اخبار داغ

مدیریت گمشده بحران آب در کشور/ بی آبی و سقایی در جوار دریا!

مدیریت گمشده بحران آب در کشور/ بی آبی و سقایی در جوار دریا!
با وجود اینکه سیستان و بلوچستان یکی از استان هایی است که در جوار دریاست اما سال هاست که عدم مدیریت صحیح آب سبب شده تا روز به روز این استان جز خشک ترین استان های کشور قرار گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، 20 سال است که خشکسالی امان هفتمین تالاب بین المللی جهان را گرفته است به طوری که دیگر تنها نام این تالاب  بر روی نقشه هاست، علی ای حال بی آبی تنها سهم سیستان و بلوچستان نیست بلکه عدم مدیریت بحران آب در کشور سبب شده تا در سال های اخیر این بحران تبدیل به زنگ هشداری شود که تنها راهکار مدیریتی آن سقایی آب با تانکر باشد.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
آنچه مسلم است آب یکی از نیازهای اساسی و مهم بشر است که نبود آن باعث بروز مشکلاتی برای کشور می شود. روز گذشته کلانشهر جنوب شرق بر اثر یک گردباد در مسیر زابل- زاهدان به مدت بیش از 24 ساعت بی آب بود که این موضوع سبب شد تا دیگر نه تنها آب معدنی در سطح شهر موجود نباشد بلکه ترافیک سنگین و صف های طولانی مردم را در کنار ایستگاه های تصفیه آب شاهد باشیم.
 
,
,
, ,

علی ای حال سیستان وبلوچستان یکی از استان هایی ست که در جوار دریای عمان قرار دارد و به راحتی می توان همچون عربستان و سایر کشور های عربی آب دریا را تصفیه و مشکل کمبود و بحران آب را در این خطه از کشور برطرف کرد.
 
,
,
,
این موضوع در حالیست که حبیب الله دهمرده نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی نیز چندی پیش نجات سیستان و بلوچستان را در گرو انتقال آب ازدریای عمان ذکر کرده و گفته بود که: تجربه استفاده از آب دریای عمان را داریم و راه‌اندازی آب‌شیرین‌کن چابهار از همین موارد است و چنانچه این طرح اجرا نمی‌شد مردم آن منطقه با بحران شدید آب آشامیدنی روبرو بودند.
 
,
,
وی بر لزوم دریافت حقابه هیرمند از افغانستان تأکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران باید تکلیف خود را با دنیا در رابطه با دریافت حقابه رودخانه هیرمند مشخص کند.
 
,
,
, ,

دهمرده با اشاره به این که استان کرمان با هدف تأمین آب شیرین منطقه شهداد از آب‌های جنوب طرحی با حجم ۳۰۰ میلیون مترمکعب در حال اجرا دارد که در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد، تأکید کرد: پیوسته دنبال خواهم کرد تا آب‌های دریای عمان که در استان خود ماست، برای تأمین آب آشامیدنی استفاده شود و طرح انتقال آب در مدت زمانی کم همچون خط انتقال گاز از عسلویه به ایرانشهر عملی شود.
 
,
,
,
آنچه مسلم است وجود ذخایر آبی همچون دریای عمان در کنار سیستان و بلوچستان نشان می دهد مشکل این استان بی آبی نیست بلکه سوء مدیریتی است که در کشور گمشده است.
 
,
,
, ,

در هر حال فقر، بیکاری و ناآرامی های اجتماعی تنها بخشی از مشکلاتی است که تاکنون خود را به رخ جامعه کشیده اند و هر چه خشکسالی در سایه عدم مدیریت در این خطه از کشور بیشتر گسترده شود تبعات اجتماعی این معضل نیز افزایش خواهد یافت.
 
,
,
,
با این وجود به گفته برخی کارشناسان بی آبی در کمتر از ۲۵سال آینده شرق و جنوب کشور را از سکنه خالی می کند.
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه