اخبار داغ

دنا همچنام می لرزد؛

بازار داغ شایعات در روزگار ناآرام گسل های دنا/وقتی مدیریت بحران به دنبال راه برای برون رفت از مسائل حاشیه ای است

بازار داغ شایعات در روزگار ناآرام گسل های دنا/وقتی مدیریت بحران به دنبال راه برای برون رفت از مسائل حاشیه ای است
در روزگاری که گسل های دنا رو به حرکت گذاشته و هروز با پس لرزه های خود مردم دیار خود را در شوک فرو برده ،متأسفانه بازار داغ شایعات مجازی بر درد های مردم بیشتر از گذشته افروده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیر دنا؛زلزله نامی ناآرام و دهشتناک برای مردم، همه شاید برای یک بار هم در عمرشان این فاجعه مهیب را تجربه کرده باشند، زلزله..

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر دنا, ..,

آری زلزله یک بلای طبیعی است که به دلیل به حرکت درآمدن گسل های زیر زمینی  در عمق چند کیلومتری و حتی خروج گاز از برخی گسل ها به وقوع می پیوندد و امروز باعث خسارات و خرابی های زیادی در اقصی نقاط جهان و حتی کشورمان ایران شده است .

, .,

باید آماده بود..

, باید آماده بود.., باید آماده بود..,

زلزله 6ریشتری شهر سی سخت در سال 68، زلزله 5.2ریشتری دیار دنا در سال 82، از قبیل زلزله های ادواره گذشته و دهه  های اخیر در روزگار ناآرام گسل های دنا بوده که باعث شده که اوج این زلزله های مهیب در شهرهای کوهستانی این خطه تا یاسوج و حتی دیگر شهرهای آن به وفور احساس شود و مردم را به وحشت بیندازند.

,

این موضوع را هنوز در ذهن خود داریم که در صبحگاه 5 دی 1382 شهر بم با زلزله ای به  قدرت 6.6 ریشتر لرزید و نه تنها ارگ بم با قدمت بیش از 2 هزار سال را با خاک یکسان کرد، بلکه متاسفانه بیش از 35 هزار نفر از هموطنان عزیزمان را به خواب ابدی فرو برد.

,

فلات ایران در حال لرزش های چندین ریشتری

, فلات ایران در حال لرزش های چندین ریشتری, فلات ایران در حال لرزش های چندین ریشتری,

امروز مردم ایران در فلاتی زندگی می کنند که مدام در حال لرزش است، تاریخچه لرزه نگاری ایران این موضوع را ثابت می کند که امروز ایران کشوری در حال لرزش بوده و همین موضوع باعث شده که نسبت به این واقعه بیشتر حساس باشیم.

,

بر اساس آمار و کتب کارشناسان،قدیمی ترین منطقه زلزله ایران مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد در منطقه سگزآباد رخ داده است و امروز چاره ای نداریم که خود را مهیای این زندگی کنیم.

,

بعد از زلزله بم تا کنون زلزله های زیادی ایران را دوباره لرزانده که می توان زلزله 7 ریشتری سرپل ذهاب و زلزله 6ریشتری سال 96 در هجدک کرمان را اشاره کرد.

,

حادثه ای که خبر نمی کند

, حادثه ای که خبر نمی کند, حادثه ای که خبر نمی کند,

 زلزله ها این موضوع را برای ما تداعی می کند که ایران به واسطه موقعیت خاص توپوگرافی، یکی از نقاط لرزه خیز جهان است که در هرسال به طور میانگین یک تا دو زلزله بین 6 تا 7 ریشتر و در هر دهه یک تا دو زلزله بالای 7 ریشتر را تجربه  خواهد کرد.

,

از دیدگاه زمین شناسی در حال حاضر فلات ایران بر روی کمربند لرزه خیزی قرار دارد که از شرق پرتغال در غرب شروع شده و با عبور از جنوب  اروپا و ایران و جنوب شرق آسیا تا اقیانوس آرام ادامه می یابد که بر این حساب در حال حاضر بیش از 95 درصد زلزله های دنیا در منطقه جنوب غربی آسیا در حال رخ دادن است.

,

بعد از زلزله غم انگیز کرمانشاه در سال گذشته که باعث جانباختن و بی خانمان شدن تعدادی از هم نوعانمان شد، زلزله های پی در پی در فلات ایران شروع شد که به زعم دانشمندان و زلزله نگاران این زلزله ها بر اثر تکان های درونی هسته زمین و حتی گسل های ناآرام دنا، زاگرس و دماوند بوده است.

,

این زلزله در سال گذشت باعث شده که هر چند وقت یکبار، گسل های ناآرام دنا و زاگرس به حرکت درآیند و این موضوع را به ما نشان دهد که گسل های دنا امروز ناآرامتر از دیروز هستند و باید مردم این خطه خودرا آماده هرگونه حادثه طبیعی بدون اطلاع قبلی کنند.

,

استان چهارفصل و لرزش های مهیب

, استان چهارفصل و لرزش های مهیب, استان چهارفصل و لرزش های مهیب,

از طرفی دیگر استان کهگیلویه وبویراحمد بواسط قرار گرفتن بر روی گسل های زاگرس و حتی دنا از این قاعده مستثنی نیست و همین موضوع باعث شده که مسئولان و حتی مردم در برابر این بلای طبیعی هوشیارتر از دیروز باشند.

,

, ,

شهرهای سردسیری و کوهستانی استان،به دلیل قرار گرفتن بر روی گسل های دنا، شاید بیشتر از گذشته در معرض زلزله باشند، هرچند که به نقل برخی از کارشناسان شهرهای کوهستانی در موقع زلزله کمتر از دیگر شهرها تلفات و خسارات بر جا خواهند گذاشت.

,

در چند سال اخیر زلزله های نسبتاً‌ ضعیفی هرساله شهرهای استان را به لرزه درآورده که یکی از این موضوعات را شاید بتوان همین قرار گرفتن این شهرها بر روی گسل های دنا دانست.

,

طبق داستان های قدیمی در سال 1369 بر اثر زلزله 5.9 در شهر سی سخت به خانه های این دیار صدماتی وارد آمد  اما خوشبختانه هیچ گونه تلفات جانی نداشت و آثار این زمین لرزه که همه ساله دنا را تکانی هم می دهد شاید در عمق بیشتر این گسل حس شود؛اما آن چیزی که امروز به دلیل لرزه خیز بودن کشور نمایان است توجه به مسایل ایمنی و خطرات احتمالی این بلای طبیعی است.

,

خشم دنا در قرن 21

, خشم دنا در قرن 21, خشم دنا در قرن 21,

12 اردیبهشت ماه 97 ، وقوع زلزله ای مهیب به بزرگی 5.2 ریشتر سرزمین زاگرس جنوبی و دیار دنا را لرزاند، اما خوشبختانه این زلزله در اویل صبح رخ داد و باعث شده که بیشتر مردم از وجود این زلزله مهیب باخبر شوند.

,

وقوع چندین پس لرزه دیگر در این روزها باعث شده که مردم هنوز در نگرانی شب و روز خود را سپری کنند و خواهان دریافت خبرهای واقعی و ورود بدون نقص ستاد بحران به این موضوع باشند.

,
, ,

شامگاه 16 اردیبهشت ماه درست چهار روز بعد از زلزله 12 اردیبهشت ماه زلزله ای دیگر به اندازه 4.7دهم ریشتر ضلع غربی دنا و در محدوده دنا را بار دیگر لرزند و باعث شده که مردم دیار دنا و شهرهای یاسوج و سی سخت و روستاهای اقماری شب را بیرون از خانه های خود سپری کنند.

,

بازار داغ شایعات در روزگار ناآرام دنا

, بازار داغ شایعات در روزگار ناآرام دنا, بازار داغ شایعات در روزگار ناآرام دنا,

اما به غیر این موضوع بازار داغ شایعات زلزله های مهیب تر و پی در پی در این روزها باعث شده که هر شخصی به نوعی برای خودش نظریه ای بگوید که از قضا برخی از این نظریه ها به نوعی به حقیقت پیوسته و باعث شده که مردم بیشتر از دل نگرانی در برابر زلزله به این موضوعات فرعی بنگرند.

,

شایعات به حقیقت پیوسته!

, شایعات به حقیقت پیوسته!, شایعات به حقیقت پیوسته!,

قبل از زلزله شب گذشته شهر یاسوج برخی افراد در فضای مجازی مبادرت به ایجاد شایعاتی در مورد زلزله های مهیب تر کردند که از قضا این شایعات به حقیقت پیوست و آرام کردن مردم از سوی مسئولان و بازار تکذیب این شایعات نیز راه به جایی نبرد.

,

این شایعات به گونه ای در بین مردم به واقعیت تبدیل شد که پس لرزه های بعد از این زلزله به آن دامن زد و باعث شد که مردم بیشتر از گذشته این شایعات را باور کنند و به این شایعات به عنوان یک اعتماد بنگرند.

,

شهری بدون اردوگاه

, شهری بدون اردوگاه, شهری بدون اردوگاه,

از طرفی دیگر دربه دری مردم در شب زلزله و نامید شدن از نبود اردوگاههای امداد و نجات باعث شد که مردم بیشتر بیرون از خانه و حتی در خیابانها و پارک ها پناه آورند و از ترس زلزله های دیگر در خانه های خود حضور نداشته باشند و این شب مانی آنها باعث شود که روزهای سرد اردیبهشت دیار دنا،برای مردم بویراحمد و دنا شبی دلهره آور را رقم بزند.

,

, ,

این موضوع شاید خودش نوعی بحران باشد و توجیه نکردن مردم بر اساس استدلال های علمی باعث شود که مردم بیشتر از گذشته به شایعات توجه داشته باشند.

,

تداوم پس لرزه ها تا یکماه آینده

, تداوم پس لرزه ها تا یکماه آینده, تداوم پس لرزه ها تا یکماه آینده,

رئیش پژوهشکده زلزله نگاری کشور یکی از دلایل زلزله های و پس لرزه های اخیر را وقوع زمین لرزه 5.2دهم ریشتری دیار دنا در 12 اردیبهشت ماه دانست و گفت: پس لرزه های بعد یک زلزله مهیب هیشه وجود دارد و شاید این پس لرزه تا یک ماه و دو ماه تداوم داشته باشد.

,

بیت‌الهی با بیان اینکه پس لرزه‌های پس از زلزله اصلی امری کاملاً طبیعی است و باید به آن به عنوان یک نعمت طبیعت یاد کرد،افزود:پس لرزه هاباعث می شود انرژی نهفته در زمین به تدریج رها شود و این را باید امری مثبت قلمداد کرد.

, .,

به شایعات نباید دامن زد

, به شایعات نباید دامن زد, به شایعات نباید دامن زد,

وی گفت: بر اساس روابط کاملا علمی تا حدود یک ماه از وقوع زلزله اصلی بالای ۵ ریشتر پس لرزه ها ادامه خواهد داشت اما انرژی آن رو به کاهش گذاشته و به تدریج از شدت و تعداد آن کاسته می شود.

, .,

رئیش پژوهشکده زلزله نگاری کشور با اشاره به شایعه وقوع زلزله مهیب در یاسوج در فضای مجازی گفت: نه تنها در کشور ما بلکه در تمامی جهان پیش بینی وقوع زلزله بر اساس دانش امروزی امری غیر ممکن است و نباید به اینگونه شایعات توجه کرد.

, .,

 موضوعی که امروز مسئولان شهرستانی و استانی بر آن تکیه دارند، ایجاد یک اردوگاه امداد و نجات در منطقه دنا در شهر سی سخت و یاسوج است که باعث شده که مسئولان ذیربط برای احداث آن چاره جویی خاصی داشته باشند.

,

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه وبویراحمد به احداث اردوگاه امداد و نجات در شهر سی سخت اشاره کرد و گفت: ایجاد این اردوگاه آن هم در شهر سی سخت به عنوان مرکز شهرستان دنا به دلیل قرار گرفتن در پهنای دنا یک امری ضروری است.

,

امرالله جهانبین گفت: اردوگاههای امداد و نجات در شهرها می توانند به عنوان مأمن و جایگاهی خاص برای مردم آن منطقه در موقع بلاهای طبیعی همچون زلزله باشند و با توجه به قرار گرفتن کشور و حتی استان ما در پهنای گسل های در حال لرزش، ایجاد این اردوگاه بیشتر از گذشته احساس می شود.

,

مدیریت نامطلوب بحران

, مدیریت نامطلوب بحران, مدیریت نامطلوب بحران,

موضوعی که بیشتر از گذشته در چند روز اخیر شایعات بر زبان افتاده، مدیریت نامطلوب ستاد بحران و بازار داغ تکذیب هاست،تکذیب هایی که دست بر قضا همگی به حقیقت می پیوندد و مسئولان نیز در این موضوع مغفول مانده اند.

,
, ,
 
,

از شایعات هر روزه که بگذریم آمدن برخی از مسائل حاشیه ای در این شایعات از قبیل ارواح ناآرام دنا تا فوران آتشفشان خاموش دنا و روح سرگردان رضا خان میر پنج همه شایعاتی  بوده که برخی سود جویان به زلزله های پیاپی دنا ربط می دهند و ناخواسته باعث تشویش اذهان عمومی  شده اند.

,

از امواج هارپ تا توطئه های فرازمینی

, از امواج هارپ تا توطئه های فرازمینی, از امواج هارپ تا توطئه های فرازمینی,

برخی نیز در این بحبوحه بازار شایعات را فرارتر از  موضوعات علمی گذاشته و ایجاد موج های هارپ و دست داشتن برخی کشورها در زلزله های اخیر را بهانه قرار داده و بر این طبل می زنند که برخی کشورها به دنبال موضوعاتی از قبیل ایجاد زلزله های تصنعی برای تضعیف دفاعی هستند، موضوعاتی که بر ذهن و حتی مخلیه هیچ فردی نخواهد گنجید.

,

اما در حقیقت گُسل شکستگی‌هایی است که در اثر گرمای داخل زمین به وجود می‌آید و نیروی درون زمین حرکت می‌کند و باعث شکستن و جنبش ها می‌شوند.

, .,

آنچیزی که امروز باید همه آن را ملاک خود در زمان بلاهای طبیعی همچون زلزله بدانند، ایمنی و مقاومت در برابر زلزله است که می طلبد مسئولان با ایجاد یک مدیریت واحد در پی ایمن سازی خانه های روستای دیار دنا که هرکدام قدمتی چندین ساله دارند و برخی خشتی و برخی دیگر کلنگی هستند باشند تا خدای نکرده بلای خانمان سوز ساکنان این خانه را تهدید نکند.

,

لازم به ذکر است در زلزله های اخیر ایران برخی به موضوعی مانند هارپ یا امواج مغناطیسی از سوی برخی کشورها برای ایجاد زلزله اشاره کردند که به قول پژوهشگران این موضوع بیشتر به داستان شبیه است تا یک واقعیت.

,

, ,

به نظر کارشناسان احتمال اینکه این پدیده‌ها در مورد وقوع زلزله نیز کاربرد داشته باشد ضعیف به نظر می‌رسد به‌طوری‌که می‌توان گفت اصل وقوع زلزله در داخل زمین و در عمق زیر ۵ کیلومتر اتفاق می‌افتد پس موضوع هارپ که از سوی برخی رسانه ها بازگو می شود به یک داستان شباهت دارد که نمی تواند آن را اثبات شده دانست.

,

 

,

انتهای پیام/

, /,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه