اخبار داغ

ردپای مشاوران ژاپنی بر پیکر زمین های کشاورزی اسدآباد!

ردپای مشاوران ژاپنی بر پیکر زمین های کشاورزی اسدآباد!
درپی بحرانی شدن منابع آب زیرزمینی دشت اسدآباد شورای حفاظت منابع آب شهرستان اسدآباد جلسه ای را با حضور نمایندگان شرکت آب منطقه‌ای استان همدان، شرکت مدیریت منابع آب ایران، مدیرعامل و مشاور کاوش پی مشهد و تنی چند ازمشاورین ژاپنی برگزار کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقب از نافع،در پی بحرانی شدن منابع زیرزمینی آب دشت اسدآباد شورای حفاظت منابع آب شهرستان اسدآباد جلسه ای را با حضور نمایندگان شرکت آب منطقه‌ای استان همدان، شرکت مدیریت منابع آب ایران، مدیرعامل و مشاور کاوش پی مشهد در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع,

 

,

در این جلسه که با حضور دو مشاور ژاپنی انجام شد، پروژه‌ای تحت عنوان «استقرار ایجاد مدیریت مشارکتی جامع و پایدار منابع آب زیرزمینی» در دشت اسدآباد مطرح شد که با اختصاص 5 میلیارد تومان اعتبار دولتی اجرا خواهد شد.

,

 

,

دشت اسدآباد پایلوت اجرای مدیریت مشارکتی آب کشور شد

, دشت اسدآباد پایلوت اجرای مدیریت مشارکتی آب کشور شد, دشت اسدآباد پایلوت اجرای مدیریت مشارکتی آب کشور شد,

بنا به گفته مسئولان در اجرای این پروژه مدیریت مشارکتی آب کشور اسدآباد به عنوان پایلوت در کشور با اهداف بهبود وضع موجود آبیاری و کشاورزی در راستای احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، توسعه ظرفیت دستگاه های اداری محلی دست اندرکار بخش آب و کشاورزی ، کشاورزان ذینفع و تشکل‌های مردمی فعال، ایجاد و عملیاتی شدن سیستم مدیریت مشارکتی آب زیرزمینی با ابتکار عمل و رهبری کشاورزان و تشکل‌های مردمی ایجاد مسئولیت مشترک در قبال حفاظت از منابع آب زیر زمینی برای تمامی افراد ، گروه‌ها و سازمان‌های ذیربط انجام می‌شود.

,

 

,

طرح مدیریتی آب در اسداباد در مدت سه سال اجرا می شود

, طرح مدیریتی آب در اسداباد در مدت سه سال اجرا می شود, طرح مدیریتی آب در اسداباد در مدت سه سال اجرا می شود,

سرپرست فرمانداری اسدآباد در این زمینه بحث مدیریت منابع آبی مهم خواند و اظهار کرد: با توجه به اینکه در شهرستان اسدآباد با وجود چاه‌های مجاز و غیرمجاز و بهره‌برداری از منابع آب زیر زمینی به شدت در جریان است و متأسفانه از آب‌های سطحی و رودخانه‌ای محروم هستیم و تنها برداشت ما به صورت چشمه و قنات است.

,

 

,

کریم حمیدوند با با بیان اینکه اسدآباد جزء مناطق چهارگانه ای از کشور برای اجرای طرح مدیریتی آب کشور انتخاب شده است، افزود: این طرح به مدت سه سال اجرا خواهد شد و باید ما به این مشاوران ژاپنی به صورت غیرمستقیم کمک کنیم.

,

 

,

هنوز مردم خطر نبود آب را احساس نکردند

, هنوز مردم خطر نبود آب را احساس نکردند, هنوز مردم خطر نبود آب را احساس نکردند,

وی افزود: هنوز مردم خطر کمبود و حتی نبود آب را احساس نکرده اند و البته این به مدیریت منابع ابی کشور در گذشته برمی‌گردد که در این زمینه کمتر کار شده است.

,

 

,

سرپرست فرمانداری اسداباد با تأکید بر آموزش تشکل‌های مردمی در زمینه آگاه‌سازی و هشدار به مردم در زمینه بحرانی شدن وضعیت آب، افزود: قطعا" اثرگذاری تشکل‌ها نسبت به مسئولان بیشتر است چرا که در اینجا دیگر بحث حاکمیتی، مدیریتی و مسئولینی مطرح نیست بلکه بحث متخصصانی است که در زمینه اهمیت آب با مردم صحبت می کنند.

,

 

,

طرح مدیریتی آب در ایران برای اولین بار در سطح جهان

, طرح مدیریتی آب در ایران برای اولین بار در سطح جهان, طرح مدیریتی آب در ایران برای اولین بار در سطح جهان,

مشاور ژاپنی شرکت کاوش پی مشهد در حاشیه این جلسه در گفت‌وگو با خبرنگار ما، گفت: اجرای طرح مدیریت مشارکتی جامع و پایدار منابع آب زیرزمینی در سطح کشور و جهان برای اولین بار در اسداباد انجام می‌شود.

,

 

,

آقای نوبواکی وادا افزود: با اجرای این پروژه کشاورزان می‌توانند از منابع آبی که در اختیار دارند، به صورت مؤثری استفاده کرده و کشاورزی پایداری را داشته باشند.

,

 

,

مردم باید بدانند چگونه آب را مصرف کنند

, مردم باید بدانند چگونه آب را مصرف کنند, مردم باید بدانند چگونه آب را مصرف کنند,

وی با بیان اینکه دشت اسدآباد یکی از دشت‌هایی است که موقعیت بحرانی در خصوص آب دارد، تصریح کرد: برای جلوگیری از بی آبی در کشور نیازمند همراهی و همیاری مردم است و امیدوارم هستیم که این طرح به نتیجه برسد.

,

 

,

تربیت لیدرها و مختصصان در سطح روستاها؛ کار پروژه مدیریتی آب

, تربیت لیدرها و مختصصان در سطح روستاها؛ کار پروژه مدیریتی آب, تربیت لیدرها و مختصصان در سطح روستاها؛ کار پروژه مدیریتی آب,

مشاور ژاپنی شرکت کاوش پی مشهد با اشاره به جلسه شورای حفاظت منابع که به منظور آشنایی دستگاه‌های مختلف با پروژه انجام شد، افزود: یکی ازکارهای مهم در این پروژه تربیت لیدرها و مختصصان در سطح روستاها است.

,

 

,

معاون حفاظت منابع آب شرکت آب منطقه ای همدان هم در این زمینه به خبرنگار ما گفت: پروژه استقرار ایجاد مدیریت مشارکتی جامع و منابع پایدار منابع آب زیرزمینی یکی از پروژه‌های طرح احیاء و توان بخشی است که در سطح کشور در حال انجام است.

,

 

,

عقدقرارداد 5 میلیاردی با اساتید ژاپنی برای اجرای این پروژه

, عقدقرارداد 5 میلیاردی با اساتید ژاپنی برای اجرای این پروژه, عقدقرارداد 5 میلیاردی با اساتید ژاپنی برای اجرای این پروژه,

داود شاهسوند افزود: طرح پروژه مشارکتی کشور برای اولین بار در حال انجام است که با نظر وزارت نیرو 4 دشت کشور به عنوان پایلوت انتخاب شوند و دشت اسدآباد هم یکی از این دشت‌هاست.

,

 

,

وی افزود: طرح استقرار ایجاد مدیریت مشارکتی جامع و منابع پایدار منابع آب زیرزمینی برای اولین بار در کل دنیا در آب های زیر زمینی اسدآباد انجام میشود که طرح مطالعات اولیه این پروژه در دو سال گذشته توسط اساتید ژاپنی انجام شده و به تازگی با مشاور شرکت عقد قرارداد منعقد شده و اساتید ژاپنی مشغول به کار شدند و امروز هم اولین جلسه پروژه مشارکتی انجام شد.

,

 

,

مربیان با نظارت مستقیم اساتید ژاپنی آموزش می بینند

, مربیان با نظارت مستقیم اساتید ژاپنی آموزش می بینند, مربیان با نظارت مستقیم اساتید ژاپنی آموزش می بینند,

معاون حفاظت منابع آب شرکت آب منطقه ای همدان با بیان اینکه طرح سه سال است و در سال اول یک سری مربیان تحصیل کرده با نظارت مستقیم اساتید ژاپنی آموزش‌های لازم را ببنیند و در سال دوم و سوم آموخته‌های خود را به سایر مربیان، تحصیل کرده ها، کشاورزان و بهره‌برداران آموزش دهند.

,

 

,

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای پروژه 5 میلیارد تومان پیش بینی و قرارداد بسته شده و وارد فاز اجرا شده است.

,

 

,

مربی واسطه انتقال تجارب اساتید ژاپنی به بهره‌برداران است

, مربی واسطه انتقال تجارب اساتید ژاپنی به بهره‌برداران است, مربی واسطه انتقال تجارب اساتید ژاپنی به بهره‌برداران است,

شاهسوند در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه شما با اجرای این پروژه به دنبال آموزش فراگیر هستید؟، افزود: خیر، بحث فراگیر نیست بلکه مربی واسطه انتقال تجارب اساتید ژاپنی به بهره‌برداران هستند که آنان با نحوه مدیریت و استفاده از منابع زیر زمینی آگاه شوند و بتوانند مسائل مدیریتی را عهده شده و دولت زمینه هایی را فراهم کند که بخش خصوصی فعالیت بیشتری کند.

,

 

,

وی ادامه داد: از گذشته دور در ایران تجربه مدیریت مشارکتی از جمله در تقسیم چشمه‌ها ، قنوات و رودخانه های موجود وجود داشته و بیگانه با این قضیه نیستیم منتهی به دست فراموشی سپرده شده و شاید قوانی دست و پا گیر که مشکل ساز بوده، وارد بحث تقسیم شده و نتیجه آن چیزی است که اکنون در دشتهای کشور شاهدیم.

,

 

,

کشاورزا ن به صلاح خود واقف نیستند

, کشاورزا ن به صلاح خود واقف نیستند, کشاورزا ن به صلاح خود واقف نیستند,

معاون حفاظت منابع آب شرکت آب منطقه ای همدان افزود: بنابراین دولت تصمیم گرفته است که این امر را به خود بهره بردار اراضی واگذار کند و صلاح کشاورز را کسی جزء خود واقف نخواهد شد.

,

 

,

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار که مگر ایران کارشناس و یا مشاور منابع آبی ندارد که از اساتید کشورهای خارجی استفاده شده؟، گفت: شرکت ژاپنی این تجربه را در بسیاری از مسائل دیگر از جمله مدیریت آب، خاک، جنگل و منابع سطحی داشته؛ بنابراین یک پشتوانه مدیریتی قوی با تحقیقی که صورت گرفته، انتخاب شده و این نیست که یک مشاور تازه کار است، ضمن اینکه از تجارب نو منابع آبهای زیرزمینی استفاده می کنیم.

,

 

,

شاهسوند گفت: امروز نیازمند این هستیم که نگرش و دیدگاه ما نسبت به شکلی اصلاح شود و بنده امیدوارم هستم که با اجرای این پروژه که در دشت اسدآباد در حال انجام است، جرقه این موضوع را در شهرستان بزنیم و در دیگر شهرها نیز استفاده کنیم.

,

 

,

 

,

وی با بیان اینکه هم اکنون کشاورز به صلاح خودش واقف نیست، چرا که در زمان بارندگی، سیستم آبیاری روشن می کند، گفت: اگر کشاورزان این را نداند که در زمان بارندگی این سیستم باید خاموش باشد، به خود ضرر زده است.

,

 

,

با این پروژه مدیریتی به دنبال آگاه سازی کشاورز هستیم

, با این پروژه مدیریتی به دنبال آگاه سازی کشاورز هستیم, با این پروژه مدیریتی به دنبال آگاه سازی کشاورز هستیم,

معاون حفاظت منابع آب شرکت آب منطقه ای همدان گفت: ما با اجرای این پروژه به دنبال آگاه‌سازی کشاورز هستیم و اگر کشاورزی آگاه تر باشد، نسبت به موقعیت منابع آبی بهتر عمل می کند.

,

 

,

به نظر می رسد این جلسه که بنا به گفته مسئولان در دو سال گذشته هم برگزار و این موضوع مطرح شده است، می توانست با نقش آفرینی کارشناسان و مشاوران داخلی و حتی برنامه های فرهنگی در زمینه صرفه جویی در مصرف آب پاسخگو باشد، اما اینکه چرا مسئولان ما دست از کارهای فرهنگی اینگونه برداشتند سؤالی است که باید آنان پاسخ دهند.

,

 

,

از گذشته تاکنون نقش رسانه در زمینه های مختلف قابل ملاحظه بوده است و اما سؤال پیش می آید که چرا مسئولان از وجود رسانه ها و خبرنگاران در زمینه اطلاع رسانی برای بحرانی شدن آب و حتی چهره به چهره با مردم استفاده و هزینه نکرده اند و اما امروز به راحتی 5میلیارد تومان عقد قرارداد می کنند؟

,

 

,

و اما به قول معاون حفاظت منابع آب شرکت آب منطقه ای همدان این پروژه استفاده از تجارب اساتید ژاپنی است و یک سؤال اینکه امروز که ایران در زمینه های مختلف علمی حرف برای گفتن دارد، آیا نخبه، مشاور و یا کارشناسانی در زمینه آب نداشت و یا اینکه مسئولان جویای این گونه افراد در کشور نبوده و بهایی را به آنان نداده اند.

,

 

,

اینکه 5 میلیارد تومان اعتبار با یک ژاپنی عقدقرارداد می‌شود و در واقع به جای توجه به داخل بار دیگر به خارج چشم دوخته ایم و حتی در این زمینه هزینه می کنیم، سؤالاتی است که هنوز در ذهنمان بی پاسخ ماند و آیا این طرح نتیجه می رسد یا خیر؟ سؤالی است که در آینده ای نچندان دور به آن خواهیم پرداخت.

,

 

,

و اما سخنی دیگر با مسئولان چرا طرح هایی که هنوز به قول خود مسئولان استانی و حتی استاد ژاپنی در سطح جهان برای اولین بار رخ می دهد، در شهر کوچکی که نیازمند اعتبارات ناچیز است، انجام می‌شود؟.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه