اخبار داغ

نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق؛

لیست حیدر العبادی و مقتدی صدر پیشتاز انتخابات پارلمانی عراق/ اعتراض ترکمان‌‌ها در استان کرکوک به نتایج انتخابات

لیست حیدر العبادی و مقتدی صدر پیشتاز انتخابات پارلمانی عراق/ اعتراض ترکمان‌‌ها در استان کرکوک به نتایج انتخابات
طبق اعلام یک مقام کمیسیون انتخابات عراق،‌ ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی و لیست "سائرون نحو الاصلاح" به ریاست مقتدی صدر در سطح لیست‌های مختلف انتخاباتی پیشتاز هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، یک منبع کمیسیون انتخابات عراق از پیشتاز بودن ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی، نخست وزیر عراق و ائتلاف "سائرون" مورد حمایت مقتدی صدر در انتخابات پارلمانی خبر داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت: نتایج اولیه انتخابات عراق از پیشتازی ائتلاف النصر در بغداد و تعدادی از استان‌های جنوبی (اکثرا شیعه‌نشین) و ائتلاف سائرون حکایت دارند.ائتلاف الوطنیه وابسته به ایاد علاوی از مجموع ۱۸ استان عراق در چهار استان سنی نشین پیشتاز است.

,

این در حالی است که کمیسیون انتخابات عراق تا ظهر امروز (یکشنبه) هیچ نتیجه اولیه رسمی را درباره انتخابات روز شنبه منتشر نکرده است.

,

 در اقلیم کرد شمال عراق نیز دو حزب اصلی یعنی حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق و حزب دموکرات کردستان عراق همچنان جایگاه خود را در صدر حفظ  کرده‌اند.

,

این انتخابات شاهد کمترین میزان مشارکت از زمان اولین انتخابات در سال ۲۰۰۵ بوده است. کمیسیون انتخابات عراق میزان مشارکت را ۴۴.۵۲ درصد اعلام کرد.

,

نتایج اولیه همچنین نشان می‌دهند، بیشترین میزان مشارکت در مناطقی نظیر موصل، الانبار و کرکوک بوده که قبلا تحت کنترل داعش بوده‌اند در حالی که بغداد شاهد کمترین میزان مشارکت در مقایسه با شهرهای دیگر بوده است.

,

در پی بالا گرفتن اختلافات بین احزاب، استاندار کرکوک قانون منع آمد و شد را برقرار و دستور شمارش دستی مجدد آرا را در این استان صادر کرد.

,

وی اظهار داشت، شمارش الکترونیکی آرا نتایجی غیرمنطقی را رقم زده است.راکان الجبوری، استاندار این منطقه شمالی غنی از نفت قانون منع آمد و شد را از نیمه شب گذشته تا شش صبح امروز اعلام کرد تا از هرگونه تنش قومی و طایفه‌ای بین کردها، عرب‌ها و ترکمان‌ها اجتناب شود.

,

در این راستا هزاران ترکمان مقابل ساختمان کمیسیون عالی انتخابات عراق در کرکوک تجمع کردند.شهرستان‌های داقوق و آلتون کوپری از توابع استان کرکوک شاهد تظاهرات ترکمان‌ها بودند. آنها روند انتخابات را به نفع احزاب کرد دانستند و گفتند، در این زمینه تقلب‌هایی به نفع احزاب کرد صورت گرفته است.

,

ارشد الصالحی، رئیس جبهه ترکمان عراق اعلام کرد، احزاب سیاسی عربی و ترکمانی به کمیسیون انتخابات در بغداد ۲۴ ساعت مهلت داده‌اند تا شمارش دستی آرا را برای روشن شدن نتایج واقعی انتخابات آغاز کند.

,

الصالحی گفت: روسای سه گانه مداخله کرده و به شکایت‌های ارائه شده از سوی فراکسیون‌های انتخاباتی و لیست‌های انتخاباتی در استان کرکوک پاسخ داده‌اند. کمیسیون کمیته حقیقت یابی فردا (دوشنبه) به کرکوک می‌فرستد.

,

کمیسیون انتخابات عراق نیز اعلام کرد، تصمیم گرفته است کمیته‌ای را برای بررسی اعتراض‌ات ترکمن ها به نتایج انتخابات در کرکوک تشکیل دهد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه