اخبار داغ

کارشناس مسائل بین الملل پاسخ داد؛

علت اقدامات اخیر ایالات متحده آمریکا علیه ایران و فلسطین چیست؟

علت اقدامات اخیر ایالات متحده آمریکا علیه ایران و فلسطین چیست؟
عرب با اشاره به اینکه استراتژی آمریکا در خاورمیانه بر دو پایه استوار است، گفت: تضعیف نفوذ و نقش منطقه ای ایران و حل مساله فلسطین و معامله قرن در دستور کار آمریکایی قرار دارد که این دو فرآیند به موازات یکدیگر پیگیری شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا عرب کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با راه آرمان ؛ با اشاره به اتفاقات روز گذشته در فلسطین و انتقال سفارت خانه آمریکا به بیت المقدس اظهار کرد:در این فضا تقارن و ارتباط مستقیم مسائل نفوذ منطقه ای و هسته ای ایران  و همچنین مساله فلسطین و معامله قرن خودنمایی می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان, راه آرمان,

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه استراتژی آمریکا در خاورمیانه بر دو پایه استوار است، ابراز کرد: تضعیف نفوذ و نقش منطقه ای ایران و حل مساله فلسطین و معامله قرن در دستور کار آمریکایی قرار دارد که  این دو فرآیند به موازات یکدیگر پیگیری شوند.

,

وی با بیان اینکه از نگاه ترامپ این دو فرایند در ارتباط مستقیم با یکدیگر بوده و بشدت برهم اثر گذار هستند، عنوان کرد: شاید در هیچ برهه ای از تاریخ شاهد تأثیر و درهم تنیدگی مستقیم منافع ملی ایران و مساله فلسطین تا به این حد نبوده ایم.

,

عرب با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: دولت ایالات متحده آمریکا با این اقدام تلاش به فشار بر ایران جهت کاهش نفوذ منطقه ای ایران و ایجاد محدودیت بر موشک های بالستیک ایران دارد؛ همچنین تجدید نطام تحریم های هسته ای توسط کاخ سفید از منظر آمریکایی ها مثل شمشیر دموکلس بر سر ایران تلقی می گردد.

,

این کارشناس مسائل  بین الملل با تأکید بر اینکه در این راستا راهبرد خردمندانه ایران بهره گیری حداکثری از اختلاف راهبردهای آمریکا و اروپا در خصوص برجام است، بیان کرد: دستگاه  دیپلماسی کشور با پویایی باید مانع همگرایی آمریکا و اتحادیه اروپا ،چین و روسیه شود تا منجر به انزوای هرچه بیشتر آمریکا در جامعه بین اللملل گردد.

,

وی با اشاره به اینکه انتقال سفارت آمریکا به قدس  به منظور فشار حداکثری بر فلسطینیان است، گفت: در واقع آنچه چماق است برای فلسطینیان و آنچه گوهر شب چراغ است برای اسرائیل منظور شده است.

,

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: ترامپ در غلطان بیت المقدس را بدون کوچکترین مابه ازایی به صهیونیست ها می بخشد، بر راه حل دو کشور تاکید سنتی نمی کند، شهرک سازی های اسراییلی در سرزمین های اشغالی 1967 را مانع اصلی صلح بحساب نمی آورد و حتی بر مذاکرات صلح چند جنبه هم تاکید نمی کند.

,

عرب تأکید کرد: همه این موارد حکم امتیازات یک طرفه بسیار ارزشمند برای اسرائیل را دارد و ترامپ با این راهبرد فشار بر فلسطینیان را به حداکثر رسانده و مرتبا امتیازات ذی قیمت به صهیونیست ها اعطا می کند .

,

وی اظهار کرد:از نظر  ترامپ فلسطینیان برای دریافت حداقل حقوق حقه خود باید تا دیر نشده به میز مذاکره بازگردند و در صورت تعلل آنها فرایند اعطای امتیازات اساسی توسط کاخ سفید به صهیونیست ها دامنه وسیع تری به خود خواهد گرفت.

,

عرب تصریح کرد:علاوه بر موارد فوق، از منظر تئوریسین های آمریکایی و  صهیونیستی، حل مساله فلسطین منجر به کاهش نفوذ منطقه ای ایران ، عادی سازی وسیع تر و آشکار تر روابط اعراب و اسرائیل  و نهایتا آماده شدن زمینه اتحاد اعراب متحد آمریکا و اسرائیل علیه ایران خواهد شد.

,

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان  خاطر نشان کرد: بنابراین  به سرانجام رسیدن منازعه فلسطینی - اسرائیلی فرآیند عادی سازی روابط متحدین عرب آمریکا یعنی سعودی ، مصر ، اردن و شیوخ خلیج فارس با اسرائیل را تسریع و آشکار خواهد کرد و اسرائیل در کنار سعودی ، مصر ، امارات ،بحرین علیه ایران به نقش آفرینی آشکار و بدون واهمه مشغول خواهند شد.

,

 

,

انتهای پیام/م

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه