اخبار داغ

رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی، فرش دستباف و مس کرمان عنوان کرد؛

صادرات 75 میلیون دلاری فرش دستباف کرمان در سال 96 /فعالیت 70 هزار بافنده فرش دستباف در سطح استان

صادرات 75 میلیون دلاری فرش دستباف کرمان در سال 96 /فعالیت 70 هزار بافنده فرش دستباف در سطح استان
رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی، فرش دستباف و مس کرمان گفت:در سال گذشته میزان سهم استان کرمان از صادرات فرش مبلغ 75 میلیون دلار بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛محسن اشرف رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی، فرش دستباف و مس کرمان در گفتگو با راه آرمان ؛ وضعیت فرش دست باف کرمان در سال های گذشته اظهار کرد: ورود رقبای جدید تاجیکستان و افغانستان و فعال تر شدن رقبای قدیمی از جمله چین، هند، نپال، ترکیه، مراکش، پاکستان و همچنین نبود سیاستهای حمایتی صادراتی توسط دولت باعث افول صادرات فرش دست باف شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان, راه آرمان,

وی با اشاره به اینکه از سال 34 تا به الان قیمت فرش دستباف بین 25 تا 40 درصد افزایش داشته است، ابراز کرد: سال هاست که فرش دستباف بعد از نفت و پتروشیمی، دومین کالای صادراتی ایران می باشد.

,

اشرف ادامه داد: در برخی نواحی اطراف کرمان، فرش ها دو پوده یا سه پوده بوده و با گره های فارسی بافته می شود که با رواج گره های جفتی برای سرعت دادن به اتمام کار و بدتر از آن بی گره بافی که به کمانشی یا کمونچی معروف است توسط کارفرمایان بی سلیقه به دست بافندگان خردسال که فرشهای کم دوام با حاشیه و شیرازه کج و موج دار وارد بازار شد که موجب عقب افتادن فرش زیبای کرمان در بازارهای جهانی شده است.

,

صادرات 75 میلیون دلاری فرش دستباف کرمان در سال 96

, صادرات 75 میلیون دلاری فرش دستباف کرمان در سال 96 , صادرات 75 میلیون دلاری فرش دستباف کرمان در سال 96,

رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی، فرش دستباف و مس کرمان با بیان اینکه ارزش صادرات فرش دستباف در کل جهان در سال 1396 یک میلیارد و 350میلیون دلار بوده است، گفت:از این مقدار سهم ایران 35 درصد است و مبلغ427 میلیون دلار فرش دستباف از ایران صادر شده که سهم استان کرمان 75 میلیون دلار بوده است و بقیه این سهم مربوط به فرش دستباف شهرهای نائین، کاشان، تبریز، نیشابور، کاشمر و ... بوده است.

,

وی بیان کرد:امروزه کشور چین با تقلید از نقشه های نفیس و پرطرفدار فرش کرمان و نائین و با استفاده از کارگر ارزان قیمت و مواد مرغوب و رنگهای درخشان جای فرش کرمان را اشغال کرده و به تهدید بزرگی تبدیل شده است.

,

اشرف تصریح کرد: رنگ های طبیعی که برای پشم و نخ و ریس قالی بافی استفاده می شده باعث ایجاد رنگ های درخشان و ثابت می شده ولی امروزه با افزایش قیمت آن، رنگهای جوهری و ماشینی نیز ورودشان بیشتر شده است.

,

وی عنوان کرد:منابع تأمین پشم استان کرمان از طریق شهرستان های کرمان، سیرجان، بم، رفسنجان، جیرفت، بافت می باشد و منابع تأمین پشم خارج از استان از استان های  خراسان جنوبی، کرمانشاه، فارس می باشد.

,

فعالیت 70 هزار بافنده فرش دستباف در سطح استان

, فعالیت 70 هزار بافنده فرش دستباف در سطح استان, فعالیت 70 هزار بافنده فرش دستباف در سطح استان,

رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی، فرش دستباف و مس کرمان با بیان اینکه حدود یکصد تولید کننده حرفه ای در استان شناخته شده اند، عنوان کرد: همچنین در استان 70 هزار بافنده فعالیت می کنند که در منازل خود یا کارگاه های قالی بافی مشغول هستند و از این تعداد حدود 40 هزار نفر بافنده شناسایی شده اند و کارت قالیبافی دریافت کرده اند که به طور میانگین سالانه بین 5 تا 10 متر مربع فرش تولید می کنند.

,

وی در خصوص مشکلات بافندگان گفت:ضعف بنیه مالی تشکلهای تخصصی فرش، نداشتن بازاریابی اصولی، ریسک بالای صادرات به دلیل عدم برگشت سرمایه و مشکلات مربوط به مبادلات مالی و بانکی، بی ثباتی نرخ ارز، افزایش هزینه های تولید، عدم حمایت دولت در بخش کارگری و مواد اولیه، بی رغبتی بافندگان برای تولید فرش به دلیل پایین بودن دستمزد آنها از جمله موادری است که می توان به آن اشاره داشت.

,

اشرف افزود:فقط 20 تا 25 درصد قیمت فرش مربوط به دستمزد کارگران است؛ دخالت دلالان و پیش خرید فرش، باعث شده دراین میان سود و درآمد واسطه ها بیشتر از کارگران قالیباف باشد.

,

عدم حمایت دولت مهمترین مشکل فرش دستباف ایرانی

, عدم حمایت دولت مهمترین مشکل فرش دستباف ایرانی, عدم حمایت دولت مهمترین مشکل فرش دستباف ایرانی,

وی تأکید کرد:مهمترین علت مشکلات فرش دستباف در حال حاضر، عدم حمایت دولت و بی توجهی به تولید فرش و دست اندرکاران بافت فرش در سراسر کشور است. گویی آنها را به حال خود رها کرده و باعث شده، سابقه و اعتبار چند دهه فرش ایرانی در بازارهای جهان از دست برود.

,

اشرف ادامه داد:مشکلاتی که طی دهه های گذشته در این صنعت به وجود آمده، به سرعت قابل رفع نیست؛ ولی اقداماتی از جمله راه اندازی خانه فرش، شناسایی، ساماندهی و آموزش بافندگان، تامین مواد اولیه درجه یک، معرفی طرح و نقشه های مورد پسند بازارهای جهانی و افزایش دستمزد بافندگان مد نظر داریم که امید است با همکاری فعالان این حرفه و متولیان دستگاه های اجرایی دولتی به انجام برسانیم.

,

بافت معروفترین فرش ایران و جهان در راور

, بافت معروفترین فرش ایران و جهان در راور, بافت معروفترین فرش ایران و جهان در راور,

رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی، فرش دستباف و مس کرمان با بیان اینکه راور کرمان که معروفترین فرش در ایران و جهان را تولید می کند، دارای بیشترین تعداد بافنده در سطح استان است، خاطر نشان کرد:قدیمی ترین کارگاه بافت قالی در کرمان، کارگاه شرکت فرش در ابتدای بلوار باستانی پاریزی است که در دوره های مختلف، صدها نفر در آن مشغول بکار بوده اند و هم اکنون نیز هنرمندان قالی بافی در سالن های آن مشغول به کار هستند.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه