اخبار داغ

حجت الاسلام فیض آبادی در گفت و گو با دانا:

فلسفه روزه رسیدن به تقوا است/ "قرآن" قله ماه رمضان است/ افزایش ظرفیت ایمان موجب درک بهتر ماه رمضان می شود/ ماه رمضان، ماه هدایت بشر است

فلسفه روزه رسیدن به تقوا است/ "قرآن" قله ماه رمضان است/ افزایش ظرفیت ایمان موجب درک بهتر ماه رمضان می شود/ ماه رمضان، ماه هدایت بشر است
استاد حوزه و دانشگاه ماه شعبان را ماه پاک شدن و مبرا شدن از گناه و معصیت بر شمرد و گفت: با انجام استغفار در این ماه مبارک می توان به بهترین نحو ممکن وارد ماه رمضان شد.
[

حجت الاسلام محمدعلی فیض آبادی استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ضمن با فضیلت شمردن ماه مبارک رمضان، گفت: ماه رمضان نزدیک ترین راه تقرب به درگاه الهی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی افزود: یک بحثی در خطبه شعبانیه وجود دارد که در آن پیامبر اکرم(ص) یک دستوراتی برای ورود به ماه مبارک رمضان مشخص کرده اند؛ اما با روجوع به قرآن کریم در میابیم که ماه رمضان چند قله دارد و قله اصلی این ماه قرآن است.

,

 

,

استاد حوزه و دانشگاه افزود: فلسفه روزه داری، رسیدن به تقوا است یعنی 30 روز روزه می گیریم تا با تقوا شویم؛ تقوا یعنی یک نیروی کنترلی قوی در وجود انسان که بتواند از درون خودش را در مقابل گناهان و معصیت کنترل کند مثلاً در فضایی که دروغ پیش آمد دروغ نگوید.

,

 

,

حجت الاسلام فیض آبادی اذعان داشت: یکی از قله های دیگر ماه رمضان، روزه داری است؛ شرافت ماه رمضان و شب قدر به عمل و توجه به قرآن است.

,

 

,

وی گفت: از قله های دیگر ماه رمضان دعا است؛ خداوند تبارک و تعالی آمده آن را ایجاد کرده برای رسیدن به آن هدف که تقوا است.

,

 

,

این استاد حوزه با اشاره به مراحل آماده سازی برای ماه رمضان؛ عنوان کرد: این مراحل مقدمات خاصی را می طلبد؛ برای فراهم سازی مقدمات نیز باید قبل از ماه رمضان عمل کنیم و آن هم ایمان قوی است، لذا قرآن در این خصوص می فرماید "یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ" یعنی روزه بر شما واجب شده است.

,

 

,

کسب ایمان قوی قبل از ماه رمضان

, کسب ایمان قوی قبل از ماه رمضان ,

 

,

حجت الاسلام محمدعلی فیض آبادی تقویت ایمان را از موارد مهم و اساسی آماده سازی برای تشرف به ماه رمضان دانست و گفت: قبل از ماه رمضان باید روی ایمان کار کرد و ظرفیت ایمان را بالا برد تا بتوان راحت تر در ماه مبارک رمضان از ظرفیت ماه رمضان بهره برد.

,

 

,

وی افزود: امام علی(ع) در این خصوص می فرماید چه بسا روزه دارانی که از روزه داری فقط گرسنه می مانند و از شب زنده داری آن فقط شب بیداری را و چیز دیگری عاید آن ها نمی شود.

,

 

,

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: برخی از روزه داران ظرفیت بالای شب قدر را درک می کنند، امام برخی فقط گرسنگی می کشند و قلب آن ها بیکار است.

,

 

,

سیره عملی اهل بیت در ماه شعبان

, سیره عملی اهل بیت در ماه شعبان,

 

,

حجت الاسلام فیض آبادی در این رابطه گفت: به جا آوردن برخی از اعمال در ماه شعبان تاکید شده است که یکی از آن ها روزه گرفتن در این ماه است.

,

 

,

وی خاطرنشان کرد: در این رابطه روایاتی هم داریم که می فرماید یک روز روزه گرفتن در ماه شعبان موجب پاک و مبرا شدن از معصیت می شود.

,

 

,

استاد حوزه و دانشگاه افزود: در ماه رمضان چند چیز مبطل روزه است، خوردن و آشامیدن، ورود غبار غلیظ، دروغ بستن به خدا و پیغمبر، اماله کردن و ... که هر کدام از مبطلات یک درسی است تا انسان را ورزیده کند.

,

 

,

حجت الاسلام محمدعلی فیض آبادی بیان داشت: وقتی می گوییم خوردن و آشامیدن روزه را باطل می کند یعنی کسی که در ماه شعبان تمرین کند و روزه را باطل نکند یعنی شکم و زبانش را مدیریت کرده است و حتی باید رابطه خود با همسرش را نیز مدیریت کند.

,

 

,

وی گفت: اگر کسی در ماه شعبان تمرین کرد برای ماه رمضان آماده می شود و همچنین استغفار کند، خیلی تاکید شده است که در ماه شعبان در هر روز 70 بار استغفار کند؛ لازم به ذکر است که استغفار با توبه تفاوت دارد.

,

 

,

توبه از استغفار متمایز است

, توبه از استغفار متمایز است,

 

,

این استاد حوزه ضمن متفاوت خواندن دو عمل توبه و استغفار از هم، گفت: در بحث توبه مثلا تصمیم بر این است که دیگر از مشروبات الکلی استفاده نشود بعد تصمیم گرفته می شود تا به آغوش خدا باز گردد؛ اما در استغفار منظور این است که خدایا دعا میکنید تا خدا گناهان را پاک کند تا نور در آن وارد شود.

,

 

,

حجت الاسلام فیض آبادی افزود: اگر به روایات بنگریم، می فرماید اگر کسی در ماه شعبان روزه بگیرد گناهانش بخشیده می شود تا با پاکی از معصیت وارد ماه رمضان شود.

,

 

,

آداب آماده شدن برای حضور در ماه رمضان

, آداب آماده شدن برای حضور در ماه رمضان,

 

,

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آداب خاص آمادگی برای ورود به ماه رمضان، اذعان کرد: انسان باید در ماه رمضان همه وجودش روزه باشد، یعنی علاوه بر شکم سایر اعضا و جوارح اعم از فکر و زبان هم روزه باشد.

,

 

,

وی تصریح کرد: در شب قدر که برابر با هزار ماه است و شب رحمت خداوند است، خداوند به اندازه ظرفیت هر شخص او را از نعمات خودش متنعم می کند.

,

 

,

حجت الاسلام فیض آبادی در رابطه با امر به معروف گفت: به جوانان باید طوری نشان داد که در ماه رمضان، رحمت خدا گسترانیده می شود و هر چه ظرفیت خود را بالا ببرید بیش تر نصیبتان خواهد شد.

,

 

,

وی افزود: در ماه رمضان تاکید شده است که افطار به تنهایی صرف نشود و به دیگران هم افطار داده شود.

,

 

,

استاد حوزه و دانشگاه اذعان داشت: روزه داری به کمک به دیگران گره خورده است و همچنین عبادت به احسان به دیگران و کمک خالصانه به دیگران گره خورده است.

,

 

,

حجت الاسلام محمدعلی فیض آبادی گفت: غذا و طعامی که حضرت علی(ع) به فقیر انفاق می کند و سوره انسان نازل می شود، دلیلش این است که انفاق خالصانه انجام شد، "إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ" اگر بخواهیم به آن قله ها برسیم باید تمام کارهایمان برای رضای خدا باشد.

,

 

,

وی به 3 نکنه اساسی و مهم در ماه رمضان اشاره کرد و گفت: در ماه رمضان چند مسئله هست، یکی از فلسفه های روزه داری رسیدن به تقوا است که به فرموده خدا در ماه رمضان اگر کسی مریض بود در وقت دیگری روزه بگیرد، این برای آن است تا مردم روحیه شکرگزاری پیدا کنند، لذا در قرآن بالاترین رتبه بشر شکرگزاری بیان شده است.

, یکی,

 

,

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اگر انسان به جایی برسد که شاکر شود، می شود انسان کامل؛ ماه رمضان را خدا خلق کرده است که انسان به مقام شاکری برسد.

,

 

,

ماه رمضان، ماه هدایت بشر است

, ماه رمضان، ماه هدایت بشر است,

 

,

حجت الاسلام فیض آبادی در ادامه گفت: مسئله دوم مسئله هدایت است؛ یعنی ماه رمضان که ماه قرآن است برای هدایت است، خدا می خواهد در ماه رمضان انسان ها را به قرآن گره بزند تا مردم به سمت قرآن هدایت شوند و مسیر تکامل را پیدا کنند.

, دوم,

 

,

وی افزود: نکته سوم نیز در آیات قرآن نهفته است که می گوید ماه رمضان را با تمام احکامش آوردیم تا خدا را بزرگ بشمارید؛ اگر ماه رمضان بگذرد و خدا به چشم ما به اندازه یک مقام مسئول بزرگ نشود خسران و ضرر کرده ایم.

, سوم,

 

,

استاد حوزه و دانشگاه در پایان به آیه 187 سوره بقره اشاره کرد و گفت: در این آیه آمده است "أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَةَ الصِّیَامِ الرَّفَثُ إِلَىٰ نِسَائِکُمْ ۚ هُنَّ لِبَاسٌ لَکُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ ۗ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّکُمْ کُنْتُمْ تَخْتَانُونَ أَنْفُسَکُمْ فَتَابَ عَلَیْکُمْ وَعَفَا عَنْکُمْ ۖ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ ۚ وَکُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّىٰ یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ۖ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیَامَ إِلَى اللَّیْلِ ۚ وَلَا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنْتُمْ عَاکِفُونَ فِی الْمَسَاجِدِ ۗ تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا ۗ کَذَٰلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ آیَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ" که بحث تعامل با خانواده را مطرح می کند که در اوج مهمانی خدا باید اوج رابطه با همسر و خانواده را داشته باشیم.

, 187,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه