اخبار داغ

گزارشی از آنچه در برجام بر ملت گذشت؛

آقای روحانی نمی‌شود به این شکل حرکت را ادامه داد!/ از عدم تحقق وعده رفع تحریم‌ها تا اهداء 750 سکه‌ی طلا

آقای روحانی نمی‌شود به این شکل حرکت را ادامه داد!/ از عدم تحقق وعده رفع تحریم‌ها تا اهداء 750 سکه‌ی طلا
برخی از روشنفکران و دولتی‌‌ها تمام آمال خود را به برجام دوخته بودند و با فروریختن دیوار برجام هنوز هم امیدوارند این بار بتوانند با اروپا همین برجام را ادامه دهند ولی باید توجه داشته باشند که ملت از ابتدا به اشتباه برخی واقف بودند و استخوان در گلو برای اثبات اشتباه سکوت کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج،  سناریویی که به عنوان پرونده هسته‌‌‌‌‌‌‌ای به ملت ایران تحمیل شد مراحل مختلفی داشته و بالا و پایین زیادی دیده است. بخشی از این سناریو را از اوایل سال 92 مرور می‌‌‌کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,  ,  , سناریویی که به عنوان پرونده هسته‌‌‌‌‌‌‌ای به ملت ایران تحمیل شد مراحل مختلفی داشته و بالا و پایین زیادی دیده است. بخشی از این سناریو را از اوایل سال 92 مرور می‌‌‌کنیم.,

اپیزود اول: (اوایل کار دولت نهم)

, اپیزود اول: (اوایل کار دولت نهم), اپیزود اول: (اوایل کار دولت نهم),

گروهی در اقصی نقاط کشور و در سخنرانی‌‌‌های مختلف خبر از اوضاع وخیم اقتصادی می‌‌دهند. خبر خالی بودن خزانه دولت در حالی مطرح می‌شود که ذخایر ارزی کشور در بالاترین سطح تاریخ یعنی حدود 130 میلیارد دلار بوده و طبق آمار درآمدهای ریالی دولت، نسبت به سال ۹۱ یعنی آخرین سال دولت دهم، حدود 40 درصد رشد داشته است.

,

رئیس جمهور روحانی در مناظرات انتخاباتی در سال 92 رسما و علناً از مذاکره با آمریکایی دفاع می‌کند که خودش آن را کدخدا و همه کاره و صاحب اختیار اروپایی‌ها می‌انگارد و مبارزات انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 نهایتا به پیروزی تیم روحانی با شعار تدبیر و امید منجر می‌‌شود.

,

سیاست‌‌های مدبرانه دولت! به طرز بی‌سابقه‌‌ای تمام امکانات کشور را برای پیشبرد تیم مذاکرات هسته‌ای بسیج می‌‌کند و عملاً هر صدای مخالفی با روند مذاکرات با شدیدترین انتقادها مواجه می‌‌شود.

,

در بیان مشکلات و ضعف‌‌های داخلی کشور آن‌قدر مبالغه و اغراق می‌شود که در فضای عمومی هر نوع توافقی و دادن هر نوع امتیازی و دست شستن از هر حق بین المللی توجیه‌پذیر و بهتر از عدم توافق معرفی می‌گردد. این روند تا جایی ادامه می‌یابد که نه تنها پروژه‌های مهم کشور بلکه حتی امورات جاری اجتماعی نظیر تسهیل ازدواج جوانان هم منوط به حصول توافق با غرب و رفع تمام تحریم‌ها می‌گردد.

,

برای ثبت دوباره درتاریخ باید یادآور شویم که در مقطعی حتی تهیه آب آشامیدنی مردم هم توسط رئیس جمهور به رفع تحریم‌ها مرتبط می‌شود و ایشان در هفته محیط زیست سال 94 می‌گویند: «تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند.»!

, «تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند.»!,

نهایتا توافقی حاصل می‌‌شود که رئیس جمهور آن را آفتاب تابان می‌‌نامد و حصول توافق را مساوی با برداشته شدن تمام تحریم‌ها اعلام می‌کند. البته متن اصلی توافقی که برجام نام گرفت هیچگاه رسما منتشر نمی‌‌شود تا کسی از مفاد اصلی آن اطلاع کاملی نداشته باشد. البته همان متون غیر اصلی منتشره هم با انتقاداتی مواجه می‌‌شود که طبق رویه معمول آن روزهای کشور به شدت سرکوب می‌‌شوند.

,

مجلس شورای اسلامی نیز به جای رسیدگی محتوایی، به محل جنگ زرگری و سطحی بین جناح‌ها و البته تصویب سریع و حیرت انگیز توافق تبدیل می‌‌شود و جمهوری اسلامی ایران با سردمداری شخصی که آن زمان قهرمان دیپلماسی خوانده شد و شما بخوانید مصدق زمان! پای در گعده‌‌ی توافقی می‌گذارد که حاصل آن از همان ابتدا پشت پا زدن به خون شهدای هسته‌ای تفسیر می‌گردد.

,

آن روزها که دولت در دفاع از تیم هسته‌ای یقه پاره می‌کرد، مراسمی برگزار و از تیم فروشنده به شرح ذیل قدردانی می‌کند: 

,

- محمدجواد ظریف رئیس تیم مذاکره کنندگان هسته‌‌ای، به عنوان دارنده نشان درجه یک لیاقت و مدیریت ۱۰۰ سکه بهار آزادی

,

- علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نشان درجه یک شجاعت ۱۰۰سکه بهار آزادی

,

- سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نشان درجه یک شجاعت ۱۰۰سکه بهار آزادی

,

- سید عباس عراقچی نشان درجه دو لیاقت و مدیریت ۷۵سکه بهار آزادی

,

- مجید تخت روانچی نشان درجه دو لیاقت و مدیریت ۷۵سکه بهار آزادی

,

- حمید بعیدی نژاد، نشان درجه سه خدمت پنجاه سکه

,

- پژمان رحیمیان، نشان درجه سه خدمت پنجاه سکه

,

- غلامحسین محمدنیا، نشان درجه سه خدمت پنجاه سکه

,

- بهروز کمالوندی، نشان درجه سه خدمت پنجاه سکه

,

- رسول دری اصفهانی نشان درجه سه خدمت (بعدها به عنوان جاسوس دستگیر گردید) پنجاه سکه بهار آزادی

,

- و مشکان مشکور نشان درجه سه خدمت پنجاه سکه از رئیس جمهوردریافت کردند.

,

اپیزود دوم:

, اپیزود دوم:, اپیزود دوم:,

دولت با دستپاچگی شروع به اجرای مفاد توافق برجام می‌‌کند. شرح اقداماتی که ایران در قالب برجام ملزم به اجرای آن‌‌ها شد خارج از حوصله‌ی این نوشتار می‌‌باشد اما در یک کلام ایران به‌طور کامل در بحث هسته‌‌ای یک موافقت کامل با شروط غرب کرد.

,

البته از همان ماه‌‌های ابتدای توافق بدعهدی‌‌های طرف مقابل شروع شد و انواع تحریم در حین اجرای برجام هم برای اشخاص و هم برای شرکت‌ها به اجرا درآمد. موضوع تحریم‌‌های جدید تا جایی پیش رفت که بعضا دولتی‌‌ها هم اعلام کردند که روح برجام خدشه‌‌دار شده است.

,

برخلاف آنکه دولت و تیم هسته‌‌ای در سال‌‌های مذاکره اذعان می‌‌کردند با توقف چرخش سانتریفیوژها، چرخ اقتصاد کشور نچرخید و رونق اقتصادی به بازار کشور رو نیاورد. رکود بی سابقه‌‌ای که دولت به واسطه‌‌ی انجام مذاکرات به کشور تحمیل کرده بود به هیچ وجه شکسته نشد.

,

با انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا وضع بدتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد پیش رفت! وی که در تبلیغات انتخاباتی هم از عدم اعتقادش به برجام سخن گفته بود عرصه را هر روز بر جمهوری اسلامی به لحاظ اقتصادی تنگ‌‌تر کرد.

,

تهدیدها و فشارهایی که از طرف ایران به اروپا و آمریکا وارد می‌شد عملا هیچ نتیجه‌‌ای نداد و نهایتا ترامپ اعلام کرد از توافق هسته‌ای خارج می‌شود.

,

اپیزود سوم!

, اپیزود سوم!, اپیزود سوم!,

آنچه به عنوان برجام به جمهوری اسلامی ایران تحمیل شد به هر شکل ممکن به وقوع پیوست. متاسفانه بسیاری از خطوط قرمز مقام معظم رهبری در خصوص مذاکرات کمرنگ شد و نهایتا توافقی جامع برای غربی‌‌ها و سراسر خسران برای ما به وقوع پیوست.

,

برخی در این روزها به خروج آمریکا اشاره کرده و می‌‌گویند اگر این توافق به نفع غرب بود نباید از آن خارج می‌‌شد! جواب این مساله خیلی ساده است! غرب؛ بلا تشبیه ملت بزرگ ایران ما را مانند فردی در وسط دعوا تلقی کرده‌‌اند که چاقویی در دست دارد و هرآن ممکن است کسی را مجروح کند و در این بین با وعده و وعید چاقو را از دست وی می‌گیرند و بعد هم غل و زنجیر و زندان برایش پیش بینی می‌‌کنند. برجام به خودی خود سراسر حسن برای غرب بود اما تا وقتی که ما هرچه در بحث هسته‌‌ای داشتیم را پنبه کنیم و دست بالای سر بگیریم و آماده تسلیم در برابر غرب باشیم.

,

البته ما امیدواریم دولت همانگونه که بارها گفته بود همه‌ی سناریوها را برای برهم خوردن توافق پیش بینی کرده باشد و مثلا امروز که چند روز از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد ما هم خبر از آغاز بکار دوباره تاسیسات هسته‌ای تعطیل شده بدهیم.

,

واقعیت این است که مرحله‌ی سوم سناریوی هسته‌ای که بازیگران متفاوتی در طول سال‌ها داشته، هنوز به پایان نرسیده است. طبق فرمایش مقام معظم رهبری بعد از خروج آمریکا از برجام امروز مسئولان در معرض "امتحان بزرگ" قرار دارند ولی با موضع گیری منفعلانه‌ای که بعد از خروج آمریکا از برجام دیدیم نمی‌شود به آینده‌ی مساله امیدوار بود.

,

طبق فرمایش مقام معظم رهبری خطاب به مسئولان "اگر توانستید تضمین قطعی و قابل اعتماد [از اروپایی‌ها] بگیرید که البته بسیار بعید است، اشکالی ندارد و حرکت را ادامه دهید، وگرنه "نمی‌شود به این شکل حرکت را ادامه داد."

, طبق فرمایش مقام معظم رهبری خطاب به مسئولان "اگر توانستید تضمین قطعی و قابل اعتماد [از اروپایی‌ها] بگیرید که البته بسیار بعید است، اشکالی ندارد و حرکت را ادامه دهید، وگرنه "نمی‌شود به این شکل حرکت را ادامه داد.", نمی‌شود به این شکل حرکت را ادامه داد, .", .",

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه