اخبار داغ

توسعه اقتصادی و گردشگری ایران و جمهوری آذربایجان؛

فعالیت ۲۴ ساعته سه گذرگاه مرزی ایران و جمهوری آذربایجان/ فعالیت ۷۱۳ شرکت اقتصادی ایران در جمهوری آذربایجان

فعالیت ۲۴ ساعته سه گذرگاه مرزی ایران و جمهوری آذربایجان/ فعالیت ۷۱۳ شرکت اقتصادی ایران در جمهوری آذربایجان
جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان دارای چهارگذرگاه مرزی شامل شاه تختی- پلدشت، جلفا، بیله سوار و آستارا است که این گمرکات نقش مهمی در توسعه و رونق اقتصادی و گردشگری دو کشور ایفا می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، اقبال بابایف مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه گمرک جمهوری آذربایجان در گفت‌‌وگو با خبرنگار صدا وسیما در باکو گفت: با امضای پروتکلی که بیستم اردیبهشت در ایران صورت گرفت مصوبه کمیسیون مشترک عملی گردید و به این ترتیب فعالیت سه گذرگاه مرزی دو کشور ۲۴ ساعته شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

وی با اشاره به تاثیر فعالیت شبانه روزی این گمرکات در توسعه اقتصادی و همچنین اجرای طرح های مشترک همچون دالان ریلی شمال – جنوب، پل مرزی و راه آهن رشت-آستارا افزود: شبانه روزی شدن این گمرکات در رفت و آمد شهروندان جمهوری آذربایجان از مسیر بیله سوار-جلفا در خاک جمهوری اسلامی ایران به نخجوان که ما به این مسیر راه امید می‌‌گوییم هم موثر خواهد بود.

,

جواد جهانگیر زاده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان اظهار داشت: گمرک آستارا نه فقط در انتقال کالا به جمهوری آذربایجان بلکه در صادرات کالا از کشورمان به روسیه هم نقش مهمی دارد و گمرک بیله سوار هم در افزایش ظرفیت های صادرات کالا از استان های مختلف و همجوار به‌ویژه استان آذربایجان شرقی و اردبیل به جمهوری آذربایجان و سایر کشورها و گمرک جلفا در توسعه و رونق اقتصادی کشورمان با جمهوری خودمختار نخجوان بسیار تاثیر گذار است.

,

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان دارای چهارگذرگاه مرزی شامل شاه تختی- پلدشت، جلفا، بیله سوار و آستارا است که این گمرکات نقش مهمی در توسعه و رونق اقتصادی و گردشگری دو کشور ایفا می‌‌کنند.

,

سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو خاطرنشان ساخت: دو کشور با وجود این چهار گذرگاه و بیش از ۷۶۰ کیلومتر مرز مشترک و دیگر قابلیت ها می توانند حجم مبادلات تجاری خود را به چندین برابر وضعیت فعلی ارتقاء بخشند.

,

 رفعت محمداف، رئیس سازمان توسعه صادرات و سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان در همایش نقش راه آهن آستارا در تسهیل حمل و نقل بین المللی در هتل اسپیناس این شهرستان افزود: تاثیر توسعه روابط رئیس جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان در اقتصاد منطقه مشهود است و سرمایه گذاری مشترک ۲ کشور در حوزه اقتصاد افزایش یافته و اراده های سیاسی و اقتصادی آنها، سال به سال ارتقاء می یابد.

,

وی اظهار کرد: ایران و جمهوری آذربایجان برای ساخت کارخانه خودروسازی در جمهوری آذربایجان، ۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری می کنند و با تکمیل این کارخانه با عرضه ۱۰ هزار خودرو در سال، برای ۲کشور سود اقتصادی ایجاد خواهد شد. هم اکنون ۷۱۳ شرکت اقتصادی ایران در جمهوری آذربایجان فعال است.

,

محمداف ادامه داد: باکو از مقاصد گردشگری ایرانیان است و برای سفر ایرانیان به جمهوری آذربایجان به صورت الکترونیک روادید صادر می شود.

,

رئیس سازمان توسعه صادرات و سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان اضافه کرد: حمل و نقل ریلی مهم ترین مولفه اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان است و در کنار آن، ایجاد پایانه مسافربری در راه آهن آستارای ایران ضرورت دارد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه