در قرن ۲۱ از آمریکای مدعی دموکراسی و نگهبان حقوق بشر است که می خواهد ادعای مضحک و سخیف که همان قانون جنگل است را رواج دهد.

,

شکست مفتضاحانه آمریکایی ها انسجام و درآمیختگی مردم و ارتش مقاومت را بیشتر کرد

,

سید افقهی سومین بازتاب این حمله را در داخل سوریه و محور مقاومت بیان کرد و اظهار داشت: این حمله باعث انسجام و درآمیختگی بیشتر مردم و ارتش مقاومت شد که یکی از برکات این حمله بود.

,

وی در پایان عنوان کرد: البته با این حمله روابط روسیه با ایران نیز نزدیک تر شد، آمریکایی ها خیلی تلاش کردند تا با عملیات روانی وجنگ تبلیغاتی جلوه دهند که ایران و روسیه  در سوریه بر سر منافع و غنایم جنگی درگیرند ولی نتوانستند و این دو کشور چه در موضع گیری ها و چه درعملیات میدانی کاملا با هم هماهنگ بودند.

,

 

,

انتهای پیام/م

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه