اخبار داغ

اظهارات زرتشت علیزاده در ارتباط با نقش روس‌ها در قفقاز جنوبی؛

راه ارمنی‌ها با هر نخست وزیری در نهایت به مسکو ختم خواهد شد/ جمهوری آذربایجان باید هماهنگ با روسیه، حرکت کند

راه ارمنی‌ها با هر نخست وزیری در نهایت به مسکو ختم خواهد شد/ جمهوری آذربایجان باید هماهنگ با روسیه، حرکت کند
تحلیلگر سیاسی جمهوری آذربایجان گفت: اگر جمهوری آذربایجان می‌‌‌خواهد حمایت روسیه را در حل مناقشه قره باغ همراه خود داشته باشد، باید در قبال بحران ارمنستان، با هماهنگی روسیه حرکت کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، زرتشت علی زاده تحلیلگر مسائل منطقه‌‌ای در گفت‌وگو با پایگاه اینترنتی "استراتگ"، اظهار داشت: روسیه قبلا از حزب جمهوری خواه ارمنستان و چته ارامنه قره باغ در ارمنستان حمایت می‌کرد اما با مشاهده اعتراضات موجود در ارمنستان و نگرانی از درگیری شدید در این کشور، در برهه زمانی که روسیه با بحران‌های عمیقی در اوکراین و سوریه درگیر بوده و تحریم‌های غرب علیه این کشور کماکان برقرار است، تصمیم گرفت سیاستی را که در گذشته در جمهوری آذربایجان پیاده کرده بود، در ارمنستان نیز اجرا کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

وی خاطرنشان ساخت: در واقع، روسیه تصمیم گرفت به مخالفان در ارمنستان اجازه دهد به حکومت برسند و اوضاع را از این طریق کنترل کند، زیرا، روسیه می‌‌داند ارمنه در هر حال در داخل قفس روسیه قرار دارند؛ به همین علت روسیه اطمینان دارد که  ارمنستان راهی برای فرار ندار،. خواه سرژ سرکیسیان در حاکمیت باشد و خواه نیکول پاشینیان، نهایتا راه آن‌ها به مسکو ختم خواهد شد.

,

تحلیلگر سیاسی جمهوری آذربایجان تاکید کرد: روسیه می‌داند که نیکول پاشینیان دچار اشتباهاتی خواهد شد، میلیاردرهای ارمنیِ روسیه عامل موثری در ارمنستان هستند و وابستگی اقتصاد ارمنستان به روسیه نیز قطعی است.

,

وی در پاسخ به این سوال که جمهوری آذربایجان باید چه سیاستی در قبال بحران ارمنستان داشته باشد، توضیح داد: اگر ما با هماهنگی روسیه حرکت می‌کنیم، باید هر دستوری که آن‌ها می‌دهند اجرا کنیم؛ اگر به فکر بازگرداندن قره باغ کوهستانی به ترکیب جمهوری آذربایجان و خواهان ثبات در قفقاز جنوبی هستیم، باید با آرامش رفتار کنیم و از ظرفیت صلح در این مرحله استفاده کرده و پیشنهاد صلح آماده کنیم.

,

زرتشت علیزاده با تاکید بر اینکه باید حکومت جمهوری آذربایجان افراد فکوری داشته باشد، متذکر شد: آنها باید اجازه می‌دادند جامعه مدنی جمهوری آذربایجان با جامعه مدنی ارمنستان روابطش را گسترش می‌داد و ارامنه قره باغ به باکو دعوت می‌شدند؛ یعنی ظرفیت صلح را به کار بگیرند و وضعیت حقوقی قره باغ را با دادن وگرفتن امتیاز مذاکره کنند.

,

وی با بیان اینکه الگوهای مختلفی برای صلح درباره قره باغ وجود دارد، اعلام کرد: حکومت جمهوری آذربایجان درباره الگوی "جمهوری خومختار تاتارستان" گفت‌وگو کرده است، می‌توان با راهنما قرار دادن الگوهای موجود، برای مساله قره باغ نیز راه حل پیدا کرد.

,

این تحلیلگر آذربایجانی یادآور شد: اکنون ارامنه شاد هستند و فکر می‌کنند که به همسایگان خود درس دموکراسی می‌دهند، جمهوری آذربایجان نیز این را خوب متوجه می‌شود و خطرات این وضعیت را درک و از اوضاع ارمنستان نیز به خوبی مطلع و به محدودیت‌های ارمنستان نیز آگاه است.

,

وی در پایان اضافه کرد: اگر حکومت جمهوری آذربایجان می‌خواهد حمایت روسیه را همراه خود داشته باشد، باید در قبال بحران ارمنستان، با هماهنگی روسیه حرکت کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه