اخبار داغ

گزارشی از چهارمین تور مطالبه گری؛

توقف «اتوبوس مطالبه گری بسیج رسانه»در ایستگاه کارگری گلناز کرمان/جارو جایزه اعتصابم شد

توقف «اتوبوس مطالبه گری بسیج رسانه»در ایستگاه کارگری گلناز کرمان/جارو جایزه اعتصابم شد
این بار اتوبوس مطالبه گری خبرنگاران بسیج رسانه به همراه دو مدیرکل سازمان تامین اجتماعی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت سرزده از کارخانه گلناز کرمان بازدید و از نزدیک در جریان مشکلات کارگران این کارخانه قرار گرفتند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  راه آرمان؛ این بار میهمان اتوبوس مطالبه گری بسیج رسانه دو مدیرکل سازمان تامین اجتماعی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود، هدف از راه اندازی این اتوبوس فرهنگ سازی مطالبه گری بین کلیه اقشار مردمی است که تاکنون نیز موفق بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان, راه آرمان,

در ابتدا خبرنگاران به همراه مدیران کل به صورت سرزده به سازمان تامین اجتماعی شعبه یک مراجعه و از نزدیک شاهد گفتگوی چهره به چهره مراجعه کنندگان با مدیران کل شدند.

,

 با ورود به سامانه # 142 * از سنوات و سوابق بیمه ای خود مطلع شوید

,  با ورود به سامانه # 142 * از سنوات و سوابق بیمه ای خود مطلع شوید,  با ورود به سامانه # 142 * از سنوات و سوابق بیمه ای خود مطلع شوید,

در بین مطالبه گران یک کارگر زن قالی باف  با ظاهری محقرانه جلو آمد و به مدیرکل سازمان تامین اجتماعی گفت:  حدود سه ماه است که بیمه وی قطع شده و با هر بار مراجعه به این شعبه تنها جوابی که می گیرد، این است که دیگر نمی شود کاری کرد، حسینی در پاسخ بیان کرد: آیا بازرس بیمه به محل سرکشی کرده است یا نه؟ وی در جواب افزود:  وی دو مرحله مراجعه نموده  ولی متاسفانه من حضور نداشته ام و این غیبت باعث شده تا پرداخت بیمه من به تعویق بیفتد.

,

حسینی در این رابطه در جمع خبرنگاران اذعان داشت: متاسفانه این اشکال از طرف خود مراجعه کننده بوده و مامور بیمه هیچ کوتاهی نکرده است و باید گفت بسیاری از افراد بیمه شده تامین اجتماعی از حقوق خود آگاه نیستند که باید از طریق رسانه ها اطلاع رسانی شود تا بیمه شدگان بتوانند با ورود به سامانه # 142 * از سنوات و سوابق بیمه ای خود مطلع شده تا در زمان بازنشستگی با مشکل مواجه نشوند.

,

مدیرکل سازمان تامین اجتماعی استان کرمان در ادامه بیان داشت: متاسفانه دیگر برای شما نمی شود کاری کرد زیرا به تازگی بیمه قالیبافی به دلیل لحاظ نکردن آن در بودجه امسال حذف شده و شما می توانید از بیمه زنان خانه دار استفاده نمایید.

,

سپس برای سرزدن به کارخانه روغن نباتی گلناز به اتوبوس برگشتیم و قرار شد خبرنگاران سوالات خود را در اتوبوس مطرح نمایند و مدیران کل نیز پاسخگوباشند.

,

اولین مخاطب خبرنگاران مدیرکل سازمان تامین اجتماعی بود که وی در پاسخ به سوالات خبرنگاران چنین گفت: در سال گذشته بیش از 70 هزار کارت مهارت در استان کرمان صادر شده که از این تعداد 16 هزار نفر بیمه تامین اجتماعی هستند.

,

برخی از لیستهای ارسالی با حقایق متفاوت است که باید راستی آزمایی شود

, برخی از لیستهای ارسالی با حقایق متفاوت است که باید راستی آزمایی شود, برخی از لیستهای ارسالی با حقایق متفاوت است که باید راستی آزمایی شود,

وی ادامه داد: با بررسی به عمل آمده متوجه شدیم لیستی که برای سازمان از طرف کارفرمایان ارسال می شود کمی با حقایق متفاوت است و متاسفانه در اینجا حق کارگر تضعیف می شود.

,

حسینی افزود: متاسفانه برخی از کارفرمایان حقوق حقیقی که به کارگران خود می دهند با لیست ارسالی تطابق ندارد و این حق الناس است و امید که کارفرمایان دراین رابطه دقت بیشتری نمایند.

,

جهت کاهش نرخ بیکاری باید سالانه 70 هزار شغل ایجاد کنیم

, جهت کاهش نرخ بیکاری باید سالانه 70 هزار شغل ایجاد کنیم, جهت کاهش نرخ بیکاری باید سالانه 70 هزار شغل ایجاد کنیم,

رضا اسماعیلی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتمامی  دیگر مخاطب و پاسخگوی سوالات خبرنگاران ابراز داشت:  سالانه 35 هزار نفر به بازار کار در استان کرمان وارد می‌شوند که اگر بخواهیم در جهت کاهش نرخ بیکاری حرکت کنیم، باید سالانه 70 هزار شغل ایجاد نماییم، کمتر از آن، وضع موجود را ثابت و بدون تغییر نگه می‌دارد.

,

وی مشکلات بیکاری استان کرمان را سرریز بیکاری سال‌های قبل عنوان و تاکید کرد: 120 هزار نفر از بیکاران موجود، کسانی هستند که از دهه‌های قبل بدون شغل مانده‌اند.

,

نرخ بیکاری در کرمان بالاست

, نرخ بیکاری در کرمان بالاست, نرخ بیکاری در کرمان بالاست,

اسماعیلی   با بیان اینکه 35 هزار نفر دیگر به نرخ بیکاری اضافه شده است ابراز داشت:  متاسفانه این امر نرخ بیکاری در کرمان را بالا برده است و همچنین سال گذشته تعداد 40 هزار نفر در سامانه ثبت نام کرده اند که در حال راستی آزمایی هستیم.

,

وی همچنین از رشد 5 درصدی بیمه شدگان کارگری در استان کرمان طی سال گذشته خبر داد و اذعان کرد: سال گذشته 15 هزار و 500 نفر کارگر جدید به حوزه بیمه شدگان استان اضافه شده است و این در حالیست که در سال جاری به  25 هزار نفر افزایش یافته است که ما این را به فال نیک می گیریم.

,

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به یکی از خبرنگاران در رابطه با اینکه حمایت اداره کار از صنایع خرد و کوچک چگونه بوده است، عنوان کرد: در سال گذشته در کارگروه اشتغال و رفع موانع تولید  اختصاص 60 میلیارد تومان وام به کارگاه های تولیدی کوچک تصویب شد که در این همین راستا 600 میلیارد تومان معرفی به بانک ثبت شده است.

,

استان کرمان از لحاظ جمعیت کارگری رتبه هفتم را داراست

, استان کرمان از لحاظ جمعیت کارگری رتبه هفتم را داراست, استان کرمان از لحاظ جمعیت کارگری رتبه هفتم را داراست,

اسماعیلی تصریح کرد: استان کرمان از لحاظ جمعیت کارگری رتبه هفتم را دارا می باشد که باید در سال جاری حدود 35 هزار شغل ایجاد نماییم تا تعادل بیکاری حفظ شود.

,

وی همچنین از کاهش دریافت کنندگان بیمه بیکاری در استان را یکی از نقطه های امید برشمرد و گفت: در گذشته 4 هزار و 200 نفر در استان کرمان بیمه بیکاری دریافت می کردند که در حال حاضر این تعداد به 3 هزار و 700 نفر کاهش یافته که این نشان دهنده تغییر وضعیت بیکاری در استان را نشان می دهد.

,

آشنایی نزدیک مدیران کل با تراژدی غمناک کارگران گلناز کرمان/جارو جایزه اعتصابم شد

, آشنایی نزدیک مدیران کل با تراژدی غمناک کارگران گلناز کرمان/جارو جایزه اعتصابم شد, آشنایی نزدیک مدیران کل با تراژدی غمناک کارگران گلناز کرمان/جارو جایزه اعتصابم شد,

به کارخانه روغن نباتی گلناز رسیدیم سرزده وارد کارخانه شدیم ، متاسفانه با صحنه بسیار نگران کننده برخوردیم سالن تولید خالی از کارگر بود، تمامی دستگاه ها خاموش بودند و سکوت سنگینی بر کارخانه حاکم شده بود، اثری از کارگران نبود، نگهبان، نبود مواد اولیه و خام را علت این سکوت عنوان کرد.

,

در همین حین بود کارگری خسته از روزگار نزدیک آمد و گفت شما اینجا چه می کنید؟ گفتم خبرنگارم  و به همراه دو مدیرکل سازمان تامین اجتماعی و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اینجا آمدیم تا مشکلات شما را شنیده و در حل و فصل آن تلاش نماییم.

,

لبخند تلخی روی لبانش نقش بست و سپس گفت: من 22 سال اینجا زحمت کشیدم، خون دل خوردم و حالا که سختی کار به من خورده و رئیس کارخانه باید 4 درصد پرداخت نماید تا من بتوانم بازنشسته شوم این کار را نمی کند و من همچنان بر مسند کارگری باقی مانده ام.

,

از وی خواستم تا با من به نزد مدیرکل سازمان تامین اجتماعی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیاید ، باز لبخند زد و گفت: بگذار به درد خودمان بمانیم، سال گذشته به خاطر برخی مسائل و مشکلات جلوی استانداری  اعتصاب کردیم، منی که 22 سال پشت دستگاه بسته بندی بودم به خاطر این اعتصاب جارویی دستم دادن و گفتن از این به بعد باید بخش خدماتی کار کنید.

,

نه خانم صدای ما به جایی نمی رسد این قشر زحمت کش کارگر همچنان باید ضعیف و بدون حمایت باقی بماند.

,

کارگر دیگری نزدیک آمد و گفت : رئیس با ما قرارداد 10 روزه و یا 15 روزه می بندد ، اینجا فقط از ما بیگاری می کشند و اگر اعتراضی کنیم بعد از اتمام قرارداد ما را اخراج می کنند.

,

کارگری که رنگ و رویش پریده و خسته به نظر می رسید بیان داشت: من کلیه ام را از دست داده ام اما کسی نیست از من به عنوان یک کارگر حمایت کند الآن حدود دو ماه است که بیمه ما به تعویق افتاده و من نیاز مبرم به پزشک دارم.

,

بلاخره بر تعداد کارگران معترض افزوده شد ، آنان به تعویق افتادن حقوق سه ماهه و عدم پرداخت حق بیمه به سازمان ، حذف ناهار و صبحانه و اینکه 8 ساعت کار را برایشان 7 ساعت ثبت می کنند از گلایه ها و مشکلات خود اعلام کردند.

,

پوتین یکی از کارگران پاره شده بود به حدی که روی پایش مشخص بود، ریختن اسید را علت بر این عامل ذکر کرد، دیگری به جای کفش محکم و ایمن دم پایی پایش بود، اکثرا لباس هایشان پاره و وصله پینه بود همگی گفتند از اواخر سال 94 هیچ لباس کاری دریافت نکرده اند.

,

در ابتدا کارگران بیچاره برای بازگو کردن مشکلاتشان ترس داشتند، ترس از اینکه مبادا بعد از رفتن مدیران کل ، رئیس کارخانه عذرشان را بخواهد و اخراجشان کند.

,

تراژدی دردناکی بود همین چند دقیقه ای که با آنان بودم و داستان دردآور شغلشان را شنیدم با عصبانیت به سمت رئیس کارخانه رفتم و گفتم چرخه اقتصادی این کارخانه روی دوش این کارگران می چرخد، اگر آنان نباشند تولیدی هم صورت نمی گیرد ، چرا شما کارفرمایان باید اینقدر ظالم باشید، چرا آنان را حمایت نمی کنید؟ چرا حق و حقوشان نمی دهید؟ بندگان خدا بیش از حقشان نمی خواهند، قاسمی رئیس کارخانه وقتی آمد با قلدری جواب دهد دیگر نتوانست در مقابل صحبت های من دوام بیاورد و دیگر هیچ نگفت و ساکت ماند.

,

دراین بین اسماعیلی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با گوش کردن به مشکلات کارگران آنها را یادداشت نمود تا بعدا سر فرصت آنها بررسی نماید.

,

همچنین وی پرداخت تسهیلات از طریق بانک رفاه برای پرداخت معوقات کارگران را به رئیس کارخانه پیشنهاد کرد که قاسمی باز در پاسخ بیان کرد: باید مشورت نمایم.

,

در رابطه با معوقه ماندن بیمه کارگران حسینی مدیرکل سازمان تامین اجتماعی بیان کرد : 4 روز پیش با مدیران کارخانه روغن نباتی گلناز مذاکرات را انجام داده و به آنها قول دادیم برای رفاه حال کارگران، لیست آنان را ارسال کرده و از 30 درصد حق بیمه، تنها 7 درصد آن را بپردازند که تاکنون عملیاتی نشده است.

,

وی خاطرنشان کرد : با توجه به اینکه این کارخانه بیش از 4 میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است اگر رئیس کارخانه خواست تا  لیست بیمه شدگان را با یک فقره چک در اختیار سازمان قرار دهد تا مشکل بیمه  ای آنان بر طرف مرتفع گردد، که رئیس کارخانه در پاسخ بیان داشت: من باید در این رابطه با هیئت مدیره مشورت کنم.

,

در انتها قاسمی مدیر کارخانه کمبود نقدینگی، نبود مواد خام و اولیه را از جمله مشکلات عمده این کارخانه عنوان کرد.

,

گفتنی است : در حال حاضر 411 کارگر در کارخانه روغن نباتی گلناز مشغول به کار هستند که 250 نفر از کارگران اسبق این کارخانه نیز بیمه بیکاری دریافت می کنند.

,

حال خود شما مسئولین قضاوت نمایید که یک رئیس کارخانه به تنهایی نمی تواند پذیرای حتی پیشنهادی برای حل مشکلات کارخانه و کارگرانش باشد، آیا این مشکل سوء مدیریت را نمی رساند؟؟؟!!!

, حال خود شما مسئولین قضاوت نمایید که یک رئیس کارخانه به تنهایی نمی تواند پذیرای حتی پیشنهادی برای حل مشکلات کارخانه و کارگرانش باشد، آیا این مشکل سوء مدیریت را نمی رساند؟؟؟!!!, حال خود شما مسئولین قضاوت نمایید که یک رئیس کارخانه به تنهایی نمی تواند پذیرای حتی پیشنهادی برای حل مشکلات کارخانه و کارگرانش باشد، آیا این مشکل سوء مدیریت را نمی رساند؟؟؟!!!,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه