اخبار داغ

نفس هایی که با دود قلیان عجین شده است/وقتی سلامتی جوانان فدای منفعت قلیان فروشی ها می شود

نفس هایی که با دود قلیان عجین شده است/وقتی سلامتی جوانان فدای منفعت قلیان فروشی ها می شود
امروز در هر سرای استان کهگیلویه وبویراحمد از پایتخت طبیعت تا بلا شاپور دهدشت و بام نفتی ایران قدم بگذاری ناخودآگاه چشمت به قهوه خانه ایی می افتد که بساط قلیان را برای جوانان این مرز وبوم پهن کرده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل ازسفیر دنا؛صدای قل قل قلیان، دود و دیگر هیچ، خنده های یواشکی،بازی تخته نرد ،اینها همه روزگاری است که جوانان این مرز و بوم از درد بیکاری و حتی سپری کردن اوقات فراغت خود که در آن ورزشی یافت نمی شود و سازمان جوانانی هم نیست، در قهوه خانه ها سپری می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل ازسفیر دنا؛صدای قل قل قلیان، دود و دیگر هیچ، خنده های یواشکی،بازی تخته نرد ،اینها همه روزگاری است که جوانان این مرز و بوم از درد بیکاری و حتی سپری کردن اوقات فراغت خود که در آن ورزشی یافت نمی شود و سازمان جوانانی هم نیست، در قهوه خانه ها سپری می کنند., سفیر دنا,

حلقه دود یا حلقه مرگ

, حلقه دود یا حلقه مرگ, حلقه دود یا حلقه مرگ,

صدای قل قل قلیان و حلقه های دود با مهارت خاص بصورت دایره ای از میان لبان جوانان و نوجوانان امروز به گونه ای خارج می شود که برخی این موضوع را برای خود یک هنر می دانند و باعث خود برتر بینی آنان نسبت به دیگران شده است.

,

, ,

قلیانهایی با نی نایلونی بلند و حتی به نام سلطنتی و مخصوص و حتی قلیانهایی با شمایلی فریب دهنده، اینها همان اسلحه های پنهان هستند که امروز ذهن، هوش و  اندام و سلامت یک جوان ایرانی را نشانه گرفته است.

,

زیر پوست این شهر چه می گذرد

, زیر پوست این شهر چه می گذرد, زیر پوست این شهر چه می گذرد,

امروز اگر به هر باغ،پارک و قهوه خانه سنتی وارد شویید ناخودآگاه به منظره ای از قلیان هایی خواهید رسید که نزدیک به دو متر از جوانان فاصله دارد و این جوانان به قول خودشان با دودی که دایره وار از دهانشان خارج می کنند، 'حال ' می کند؛ دود این قلیان از تنباکو نیست بوی سیب می دهد و به قلیان میوه ای مشهور است.

, ' , .,

گارسون، یک دوسیب بیار ،دیگری یک بلوبری و نفر سوم یک شیرنسکافه، متأسفانه این روزگار امروز تفرجگاههای و پارک های شهرهای ماست که پر شده از قلیانهایی که زیر پوست این شهر سرطان را به این جوانان هدیه داده اند.

,

, ,

وقتی با آنها هم سخن می شوی؛ می گویند ما در قلیان کشیدن صاحب تجربه شده ایم و به دوستانمان هم یاد می دهیم که چگونه قلیان بکشند .

, .,

نفس های با دود عجین شده
امروز در میان جوانانی که برای کشیدن قلیان به قهوه خانه می آیند،متأسفانه می بینی که دختران هم سهم ببشتری دارند آن طور که برخی از این قهوه خانه ها و حتی پارکها و باغات که امروز به نام قهوه خانه مشهور هستند تا مکانهای تفریحی، پر شده از دخترانی که قلیان به دست کشیدن را بهترین تفریح این روزهای  خود و دوستانشان می دانند.

, نفس های با دود عجین شده, نفس های با دود عجین شده,
,


فضاهای سبز، تفرجگاه ها، رستوران ها، قهوه خانه ها و حتی مراکز زیر پوشش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از جمله مکان هایی است که امروز در نبود مدیریت و نظارت به عرضه قلیان به مشتریان می پردازند.

,
,

, ,

 امروز جوانان و نوجوانان ما ناخواسته در دام و باتلاقی فرو رفته اند که حتی خودشان هم از آن خبر ندارند، جوانانی که در عین نبود فراغت قلیان را تنها درمان خود برای تنهایی ها و حتی شادیهایشان می دانند اما از اینده مسموم و خطرآفرین آن خبر ندارند، دودی که با سمی که وارد بدن آنها می کند، آنها را از این زندگی ناامید کرده و تنها همین دود امروز امید روزهای آنان شده است.

,

باید دانست که جوانانی که اول از همه با یک قلیان کشیدن به زعم خودشان "ساده" شروع کرده اند در دام اعتیای خانمان سوز افتاده اند که سر دیگرش نابودی، به فنا رفتن و اعتیاد به متادون های بالاست که در روز روشن و در عیان بین این جوانان رد و بدل می شود.

,

وقتی نظارتی برای این موضوع نیست

, وقتی نظارتی برای این موضوع نیست, وقتی نظارتی برای این موضوع نیست,

از نظر بهداشتی ،مصرف قلیان در مقایسه با سیگار نه تنها ایمنی بیشتری ندارد بلکه کربن های مونوکسید کشنده تری را به بدن انتقال داده و اعتیاد به نیکوتین را افزایش می دهد.
به دلیل توزیع و خدمات دهی راحت قلیان در قهوه خانه های سنتی، روند مصرف این ماده دخانی خطرناک در میان نوجوانان و جوانان پایتخت نشین طبیعت روز به روز در حال افزایش است.
برخلاف سیگار، قلیان در بسیاری از خانواده ها با ممنوعیت مواجه نیست و در برخی موارد افراد بصورت گروهی مباردت به مصرف آن می کنند.

, .,
, .,
,

, ,

امروز دامن سرسبز زاگرس از بویراحمد تا دنا که به دلیل داشتن طبیعت بکر به پایتخت طبیعت معروف بوده، پر شده از باغ ها، تفرجگاه ها و قهوه خانه ای است که در ورودی آن شمایل قلیان ترسیم شده و متأسفانه ناخوداگاه هر شخصی را مجذوب خود می کند و مدیریتی نیست که در مقابل این بلای خانمان سوز ایستادگی کند.

,

مطابق قانونی که در سال 1385 تصویب و در سال 86 آیین‌نامه اجرایی‌اش ابلاغ شد، ممنوعیت عرضه قلیان در ‏اماکن عمومی از جمله ‏قهوه‌خانه‌ها با صراحت مورد تأکید قرار گرفته است.

, .,

به گواهی آمار و ارقام، کشور ما ‏بالاترین ‏روند رشد ابتلا به سرطان را در ‏دنیا داراست که 30 تا 35 درصد علت سرطان‌ها به عوامل خطری باز می‌گردد که ‏علت اصلی آن ‏دخانیات است و 30 درصد مرگ‌های ناشی از سرطان نیز مستقیماً با ‏دخانیات در ارتباط است.

, 30 , . ,

همچنین مطابق آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، ‏‏15 درصد جوانان 13 تا 15 سال در کشور مصرف‌کننده قلیان هستند و سالانه در مجموع 35 هزار ‏تن تنباکو در کشور دود می‌شود. از سوی دیگر قلیان پای زنان را هم به بساط دود باز کرده به طوری که هم اکنون بالای 7 درصد زنان در کشور قلیانی هستند.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه