اخبار داغ

روانابهای سطحی، قربانی بی تدبیری مدیریت شهری

روانابهای سطحی، قربانی بی تدبیری مدیریت شهری
وای از روزی که مسؤولین شهر در مدیریت احداث و کنترل کوچه‌ها و خیابان‌های شهر به قدری عاجز و ناتوان باشند که ریزش‌های جوّی به مصیبت عظمای مردم شهر تبدیل شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از نافع،بارش باران همیشه همان ترانه شاد و مفرّحی است که بی صدا بر بام خانه می‌خورد اما گاهی به زمین رسیدن این نعمت الهی به خصوص برای شهرنشینان آهنگ زندگی و زیبایی نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع,

 

,

این روزها که باران بهاری بر سقف خانه‌ها می‌بارد طوری در کوچه و پس کوچه و حتی خیابان‌های شهر قدم بر می‌داریم که گویی سیل آمده و از ترس غرق شدن و خیس شدن حتی ترجیح می‌دهیم از خانه و کاشانه، خودرو و یا محل کار خارج نشویم.

,

 

,

اما آخر که چه؟! زندگی پرتکاپو و پر هیاهوی مردمان این شهر که نمی‌تواند بخاطر عدم توانمندی مدیریت شهری در مهار آب گرفتگی‌ها معطل و متوقف شود.

,

 

,

"کامران گردان" سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان هفته پیش در جلسه کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان عنوان کرد علت عمده آب گرفتگی‌ها در زمان بارش باران، عدم ترازبندی صحصح خیابان‌ها در زمان احداث و آسفالت‌ریزی بوده‌است.

,

 

,

وی همچنین بر این نکته تأکید کرد که متأسفانه در پروژه‌های جدیدالاحداث شهری همچون پل پیامبر اعظم(ص) نیز این ترازبندی رعایت نشده و تا حدی در این پروژه ترازبندی نامناسبی صورت گرفته که زیر این تقاطع مثل رودخانه‌ای پر جوش و خروش، آب باران جمع شده‌است.

,

 

,

از دیگر سو، متولیان امور فنی و عمرانی شهرداری همدان، سطح شیب این شهر و توپوگرافی آن را عامل آب گرفتگی‌های شدید عنوان کرده و می‌گویند هرقدر تلاش کنیم با راهکارهای مختلف این میزان آب گرفتگی را در سطح شهر جمع‌آوری و کنترل کنیم بازهم شیب شهر موجب سرازیر شدن آبهای سطحی به خیابان‌ها و تجمع در گوشه و کنار خیابان‌ها و زیر پل‌ها می‌شود.

,

 

,

گویا وقتی بنای کار بر ناشدن است، ابر و باد و مه و خورشید و فلک هم دستاویز توجیهات معقول و غیرمعقول مدیران شهر می‌شود.

,

 

,

این که همدان شهری دارای شیب بوده و هست امر تازه و نوظهوری نیست اما آیا در همه شهرهای دنیا که دارای شیب هستند مسؤولین شهر با کاسه "وای چه کنم؟" اقدام به رفع مسؤولیت کرده و با مقصر دانستن زمین و زمان، اعمال ناکرده و کم‌کاری‌ها خود را توجیه می‌کنند؟

,

 

,

حالا در همه جای دنیا آب‌های سطحی با مدیریت صحیح و بهره‌مندی از ساختارهایی همچون چاههای جذبی کنترل شده و در جوی‌های روان و یا آبیاری فضای سبز شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند که متأسفانه در شهر همدان گویا این مسائل رؤیایی محال هستند.

,

 

,

خلاصه اینکه با این همه احساس مسؤولیت و درایت مسؤولین شهر ما بازهم باید در روزهای بارانی بهار و پاییز آماده گذر از سیلابهای روان خیابان‌ها و کوچه‌های شهرمان باشیم و امیدوار باشیم که این رحمت الهی به اسباب زحمت کودکان و کهنسالانمان نشود!

,

 

,

باز باران با ترانه، می‌زند بر بام خانه اما ....

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه