اخبار داغ

سفالگر قزوینی عنوان کرد

عدم حمایت مسئولین استان از هنر سفالگری/ تقویت صنایع دستی داخلی نقش مهمی در رونق اقتصادی کشور دارد

عدم حمایت مسئولین استان از هنر سفالگری/ تقویت صنایع دستی داخلی نقش مهمی در رونق اقتصادی کشور دارد
سفالگر قزوینی با بیان اینکه هیچ مسئولی در سطح استان از کار ما حمایت نمی‌کند گفت: سفالگری ظرفیت خوبی برای تجاری سازی و حتی صادرات دارد که می‌تواند اشتغالزا باشد و هم در حوزه رونق گردشگری نقش موثری ایفا کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شاخص، سفالگری یکی از قدیمی‌ترین صنایعی به شمار می‌رود که زادگاه آن میهن کهن ما ایران است؛ شواهد موجود از آثار کشف شده گویای این حقیقت است که تاریخ سفالگری در ایران از هزاره هشتم پیش از میلاد آغاز شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص,

مردمان آن دوران علاوه بر کشاورزی برای کارهای روزانه و مراسم مذهبی اشیاء گوناگونی را می‌ساختند که پس از قرن‌ها تکامل و کشف آتش، به شکل سفال در آمد.

,

در سال‌های جاری گروهی از دست اندرکاران صنایع دستی به ویژه در مناطق روستایی به احیاء رشته‌های مختلف صنایع دست ساز و از جمله سفالگری روی آوردند و به پشتوانه عشق و علاقه ای که به کارشان داشتند و نیز با حمایت سازمان صنایع دستی ایران توانستند تا حدود بسیاری این هنر را زنده کنند.

,

امروزه سفالگری یکی از برجسته‌ترین و معروف‌ترین تولیدات دست ساز ایران را تشکیل می‌دهد و علاوه بر ساخت کوزه‌، گلدان‌های سفالی، انواع دیگر از وسایل مصرفی را برای استفاده روزمره تولید می‌کنند.

,

پیشرفت چشم گیر این صنعت موجب مورد توجه قرار گرفتن آثار توسط سایر کشورها و صادرات محصولات سفالی شده است که می‌تواند یکی از منابع در آمدی برای کشور باشد و از طرفی هم در شناساندن فرهنگ و هنر اصیل ایرانیان به جهان نقش قابل توجهی داشته باشد.

,

به همین بهانه خبرنگار فرهنگ و هنر شاخص، به مصاحبه با یکی از هنرمندان قزوینی که در زمینه سفالگری فعالیت دارد، پرداخته است:

, شاخص،,

خودتان را برای مخاطبانمان معرفی کنید.

, خودتان را برای مخاطبانمان معرفی کنید., خودتان را برای مخاطبانمان معرفی کنید.,

زینت سادات موسوی هستم و با نام هنری “سارا تیهو”  از سال ۹۲ وارد حرفه سفالگری شدم.

,

نحوه آشنایی شما با سفالگری به چه صورت بود؟

, نحوه آشنایی شما با سفالگری به چه صورت بود؟, نحوه آشنایی شما با سفالگری به چه صورت بود؟,

به طور کاملا اتفاقی با این هنر آشنا شدم. به دلیل تحصیل در رشته نقاشی در یک کارگاه سفالگری به منظور نقاشی بر روی سفال و سرامیک شروع به کار کردم و به مدت سه سال به صورت پروژه‌ای با این کارگاه همکاری می‌کردم؛ تا آن روز هرگز با گِل کار نکرده بودم اما در آن کارگاه به سفالگری علاقه مند شدم و تصمیم گرفتم روزی کارگاه خود را تاسیس کنم.

,

کارهای بسیاری را تا آن روز تجریه کرده بودم اما تنها سفالگری بود که به من آرامش می‌داد و من را مجذوب و علاقه‌مند کرد.

,

رشته تحصبلی شما در دانشگاه چه بود؟

, رشته تحصبلی شما در دانشگاه چه بود؟, رشته تحصبلی شما در دانشگاه چه بود؟,

در رشته کارشناسی نقاشی تحصیلات خود را گذراندم و در حال حاضر به دلیل فعالیتم در زمینه آموزش، به منظور افزایش اطلاعات و تکنیک در این زمینه رشته سفال و سرامیک را برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب کرده‌ام.

,

, , ,

در چه زمانی کارگاه خود را تاسیس کردید؟

, در چه زمانی کارگاه خود را تاسیس کردید؟, در چه زمانی کارگاه خود را تاسیس کردید؟,

تقریبا بعد از دو سال فعالیت سفالگری همراه با یکی از دوستانم که با این رشته از قبل آشنایی داشت کارگاه مستقلی را راه اندازی کردم که به علت تقارن با ایام نوروز، اولین تولیدات کارگاه در زمینه سفره هفت سین بود و چون در ابتدای کار مهارت لازم را برای لعاب کاری نداشتیم به پیشنهاد یکی از دوستان از رنگ ماشین که قابل شست و شو است برای رنگ آمیزی سفال‌ها استفاده کردیم.

,

انگیزه و عامل اصلی برای ادامه کار شما چه چیزی بود؟

, انگیزه و عامل اصلی برای ادامه کار شما چه چیزی بود؟, انگیزه و عامل اصلی برای ادامه کار شما چه چیزی بود؟,

در ابتدا فروش محصولات ما در قالب نمایشگاه در سرای سعدالسلطنه بود اما مورد توجه قرار گرفتن کارها و خرید تولیدات توسط مردم باعث ادامه کار شد.

,

کوره و ابزار مورد نیاز را خریداری کرده و در یک فضای ۲۰متری شروع به تولید محصولات کردیم و از حدود ۴سال گذشته به پیشنهاد شهرداری قزوین مغازه‌ای را به طور ثابت در سرای سعدالسطنته برای ارائه محصولات به مردم  و گردشگران در اختیار گرفتیم.

,

آیا دوره‌ای  آموزشی به منظور راه اندازی کارگاه خودتان گذراندید؟

, آیا دوره‌ای  آموزشی به منظور راه اندازی کارگاه خودتان گذراندید؟, آیا دوره‌ای  آموزشی به منظور راه اندازی کارگاه خودتان گذراندید؟,

با یکسری از دوستان که در این زمینه فعال بودند در فضای مجازی ارتباط برقرار کردم  و به واسطه حضور در یک نمایشگاه سفال با استاد اژدری آشنا شدم و در کلاس‌های ایشان دوره‌های لعاب را گذراندم و بعد از بازگشت به قزوین آموخته‌هایم را با مطالعات بسیار در زمینه سفال تلفیق و تولیداتم را در کوره آزمون و خطا کردم تا به نتایج مورد نظر رسیدم.

,

 عکس العملی خانواده در رابطه با حرفه شما چگونه است؟

,  عکس العملی خانواده در رابطه با حرفه شما چگونه است؟,  عکس العملی خانواده در رابطه با حرفه شما چگونه است؟,

در ابتدا به علت شرایط دشوار کار سفالگری مخالفت‌هایی از سوی خانواده وجود داشت اما در حال حاضر بسیار مشوق و همراه من هستند و دید بهتری نسبت به فعالیت‌های هنری پیدا کرده‌اند.

,

بدون شک همکاری خانواده در پیشرفت هنرمندان سهم به سزایی را ایفا می‌کند و خواهرم به عنوان مدیر فنی کارگاه با ما همکاری دارند.

,

محصولات تولیدی کارگاه شما شامل چه چیزهایی است؟

, محصولات تولیدی کارگاه شما شامل چه چیزهایی است؟, محصولات تولیدی کارگاه شما شامل چه چیزهایی است؟,

اکثر تولیدات ما کالای مصرفی و مورد استفاده در منازل است و بیشترین فروش متعلق به سرویس غذاخوری است اما محصولات زینتی هم در کارگاه تولید می‌شود.

,

تا به حال در رابطه با صادرات محصولات خود ایده‌ای داشته‌اید؟

, تا به حال در رابطه با صادرات محصولات خود ایده‌ای داشته‌اید؟, تا به حال در رابطه با صادرات محصولات خود ایده‌ای داشته‌اید؟,

در این مورد برنامه‌هایی در حال شکل‌گیری است و در این راستا در سال جاری استاندارد لازم برای صادرات و نشان ملی مرغوبیت کالا برای یکی از محصولاتمان را هم دریافت کرده‌ایم.

,

, , ,

آیا در زمینه کارآفرینی مقامی کسب کرده‌اید؟

, آیا در زمینه کارآفرینی مقامی کسب کرده‌اید؟, آیا در زمینه کارآفرینی مقامی کسب کرده‌اید؟,

در سال  ۹۴ به عنوان برترین کارآفرین قزوین از سوی صندوق مهررضا برگزیده شدم و به همراه آقای تیموری مسئول این صندوق در استان در نمایشگاهی در تهران حضور پیدا کردبم.

,

کارگاهی که در حال حاضر در آن فعالیت دارید از چه سالی آغاز به کار کرد؟

, کارگاهی که در حال حاضر در آن فعالیت دارید از چه سالی آغاز به کار کرد؟, کارگاهی که در حال حاضر در آن فعالیت دارید از چه سالی آغاز به کار کرد؟,

از سال ۹۲ در سرای سعدالسلطنه به منظور فروش محصولات مستقر شدیم و به علت حجم بالای کار از وام صندوق مهررضا برای افزایش نیروی کار و مواد اولیه استفاده کردیم.

,

در آغاز فعالیت به صورت سفارشی و با تعداد کم اقدام به تولید محصولات کردیم اما با در اختیار گرفتن یک حجره ثابت در سرای سعدالسلطنه، تولیدات را به صورت انبوه و با توجه به نیازهای مشتری انجام می‌دهیم.

,

در حال حاضر چه تعداد نیروی کار در کارگاه فعال  هستند؟

, در حال حاضر چه تعداد نیروی کار در کارگاه فعال  هستند؟, در حال حاضر چه تعداد نیروی کار در کارگاه فعال  هستند؟,

سه نفر در کارگاه و دو نفر در زمینه فروش محصولات مشغول به کار هستند اما در صورت مساعد بودن شرایط بازار علاقه‌مند به جذب افراد مستعد هستم.

,

فروش محصولات شما از چه طریق صورت می گیرد؟

, فروش محصولات شما از چه طریق صورت می گیرد؟, فروش محصولات شما از چه طریق صورت می گیرد؟,

در حال حاضر تمامی بازارهای واسطه را حذف کرده‌ام و محصولات را به صورت آنلاین در قزوین و سایر استان‌ها به فروش می‌رسانم و همچنین در سرای سعدالسلطنه نیز به صورت حضوری محصولات به فروش می‌رسد.

,

برای آینده شغلی خود چه برنامه‌ای در ذهن دارید؟

, برای آینده شغلی خود چه برنامه‌ای در ذهن دارید؟, برای آینده شغلی خود چه برنامه‌ای در ذهن دارید؟,

هدفم گسترش تولیدات و افزایش نیروی انسانی در زمینه تولید و اشتغال‌زایی است و همچنین می‌خواهم از شاگردان مستعدم در زمینه تولید کمک بگیرم اما فضای کاری ما محدود است و چندین بار هم اقدام  به افزایش نیروی کار و توسعه تولیدات کرده ایم اما به علت کمبود امکانات و مشکلات نتیجه مطلوبی نداشته است.

,

هنر سفالگری را از نظر تجاری شدن و کسب درآمد چگونه ارزیابی می‌کنید؟

, هنر سفالگری را از نظر تجاری شدن و کسب درآمد چگونه ارزیابی می‌کنید؟, هنر سفالگری را از نظر تجاری شدن و کسب درآمد چگونه ارزیابی می‌کنید؟,

با توجه به مهارت و ظرافت هنرمندان ایرانی در تولید صنایع دستی به ویژه سفالگری و از طرفی کاربردی بودن این محصولات در خانواده‌ها، این هنر ظرفیت بسیار خوبی برای تجاری سازی و حتی صادرات دارد که می‌تواند هم اشتغالزا باشد و هم در حوزه رونق گردشگری نقش موثری ایفا کند اما در این میان بازار فروش عامل مهمی است که باید توسط متولیان امر فراهم شود.

,

هنرمندان با تمام سختی‌ها مواد اولیه و نیروی کار را فراهم کرده و با توجه به تخصصشان، دست به تولید می‌زنند به این امید که محصولاتشان خریداری شود.

,

خوشبختانه در حال حاضر شرایط برای جذب مشتری مساعدتر از گذشته شده است و نیاز نیست گالری‌های بسیاری را برای فروش محصولات خود زیر پا بگذاریم بلکه فروش را به صورت آنلاین انجام می‌دهیم.

,

اگر هر فردی ایده و خلاقیت داشته و به روز باشد می‌تواند محصولات خود را به فروش برساند.

,

, , ,

آیا دورنمایی را برای چند سال آینده در زندگی خود متصور شده‌اید؟

, آیا دورنمایی را برای چند سال آینده در زندگی خود متصور شده‌اید؟, آیا دورنمایی را برای چند سال آینده در زندگی خود متصور شده‌اید؟,

یکی از آرزوهای من راه‌اندازی خانه سفال قزوین است که طرح توجیهی آن را به اداره کل میراث فرهنگی ارائه کرده‌ام اما متاسفانه تا امروز بازخوردی از سوی آن‌ها ندیده‌ام.

,

علاقمندم که هنرجوهای بیشتری را آموزش دهم تا بتوانم هم در پرورش هنرمندان نقشی داشته باشم و هم افراد دیگری بتوانند با فراگیری این هنر و صنعت، امرار معاش کنند.

,

در زمینه آموزش سفالگری تا امروز فعالیتی داشته‌اید؟

, در زمینه آموزش سفالگری تا امروز فعالیتی داشته‌اید؟, در زمینه آموزش سفالگری تا امروز فعالیتی داشته‌اید؟,

۲ سال است که آموزش در زمینه سفالگیری را در استان آغاز کرده‌ام  وگاهی در کلاس‌ها ۲۰ هنرجو هم داشته ایم و علاقه‌مندان بسیاری هم در انتظار هستند اما به علت کمبود فضا نمیتوانم همه را بپذیرم.

,

از مسوولان استان چه انتظاراتی دارید؟

, از مسوولان استان چه انتظاراتی دارید؟, از مسوولان استان چه انتظاراتی دارید؟,

هیچ مسئولی در سطح استان از کار ما حمایت نمی‌کند حتی میراث فرهنگی هم در برخی از موارد همکاری لازم را با ما نداشته است و جایگاه امروزم را تنها با توکل بر خدا و همت خودم و همکارانم به دست آورده‌ام.

,

با وجود عدم حمایت مسئولان، با انگیزه و قدرت بیشتر و با اتکا به توانم برای استمرار و ماندگاری در این هنر تلاش کردم.

,

صحبت پایانی:

, صحبت پایانی:, صحبت پایانی:,

متاسفانه بسیاری از افراد تحصیلکرده وجود دارند که با سرمایه خود تولیدات بسیاری انجام داده‌اند اما بازار فروش مناسب ندارند، مسوولان باید در ابتدای راه هنرمندان را کمک کنند و مشوق آن‌‎‌ها باشد.

,

وقتی هنر ایرانی زبان زد همه عالم است و به جرات می‌توان گفت که هیچ صنایع دستی و یا کالای خارجی مشابه با داخلی قابل رقابت نیست از مسئولان انتظار می‌رود تا حمایت لازم را برای رونق تولیدات داخلی داشته باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه