اخبار داغ

ادامه کاوش ها در شهر زیرزمینی سامن در گرو تملک و آزادسازی

ادامه کاوش ها در شهر زیرزمینی سامن در گرو تملک و آزادسازی
معاون گردشگری میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه برای ادامه کاوش‌ها در شهر زیر زمینی سامن نیازمند ادامه همکاری مردم و مسئولان هستیم گفت:برای ادامه کاوش‌ها باید برخی منازل مسکونی تملک و و آزاد سازی شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نافع،سال 84 بود که صورت شهری نهفته در دل شهر سامن شهرستان ملایر سر باز کرد و کاوشگران میراث فرهنگی را بر آن داشت تا بلافاصله کاوش‌های خود را برای یافتن این شهر زیر زمینی آغاز کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع,

با تلاش‌های صورت گرفته و طبق تخمین کاوشگران، شهر زیر زمینی سامن حدود 5 هکتار است که تا کنون 15 درصد آن کاوش شده است.

,

 کشف 70 اتاقک و یافتن اسکلت‌های ارزشمندی از دوران گذشته باعث شد تا توجه به ادامه کاوشها و افتتاح فاز نخست این اثر ارزشمند تاریخی  امروز به عنوان اولویت اول میراث فرهنگی استان قرار گیرد.

,

طی یک ماهه گذشته با بازدید استاندار و دستور موکد وی برای افتتاح و راه‌اندازی فاز نخست این مجموعه و با پیگیریهای مستمر نمایندگان و مسئولان شهرستان ملایر در حال حاضر عملیات اجرایی ساخت و احیای ورودی شهر زیر زمینی سامن آغاز شده است.

,

در همین رابطه معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگا نافع اظهار کرد:یکی از مهمترین آثار ارزشمند گردشگری استان همدان و شهرستان ملایر  شهر زیر زمینی سامن است  که  با پیگیری‌های صورت گرفته  فاز نخست  این مجموعه طی چند ماه آینده و در رویداد همدان 2018 راه‌اندازی می‌شود.

,

علی خاکسار با بیان اینکه، شهر زیر زمینی سامن به عنوان یک اثر غنی  و مود توجه برای گردشگران است گفت: همه تلاش ما این است که شهر زیر زمینی سامن حتما در این رویداد  به صورت ویژه مورد بادید و استقبال گردشگران قرار  گیرد.

,

وی  با اشاره به اینکه در همایش دست کندها در استان یک روز را برای ملایر اختصاص خواهیم داد گفت: در این زمینه نیز از حضور میهمانان خارجی در این شهرستان استفاده خواهیم کرد.

,

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی فاز نخست و ورودی شهر زیر زمینی سامن چند روزی است که آغاز شده گفت:  همچنین فضایی برای طراحی و اجرای نورپردازی تخصصی برای ورودی شهر زیر زمینی سامن و همچنین ویترین مناسب برای اسکلتهای  مکشوفه و.... در نظر گرفته شده که در حال رایزنی برای گرفتن مشاور در این زمینه هستیم.

,

وی گفت: یکصد میلیون تومان از اعتبارات ملی در سال 96 برای ادامه کار در شهر زیر زمینی سامن اختصاص پیدا کرده که در صدد هستیم اعتبارات سال 97 را نیز جذب کنیم.

,

خاکسارافزود:  برای فاز اول  ساماندهی ورودی،  ایجاد سردر وردی،  نگهبانی، بلیط فروشی،  فضای معرفی  کارها و اشیا و اسکلت‌های کشف شده و ویترین در دست کار است.

,

 وی با اشاره به اینکه اعتبار لازم برای طرح در حال حاضر موجود است گفت:  درحال پیگیر هستم که هر چه سریعتر زمین مخابرات دراختیار ما قرار گیرد تا ادامه ورودی را هر چه سریعتر به سر انجام برسانیم.

,

 وی ضمن درخواست از همکاری بیشتر مسئولان برای راه اندازی هر چه سرسعتر فاز نخست شهر زیر زمینی سامن گفت: می‌طلبد مخابرات همکاری لازم را با میراث فرهنگی در این زمینه داشته باشد.

,

معاون گردشگری میراث فرهنگی همدان  با اشاره به الینکه رویداد 2018 یک رویداد یک  ساله برای همدان است گفت: امیدواریم بتوانیم زیر ساختهای لازم را برای معرفی بیشتر آثار گردشگری استان و شهرستان ملایر در این رویداد داشته باشیم.

,

خاکسار با اشاره به اینکه برای ادامه کاوش‌ها  نیازمند ادامه همکاری مردم و مسئولان هستیم گفت:برای ادامه کاوش‌ها باید برخی منازل مسکونی تملک و و آزاد سازی برای ادامه کاوش‌ها انجام شود تا ما بهتر بتوانیم ادامه کار را داشته باشیم.

,

  در ادامه شهردار سامن نیز بیان کرد: شهر سامن به دلیل قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مناسب به عنوان شاهراه غرب و جنوب کشور محسوب شده و همه ساله گردشگران و مسافران زیادی از ابن شهر عبور می‌کنند.

,

محمد رضا بشری با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندیهای شهر سامن در حوزه‌های مختلف گفت: با وجود موهبتهای الهی در این شهر وجود شهر زیر زمینی سامن یک اثر ویژه و ارزشمند برای همه  شهرستان ملایر و شهر سامن محسوب می‌شود.

,

وی با اشاره به اینکه  شهرداری سامن علاوه بر کارهای عمرانی و امور شهری توجه و اهمیت ویژه‌ای را برای بحث دستکند سامن قائل بوده گفت: دراین راستا ما همه همکاری لازم و ویژه را با میراث فرهنگی داشته‌ایم.

,

شهردار سامن تصریح کرد: آنچه وظیفه ما در خصوص کمکها و مساعدتها، حمل و نقل و خاک برداری و.. بوده در حدود وسعمان انجام داده و همچنان آمادگی همکاری بیشتر برای به نتیجه رسیدن و افتتاح فاز نخست شهر زیر زمینی سامن را داریم تا این مجموعه در اسرع وقت آماده بازدید مردم و گردشگران شود.

,

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین برنامه‌های ما ایجاد مراکز رفاهی و خدماتی در شهر سامن است گفت: ایجاد بوم گردهای گردشگری در دست انجام است و همه تلاش ما این است که با راه‌اندازی فاز نخست شهر دست کند سامن سایر زیر ساختها نیز برای مسافران و گردشگران مهیا باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه