اخبار داغ

علت هجمه ها به پیام رسان های داخلی

علت هجمه ها به پیام رسان های داخلی
اغلب انتقادات نادرست در خصوص پیام رسان های داخلی از طرف رسانه های بیگانه مطرح می شود از جمله نبود امنیت در پیام رسان های داخلی و همچنین دسترسی به حریم خصوصی مردم در حالی که همین مسئله برای تلگرام و دیگر شبکه های اجتماعی خارجی وجود دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  انقلاب نیوز استفاده از پیام رسان های داخلی سالهاست که مطرح شده بود اما از دی ماه سال 96 این مسئله بیشتر مورد توجه مسئولین کشور قرار گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, انقلاب نیوز,

دی ماه سال 96 یکی از کانال های معاند و ضد انقلاب با سوء استفاده از احساسات مردم در پی گرانی ها زمینه اغتشاش و آشوب را فراهم کرده و با فرخوان هایی آشوب ها و اغتشاشاتی در سطح کشور انجام شد.

,

در نهایت با کش و قوس های فراوان در اردیبهشت سال جاری تلگرام فیلتر شد و مردم به استفاده از پیام رسان های داخلی تشویق شدند.

,

چند دلیل عمده برای فیلترینگ تلگرام اعلام شده است از جمله حمایت این پیام رسان از کانال های ضد انقلاب و کانال های تروریستی،  سردار کمال هادیانفر رئیس پلیس فتا در خصوص پیام رسان تلگرام اظهار داشت: غالبا اطلاعات بارگذاری شده در این سرور توسط بیگانگان مورد سوء استفاده قرار می گیرد و در واقع ادمین اصلی تلگرام اراده جدی در برخورد با پدیده جرم در حوزه های اجتماعی ، فرهنگی و اخلاقی را ندارد.

,

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در این زمینه اظهار داشت: من با فیلترینگ موافقم اما در شورای ملی فضای مجازی فقط یک حق رأی دارم.

,

همچنین وزیر ارتباطات در خصوص فیلترینگ تلگرام در بخشی از توئیت خود نوشت : سیاست مصوب کشور در شورای عالی فضای مجازی بر توسعه پیام رسانهای بومی قرار گرفته است، در کنار تقویت ساختار فنی آنها، رفع برخی شبهات و صیانت از حریم خصوصی با تکیه بر ظرفیت فتوای راهبردی مقام معظم رهبری و نیز اصلاح مصادیق مجرمانه برای جلوگیری از برخوردهای سلیقه‌ای با فعالان و فعالیتهای فضای مجازی و نیز سیاست حمایتی عادلانه برای توسعه دهندگان داخلی بویژه در نحوه تبلیغات با استفاده از ظرفیتهای ملی لازم است در دستور کار قرار گیرد.

,

 طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی، شرکت‌های بین‌المللی که می‌خواهند در ایران کار کنند، باید سرورشان به داخل ایران بیاید اما تلگرام حاضر به انتقال سرورهایش به ایران نشد و شاید بتوان گفت این عامل مهمترین دلیل تصمیم جدی مسئولان برای فیلتر تلگرام باشد.

,

مشکلات پیام رسان های داخلی قابل انکار نیست

, مشکلات پیام رسان های داخلی قابل انکار نیست,

این مسئله قابل انکار نیست که در چند سال اخیر تلگرام با قابلیت های پیشرفته توانسته پیام رسان محبوب ایرانیان باشد و مردم نیز برای انجام کارهای شخصی و کاری خود به این پیام رسان عادت کرده و حتی نسبت به فیلتر آن مقاومت نشان داده و از انواع روش ها می خواهد فیلترینگ را دور بزنند.

,

مجتبی ذوالنور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این زمینه اظهار داشت: آقایانی که اعلام می کنند ۲۰۰هزار شغل در تلگرام ایجاد شده این حرف بزرگ نمایی و اغراق است، باید گفت حداکثر ۱۵هزار شغل در تلگرام ایجاد شده که این مشاغل با کوچ به پیام رسان داخلی آسیب نمی بینند.

,

ذوالنور اظهار داشت: این به سان این است که محل تجارت از یک خیابان به خیابان دیگر منتقل شده است اتفاق خاصی رخ نداده و فعالیت اقتصادی آن شخص ادامه پیدا می کند.

,

علاوه بر محبوبت پیام رسان تلگرام این مسئله قابل انکار نیست که پیام رسان های داخلی دارای مشکلات فنی هستند و نتوانستند محبوبت زیادی کسب کنند و باید طراحان پیام رسان های داخلی و مسئولان پشتیبانی بیش از این هافعالیت کنند تا بتوانند مردم را  به استفاده از پیام رسان های داخلی تشویق کنند مشکلات فنی مورد پذیرش مسئولان باید قرار گرفته و حل شود اما آنچه در این میان قابل تامل است انتقادات غیر قابل قبولی است که به پیام رسان های داخلی نسبت می دهند.

,

اغلب این انتقادات از طرف رسانه های بیگانه مطرح می شود از جمله نبود امنیت در پیام رسان های داخلی و همچنین دسترسی به حریم خصوصی مردم در حالی که همین مسئله برای تلگرام و دیگر شبکه های اجتماعی خارجی وجود دارد از طرفی فتوای صریع مقام معظم رهبری در این زمینه وجود دارد که ورود به حریم شخصی افراد حرام است.

,

هجمه های غیر منطقی به پیام رسان های داخلی

, هجمه های غیر منطقی به پیام رسان های داخلی,

در این خصوص آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به مسئله حریم خصوص در پیام رسان های داخلی فتوایی صادر کردند:  " شک نیست که تعرض به حریم خصوصی افراد چه در فضای مجازی باشد چه در غیر آن شرعا جایز نیست و مسئولیت شدید دارد."

, شک نیست که تعرض به حریم خصوصی افراد چه در فضای مجازی باشد چه در غیر آن شرعا جایز نیست و مسئولیت شدید دارد, .",

 طبق اعلام فیس بوک اطلاعات ۸۷ میلیون نفر از کاربران این شبکه اجتماعی با موسسه مشاوره سیاسی و تحقیقاتی کمبریج آنالیتیکا به اشتراک گذاشته شده است.

,

پس از انتشار خبر رسوایی فیس بوک و نقض حریم شخصی کاربرانش، افراد مشهور و شرکت‌های کوچک و بزرگ بسیاری اقدام به حذف صفحه کاربری خود در این شبکه اجتماعی کرده‌اند تا بدین ترتیب، اعتراض خود را نسبت به سهل انگاری فیس بوک نشان دهند.

,

این در حالی است که هیچ یک از منتقدان پیام رسان های داخلی به این مسئله واکنش نشان نداده اند این مسئله گویای این مسئله است که انتقاد از پیام رسان های داخلی پشت پرده های دیگری دارد.

,

بدون شک طراحی اپلیکیشن‌های ایرانی بدون ایراد نیست. البته این موضوع تنها به نمونه‌های بومی مختص نیست و همه اپلیکیشن ها در نسخه‌های اولیه خود با مشکلاتی مواجهند اما در راستای فرهنگ‌سازی کاربران برای استفاده از پیام رسان‌های داخلی باید به نکات مختلفی توجه شود؛ از جمله اینکه کاربران ما با سیستمی مثل تلگرام آشنا شدند که از ۱۰ سال پیش کارش را آغاز کرده، درحالی که داخلی‌ها مدت زیادی از فعالیتشان نمی‌گذرد.

,

این همه هجمه به پیام رسان ای داخلی می تواند تنها از ترس از دست دادن فضای افکار عمومی توسط کانال های معاند و تروریستی باشد گروهی وابسته به عنصر سابق گروهک ریگی نیز به صورت مستمر خبرهایی دروغ در خصوص پیام رسان سروش کرده و تلاش می کند مردم را به این نرم افزار داخلی بدبین کند.

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه