اخبار داغ

استاد حوزه و دانشگاه:

صحیفه سجادیه راهی برای سنجیدن انسان است

صحیفه سجادیه راهی برای سنجیدن انسان است
مدرس حوزه علمیه گفت: یکی از راه های شناخت زیبایی های رفتاری امام سجاد(ع) را می توان در بندگی خالصانه و عبادت های ایشان مشاهده کرد به طوری که لقب زین العابدین و زینت عبادت کنندگان را به ایشان داده اند و این موضوع در کتاب صحیفه سجادیه به روشنی دیده می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قدس خبر، به مناسب ولادت با سعادت امام سجاد(علیه السلام)، خبرنگار سرویس مذهبی قدس خبر، گفتگویی با فاطمه غلامی، مدرس اصول فقه و صحیفه سجادیه حوزه علمیه باقرالعلوم(ع) در ارتباط با شخصیت شناسی امام سجاد(ع) و توجه بیشتر به کتاب صحیفه سجادیه اظهار داشت: وسعت والای سجایای اخلاقی امام سجاد(ع) را نمی توان در کلمات بیان کرد. یکی از راه های شناخت زیبایی های رفتاری امام سجاد(ع) را می توان در بندگی خالصانه و عبادت های ایشان مشاهده کرد به طوری که لقب زین العابدین و زینت عبادت کنندگان را به ایشان داده اند و این موضوع در کتاب صحیفه سجادیه به روشنی دیده می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قدس خبر, قدس خبر,

دوران زندگی امام سجاد(علیه السلام)

, دوران زندگی امام سجاد(علیه السلام),

امامت و زندگانی امام سجاد(ع) پس از واقعه عاشورا و در دوران سرشار از خفقان بوده است و در این دوران ایشان با خرید برده ها و آموزش تعالیم دینی و سپس آزاد کردن آنها، توانستند معارف دینی را تبلیغ و ترویج دهند.

,

مضمون برخی دعاهای ایشان نشان دهنده نوعی تذکر و بیانی غیر مستقیم بر اعتراض به مبارزه با ظلم و ستم آن زمان بوده است و این موضوع بیانگر اینست که امام سجاد(ع) نسبت به امور جامعه خود بی تفاوت نبوده و در عین حال که در مقابل ظلم سکوت نکردند به صورت غیر مستقیم فرمایشات خود را مطرح می نمودند.

,

در دوران امامت ایشان وضعیت فرهنگی و سیاسی جامعه به طوری بود که امکان بیان مخالفت ها با توجه به ستم های وارده و تشکیل کلاس های دینی وجود نداشت و در آن زمان با توجه به روزهای پس از قیام عاشورا وضعیت سیاسی به گونه ای بود که انتقال پیام ها به آسانی امکان پذیر نبود لذا از طریق دعا کردن تمام مسائل به مردم منتقل می شد. لذا وقتی صحیفه را می خوانیم مباحث عرفانی، ادبی، اخلاقی، سیاسی و فرهنگی به صورت دعا گونه گفته شده است و می توان تمام ابعاد زندگی حضرت را در این کتاب بررسی کرد.

,

صحیفه سجادیه راهی برای سنجیدن انسان است

, صحیفه سجادیه راهی برای سنجیدن انسان است ,

صحیفه سجادیه منبعی معتبر از دعاهای امام سجاد(ع) با مضامین مختلف است. در این کتاب دعاهایی از جمله از دعای فرزند در حق والدین و دعای والدین در حق فرزندان، دعای توبه، دعا در نماز شب در آن جمع آوری شده است. در این دعاها معارف مختلفی مانند توضیح درباره ملائک الهی و پیامبران، صفات و زینت های متقین و مکارم الاخلاق وجود دارد. صحیفه سجادیه بیانگر توصیفی زیبا از کارهایی که ملائکه انجام می دهند، دعاهایی که در حق ملائک داشتند، تواضع و شرمساری در مقابل خالق یکتا، حمد و سپاس خدای بزرگ و صلوات هایی که بر پیامبر می فرستند، هر یک نکات اخلاقی، اعتقادی و معرفتی است که انسان می تواند رفتار و کردار خود را با آن بسنجد و جایگاه خود را در عالم پیدا کند.

,

رشد انسان در گرو شناخت بیشتر نعمت ها

, رشد انسان در گرو شناخت بیشتر نعمت ها,

درس آموزی از بزرگان دین موجب سعادت دنیوی و اخروی انسان است. نعمت سلامتی بر همگان ثابت شده است اما دیدگاه امام سجاد(ع) در زمانی که بیماری بر انسان غلبه می کند، به شیوه ای است که می توان بیماری را نوعی نعمت دانست. توصیف بیماری از منظر ایشان دارای مزایایی از جمله بخشیده شدن گناهان، ارتقا درجه یافتن و تعالی انسان، موجب تکامل انسان، حمد و سپاس گویی به درگاه خداوند است. به طوری که امام در صحیفه نسبت به داشتن نعمت بیماری و سلامتی تردید پیدا می کنند. نگاه ایشان نه تنها درباره موضوع بیماری، بلکه در ارتباط با فقر، ظلم و سایر موارد با بُعدی سازنده بوده و این موارد موجب سازندگی و رشد انسان می شود.

,

خواندن کامل صحیفه به عنوان کتاب اخلاقی، معرفتی و فرهنگنامه ای که به زندگی انسان جهت می دهد می تواند موجب ایجاد قوام شخصیتی در انسان و نظام دینی در زندگی شده و انسان را در مقابل تمام غم و ها و ناخوشی و شادی ها مقاوم می کند و شناخت کاملی از نظام هستی و آفرینش به دست می آورد.

,

تبلور دعای صحیفه سجادیه در زندگی

, تبلور دعای صحیفه سجادیه در زندگی,

توجه و شناخت کافی دو کتاب ارزشمند صحیفه سجادیه و نهج البلاغه در کنار کتاب های قرآن کریم و مفاتیح الجنان در میان دانشجویان، طلاب و عموم مردم موجب تقویت انسانی است. با خواندن این کتاب های گرانبها به همراه معانی آنها می توان نورانیت دعا را در وجود خود و زندگی مشاهده کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه