اخبار داغ

روزگار ناخوش بافت های فرسوده در دنا/لزوم توجه ویژه مسئولان و مردم به مقاوم سازی منازل مسکونی

روزگار ناخوش بافت های فرسوده در دنا/لزوم توجه ویژه مسئولان و مردم به مقاوم سازی منازل مسکونی
بر اساس مطالعات کارشناسی سه هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد در سطح کهگیلویه وبویراحمد وجود دارد که این بافت ها به دلیل وضعیت توپوگرافی روزگار ناخوشی را پیش روی خود می بینند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل ازسفیر دنا؛زلزله را نمی‌توان پیش بینی کرد و یا جلوی آن را گرفت،صداهای مهیب که هر شخصی با شنیدن غرش گسل هایش شوکه می شود، نمی توان جلوی آن ایستاد چون یک بلای طبیعی و غیره منتظره است،اما می‌توان با بنا کردن خانه‌های ایمن خسارت‌های آن را کاهش داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل ازسفیر دنا؛زلزله را نمی‌توان پیش بینی کرد و یا جلوی آن را گرفت،صداهای مهیب که هر شخصی با شنیدن غرش گسل هایش شوکه می شود، نمی توان جلوی آن ایستاد چون یک بلای طبیعی و غیره منتظره است،اما می‌توان با بنا کردن خانه‌های ایمن خسارت‌های آن را کاهش داد., سفیر دنا, .,

زنگ خطر زلزله در دیار دنا

, زنگ خطر زلزله در دیار دنا, زنگ خطر زلزله در دیار دنا,

چند سالی است که دامنه های زاگرس وحتی دماوند بر اثر جنبش های قاره ای و خط زلزله خیز و خط الرأس جغرافیایی که از غرب اروپا به سمت ایران و حتی قفقاز امتداد دارد به لرزش درآمده وباعث شده که خانوار های زیادی در این زلزله های پی در پی از منجیل رودبار تابم و کرمانشاه و جدیداً دنا بی خانمان و آسیب های جدی ببینند.

,

بر اساس نقشه های جغرافیایی و زلزله شناسی هر ثانیه 5زلزله و پس لرزه در دنیا به وقوع می پیوندد که از این حیث در هر 30ثانیه یکی از انها بالای 5ریشتر است.

,

از این موضوع بگذریم ،یکی از مهمترین موارد در هنگام زلزله حفظ خونسردی، آموزش و حتی ایجاد خانه های ایمن در بیشتر شهرهای زلزله خیزی همچون شهرهای دامنه ای زاگرس از کهگلیویه وبویراحمد تا شمال ایران و حتی پایتخت است که باعث می شود آثار مخرب این بلای طبیعی کمتر به نظر برسد.

,

خانه هایی که دیگر توان ایستادن ندارند

, خانه هایی که دیگر توان ایستادن ندارند, خانه هایی که دیگر توان ایستادن ندارند,

استان کهگیلویه وبویراحمد به دلیل داشتن بافتی سنتی، قومی و قبیله ای بعد از یکجا نشینی عشایر و حتی نبود توسعه متوازن، امروز نیمی از مردمش در روستاها زندگی می کنند و ببشتر آنها به دلیل وضعیت مادی  دارای خانه های قدیمی و حتی چندین ساله بوده که عمر برخی از آنها به 50 سال نیز می رسد.

,

, ,

به عنوان مثال امروز بیشتر روستاهای این استان به دلیل  همان بافت سنتی خود دارای خانه  هایی از جنس کاه گل و حتی چوب های الواری برای سقف خود هستند که در زمان زلزله هیچ گونه ایمنی خوبی از خود نشان نداده اند و همین امر باعث شده که مردم دیار زاگرس بعد از آخرین زلزله مهیب در دیار دنا که به سال 81 برمی گردد امروز را بعد از دو زلزله پیاپی گسل های زاگرس در هراس و وحشت سپری کنند.

,

خوابی که از چشم زاگرس نشینان گرفته شد

, خوابی که از چشم زاگرس نشینان گرفته شد, خوابی که از چشم زاگرس نشینان گرفته شد,

از طرفی دیگر آمایش نشدن مکانهای برخودار و ایمن برای خانه سازی در شهرهای یاسوج و سی سخت و ساخت و سازهای بدون کارشناسی در پهنای تپه ماهوره ای این دو شهر باعث شده که حتی بیشتر خانه های احداث شده در این دو منطقه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و هر کدام به طریقی در این زلزله نامین نشان دهند.

,

ضعف در مدیریت کردن این موضوعات از راه و شهرسازی گرفته تا شهرداریها و حتی نظام مهندسی باعث شده که تلفات سنگینی با این دو زلزله چند روزه بر دست مردم این دو شهر بنشیند.

,

دنا زیر پایش سست شد

, دنا زیر پایش سست شد, دنا زیر پایش سست شد,

امروز به قول برخی از مردمان قدیم، دنا زیر پایش سست شده و به حرکت درآمدن گسل های خفته و بیدار شدن این گسل ها بر هراس و ترس آنها افزوده است و باعث شده که مردم حتی در خانه های ایمن خود نتوانند روز و شب خود را سپری کنند و از طرفی دیگر حمایت نکردن در زمینه توسعه و مقاوم سازی بافت های فرسوده در مناطق سردسیری و روستاهای آن باعث شده که امروز افراد زیادی از آینده خود گلایه مند و دل نگران باشند.

,

, ,

با توجه به کوهستانی و سخت‌گذر بودن بسیاری از مناطق این استان و افزایش قیمت تمام شده مصالح و یا شاید عدم دسترسی مناسب به مصالح سبب شده که بسیاری از منازل روستایی این استان از خشت و گل و سقف آنها از چوب درختان بومی از جمله سپیدار  احداث شود.

, .,

مقاومتی که دیگر وجود ندارد

, مقاومتی که دیگر وجود ندارد, مقاومتی که دیگر وجود ندارد,

خانه‌های خشت و گلی مقاومت چندانی ندارند و حتی یک شب خوابیدن در این مکان‌ها دل و جرات می‌خواهد ولی اگر آمار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد مبنی بر وجود 35 هزار ساختمان فرسوده در روستاهای این استان را به فرض هر منزل به طور میانگین 3 نفر در نظر بگیریم هر شب 105 هزار نفر در این استان میان مرگ و زندگی سر بر بالش خود در ساختمانی که تنها نام پناهگاه را یدک می‌کشد، می‌گذارند.

, .,

سخت گیری بانکها فقط برای هیچ

, سخت گیری بانکها فقط برای هیچ, سخت گیری بانکها فقط برای هیچ,

در این بین سالانه سهمیه‌ تسهیلات بانکی برای مقاوم‌سازی و بازسازی بافت‌های فرسوده به استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داده می‌شود که به طور کامل به دلیل عدم همکاری بانک‌ها جذب نمی‌شود.

,

, ,

سختگیری بانک‌ها در زمینه ضمانت لازم برای پرداخت تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی یکی از مهمترین مشکلات کنونی متقاضیان است در حالی که طبق بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی به بانک‌ها باید در زمینه پرداخت اینگونه تسهیلات از سفته‌های زنجیره‌ای 3 نفره استفاده کنند.

, .,

 ابراهیم فرزانه مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد  با بیان اینکه تسهیلات بانکی ارزان قیمت و بلاعوض برای 11 هزار واحد مسکونی فرسوده و غیر ایمن شهری و روستایی کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته اختصاص یافته و هم اکنون در حال پرداخت است،گفت:برای بازسازی هر واحد مسکونی در مناطق شهری 300 میلیون ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت و 60 میلیون ریال اعتبار بلاعوض و برای بازسازی واحدهای مسکونی روستایی نیز 250 میلیون ریال وام ارزان قیمت و 50 میلیون ریال اعتبار بلاعوض پرداخت می شود.

, .,

وی با بیان اینکه میزان اعتبار پرداختی برای بهسازی واحدهای مسکونی 150 میلیون ریال است،ابراز کرد:تعداد واحدهای مسکونی غیر ایمن و نیازمند بازسازی این استان 50 هزار مورد برآورد شده  است.

,

, ,

 فرزانه با اشاره به سخت گیری برخی بانک های عامل کهگیلویه و بویراحمد برای پرداخت تسهیلات مسکن روستایی اشاره کرد واظهار داشت: با توجه به قرار داشتن برخی واحدهای مسکونی روستایی این استان در معرض خطر سیل، زلزله و رانش زمین برای رفع مشکل این واحدها تعامل و همکاری بیشتر بانک های استان و مشارکت بیشتر مردم ضروری است.

, .,

زندگی 35هزار زاگرس نشین در خانه های نا ایمن
وی با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد یک هزار و 700 روستا دارد که در 700 روستای آن بیش از 20 خانوار و در هزار روستای آن کمتر از 20 خانوار سکونت دارند،گفت:بر اساس سرشماری نفوس و مسکن 1390  این استان بیش از 650 هزار نفر جمعیت دارد که 48 درصد آنان در روستاها زندگی می کنند.
رئیس اداره بحران و پدافند راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه ایجاد پارک‌های اسکان اضطراری در شهرهای بزرگ یاسوج، دوگنبدان و دهدشت برای مدیریت زمان بحران به‌ویژه وقوع زلزله ضروری است،بیان کرد:احداث پارک‌های اسکان اضطراری برای برپایی حداقل یک هزار چادر و زیرساخت‌های برق و گاز لازمه مدیریت بحران است.

, زندگی 35هزار زاگرس نشین در خانه های نا ایمن, زندگی 35هزار زاگرس نشین در خانه های نا ایمن,
, .,
,


وی به تنگی معابر و ناایمنی واحدهای بافت فرسوده شهر های استان و نبودن هیچ جای خالی در شهر یاسوج به‌ویژه در مناطق حاشیه شهر اشاره کرد و اظهار داشت: افزایش ساخت‌ پارک‌های محله‌ای هم می‌تواند برای کاهش خسارت‌های حوادث گره‌گشا باشد.

, ,
, .,

بیدار شدن گسل های خفته دنا
رئیس اداره بحران و پدافند راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری قرار داشتن شهر یاسوج بر روی گسل دنا در محل روستای سروک تا بیمارستان‌های این شهر تصریح کرد: کاهش میزان ساخت و ساز در این مناطق نیاز دیگری است که باید برای آن چاره اندیشی شود.

, بیدار شدن گسل های خفته دنا, بیدار شدن گسل های خفته دنا,
, .,

محرابی با بیان اینکه چندین هزار نفر از اهالی مناطق روستایی این استان در واحدهای مسکونی غیر ایمن سکونت دارند،گفت:این افراد در مناطق پیچاب، زیلایی و روستای اقماری شهرستان های بویراحمد و دنا و دیگر مناطق دوردست و محروم کهگیلویه و بویراحمد ساکن هستند.

, .,

لازم به ذکر است طبق نظرهای جغرافیایی و توپوگرافی، استان کهگیلویه و بویراحمد بر روی گسلی موسوم به زاگرس قرار دارد که مانند دیگر گسل‌های ایران امکان فعال شدن آن و رخ دادن زلزله‌های باقدرت بالا وجود دارد که نمونه کم فشار آن در 12 اردیبهشت ماه و 16 اردیبهشت ماه بر همه عیان شد.

,

, ,

بیشترین بخش‌های استان که ممکن است با یک زلزله متوسط تخریب یا آسیب جدی ببیند بافت‌های فرسوده است که نیمی از آنها در متاطق سردسیری دیار کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و طبق آمار 48درصد مردم این دیار در این بافت های فرسوده شب و روز خود را سپری می کنند.

,

بر اساس مطالعات کارشناسی سه هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد در سطح این استان وجود دارد که بیشتر آن در سه شهر یاسوج، دوگنبدان و دهدشت است.

, .,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه