اخبار داغ

مسئول امور بیمارستان‌های علوم پزشکی قزوین:

شناسایی ۱۰۰۰ بیمار مبتلا به ام اس در استان/ برنامه هدفمندی برای حمایت از بیماران صعب‌العلاج وجود ندارد

شناسایی ۱۰۰۰ بیمار مبتلا به ام اس در استان/ برنامه هدفمندی برای حمایت از بیماران صعب‌العلاج وجود ندارد
مسئول امور بیمارستان‌های علوم پزشکی قزوین گفت: اقدامات مربوط به حوزه بیماران صعب‌العلاج به صورت هدفمند و تعریف شده نبوده اما از نیمه سال گذشته جزو برنامه‌های ویژه وزارت بهداشت قرار گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ زهرا رجبی مسئول امور بیمارستان‌های علوم پزشکی قزوین در گفت‌وگو با شاخص، اظهار کرد: بیماری‌های صعب‌العلاج علی رغم بیماری‌های خاص تعریف مشخصی ندارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص،,

وی افزود: هر بیماری که درمان سخت، طولانی وهزینه‎بر داشته باشد در گروه بیماران صعب العلاج قرار می‌گیرد.

,

مسئول امور بیمارستان‌های علوم پزشکی قزوین تشریح کرد: ۵ بیماری دیالیز، تالاسمی، هموفیلی، ام اس و پیوندها در گروه بیماران خاص قرار دارند.

,

رجبی ادامه داد: حمایت‌های لازم در خصوص دارو، پذیرش و دفترچه بیماران خاص وجود دارد اما درمورد بیماران صعب‌العلاج فقط پسوندی است که به بیماران خاص اضافه می‌شود.

,

این مسئول بیان کرد: اقداماتی که برای بیماران صعب‌العلاج صورت می‌گیرد فقط در حد حمایت‌های کیفی زندگی و تخفیف در داروهای خاص در زمان بستری است.

,

وی یادآور شد: اخیرا طبق دستورالعملی طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله پیوندها بیماری‌های روانی، ریوی و قلبی مزمن و سرطان‌ها در گروه صعب‌العلاج قرار گرفتند.

,

, , ,

برنامه هدفمندی برای حمایت از بیماران صعب‌العلاج وجود ندارد

,

مسئول امور بیمارستان‌های علوم پزشکی قزوین افزود: اقدامات مربوط به حوزه بیماران صعب‌العلاج به صورت هدفمند و تعریف شده نبوده اما از نیمه سال گذشته جزو برنامه‌های ویژه وزارت بهداشت قرار گرفته است که تجهیز دانشگاه‌ها به مراکز غربالگری و تشخیص زودهنگام از جمله این اقدامات است.

,

رجبی با بیان اینکه راه‌اندازی مرکز رادیوتراپی در استان قزوین در مراحل پایانی قرار دارد عنوان کرد: برنامه‌های مربوط به حمایت‌های دارویی و درمانی بیماران صعب‌العلاج در سال جاری اجرایی می‌شود.

,

این مسئول با بیان اینکه معمولا افراد مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج، این بیماری را تا پایان عمر به همراه دارند افزود: بیماری صعب‌العلاج بیماری‌های مزمنی هستند که با درمان‌های نگهدارنده به زندگی ادامه می‌دهند و درمان‌پذیری آن‌ها بسیار سخت اتفاق می‌افتد.

,

وی در ادامه با اشاره به اینکه ژنتیک در بروز بیماری‌های خاص نقش مهمی دارد گفت: عوامل محیطی و سبک زندگی در بروز بیماری‌های صعب‌العلاج بسیار تاثرگذار است.

,

مسئول امور بیمارستان‌های علوم پزشکی قزوین اضافه کرد: ممکن است فردی عامل ژنتیک یک بیماری خاص را داشته باشد اما سبک زندگی سالم، تحرک و تغذیه مناسب از بروز این بیماری پیشگیری می‌کند.

,

بیماری‌های قلبی عروقی بیشترین شیوع را در بیماران صعب‌العلاج دارد 

, بیماری‌های قلبی عروقی بیشترین شیوع را در بیماران صعب‌العلاج دارد ,

رجبی بیان کرد: بیماری صعب‌العلاج با توجه به هزینه بالا و درمان سخت طبیعتا برای افراد اختلالات بسیاری را در پی دارد و همچنین مشکلاتی را برای دولت‌ها از نظر هزینه‌ها و از دست دادن نیروی جوان و کار به وجود می‌آورد.

,

این مسئول با بیان اینکه استرس زیاد و غذاهای فست فودی افراد را مستعد ابتلا به بیماری‌های خاص می‌کند ابراز کرد: پیشگیری بهترین راه برای کاهش بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج است و در این راستا باید سبک زندگی سالم به طور جدی در جامعه ترویج داده شود.

,

وی خاطرنشان کرد: بخشی از افزایش آمار بیماری‌های خاص به ویژه سرطان مربوط به تشخیص زودهنگام و پیشرفت علم پزشکی نسبت به گذشته است که همزمان با آن درمان هم ارتقاء یافته است.

,

مسئول امور بیمارستان‌های علوم پزشکی قزوین گفت: بیماری‌های قلبی عروقی بیشترین آمار را در بین بیماری‌های صعب‌العلاج به خود اختصاص داده‌اند که این مسئله مربوط به کل جهان است.

,

رجبی اضافه کرد: سرطان ریه، پروستات و گوارش در آقایان و در خانم‌ها هم سرطان سینه، دهانه رحم و گوارش شیوع بیشتری دارد.

,

, , ,

آمار دقیقی از تعداد بیماران صعب‌العلاج در استان قزوین وجود ندارد

, آمار دقیقی از تعداد بیماران صعب‌العلاج در استان قزوین وجود ندارد,

این مسئول بیان کرد: آمار دقیقی از تعداد بیماران صعب‌العلاج در استان قزوین وجود ندارد چراکه تا کنون دستورالعمل خاصی در این حوزه ارائه نشده است.

,

وی عنوان کرد: با توجه به شرایط جسمانی سخت در بیماران خاص و صعب‌العلاج، این افراد قادر به کارکردن نیستند و از این جهت مهمترین دغدغه این قشر مربوط به مسائل معیشتی و اشتغال است.

,

مسئول امور بیمارستان‌های علوم پزشکی قزوین گفت: حتی در جمع‌آوری اطلاعات بیماری‌های خاص مانند ام اس که تهیه داروهای این افراد باید براساس آمار باشد هم مشکلاتی وجود دارد چراکه برخی از خانواده‌ها در این زمینه همکاری ندارند.

,

رجبی تصریح کرد: خوشبختانه امروزه کیفیت درمان بسیار مناسب بوده و پیشرفت‌های چشمگیری در این حوزه داشته‌ایم و استان قزوین هم از پزشکان مجرب در بخش‌های مختلف برخوردار است.

,

فرسودگی بیمارستان‌های استان مشکل‌ساز شده است

,

این مسئول یادآور شد: متاسفانه مشکلی که در استان با آن مواجه هستیم مربوط به فرسودگی بیمارستان‌ها و کمبود نیرو است که نارضایتی مراجعه‌کنندگان را به دنبال دارد.

,

راه‌اندازی کیلینک‌های ویژه و مراکز درمانی سرپایی در شهرستان‌ها در جهت حل مشکلات ساختاری است که امیدواریم با ساخت بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی و ساختمان الحاقی در بیمارستان شهید رجایی سرانه تخت بیمارستانی استان ارتقاء یابد.

,

وی در پایان افزود: در استان ۱۰۰۰ بیمار ام اس، ۴۵۰ نفر بیمار دیالیزی، ۵۳۰ نفر پیوند کلیه و کبد، ۷۰ نفر هموفیلی و ۱۰۹ نفر تالاسمی وجود دارد که جزو بیماران خاص هستند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه