اخبار داغ

پدافند هوایی چگونه به "هرمس" رسید؟

پدافند هوایی چگونه به "هرمس" رسید؟
پدافند هوایی که به عنوان یکی از فرماندهی‌های عمده نیروی هوایی قبل از پیروزی انقلاب تشکیل شد، پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و پیش از جنگ تحمیلی نقش خود را در قالب مأموریت اصلی نیروی هوایی یعنی پاسداری از قلمرو هوا فضای کشور ایفا کرده و بنا به مدارک موجود، تا قبل از شروع جنگ کلیه تحرکات منطقه بویژه تحرکات نیروی هوایی عراق را زیر نظر داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا،‌ روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:

, شبکه اطلاع رسانی دانا,


پدافند هوایی که به عنوان یکی از فرماندهی‌های عمده نیروی هوایی قبل از پیروزی انقلاب تشکیل شد، پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و پیش از جنگ تحمیلی نقش خود را در قالب مأموریت اصلی نیروی هوایی یعنی پاسداری از قلمرو هوا فضای کشور ایفا کرده و بنا به مدارک موجود، تا قبل از شروع جنگ کلیه تحرکات منطقه بویژه تحرکات نیروی هوایی عراق را زیر نظر داشته است.

با جدی‌تر شدن جنگ تحمیلی، شکل مأموریت پدافندهوایی نیز تغییر کرد، لذا علاوه بر دفاع از پایگاه‌های هوایی،به ‌منظور جلوگیری از وارد آوردن صدمات و دفع حملات دشمن در مناطق حساس، حیاتی و اقتصادی کشور، از دفاع هوایی از محل اقامت حضرت امام (ره) گرفته تا حفاظت از آخرین شریان‌های صدور نفت در جزیره خارک و پوشش راداری و هدایت هواپیماهای شکاری در عملیات برون مرزی و عملیات مشترک باسایر نیروها، وظیفه خطیر و مهم خود را به بهترین نحو انجام داد.

عملیات مشترک "مروارید" با نیروی دریایی،عملیات‌های والفجر8، کربلای5، بیت‌لمقدس،فتح‌المبین و طریق القدس و دیگر عملیات‌ها از اقدامات مشترک این نیرو در پشتیبانی از یگان‌های عمل کننده در دفاع مقدس بوده است. پدافندهوایی زمین به هوا نیز با ساقط کردن ده‌ها فروند هواپیمای دشمن در طول جنگ تحمیلی نقش به سزایی در کاهش توان رزمی دشمن در بخش هوایی داشته است.

با افزایش اقتدار جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین‌المللی و شکوفایی کشور و نظام مقدس در خودکفایی‌های صنعتی و نظامی، بویژه انرژی هسته‌ای و دستیابی به دانش‌های نوین،دشمنان انقلاب و مهین اسلامی هجمه‌های سیاسی علیه کشور و نظام اسلامی را در دستور کار قرار داده و همواره درصدد ضربه زدن به آرمان‌ها و اهداف مردم شریف و مصمم ایران اسلامی بوده‌اند. راه‌اندازی ماشین جنگی استکبار در کشورهای منطقه (عراق و افغانستان) دشمنان این مرز و بوم را بر آن داشت تا تهدیدات نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار قرار بدهند و با تقویت‌ پایگاه‌های هوایی در کشورهای همجوار و ناوهای مجهز به هواپیماهای جنگنده در خلیج فارس،طرح‌های حمله به تأسیسات هسته‌ای و نقاط حیاتی کشور را مورد توجه قرار دهند.

تقویت قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) (که بر اساس تدابیر و اوامر فرمانده معظم کل قوا در سال 1371 مسولیت هماهنگی فعالیت‌های پدافند هوایی ارتش و سپاه را به عهده گرفت) از اصلی‌ترین ملزومات اولویت پدافند هوایی کشور بود که با ابلاغ طرح تفکیک پدافند هوائی از آفند نهاجا در شهریورماه سال 1387 با فرمان حکیمانه حضرت آیت‌الله خامه‌ای تحقق یافت.

در همین راستا و همزمان با فرا رسیدن دهم شهریور ماه روز پدافند هوایی "امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی " فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) با حضوردردفتر مرکزی روزنامه جمهوری اسلامی، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این روزنامه به سوالات خبرنگاران ما پاسخ داد.

* با تشکر از اینکه دعوت ما را پذیرفتید، به عنوان اولین سوال لطفا درخصوص قدمت فعالیت پدافند هوایی در کشورمان توضیحاتی ارائه دهید؟

- پدافند هوایی در سال 1330 با تشکیل تیپ مستقل دفاع هوایی و بعد با ورود سامانه‌های توپخانه‌ای، راداری و موشکی به چرخه پدافندهوایی از تیپ مستقل دفاعی به فرماندهی پدافند هوایی تغییر نام پیدا می‌کند و در چرخه نیروی هوایی ارتش قرار می‌گیرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز پدافند هوایی در چرخه نیروی هوایی باقی ‌می‌ماند اما ماموریت‌های پدافند هوایی که شامل: 1) کشف، 2) شناسایی، 3) رهگیری و 4) انهدام است را فقط در اطراف پایگاه‌های شکاری نیروی هوایی دنبال می‌کرده است. در حقیقت حفظ و حراست از پایگاه‌های شکاری نیروی هوایی از وظایف اصلی این نیرو بود تا هواپیماهای دشمن نتوانند هواپیماهای نیروی هوایی ارتش کشورمان را مورد حمله قرار دهند. با شروع جنگ مشخص می‌شود که خیلی از نقاط ورودی و نفوذی در کشور وجود داشته است که بایستی پدافند هوایی در آنجا گسترش پیدا می‌کرده لذا این اقدام در دستور کار قرار گرفت.

* اشاره کردید به دوران دفاع مقدس، در خصوص نقش پدافند هوایی در آن دوران نیز قطعا مطالب مهمی برای گفتن دارید؟

- بله؛ همانطور که می‌دانید تاریخ دفاع مقدس پراست از جانفشانی‌ها و ازخودگذشتگی‌های نیروهای مسلح کشورمان. پدافندهوایی در دوران دفاع مقدس با ساقط کردن ده‌ها فروند هواپیمای دشمن نقش به سزایی در کاهش توان رزمی آن در بخش هوایی داشته است. به عنوان مثال: در عملیات مرصاد 19 نفر از همکاران پدافند هوایی به شایستگی در سایت رادار سوباشی همدان تا پایان جان ایستادند و شهید شدند. در عملیات " والفجر 8" نیز ما شاهد بودیم که بالغ بر 80 فروند پرنده مهاجم به کشور جمهوری اسلامی ایران منهدم می‌شود و این به خاطر غافلگیری دشمن توسط پدافند هوایی بود.

* بعد از جنگ تحمیلی چه اقداماتی در حوزه پدافندی کشور رخ داد؟

- بعد از اتمام دوران دفاع مقدس و آنالیز نبردهای گوناگونی که در دنیا اتفاق می‌افتاد، این گمان برایمان قوی‌تر شد که امروزه کشورهای استعمارگر و تهدیدکننده برای اینکه بتوانند بیشترین سرعت و دقت را در تخریب بدست بیاورند حملات هوایی را در اولویت اول خودشان قرار می‌دهند.طبیعتا در مقابله با تهدیدات هوایی آنچه که مهم است سرعت و دقت عمل و همچنین انسجام و یکپارچگی اطلاعات در مرحله اول حرکت می‌باشد. اینگونه شرایط باعث شد که فرمانده معظم کل قوا در یک اقدام شجاعانه و تاثیرگذار در دهم شهریور ماه سال 87 دستور منفک شدن بخش پدافند هوایی از نیروی هوایی ارتش را صادر کنند. البته باید تاکید کنم که این منفک شدن در عملیات نبود، بلکه به اینصورت بود که یک ستاد تخصصی برای بخش پدافند هوایی تشکیل شود تا بتواند پدافند هوایی و پتانسیل دفاعی کل کشور را در چرخه‌ای قرار دهد تا عملیات‌ها را با دقت بیشتر و سرعت بالاتر انجام دهند. همچنین باید تاکید کنم که کار عملیاتی ما با نیروی هوایی ارتش و نیروی هوایی سپاه همچنان گره خورده است. تاکتیک و تکنیک‌ها به هیچ عنوان از هم تفکیک نشده و آنچه که تفکیک شده است مسئولیت‌ها و بخش‌ سرزمینی بوده است. ما از هواپیماهای طرح پدافندی نیروی هوایی الهی ارتش در بخش دفاع هوایی استفاده می‌کنیم، از هواپیمای با سرنشین و بدون سرنشین نیروی هوایی سپاه پاسداران نیز برای حفظ و حراست از مرزهایمان استفاده می‌کنیم.

* لطفا درخصوص ماموریت‌های گوناگونی که انجام می‌دهید و همچنین ماموریت اصلی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) برایمان بگویید؟

- همانطور که در ابتدا هم گفتم ماموریت اصلی قرارگاه پدافند هوایی شامل: کشف، شناسایی، رهگیری و انهدام است.کشف یعنی اینکه هر آنچه که در فضا باشد باید توسط سامانه‌های کشف قرارگاه پدافند هوایی دیده شود.شناسایی شامل دوست و یا دشمن‌بودن هواپیماها می‌باشد. رهگیری توسط هواپیماهای با سرنشین، بدون سرنشین و همچنین سامانه‌های موشکی برد بلند، متوسط و پائین و سامانه‌های توپخانه‌ای با رادار و بدون رادار انجام می‌شود که در صورت متخاصم‌بودن رفتار هواپیما، انهدام صورت می‌گیرد. همچنین ما ماموریت‌‌های گوناگونی انجام می‌دهیم که شامل: تامین امنیت و آرامش برای هواپیماهای مسافربری، رهگیری و شناسایی هواپیماهای مجاور اعم از با سرنشین و بدون سرنشین‌ و رعایت فاصله ایمنی بین هواپیماهای مسافربری با هواپیماهایی که قصد تخاصم دارند.

* چندی پیش سازمان بین‌المللی هوانوردی (ایکائو)اعلام کرد که امن‌ترین فضای خاورمیانه فضای کشور جمهوری اسلامی ایران می‌باشد، چطور این اتفاق صورت گرفته است؟

- این هم یکی دیگر از افتخارات شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور است که به آن اذعان شده است.اینکه امروز عبور و مرور پروازها از فضای جمهوری اسلامی ایران نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است نشان از امنیت و افتخار ایران اسلامی دارد. ایران اسلامی در بین کشورهای خاورمیانه امن‌ترین فضا رادارد و پروازهای مسافربری با امنیت در حال تردد است.امروز در بخش راهبردی چنانچه پروازی مجوز ورود نداشته باشد حتی اگر پروازهای مسئولان کشورهای مختلف جهان باشد به آن اجازه ورود داده نمی‌شود چرا که همان‌طور که ما امنیت را برقرار می‌کنیم آنان نیز باید نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند. انسجام بین پنج عضو هدایت‌کننده هوافضای جمهوری اسلامی ایران از جمله پدافند هوایی خاتم الانبیاء، سپاه، نیروی هوایی ارتش، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌های کشور سبب ایجاد فضایی کاملا امن و مطمئن برای پروازهای عبوری شده است. همچنین برای اینکه ما بتوانیم امنیت بهتر را برقرار کنیم از پتانسیل جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش، از توپخانه‌های سطحی و دیده‌بانی نیروی زمینی و دریایی ارتش و سپاه استفاده می‌کنیم. بالاترین افتخار ما امروز اینست که در بحث دیده‌بانی هوایی از پتانسیل بسیج مردمی در حال استفاده هستیم. قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) هم از نوع ماموریت و هم از نوع شالکه‌کاری با سایر نیروهای متفاوت است و اینکه به شکل قرارگاه تشکیل شده است اینست که بتواند از پتانسیل بقیه نیروها استفاده کند. موضوعی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند، اینست که پدافند هوایی خط مقدم دفاع در صحنه‌های نبردهای احتمالی هوایی باشد. فرمانده کل قوا تاکید دارند که باید پدافند هوایی هوشمندانه کار بکند و اگر هوشمندانه عمل نکند چون سرعت عمل تهدیدات امروز بسیار بالاست ممکن است در صحنه رزمی و عملیاتی غافلگیر شود.

*درحال حاضر چند نقطه از کشورمان زیر پوشش پدافند هوایی یکپارچه است؟

- در کشور عزیزمان، ما هر روز شاهد ارتقاء،گسترش و پیشرفت‌های عظیمی در تمامی حوزه‌ها هستیم.در هر نقطه از کشور که جوانان و نخبگان عزیز ما سد،‌نیروگاه یا پتروشیمی افتتاح می‌کنند باعث خشنودی ملت غیورمان می‌شود که توانسته‌ایم به باورهایمان برسیم.وظیفه قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) حفظ این باورهاست. امروز اگر گسترش‌های دفاعی برای دستاوردهای نظام مقدسمان فراهم نشود، طبیعتا تمام این زحمات در یک نصف روز از بین خواهد رفت. در حقیقت باید تمام دستاوردهای ملی جمهوری اسلامی ایران اعم از پالایشگاه‌ها، سدها، مراکز هسته‌ای، نیروگاه‌ها،‌مراکز حیاتی و مراکز حساس در حاشیه امن قرار گیرد. پدافند هوایی در حال حاضر در بیش از 3600 نقطه از کل کشور گسترش یافته است. همچنین ما بنای 5 هزار نقطه گسترش را داریم که هم بتوانیم نقاط کور پدافندیمان را پوشش دهیم و هم از دستاوردهایمان همانگونه‌ای که دلمان می‌خواهد دفاع کنیم. ما امروز مدعی هستیم و اعلام می‌کنیم که اگر سامانه‌ای و پرنده‌ای را کشف می‌کنیم نه راداری از کشورهای خارجی خریده‌ایم و نه با موشک و توپخانه‌ای آنها را منهدم می‌کنیم که از کشورهای خارجی خریداری شده‌اند.

* ساختار سازمانی قرارگاه پدافند هوایی با تایید فرماندهی معظم کل قوا اخیرا به تصویب رسید، دراین باره توضیحی می‌دهید؟

- ساختار سازمانی قرارگاه پدافند هوایی چندی پیش به دست مبارک مقام معظم رهبری تصویب و توسط ستادکل نیروهای مسلح آماده ابلاغ است. ما در روزهای اول آغاز بکار، روز پدافند هوایی را با اجازه حضرت آقا تصویب کردیم و ایشان فرمودند: دهم شهریور روز خوبی است. در ادامه الحمدالله یک و سال نیم پس از تفکیک هوایی طرح نور ولایت مصوب شد و امروز هم با افتخار اعلام می‌کنیم که طرح ساختار سازمانی قرارگاه پدافند هوایی کل کشور توسط حضرت آقا مصوب شد.
* درباره گسترش رادارهای "شهاب" و "ثامن" برایمان بگویید!

- رادار "شهاب"را متفاوت‌تر از سایر رادارهای موجودمان به صحنه آورده، تست و رهگیری کردیم. این رادار در آزمایشات به شایستگی، خود را نشان داد. در حال حاضر این رادار در نقاط کشور گسترش پیدا کرده است.رادار " ثامن" نیز کاملاً در داخل کشور طراحی و تولید شده؛ این رادار یک بخش بسیار خوب برای جلوگیری از غافلگیری دارد. این رادارها از جهت "طیف‌های فرکانسی" کاملاً با هم متفاوت هستند و در حقیقت ما با جنگ الکترونیک به شکل مکانیکی و تکنیکی مقابله کرده، به آن فکر کرده و سامانه‌های آن را به صحنه آورده‌ایم.جلوگیری از غافلگیری، هم جلوگیری در صحنه و هم جلوگیری در تکنیک و هم انعطاف تاکتیکی است؛ وقتی ما انواع و اقسام رادارها با طیف‌های گوناگون را به صحنه می‌آوریم، آموزش ما نیز باید آموزش منعطفی باشد.در 20 تا 30 سال گذشته، پرسنل پدافند هوایی عادت کرده بودند که با یک نوع رادار کار کنند، اما در کمتر از پنج سال یک کار جهادی صورت گرفته و پرسنل غیور پدافند هوایی که عمدتاً محل زندگی و خدمت آن‌ها در دره‌ها و کوه‌ها و خارج از شهر است، توانسته‌اند به این سطح آموزش برسند تا مقابله و مواجهه احتمالی خود را ارتقا بخشند.

*باتوجه به پیشرفت‌های قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) برای دستیابی به انواع رادارها، درباره جزییات نابودی پهپاد اسرائیلی "هرمس" توضیحات تکمیلی می‌فرمایید؟

- قصد داشتیم این پهپاد اسرائیلی را سالم به زمین بنشانیم، این پهپاد جاسوسی در ارتفاع 3700 متری معادل 12 هزار و 500 پا فقط با شلیک یک موشک از سامانه پدافندی کشور منهدم شد.کشف و شناسایی این پهپاد جاسوسی و پنهانکار چندین مرحله عظیم را طی کرد. پهپاد اسرائیلی "هرمس" هم ارتفاع هواپیماهای مسافربری بود که در همان لحظه در جوار آن در حال عبور بودند، ما اجازه دادیم تا این پهپاد به داخل بیاید و 43دقیقه آن را رهگیری کردیم. چون نمی‌خواستیم اتفاق ناگواری برای پروازهای کشوریمان بیفتد. هم کشف این پرنده به خوبی صورت گرفت وهم دستور انهدام آن به موقع صادر شد. مهم‌تر از همه اینکه، این پهپاد جاسوسی ظرف کمتر از دو دقیقه قبل از ورود به منطقه هسته‌ای منهدم گردید.

علت اینکه چرا این پهپاد جاسوسی تا نقطه انهدام به پرواز خود ادامه داد، این بود که قصد داشتیم در ابتدا آن را به سلامت به زمین بنشانیم چرا که دستور پدافند به سلامت نشاندن اینگونه پهپادها است. قصد ما این بود که پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی را همچون "آرکیو170" سالم به زمین بنشانیم، از این رو مدت 41 دقیقه در حال رهگیری و رصد آن بودیم و در همان زمان و موقعیت خاص که مدنظر بود آن را با شلیک یک موشک منهدم کردیم. در طول مدتی که ما این پهپاد را رهگیری کرده بودیم، خود آن متوجه نشده بود، والا شاید تصمیم به فرار می‌گرفت و یا خودش را منفجر می‌کرد. اما یگان پدافند هوایی مستقر در نطنز که نزدیک‌تر بود، توانست در یک اقدام بدون نقص و بدون اینکه مشکلی برای دیگر پروازها بوجود بیاید، آن را منهدم کند.

* در سال گذشته که مصاحبه اختصاصی با شما داشتیم، اعلام کردید که افزایش مراکز آموزشی را در دستور کاردارید،قرار است چه کارهایی در این حوزه انجام دهید؟

- در سال گذشته به شما اعلام کردیم که امیدواریم در مهرماه سال 92 دانشگاه خودمان را راه‌اندازی کنم. در حال حاضر نیز ‌دانشگاه قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) راه‌اندازی شده است و امروز که با شما صحبت می‌کنم، دانشجویانمان در ترم سوم مشغول به تحصیل هستند. هم اکنون ما به صورت کاملاً مستقل دانشجویانمان را تربیت می‌کنیم. رشته‌های دانشگاهی‌مان نیز، تماما رشته‌های تخصصی پدافند هوایی است. مرکز آموزش‌های درجه‌داری پدافند هوایی اراک را هم امسال کلید زدیم، درجه‌‌دارانمان انشاءالله در آینده نزدیک وارد شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور می‌شود و تخصص‌های گوناگون را به دست خود می‌گیرند و کار را مدیریت می‌کنند. مرکز آموزش‌های تخصصی - تکمیل نیز که سال گذشته آنرا کلید زدیم، امروز افسران از آن فارغ‌التحصیل می‌شوند. سعی کرده‌ایم با کمترین اعتبارات اما با بیشترین کیفیت مراکز آموزشی را بیش از پیش گسترش دهیم.

* قرارگاه پدافند هوایی در استفاده از دانش علمی نخبگان چه اقداماتی انجام داده است؟

- اگر ما تنها می‌خواستیم از ظرفیت صنعت دفاعی کشور در بحث پدافند هوایی استفاده کنیم، چون تمام نیروها نیز می‌خواهند از این پتانسیل استفاده کنند، در مجموع سرعت‌العمل ما در تولید تجهیزات کم می‌شد. امروز افتخار این را داریم که اعلام کنیم در عرصه‌‌های موشکی،‌ راداری و شنود الکترونیکی قریب به 700 شعبه دانشگاهی از دانشگاه‌های کشور با ما همکاری دارند. این نخبگان کسانی هستند که انواع و اقسام پذیرش‌ها را از دانشگاه‌های معتبر دنیا دریافت کرده‌اند اما راضی به این شده‌اند که در کشور عزیز جمهوری اسلامی ایران و در زادگاه خودشان بمانند و برای صنعت دفاعی کشورمان تلاش کنند. به عنوان مثال: از صفر تا 100 طراحی و تولید رادار شهاب را که سال گذشته وارد شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور شد، نخبگانمان انجام دادند.

این رادار در نوع خود و در خاورمیانه یک رادار کم نظر است؛با همین رادار است که خیلی از پهپادهای دشمن شناسایی می‌شود. ما معتقدیم بومی کردن سیستم دفاعی یک اصل و یکی از واجبات دفاعی است. اگر قرار است در خط مقدم دفاع باشیم بایدسلاحی داشته باشیم که بومی باشد، هم متناسب با تهدیدات باشد و هم اینکه نفر بومی ما آنرا هدایت بکند.طبیعتا وقتی نیروی ما با دانش و ادبیات بومی روی یک سیستم بومی کار بکند، ما نسبت به یک تهدید چندین قدم جلو هستیم، زیرا دشمن در یک صحنه ابهام آمیز و مه‌آلود به ما حمله خواهد کرد.شما می‌بینید که پیشرفته‌ترین تکنولوژی رژیم جعلی و پیشرفته‌ترین سیستم پنهانکار آمریکا درنقاطی شکار می‌شود که حتی خودشان حدس نمی‌زنند.

* امیر اسماعیلی به عنوان آخرین سوال لطفا بفرمایید پیام قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) به کشورهایی که گاه و بیگاه تهدیداتی را علیه جمهوری اسلامی مطرح می‌کنند، چیست؟

- جمهوری اسلامی ایران تا به امروز به همگان ثابت کرده است در مقابل تهدیدات لحظه‌ای عقب ننشسته و تا پای جان ایستادگی می‌کند. ما هر تهدیدی را با مشت کوبنده پاسخ خواهیم داد، تهدیدات بی‌اساس و بی‌مورد در مقابل راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی ایران راه به جایی نخواهد برد و ایران اسلامی برای هیچ کشوری تهدید نخواهد بود. 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه