اخبار داغ

کارشناس مسائل بین الملل مطرح کرد؛

رژیم صهیونیستی با وضعیت دشوار ژئوپلتیک و نظامی روبرو شده است

رژیم صهیونیستی با وضعیت دشوار ژئوپلتیک و نظامی روبرو شده است
کارشناس مسائل بین الملل گفت: با وقوع تهدیدات داخلی و خارجی چتر امنیتی رژیم صهیونیستی دچار آسیب جدی شده است و حس ناامنی شدیدی جامعه صهیونیستی را در بر گرفته است .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا عرب کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با راه آرمان ؛ با بیان اینکه طی چهار دهه اخیر نه تنها کمربند ایجاد شده امنیتی رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای منطقه از هم فروپاشیده است بلکه از حیث جغرافیایی نیز این رژیم در مرز با کشورهای عربی دچار تهدیدات عمیق امنیتی شده، اظهار کرد:راهبرد توسعه روابط رژیم صهیونیستی با این کشورها در دراز مدت قادر خواهد بود رژیم صهیونیستی را از انزوای سیاسی و اقتصادی خارج کند و منافع آن را در برابر کشورهای عربی که در آن روزگار ، دشمنان این رژیم  بودند ؛تامین نماید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی به علت موقعیت و وضعیت خاص جغرافیای خود فاقد عمق استراتژیک است و آسیب پذیری شدیدی در خصوص تهدیدات امنیتی دارد.

,

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: بر همین اساس است که این رژیم  این رژیم راهبردی امنیتی « برتری نظامی بر سایر کشورهای منطقه» را در دستور کار خود قرار داده است و این اصل بخشی از استراتژی امنیتی رژیم صهیونیستی محسوب می شود.

,

عرب گفت: اصل راهبردی دیگر در استراتژی امنیتی رژیم صهیونیستی« ایجاد ارتباط امنیتی و اطلاعاتی با کشورهای منطقه» است که رژیم صهیونیستی در راستای همین اصل ایران در زمان شاه با ترکیه و هند و دیگر کشورهایی که مایل به همکاری با آن رژیم  بودند ؛ارتباط برقرار می کرد و درصدد بود که در پرتو همکاری های سیاسی، اقتصادی، اطلاعاتی و امنیتی اهداف و منافع خود را تامین کند.

,

این کارشناس مسائل بین الملل یکی از اهداف مهم استراتژی سیاسی و نظامی اسرائیل حفظ توازن قوا میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی احاطه کننده آن می باشد؛ بنابراین اسرائیلی ها در هر کشوری که زمینه نفوذ و بهره برداری می یافتند وارد می شدند.

,

وی با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران رژیم صهیونیستی یکی از دوستان مهم خود در منطقه را از دست داد، ابراز کرد: آرمان محو اسرائیل و دفاع از ملت مظلوم فلسطین از جمله ارزش ها و اصول مرکزی و بنیادین انقلاب اسلامی ایران محسوب می گردد و پیروزی انقلاب اسلامی موازنه قوا در منطقه را به ضرر رژیم صهیونیستی تغییر داد.

,

عرب با بیان اینکه همزمان با وقوع انقلاب اسلامی قرداد ننگین «کمپ دیوید» بین مصر زمان انورسادات و رژیم صهیونیستی منعقد شد، گفت: این قرار داد موجب شد مهمترین دشمن محیط پیرامونی رژیم صهیونیستی و دنیای عرب با این رژیم صلح کند.

,

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد:در مفاد این قرارداد قید شده است که مصر باید از فرآیند صلح رژیم صهیونیستی با کشورهای منطقه و فلسطینیان حمایت همه جانبه کند؛لذا با انعقاد کمپ دیوید فرآیند به اصطلاح صلح خاورمیانه که ناظر به عادی سازی و صلح فیمابین کشورهای عرب منطقه و فلسطینیان با رژیم صهیونیستی بود آغاز شد.

,

وی تصریح کرد: بر همین اساس در سال 1994 میلادی بین اردن و رژیم صهیونیستی قرارداد «وادی عربه» منعقد شد و منجر به صلح بین یکی دیگر از کشورهای محیط پیرامون رژیم صهیونیستی یعنی کشور پادشاهی اردن با اسرائیل شد.

,

عرب افزود: بنابراین به مرور شاهد عادی سازی روابط همسایگان عرب رژیم صهیونیستی با این رژیم در قالب قراردادهای کمپ دیوید، اسلو و وادی عربه بودیم؛ اما موازنه قوا در منطقه را به ضرر رژیم صهیونیستی دگرگون کرد و وقوع انقلاب عظیم اسلامی ایران و سپس گسترش گفتمان و رویکرد اسلامی و  ضد صهیونیستی آن در منطقه بود.

,

وی با بیان اینکه توسعه گفتمان و رویکرد انقلاب اسلامی با شکل گیری گروه های مقاومت اسلامی در منطقه چون حزب الله لبنان و حماس و جهاد اسلامی در فلسطین همراه شد، ابراز کرد: تا در راستای گفتمان و رویکرد اسلامی، انقلابی و ضد صهیونیستی انقلاب ایران حرکت می‌کنند.

,

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به جنگ سی و سه روزه در در غزه عنوان کرد: همچنین تحولات اخیر سیاسی در جهان عرب موسوم به بیداری اسلامی یا بهار عربی در سال 2011 شاهد یکسری تحولات دیگر در محیط  پیرامونی رژیم صهیونیستی بودیم که سبب ایجاد تهدیدهای متنوع و جدید شده است.

,

عرب با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی هم اکنون با وضعیت دشوار ژئوپلتیکی، امنیتی و نظامی روبرو است، بیان کرد: رژیم صهیونیستی برای تضمین موجودیت و بقای خود به شرایط ژئوپلتیک جدید منطقه نیازمند است و رژیم صهیونیستی در نظر دارد سازوکارهای دیپلماتیک پیچیده، به روز و کارآمد و نیز تقویت و توسعه روزافزون توان نظامی متناسب با شرایط جدید منطقه تا بتواند به تهدیدهای بالقوه و بالفعل موجود به نحو موثری پاسخ دهد.

,

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: با وقوع تهدیدات داخلی و خارجی چتر امنیتی رژیم صهیونیستی دچار آسیب جدی شده است و حس ناامنی شدیدی جامعه صهیونیستی را در بر گرفته است .

,

عرب تصریح کرد: فارغ از تهدیدات جدی سیاسی و امنیتی داخلی و شعله ور شدن انتفاضه اخیر فلسطینیان موسوم به قدس؛ بررسی وضعیت محیط پیرامونی رژیم صهیونیستی در مرزهای لبنان، مصر، سوریه و اردن می تواند تاحدودی روشنگر ریشه ها و دلایل خارجی ایجاد حس عمیق ناامنی در جامعه صهیونیستی محسوب گردد.

,

وی با بیان اینکه در جنوب غربی رژیم صهیونیستی صحرای سینا که از نظر اقتصادی بی فایده می باشد واقع شده‌است، عنوان کرد: تنها قبائل بومی بدوی می‌توانند در این منطقه دشوار زندگی کنند؛ به همین دلیل صحرای سینا منطقه حائل ایده‌آلی به نظر می‌رسید.

,

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه حفر تونل ها توسط گروه های مقاومت اعم از حماس و جهاد اسلامی در غزه دیگر بصورت یک صنعت بومی رو به توسعه درآمده است، گفت: این تونل ها بین نوارغزه و صحرای سینا و همچنین  بین نوار غزه و سرزمین های اشغالی حفر می شوند و برای مردم غزه و مجاهدین کارکردهای نظامی و پشتیبانی و ارتباطاتی دارند.

,

 عرب با بیان اینکه گروه های مقاومت فلسطین در جنگ اخیر خود در سال 2014 میلادی توانستند  از طریق تونل های زیر زمینی خسارت های سنگینی به ارتش صهیونیستی وارد کنند، اذعان کرد:ارتش رژیم صهیونیستی در زمینه شناسایی تونل های عملیاتی مقاومت فلسطین در نوار غزه متحمل هزینه های سنگینی شده است.

,

وی با اشاره به اینکه گروه های سلفی در نوارغزه در جریان تحولات سال 2011 میلادی مصر علیه رژیم حسنی مبارک به صحرای سینا رفتند و از اخوان المسلمین علیه ارتش مصر حمایت کردند، گفت: اما پس از کودتا توسط ژنرال عبدالفتاح السیسی و برکناری دولت اخوان المسلمین فعالیت های خشونت بار  این گروهها به نشانه اعتراض افزایش پیدا کرد.

,

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: گروه های تکفیری و سلفی از سوی ارتش مصر تحت تعقیب و فشار زیادی قرار گرفتند و سلفی های مذکور با ظهور گروه های تکفیری در صحرای سینا با نام«انصار بیت المقدس» توان بیشتری گرفتند که به هر ترتیب تهدیدی علیه رژیم صهیونیستی محسوب می شوند.

,

عرب با بیان اینکه « انصار بیت المقدس » که شاخه القاعده در منطقه سینا بوده و نیز گروه تکفیری دیگر در غزه نیز « انصار الدعوه الاسلامی » نام دارد با یکدیگر هماهنگی هایی دارند و همین امر مساله تکفیری ها در صحرای سینا را برای رژیم صهیونیستی جدی تر کرده است، ابراز کرد: لذا در سال 2013میلادی اسرائیل ساخت حصاری با سیم خاردار به ارتفاع پنج متر در امتداد مرز خود با صحرای سینا را به اتمام رساند تا از نفوذ گروه های تکفیری ، و نیز مهاجران آفریقایی از شبه جزیره سینا جلوگیری کند.

,

وی عنوان کرد:کرانه غربی رود اردن اهمیت استراتژیک برای رژیم صهیونیستی دارد و تسلط نظامی  و حفظ امنیت کرانه غربی جدا از کرانه شرقی رود اردن نیست؛ بنابراین با توجه به حضور قبایل بدوی در کرانه شرقی و نفوذ روزافزون تکفیری ها و داعش در بین آنها رژیم صهیونیستی از نفوذ آنان به کرانه باختری شدیدا احساس خطر می کند.

,

عرب با اشاره به اینکه حکومت پادشاهی اردن نیز  تحت فشارهای اقتصادی و اعتراضات سیاسی در حال تضعیف شدن است، اظهار کرد: از طرفی رقابت سیاسی، ایدئولوژیک و ژئوپلتیک میان خاندان هاشمی در اردن و خاندان سعودی در شبه جزیره عربستان  بر سر برتری در جهان عرب از قدیم وجود داشته است که مانع مهمی در راه کمکهای اقتصادی و نظامی عربستان و شیوخ ثروتمند خلیج فارس در کمک به خاندان هاشمی محسوب می گردد.

,

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه موقعیت کشور پادشاهی اردن تاحدودی متزلزل است و خطر نفوذ جریانهای تکفیری مثل داعش به کرانه باختری شدیدا رژیم صهیونیستی را تهدید خواهد کرد، گفت: اخیرا نخست وزیر رژیم صهیونیستی قصد خودرا در احداث حصاری دورتادور فلسطین اشغالی و از جمله مسدود کردن روزنه های امنیتی کرانه باختری را اعلام کرد.

,

وی ادامه داد: از طرفی دیگر حضور قبایل فلسطینی  بدوی در صحرای نقب هم مرز با اردن خطر نفوذ جریان های تکفیری به درون مرزهای فلسطین اشغالی برای رژیم صهیونیستی بطور آشکاری تشدید خواهد کرد.

,

عرب با اشاره به  پیروزی های مستمر جبهه مقاومت و ارتش سوریه بر تکفیری ها و حضور ایران و حزب الله لبنان در بلندی های جولان گفت: با این پیروزی ها شاهد وضعیت جدیدی به ضرر رژیم صهیونیستی در ژئوپلتیک منطقه خواهیم بود.

,

این کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: هم اکنون ارتش سوریه به کمک نیروهای مردمی سوری، عراقی مستشاران ایران  و نیروهای هوایی سوریه به تعیین کننده و مستمری در عرصه میدانی جنگ سوریه دست یافته اند و ادامه این روند به نابودی گروه های تکفیری و تروریست و حاکمیت دولت قانونی سوریه بر تمامی خاک سوریه خواهد انجامید.

,

وی افزود: در این صورت به زودی شاهد حضور قدرتمند محور مقاومت در مرزهای رژیم صهیونیستی در بلندی های جولان خواهیم بود و این تهدیدی جدی برای این رژیم محسوب می گردد که ژئوپلتیک منطقه را به نفع نهضت مقاومت اسلامی شدیدا تحت تاثیر قرار خواهد داد.

,

عرب در پایان خاطر نشان کرد: این تهدید به حدی جدی است که وزیر انرژی و زیرساخت ملی رژیم صهیونیستی از حزب لیکود، یواال اشتاینیتز، به صراحت روابط تل آویو با «برخی کشورهای عربی» به علت « ترس مشترک از قدرت ایران» را تایید کرده است.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه