اخبار داغ

برگزاری کارگاه آموزش سلامت در دانشکده فنی و حرفه ای دختران سنندج

برگزاری کارگاه آموزش سلامت در دانشکده فنی و حرفه ای دختران سنندج
کارگاه آموزش سلامت ویژه دختران به همت سازمان بسیج جامعه پزشکی کردستان در دانشکده فنی و حرفه ای دختران سنندج برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، کارگاه آموزش سلامت ویژه دختران به همت سازمان بسیج جامعه پزشکی کردستان  ظهر دوشنبه (17 اردیبهشت ) در سالن اجتماعات دانشکده فنی و حرفه ای دختران سنندج با حضور دانشجویان دختر برگزار گردید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل,

 

,

دراین کارگاه آموزشی که با هدف شناخت بهداشت، سلامت و بیماریهای زنان، بیماری های التهابی لگن ،   توجه به تغذیه و خواب کافی ، معاینات ضروری و راه های پیشگیری در بیماریها و همچنین بهداشت فردی برگزار شد.

,

 

,

, ,

 

,

ویدا آغه میری مدرس کارگاه ،  با بیان این مطلب که متاسفانه بسیاری از ما تا مشکل جسمانی جدی برایمان به وجود نیاید برای پیشگیری و آگاهی از وضعیت جسمانی خود به پزشک مراجعه نمی کنیم افزود:  یکی از مهمترین این بیماری ها که اگر با آگاهی و دقت بیشتر کنترل و مراقبت شوند مشکلات کمتری به دنبال خواهند داشت بیماری های بانوان  هستند.

,

 

,

وی گفت: داشتن جامعه سالم درگرو داشتن خانواده سالم است و رکن اصلی یک خانواده نیز وجود زن خانه است.

,

 

,

آغه میری، بابیان اینکه ورزش، تغذیه و دارو سه اصل در درمان پوکی استخوان است، عنوان کرد: فعالیت‌هایی که با تغییر جهت ناگهانی همراه هستند موجب افزایش تراکم استخوان می‌شود. فعالیت بدنی علاوه بر افزایش تراکم استخوان با تقویت عضلات، موجب بهبود تعادل و چابکی و کاهش احتمال بروز آسیب می‌شود.

,


,
, ,

 

,

مدرس کارگاه گفت: بهداشت فردی مثل شستن دست ها  (  با دستمال های استاندارد غیرحساسیت زا  )  از مواردی است که باید حتما به آن ها توجه شود  .

,

 

,

وی افزود: استفاده از لباس های  نایلونی،  تنگ یا خیس حتی هنگام ورزش هم باعث فراهم آمدن محیط مناسبی برای تولید و رشد انواع عفونت های دستگاه تناسلی می شود.  

,


آغه میری با بیان اینکه از هیچ کدام از شوینده ها نباید بیش از حد استفاده شود چون بعد از مدتی بدن نسبت به آن ها هم مقاوم می شود اظهار داشت:  اگر به هر دلیلی هم ترشحات واژن به اندازه کافی نباشد می توان از وازلین های بهداشتی یا ژل های مخصوص استفاده کرد. چون خشکی بیش از حد هم باعث به وجود آمدن زخم می شود  .

,
,

 

,

وی در ادامه گفت :  خانم ها حتما باید دو بار در سال برای انجام معاینه و بررسی قسمت های مختلف رحم به پزشک متخصص مراجعه کنند و هر سال تست دهانه رحم (پاپ اسمیر) را تکرار کنند. البته بعضی پزشکان متخصص عقیده دارند که اگر بعد از دو تا سه بار انجام این آزمایش، فرد مشکلی نداشته باشد می تواند هر سه سال یک بار آن را تکرار کند که البته این موضوع نیز باید حتما با نظر پزشک متخصص توصیه شود. 

,

 

,

آغه میری عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در پایان افزود: غربالگری نیز روشی برای تشخیص زودهنگام بیمارانی است که هنوز فاقد علائم و نشانه های آن عارضه هستند  . تست های غربالگری پزشکی روش خوبی برای حفظ سلامت افراد است  .  عفونت های قارچی و واژینوز باکتریایی رایج ترین عفونت ها هستند.  عامل عفونت های قارچی انواع مختلفی از قارچ ها هستند؛ در حالی که واژینوز باکتریایی به دلیل رشد بیش از حد باکتری ها در واژن بروز می کند  . 

,

 

,

, ,

 

,

پریسا کاشانی زاده  دیگرمدرس تغذیه  کارگاه در ادامه افزود  :  نیاز انسان به غذا یکی از احتیاجات ذاتی یا فیزیولوژیک است که مهمترین عامل بقای زندگی و طول عمر می باشد.احتیاج به غذا دائمی است و ارگانیسم را مجبور میکند تا برای بدست آوردن غذا و رفع گرسنگی کوشش کند. 

,


وی گفت: تغذیه صحیح و متعادل نه تنها پدیده رشد را میسر می سازد و به تندرستی و طول عمر می انجامد،بلکه با تاثیر بر روی اعصاب و روان سبب رشد فکری و نمو نیروهای روانی می گردد. 

,
,

 

,

ترکیب شیمیائی غذای انسان باید شامل پروتئین ها، چربی ها، کربوهیدرات ها، مواد معدنی ،ویتامین وآب باشد تا رشد و سلامت یاخته های بدن تامین شود.این مواد با تغییراتی که در لوله گوارش حاصل میکند قابل جذب می شوند و برای تامین احتیاجات حیاتی مورد استفاده یاخته های بدن قرار میگیرند.

,

 

,

وی افزود: غذاهای مقوی و خواب و استراحت کافی و رژیم غذایی متعادل و نوشیدن مقدار زیاد مایعات برای سلامت هر فرد مهم ومفید است. 

,

 

,

, ,

 

,

وی در پایان افزود: مصرف روزانه 1500 تا 800 میلی‌گرم کلسیم و 400 واحد ویتامین D و استفاده از کاهو، شیر کم‌چرب، بادام، سویا، اسفناج، پنیر و ماست و بهره بردن از نور خورشید، ماهی‌های چرب و آب پرتقال موجب پیش‌گیری از ابتلا به بیماری پوکی استخوان می‌شود هرچند برای این بیماری درمان دارویی وجود ندارد و فقط رود کاهش تراکم استخوان‌ها را کندتر می‌کند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه