اخبار داغ

هنری بنام چوقا بافی

هنری بنام چوقا بافی
چوقا در واقع این لباس ،کت دراز و بی آستینی است که در استان های لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد ،گیلان و برخی از نقاط پشتکوه در استان اصفهان به صورت عبا روی لباس های دیگر خود می پوشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا  وبه نقل از  هیجار  چوقا یا چقا یا چوغا ، بالاپوش مردان روستایی و عشایر بختیاری در غرب ایران است که به عبای دهقانی و عشایری نیز معروف می باشد، این پوشش در بین مردم شهرنشین این قوم نیز در مراسم گوناگون رواج دارد.

, شبکه اطلاع رسانی دانا , هیجار,

تولید کنندگان این نوع پارچه را اکثرا زنان بختیاری تشکیل می دهند که با پشم  و استفاده از دستگاه های بسیار ساده بافندگی که بصورت دارِ خوابیده است و دارای عرض حداکثر 70 سانتیمتر می باشد، چوقا را تولید می نمایند .

,

لباس،بختیاری،لر،چوقا،شلواردویت،لباس،آداب،پوشش،مردان،رسوم،بختیار،چقا،چوغا

, لباس،بختیاری،لر،چوقا،شلواردویت،لباس،آداب،پوشش،مردان،رسوم،بختیار،چقا،چوغا,

چوقا در الیگودرز

,

 شهرستان الیگودرز یکی از شهرهای بختیاری و عشایری نشین کشور و استان لرستان است که دارای پتانسیل های بسیار خوبی برای تولید صنایع دستی است و می تواند یکی از قطب های بسیار خوب تولیدات عشایری از جمله چوقا ، گلیم ، سیاه چادر (بهون) ، نوار وریس ، نمکدان و خورجین باشد . هرچند صنایع دستی نمادی از فرهنگ ، هنر و تمدن یک سرزمین است و حفظ این هنر و صنعت دستی اصیل و بومی در وهله اول به عهده مردم منطقه و بعد وظیفه همگانی است  ولی متاسفانه در شهرستان الیگودرز که اکثریت مردم این شهر بختیاری می باشند و چوغا لباس و نماد یک مرد بختیاری است ، کارگاه یا مرکزی برای تولید این محصول وجود ندارد .

,

 اما در استان گلستان که کمتر کسی تصور می کند  هم اکنون دو گونه رشته های صنایع دستی که به آن بومی و غیربومی گفته می شود رواج دارد، که "چوغا" یکی از این رشته هاست.

,

 لباس،بختیاری،لر،چوقا،شلواردویت،لباس،آداب،پوشش،مردان،رسوم،بختیار،چقا،چوغا

, لباس،بختیاری،لر،چوقا،شلواردویت،لباس،آداب،پوشش،مردان،رسوم،بختیار،چقا،چوغا,

 

,

عدم حمایت مسئولین از چوقا بافی در استان  

,

در  شهرستان الیگودرز یک خانواده هنرمند سالهاست که با بافت و فروش چوقا امرار معاش می کنند .

,

 محمد علی اسیوند آسترکی تنها تولید کننده این محصول در شهرستان الیگودرز است که به همراه همسر ، مادر و خواهرانش در منزل خود سالانه حدود 50 عدد چوقا تولید می کنند .  که این تعداد چوقای تولید شده ، با توجه به جمعیت شهرستان الیگودرز ، جوابگوی نیاز مردم این شهر نمی باشد و فروشندگان این محصول برای تامین این لباس به تولید کنندگان استانهای دیگر مراجعه می کنند .  

,

وی  اولین بنیانگذار چوقا باف بختیاری در استان لرستان شناخته شده است و  از سال 1375 درشهرستان الیگودرز در رشته البسه محلی بختیاری مشغول به فعالیت می باشد . و به دلیل اینکه نتوانسته از رشته چوقا بافی امرار معاش کند هم اکنون بعنوان جوشکار اسکلت ساختمان مشغول به کار می باشد .

,

 وی یکی از دلایل موفق نشدن خود در این رشته را عدم حمایت مسولان استان و شهرستان  می داند و ادامه می دهد : این رشته در همه استانهای بختیاری و عشایری بصورت مطلوب مورد حمایت سازمان ها و ادارات قرار گرفت است بطوری که تولید کنندگان چوقا محصولات خود را به استانهای دیگر صادر می کنند و شهرستان الیگودرز نیز یکی از این وارد کننده می باشد.

,

شهرستان الیگودرز با توجه به پتانسیل و نیروی جوان بیکاری که دارد و این رشته و تولید صنایع دستی دیگر می تواند مشکل بیکاری این شهرستان را تا حدودی حل نماید ،  ولی متاسفانه مسولان  از این ظرفیت و صنایع دستی دیگری که می تواند مشکل بیکاری جوانان را مرتفع سازد ، غافل شده اند .

,

اسیوند آسترکی می گوید : مدت زمان لازم برای بافت یک قطعه چوقا حدود ۲۰ روز است که اگر مسولان کمک کنند می توانم با دایر نمودن کارگاه و آموزش به جوانان و علاقمندان این رشته ،تعداد تولیدات چوقا را در شهرستان افزایش دهم .

,

  وی به زحمات خود و خانواده اش که در این سالها برای احیاء کردن فرهنگ بختیاری در شهرستان الیگودرز کشیده اند اشاره می کند و ادامه می دهد : با همکاری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان الیگودرز تابستان 1391 به مدت 45 روز کلاسهای آموزش چوغا بافی بر پا نمودم که تعداد  20 نفر کارآموز در کارگاه آموزشی که دایر نمودم آموزش های لازم در این زمینه را دیدند و برای تمام هنرآموزان کارت آموزش چوغا بافی صادرشد و حتی هنرآموزان را جهت تسهیلات وام و بیمه به اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری معرفی نمودم .

,

اسیوند آسترکی در مورد هزینه این کلاسها گفت : شرکت در این کلاسها برای هنر آموزان رایگان می باشد و تمام مخارج این کلاسها که با حضور 4 نفر مربی انجام شده به عهده خودم است .

,

 لباس،بختیاری،لر،چوقا،شلواردویت،لباس،آداب،پوشش،مردان،رسوم،بختیار،چقا،چوغا

, لباس،بختیاری،لر،چوقا،شلواردویت،لباس،آداب،پوشش،مردان،رسوم،بختیار،چقا،چوغا,

  چوقا نماد یک مرد بختیاری

,

کاظمی یکی از بختیاریهای شهرستان الیگودرز که این لباس را در مراسم ها، خصوصا عروسی ها می پوشد، در مورد این لباس می گوید : چوغا لباس بسیار زیبایی است که از نظر ساختمانی به جاجیم شباهت دارد ، و من در کودکی بافتن جاجیم را از نزدک دیده ام چون سالها پیش مادر و خواهرانم در خانه مان قالی و جاجیم می بافتند .

,

معصومه دختری 17 ساله که دوره آموزش قالی بافی را طی نموده است و هم اکنون در خانه شان مشغول بافت تابلو فرش می باشد در مورد چوغا می گوید :  من در مورد تاریخ و چگونگی بافت چوغا آشنایی درستی  ندارم و فقط می دانم برای بافتِ چوقا از دارِ خوابیده استفاده می‌کنند و تکنیک بافت آن نیز مانند تکنیک گلیم بافی است با این تفاوت که خیلی ریز بافت تر است و تار و پود نازک دارد.

,

کریوند که چوقا بر تن دارد می گوید : من با این لباس در مراسم های محلی شرکت می کنم و به چوقا  که مظهر یک مرد بختیاری است افتخار می کنم .

,

انتهای پیام/پ

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه