اخبار داغ

گفتگوی با تحلیلگر مسائل منطقه‌‌‌ای در ارتباط با انتخابات پارلمانی عراق؛

حاجی‌‌‌زاده: سعودی‌‌ها راهبرد "نفوذ و تأمین منافع" را در عراق در پیش گرفته‌‌اند/ فراکسیون شیعی مجلس پس از انتخابات چتر مشترکی برای جریانات رقیب خواهد بود

حاجی‌‌‌زاده: سعودی‌‌ها راهبرد "نفوذ و تأمین منافع" را در عراق در پیش گرفته‌‌اند/ فراکسیون شیعی مجلس پس از انتخابات چتر مشترکی برای جریانات رقیب خواهد بود
حاجی زاده گفت: آمریکایی‌‌ها در این اواخر شش نفر مشاور بین المللی را به عنوان متخصص به منظور کمک به کمسیون عالی انتخابات وارد فرایند اجرای انتخابات عراق نموده‌‌اند که مخالفت‌‌های سیاستمداران عراقی را در پی داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق، گفت‌وگویی با آصف حاجی‌‌‌‌زاده، کارشناس مسائل منطقه‌‌ای و روابط بین الملل داشته‌‌ایم. در این گفت‌‌وگو به مسائلی همچون، آرایش نیروهای سیاسی حاضر در انتخابات، نقش مراجع شیعه و علی الخصوص آیت الله سیستانی در انتخابات، نقش مخرب آمریکا و عربستان و همچنین جایگاه و تاثیر کردها در انتخابات پارلمانی عراق پرداخته شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

آناج: عراق پس از غلبه بر داعش بسوی برگزاری انتخابات پارلمانی پیش می رود نظرتان را در مورد آرایش نیروهای سیاسیِ در آستانه انتخابات بیان کنید؟

,

انتخابات پارلمانی عراق که در تاریخ 12 مِی برابر با 22 اردیبهشت برگزار خواهد شد. در انتخاب نخست وزیر و رئیس جمهور آینده این کشور نقش بسزایی خواهد داشت. با توجه به اینکه شیعیان تجربه رژیم صدام و تهاجم خونبار داعش را به سختی پشت سرگذاشته‌‌اند لذا در کل می‌‌توان گفت ائتلاف‌‌های سیاسی شیعیان در دیدگاه‌‌ها و گرایشات کلی و اساسی و برنامه‌‌های راهبردی و اصولی با یکدیگر در یک امتداد قرار دارد. ائتلاف شیعه‌‌ها، یا سنی‌‌ها و کردها یکپارچه و ویژگی دو یا چند قطبی ندارد بلکه ائتلاف‌‌ها از سلایق گوناگون تشکیل یافته است و به همین خاطر جابجائی آراء به سهولت صورت خواهد پذیرفت و همین موضوع پیش بینی نتایج انتخابات را کمی دشوار می‌‌کند.

,

از میان ائتلاف‌‌ها و جریان‌‌های شیعی مهمترین آن‌ها عبارت خواهند بود از: ائتلاف "نصر و اصلاح" به رهبری حیدر العبادی،  ائتلاف "فتح" به رهبری حسن عامری و حزب بدر، ائتلاف "دولت قانون" به رهبری نوری کامل المالکی، ائتلاف "حکمه" به رهبری حکیم که نیروهای جوان را مخاطب خود قرار داده و احتمال می‌‌رود در این راستا بتواند پاسخ خوبی از جوانان دریافت کند.

,

 ائتلاف "سائرون" به رهبری صدر با رویکرد لیبرال-دمکرات از احزاب سکولار، ملی گرا و کمونیست تشکیل یافته است به نظر می‌رسد صدر تلاش می‌کند توجه غرب و آمریکا را به خود جلب کند و خود را به عنوان شخصیتی که قادر است دمکراسی آمریکایی را در عراق پیاده کند نشان دهد.

,

احزاب شیعه مستقل و ائتلاف های شیعی در این انتخابات باهم به رقابت خواهند پرداخت اما این رقابت به معنای رودرویی آنها نیست زیرا پس از پیروزی در انتخابات فراکسیون شیعه در مجلس این امکان را فراهم خواهد آورد تا نمایندگان شیعه بتوانند در راستای منافع و مصالح عمومی کشور و دولت عراق، گردهم آمده و همکاری های راهبردی مشترکی داشته باشند.

,

اما در جناح اهل تسنن گروه‌ها بیشتر بصورت مستقل به صحنه انتخابات آمده‌‌اند و تنها از دو ائتلاف مهم می‌‌توان نام برد که می‌‌توانند در تعیین نخست وزیر و رئیس جمهور مؤثر باشند و این دو ائتلاف توجه کشورها و قدرت‌های منطقه‌‌ای و جهانی را به سوی خود جلب نموده‌اند که عبارتند از: ائتلاف "وطنیه" به رهبری ایاد علاوی شیعه ولی با رویکرد رهبری جریان سنی حول شعار ملی گرایی و عبور از طایفه گرایی با تجمیع 22 حزب ایجاد شده است اما به نظر می‌رسد در مناطق شیعه نشین شانس کمتری را خواهد داشت و ائتلاف "قرار عراق" به رهبری اسامه نُجیفی با مشارکت 11حزب بوجود آمده است.

,

 ائتلافی کوچک نیز متشکل از اقلیت‌ها تحت عنوان "رافدین" به رهبری یونادم یوسف و کنا خوشابام با حضور 2 حزب حول محور مسیحی ها، آشوری ها و کلدانی ها ایجاد شده است

,

آناج: نقش مراجع شیعه و علی الخصوص حضرت آیت الله سیستانی را در حفظ و یکپارچگی مردم عراق در آستانه انتخابات چگونه می بینید؟

,

به غیر از یکی از مراجع، بقیه در حمایت از ائتلاف‌ها و احزاب بصورت علنی، سکوت اختیار نموده‌اند و تلاش دارند با دعوت عموم به مشارکت حداکثری در انتخابات، انسجام و وحدت بین مردم عراق را حفظ نمایند با توجه به بیانیه اخیر حضرت آیت الله سیستانی می‌توان دغدغه‌ها و راهبردهای مراجع را شناسایی نمود در این بیانیه مرجع عالیقدر ضمن تأکید بر حفظ و تداوم ظرفیت‌‌های "نظام متکثر سیاسی" همچنین از دغدغه‌‌ها و نگرانی‌‌های جدی سخن به میان آورده‌‌اند. ایشان با مشاهده علائم دخالت آمریکایی‌‌ها و سعودی‌‌ها در فرایند انتخابات، اصرار دارند که نباید خارجی‌‌ها در انتخابات دخالت کنند و برای دخالت باید مجازات تعیین شود.

,

همچنین ایشان مردم را مخاطب قرار داده و از آنها می خواهند که رأی های خود را تسلیم پول نکنند و از حق رأی برای حفظ منافع فرزندان و آینده آن‌ها استفاده نمایند. همین طور بر عادلانه بودن قانون انتخابات اشاره نموده و از دولت می‌خواهند که اجازه ندهد قوانین دور زده شوند و بعضی‌ها از قدرت و نفوذ خود در پست هایشان به نفع اشخاصی استفاده کنند. پاکدستی، شایسته سالاری و برنامه محور بودن افراد از شاخص های مورد توجه ایشان است و بر این باورند که نباید از جایگاه مرجعیت در انتخابات سواستفاده شود که می توان گفت تمام نکات مورد توجه ایشان در صلاح و منافع مردم عراق می باشد.

,

, ,

آناج: به نظر شما آمریکا در عراق دنبال کدام هدف استراتژیک است و رویکرد عربستان و دیگر کشورهای منطقه را در رابطه با موضوع انتخابات چگونه ارزیابی می کنید؟

,

این کاملا بدیهی است که آمریکا از یک طرف در خلیج فارس و خاورمیانه دنبال منافع اقتصادی خود است و از طرف دیگر تلاش می‌کند به نفوذ متحدان خود، خصوصا رژیم صهیونیستی و سعودی‌ها در خاورمیانه عمق بخشیده و سلطه انحصاری خود را اعمال کند بنابراین آمریکا اولا در عراق شریک نمی‌خواهد ثانیا مخالف تثبیت محور مقاومت در عراق است ثالثا نمی‌خواهد دولت عراق با ایران همکاری نزدیک داشته باشد.

,

به همین خاطر آمریکا تمام توان خود را بکار گرفته است تا عربستان را به عراق نزدیک کند. خصوصا از زمانیکه سعودی‌ها متحد صهیونیست‌ها شده‌اند آمریکا دامنه نفوذ سعودی‌ها در خاورمیانه را یک فرصت تلقی می‌کند. آمریکایی‌ها در این اواخر شش نفر مشاور بین المللی را به عنوان متخصص به منظور کمک به کمسیون عالی انتخابات وارد فرایند اجرای انتخابات عراق نموده است که مخالفت‌‌های سیاستمداران عراقی را در پی داشته است. همچنین سفارت آمریکا در بغداد به بهانه جلوگیری از نفوذ ایران در عراق، تمام انرژی خود را برای از بین بردن انسجام درونی شیعیان و محور مقاومت در عراق بکار بسته است.

,

قبلا سعودی‌ها تلاش کردند تا از طریق بی‌‌ثبات کردن عراق و تجزیه عراق از طریق کمک به کردها، هم به محور مقاومت ضربه بزنند و هم اینکه شیعیان را به انفعال بکشند اما بعد از آنکه توطئه هایشان نقش بر آب شد این بار به توصیه آمریکایی ها برای پیشبرد راهبرد "نفوذ و تأمین منافع" سیاست های شان را از تقابل به همکاری تغییر داده‌‌اند. سعودی‌ها به بهانه سرمایه گذاری و بازسازی در عراق به حیدر العبادی نزدیک شده‌اند و در مرحله نخست در مقابل قدرت یافتن مالکی و عامری، نخست وزیری العبادی را می پذیرند اما به العبادی اعتماد ندارند و عبادی هم به سعودی ها بعنوان دوستان مورد اعتماد نمی نگرد از سوی دیگر سعودی ها و متحدین آن ها گزینه استفاده از اهرم کردها، سنی ها و عشایر سنی جنوب را بر روی میز خود دارند و به همین خاطر سعی کرده‌اند روابط حسنه‌‌ای را با ایاد علاوی و صدر برقرار کرده و در انتخابات آن ها را مورد حمایت خود قرار دهند. رد پای دلارهای سعودی ها حتی در نجف و کربلا نیز مشاهده شده است.

,

ترکیه گرچه رابطه نزدیکی با نُجیفی دارد و سعی می‌کند در مناطق ترکمن‌ها و سنی‌‌ها خصوصا سنی های شمال نفوذ یابد، اما از عملکرد عبادی در مواجه با کردها و در قبال ترکمن ها راضی است و عبادی را تهدیدی برای منافع خود تلقی نمی کند و به همین خاطر از قدرت یافتن عبادی نگران نیست. اما ترکیه بطور راهبردی دوست دارد از حزب اسلامی عراق که گرایشات اخوانی دارند حمایت کند.

,

راهبرد جمهوری اسلامی حفظ وحدت و یکپارچگی عراق است ایران تلاش نموده است تا همگرایی بین احزاب و گروه های داخل دولت بیشتر و منسجم تر گردد و مخالف دخالت و نفوذ غربی ها در امور داخلی عراق است جمهوری اسلامی از نیروهای انقلابی و محور مقاومت در مبارزه با صدام و داعش حمایت کرده است و نقش برجسته ای را در کمک به برقراری امنیت در عراق داشته است و سیاست هایش بگونه ای بوده است که نتایج آن مصالح مردم عراق و تقویت اقتدار دولت مردمی عراق بوده است.

,

آناج: جایگاه کردها را در انتخابات پیشروی عراق چگونه می بینید؟ شکاف های درون کردها تا چه اندازه ای جدی می باشد؟ آیا کردها می توانند با سنی ها وارد ائتلاف راهبردی شوند؟

,

بسیاری از احزاب و گروه های کُردی بصورت مستقل وارد عرصه انتخابات شده اند. از یک طرف سرخوردگی ناشی از پذیرش شکست رفراندوم توسط رهبران کُرد در اقلیم و از طرف دیگر از دست دادن اقتدار و نفوذ رهبران کرد در منطقه کرکوک، بخش هایی از صلاح الدین و دیالی و همچنین موصل در پسارفراندوم، شرایط سختی را پیش روی کردها قرار داده است. رهبران کرد هنوز نتوانسته اند عراق را به عنوان کشورشان بپذیرند و همین موضوع سبب شده است تا رویکردهای متناقضی از خود در قبال انتخابات نشان دهند.

,

وضعیت نامشخصِ جانشینی در درون اتحادیه میهنی باعث شده است تا قدرت کُردها در درون حکومت عراق با کاهش مواجه شود. کُردها نمی خواهند و یا نتوانسته اند تابحال با شیعه ها و یا دیگر سنی های عراقی وارد ائتلاف شوند و این اساسا ناشی از وجود تناقض های سیاسی در درون کردها است حتی ائتلاف "وطن" به رهبری برهم احمد صالح، که با احزاب گوران و جماعت اسلامی ایجاد شده است تمرکز خود را بر روی کرکوک و مناطق مورد مناقشه قرار داده و وارد انتخابات شده است کردها راهبرد چشمگیری برای حضور مؤثر و دائمی در دولت عراق ندارند و با تناقض های سیاسی پیوسته خود را در موضع انفعال قرار داده و ظرفیت های خود را در اختیار دخالت های خارجی قرار داده اند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه